Enemmän luin siinä tekstissä sen että WSOY on ISO ja iso, varsinkin iso yritys, on automaattisesti aina" paha sieluton markkinakoneisto joka tallaa taiteellisuuden, riistää tekijänoikeudet hikipajahinnoin" jne.
mikä ei kyllä välittynyt hirmu selvästi, enemmän edeltävä on omaa arvausta siitä mitä kirjoituksella haettiin.
En luultavasti koskaan tule tajuamaan sitä, minkä vuoksi tietyntyyppisen sarjakuvan tekeminen/julkaiseminen on pois jonkun toisentyyppisen sarjakuvan tekemiseltä/julkaisemiselta. Miksi kaikkien pitäisi tajuta kaikki?
En minäkään ja meillä kahdella on ajoittain ihan eri ääripäiden maku.
Oma kantani:ei sitä tarvitsekaan tajuta, ei edes hyväksyä, kaikkien ei tarvitse tajuta kaikkea.
En ole pitkiin aikoihin välittänyt onko jokin arvostettua/hyväksyttyä vaan onko sisältö sellaista että voin hyväksyä sen taidemuotonsa edustajan vai en.
Jos asiantuntijat ja suuri yleisö pitävät jostain se ei ole tae että ko.teoksella on paitsi minulle mitään arvoa niin että sillä olisi minusta mitään arvoa muillekaan.
Jos joku saa siitä jotain irti vahingoittamatta muita - hienoa heille.
Itselle Jeskasen Perkele ja Tietäväisen Näkymättömät kädet ovat sisällöltään vain eräitä viimeisimpiä merkkejä että ollaan manossa hyvään suuntaan.
Moniäänisempään, rikkaampaan sarjakuvakulttuuriin tässä maassa.
Mutta ainoita ne eivät ole.
Eivätkä ensimmäisiä.
Sen lisäksi niiden jälkeenkin on tullut ja tulossa kotimaista sarjakuvaa joka seisoo ihan omilla jaloillaan.
Osa isoilta, osa pieniltä kustantamoilta.(noissa sama kustantamo on sattumaa)
Toivon itse että kehitys jatkuu jotta saadaan enemmän hyvää sarjakuvaa.