Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262958 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #915 : 12.12.2008 klo 17:55:09 »
Ei ole vaikeaa fiksun miehen kuulostaa olevan osuva, aito ja ymmärtävä vaikka ei itse asiasta tajuaisi paljoakaan.

Tämä lause esittää turhan optimistisen arvion fiksuista ihmisistä sukupuolesta huolimatta.

Minä en esitä alustavia panoksia , varmaa on vain vikinä sen jälkeen kun voittaja on valittu.
Hyviä teoksia kyllä.

villeranta

• Jäsen
« Vastaus #916 : 14.12.2008 klo 20:17:46 »
Arvelin tuossa jo aiemmin, että raati todennäköisesti valitsee finaaliin esimerkkejä erilaisista sarjakuvan lajityypeistä. Eli finalistilistalla lajityyppien hajonta tulee olemaan taas aikamoinen.

Ja diktaattorista saattaa voida päätellä aika pitkälle sen, mitkä teokset on vahvoilla, mitkä heikoilla.

Voittaja ei oo tärkeä (paitsi jos se olen minä), vaan se, millainen finalistien lista on. Hitto, voisin vaikka maksaa siitä, että lista olisi vähän järjellisempi kuin viime vuonna.

Mun pitäis ehkä pysyä pois tästä keskustelusta. Viime keväänä sain niin pahoja näppyjä Kvaakin Finlandia-keskustelusta, etten voinut kahdeksaan kuukauteen käydä koko portaalissa.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #917 : 14.12.2008 klo 20:33:39 »

Dekkari -genrestä tulee mieleen pehmeäkantiset salapoliisiromaanit.. joiden ksi räätälöidyn sarjakuvan. Rahapalkintoa ei tullut mutta kunniamaininta kylläkin. ;)

Matti Yrjänä Joensuu on ollut ehdolla kaksi kertaa. Juuri noista peruspoliisikirjoista kulttuuripierut on väittänyt että ne ei ole dekkareita koska ne on niin hyvin kirjoitettuja. Mihin totean että noi ei ole ajatuksia koska kulttuuripierut on ne esittänyt.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #918 : 14.12.2008 klo 20:43:39 »
Matti Yrjänä Joensuu on ollut ehdolla kaksi kertaa. Juuri noista peruspoliisikirjoista kulttuuripierut on väittänyt että ne ei ole dekkareita koska ne on niin hyvin kirjoitettuja. Mihin totean että noi ei ole ajatuksia koska kulttuuripierut on ne esittänyt.

Jaahas.. tällainen paradoksi on siis tässä. Eli "hyvä dekkari" on mahdoton konsepti samaan henkeen kuin "hyvä pulp". Paitsi että pulp voi olla camppia, jolloin se voi olla "hyvää", ja sitä saa vitsinä diggailla, jotta voi oikeasti tykätä siitä salaa.

Myönnän että en ole perillä nykydekkareista ollenkaan. Olen lukenut kaikki Poirotit, Holmesit ja John Dickson Carrin/Carter Dicksonin suljetun huoneen mysteerit, mutta modernit dekkarit ovat minulle käymätöntä korpimaata.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #919 : 14.12.2008 klo 20:48:56 »
Jaahas.. tällainen paradoksi on siis tässä.

Ei, itse asiassa tässä ei ole paradoksia.
Mihin totean että noi ei ole ajatuksia koska kulttuuripierut on ne esittänyt.
MOT.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #920 : 14.02.2009 klo 10:07:58 »
Seela Sella valitsee voittajan tänä vuonna, mutta missä ovat ne ehdokkaat?
Kvaakissa ilmoitettu jo eilen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #921 : 14.02.2009 klo 10:15:02 »
Laitetaan nyt tännekin näkyviin lopullinen top10:

Sarasvatin hiekkaa: Risto Isomäki, Petri Tolppanen, Jussi Kaakinen (Tammi)

Fingerpori: Pertti Jarla (Arktinen Banaani)

Kafkan tutti: Karri Laitinen (Kreegah Bundolo)

Elegia: Mika Lietzén (Asema)

Rauha ja sota: Satu Lusa (omakustanne)

Absinth - Karma Surfers: Rami Ojares, Yrjänä Salmela (Present Day Fantasy Comics)

Kajaani: Ville Ranta (Asema)

Meti: Meeri Rapi, Aapo Rapi (Arktinen Banaani)

Jää: Tiitu Takalo (Suuri Kurpitsa)

Rusina: Katja Tukiainen (Like)
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Hui_hai

• kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #922 : 14.02.2009 klo 11:44:26 »
Hmm, näistä Seela valitsee voittajaksi Katja Tukiaisen Rusinan, tai se olkoon ainakin valistunut arvaukseni. Muutenhan lista on kerrassaan komeaa katsottavaa. Kyllä viime vuosi vain oli sitten erinomainen vuosi kotimaiselle sarjakuvalle. Ja listan ulkopuolellekin riitti mainioita teoksia. (TJEU: Kova länsi) :)
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #923 : 14.02.2009 klo 14:03:26 »
Ei finalistien ulkopuolelle jääneetkään teokset olisi olleet näiden joukossa väärässä seurassa, mutta myönnän olevani niin lukijana kuin Kvaak-arvostelijana varsin tyytyväinen tähän listaan.

Ennakkosuosikkia ei tästä listasta olisi helppoa valita, mutta monen voittajaksi julistamisen hyväksyisin suoralta kädeltä.

Minkä teoksen putoamisesta tai voittajaksi valitsemisesta saadaan tänä vuonna syntymään se kovin kritiikki?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #924 : 14.02.2009 klo 14:11:55 »
Minkä teoksen putoamisesta tai voittajaksi valitsemisesta saadaan tänä vuonna syntymään se kovin kritiikki?

väistämätöntä se ainakin on, tietäen piirit. Ruikutusta maailmaan mahtuu eikä sillä viimeksikään ollut mihinkään vaikutusta.

Sarjakuvan arvostukseen tällä on vaikutus, mutta maailma ei sairasta ADHDta pohjatyötä on tehty ja vähän kerrassaan sarjakuvaa aletaan huomioida, mutta vaikutukset näkyvät vasta vuosien päästä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #925 : 14.02.2009 klo 15:37:30 »
Minä veikkaisin että Seela valitsee mummoenergiaa tihkuvan Metin.
Säestän. Mutta Kajjaani on mahdollinen.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #926 : 14.02.2009 klo 17:25:49 »
Turha näitä on arvuutella, mutta finalistijoukosta voitaneen tulkita että tietty suomalaiskansallinen ote ja taiteelliset ansiot niissä kaikissa näkyvät. Tiedän, että näin sanoessani monellakin on nokkelia vastakommentteja, mutta yhteen lauseeseen puristettuna ajatuksen pitäisi tulla ilmi, oli siitä kuka mitä mieltä hyvänsä.

Tältä pohjalta arvioituna alle kourallinen teoksia nousee muiden ylitse, mutta jätän itse kunkin arvioitavaksi mitkä ne voisivat olla.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #927 : 14.02.2009 klo 21:34:40 »
Liputan itse Tiitu Takalon ja Satu Lusan puolesta, mutta uskon että Seela Sella valitsee tämänvuotisen Sarjakuva-Finlandian voittajaksi Ville Rannan "Kajaanin". Jos olisin Veikkauksella töissä ja saisin tästä tehtävänannon itselleni, niin seuraavaksi pienimmät vedonlyöntikertoimet antaisin "Metille" ja "Rusinalle" ja suurimman "Absinth - Karma Surfersille".
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #928 : 14.02.2009 klo 22:27:19 »
Kaikki peukut ja varpaat pystyyn Metin puolesta! Pitkään, pitkään aikaan mikään sarjakuva ei ole kolahtanut samalla voimalla kuin Meti.
Klik klik --> Sarjisblogini

petteri tikkanen

• Jäsen
« Vastaus #929 : 17.02.2009 klo 12:42:46 »
Hyvä satsi! Onnea loppukilpailuun päässeille!

Seela Sella on mainio valinta tuomariksi. Teatteriahan se sarjakuvakin on omalla tavallaan.