Kirjoittaja Aihe: Nestemäistä tussia?  (Luettu 32963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
Nestemäistä tussia?
« : 11.02.2007 klo 19:01:22 »
Eli millaista nestemäistä tussia kannattaa hankkia piirtämiseen? Niin ja mistä? Itse kun en tiedä... :-\

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #1 : 11.02.2007 klo 19:03:10 »
Vähän riippuu välineestä, mihin sitä haluaa. Monet käyttää Indian inkiä. Ite oon ostanu Akateemisesta 1,5 euron puteleita vesiliukoista "mustetta". Toimii mulla hyvin. Kannattanee siis kokeilla eri musteita ja valita niistä se, mikä itestä tuntuu parhaalta.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #2 : 11.02.2007 klo 19:11:41 »
Olen pari vuotta sitten käyttänyt Rotringin MF Inkiä, sopii kalvoille ja paperille. Hyvin mustaa, hienojakoista, ei tuki kapillaareja, kuivuu nopeasti, veteenliukenematonta. Tarkoitettu täyttösäiliöllisiin Rapidograph-kyniin, mutta olen käyttänyt sekä terällä että siveltimellä ja hyvin toiminut.

En tiedä saako tätä enää mistään.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #3 : 11.02.2007 klo 19:20:57 »
Minä taas olen kiertänyt täyden ympyrän Pelikan A -pullotussista Higgins Black Magicin, Rotringien, Winsor&Newtonin Indian Inkin ja sen kiinalaisen vesiliukoisen musteen kautta takaisin Pelikan A:han (numero 17, Schwartz-musta).

Ihmettelin tosissani, kun en löytänyt sitä Suomalaisen Kirjakaupan paperi- ja kynähyllyistä, kun tarvitsin kiireesti: syy oli se, että ne pullot oli piilotettu kassan taakse kaappiin! :D

Saa lasipulloissa 10ml kerrallaan, mutta jos paljon käyttää, voi ostaa 100 ml muovipullon (ainakin Temperasta). Jotkut sanoo Pelikania harmaammaksi kuin noita indian inkkejä, mutta toisaalta se tuntuu minun kynissäni kivan liukkaalta, muut ovat joskus vähän tahmeita... vaikka makuasioitahan nuo lienevät.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 11.02.2007 klo 19:25:16 »
Mä käytän Talensin Indian Inkiä. Se on vielä kumittamisenkin jälkeen mustaa ja erottuu photoshopissa lyijäriviivoista suht kivuttomasti.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 11.02.2007 klo 19:35:17 »
Mulla on kans Talensin mustetta, kolmen vartin pullo. Tulee edullisemmaksi kuin ne pikkupullot. Sitä menee nykyään kyllä tosi vähän, kun kaikki työvaiheet luonnostelua lukuunottamatta tapahtuu digitaalisesti tietokoneen uumenissa.

To,p

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #6 : 12.02.2007 klo 13:17:34 »
Talensia on tullut käytettyä, mutta kauheasti en uskalla lähteä suosittelemaan kun omassa kokemuksessa on ainoastaan Talens ja Pelikan. Pelikan oli harmaata ja epätasaista joten kyllä Talens ainakin sen peittoaa. Elävämpään siveltelyyn pidän Talensia erinomaisena mutta strippisarjakuvassa käyttämääni kurinalaisempaan viivaan aavistuksen liian ohkaisena. Ongelmasta pääsee kun antaa musteen olla muutaman tunnin auki purkissa.  Hommassa saa kuitenkin olla tarkkana, liian paksu muste kuivuu turhan nopeasti siveltimeen pilaten sen...
ja paksuuntuneen Talensin kuivumisnopeus purkissa tuntuu kiihtyvän kasvihuoneilmiön lailla.

Olen yrittänyt etsiä hyviä mustevertailuja sarjakuvakäyttöön netistä, mutta en ole löytänyt mitään. Kertokaa toki, jos teillä on moisesta tietoa!
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #7 : 14.02.2007 klo 07:37:10 »
Higgins Black Magicin,

Tuota käytän minä. Paras vaihtoehto mikä aikoinaan tuli itselle vastaan enkä ole sen jälkeen jaksanut edes katsoa muita vaihtaakseni, kun olen aina ollut tyytyväinen tähän.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #8 : 14.02.2007 klo 09:19:14 »
Mullakin on tota Higginsin mustetta puteli, mutta en ole vielä sitä käyttänyt pahemmin. Muistin mukaan se on ihan hyvää. Meikä on kuitenkin niin laiska, että vesiliukoinen sopii paremmin, kun sen saa sitten myöhemminkin pestyä pois, jos ei heti kohta tussaamisen jälkeen jaksa/viitti pestä, niin kuin pitäisi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
« Vastaus #9 : 19.02.2007 klo 21:45:15 »
Jaa. Kiitti vinkeistä.  ;)

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #10 : 10.11.2007 klo 11:10:53 »
Olen lopultakin löytänyt Talensin Indian Inkiä myyvän liikkeen tästä tuppukylästä, ja ensimmäinen ”koepullo” on jo kohta loppumassa. Ajattelinkin siirtyä taloudellisesti edullisempaan jättipulloon.

Tähän liittyen minulla olisi taas pari amatöörikysymystä:
Minkälaiseen kuppiin/astiaan kaadatte musteenne ja kuinka säätelette homman niin ettei kuppi kaadu piirtopöydällä? Voiko mustetta kaadella edestakaisin ilman että laatu heikkenee jos ”päivän annosta” jää jäljelle?
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #11 : 10.11.2007 klo 11:37:16 »
...
Minkälaiseen kuppiin/astiaan kaadatte musteenne ja kuinka säätelette homman niin ettei kuppi kaadu piirtopöydällä?

Larmolan Kiven käytössä näin aikoinani nerokkaana pitämäni ratkaisun: liimataan 10ml tussipullo pahviseen olutlasinalustaan kiinni rouditeipillä, sinitarralla, epoksilla tai jollain muulla kiinnitysaineella. Ei ihan heti kaadu. Ja lasinalustat ovat yleensä sen verran huokoista ainetta, että ne myös imaisevat pikkuroiskeet saman tien, jos vähän läikkyy yli pullonreunan.

Lainaus
Voiko mustetta kaadella edestakaisin ilman että laatu heikkenee jos ”päivän annosta” jää jäljelle?

Minun havaintoni on sellainen, että ison pullon viimeiset rippeet alkavat yleensä olla aika kokkareista kamaa, miten tahansa tussia käytettiinkin. Jo se, että isossa tussipullossa on ilmaa sisällä enemmän loppua kohden, saa tussin hyytymään. Sitten terät tukkeentuvat. Sivellintyöskentelyn suhteen en osaa arvioida tällaisen vähän vanhentuneen tussin käytön helppoutta tai vaikeutta . Ainakin peittävää mustaa pitäisi oleman.

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #12 : 10.11.2007 klo 11:47:29 »
Larmolan Kiven käytössä näin aikoinani nerokkaana pitämäni ratkaisun: liimataan 10ml tussipullo pahviseen olutlasinalustaan kiinni rouditeipillä, sinitarralla, epoksilla tai jollain muulla kiinnitysaineella. Ei ihan heti kaadu. Ja lasinalustat ovat yleensä sen verran huokoista ainetta, että ne myös imaisevat pikkuroiskeet saman tien, jos vähän läikkyy yli pullonreunan.

Varsin nerokasta! Parasta kuitenkin lienee valita sellainen olut joka ei kauheasti kiinnosta, muuten vain uneksii jostain Guinnesista kaikki päivät eikä saa mitään tehtyä :P

Minun havaintoni on sellainen, että ison pullon viimeiset rippeet alkavat yleensä olla aika kokkareista kamaa, miten tahansa tussia käytettiinkin. Jo se, että isossa tussipullossa on ilmaa sisällä enemmän loppua kohden, saa tussin hyytymään. Sitten terät tukkeentuvat. Sivellintyöskentelyn suhteen en osaa arvioida tällaisen vähän vanhentuneen tussin käytön helppoutta tai vaikeutta . Ainakin peittävää mustaa pitäisi oleman.

Pitäisiköhän hankkia jonkinlainen välikoko, johon kaataa tussit isosta pullosta kun ollaan alle puolivälin...

Kiitos!
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 17.04.2009 klo 12:14:47 »
Onko kellään kokemusta kynämusteista? Saako Suomesta (arkistokelpoista) mustetta, joka kestäisi jonkin verran vettä, eli ei leviäisi jos piirroksen päälle huitaisee vesiväriä?

Hakusessa on yhä mukana kulkeva kynä, joka ei menisi tukkoon kun sen jättää viideksi minuutiksi käyttämättä. Piirtotusseja on tullut tungettua kyniin, mutta ne toimivat kohtalaisesti vain kesällä kun on lämmintä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #14 : 17.04.2009 klo 12:24:14 »
Eikös lähes kaikki pullotussit kestä vettä.

Mieleeni tulle Talensin Indian Ink.