Ensin kerron, miten tämä lähti liikkeelle:
Eilen kulutin aamupäivän geologian pääsykokeissa, ja tajusin homman kaatuvan turpeeseen ja muihin orgaanisiin sedimentteihin. No, ensi vuonna uudestaan, mutta harmittaahan tuommoinen. Sitten kiirehdin kokoukseen, jossa ruodittiin tulevaa albumia, jonka juonen käsikirjoittaja on melkein saanut järjestykseen, jotta sen piirrän kovalla kiireellä puhtaaksi. Ensi vuoden puolella pitäisi olla valmista. Kun pääsin taas kadulle, avasin puhelimeni, ja siellähän mainosväki olikin jo paniikissa viikonloppuna skannattujen kuvien resoluution kanssa. Asia hoidettiin ripeästi kuntoon.
Olin illalla aika väsynyt, mutta puolenyön aikaan päässäni tärähti:
"PAPU & KAIJA".
Eihän se voi olla noin yksinkertaista, eihän? Strippisarja, lapsi ja eläin, kepeää huumoriheittoa, niin vakiot eväät, että noista pystyisi vääntämään tasatahtista sarjaa vaikka hamaan tappiin... mieleni läpi virtasi tuhat epäilystä. Johan tuo on pakko olla tehty? Ja jos ei, niin on toimittava nopeasti. Olin hirveässä hybriksessä.
Aamulla googletin, ja hakukriteereihin ei kummemmin vastannut kuin Kaija Papu, tuo sarjakuvahtavaakin tuotosta tehnyt kuvataiteilija.
Joten, jos nyt en asiantuntevilta kvaakkilaisilta saa kuulla Papu & Kaija -nimellä rekisteröidyistä tavaramerkeistä, julkaistuista strippisarjoista samalla nimellä, tai lakitupaselkkauksista, TÄMÄ ON MINUN! Antakaas kun hoidan nuo vanhat alta pois, niin joskus 2006 - 2007 tästä voisi olla nipussa jonkinlainen hallittu kokonaisuus.