Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262998 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #840 : 25.11.2008 klo 14:18:41 »
"Mikä sun romaanihahmon nimi on?"  ;D

Timo

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #841 : 25.11.2008 klo 14:21:41 »
Miksei palkintoa voisi vain suoraan antaa vuoden myydyimmälle albumille?

Olisi tainnut viime Sarjakuva-Finlandia-Palkinto myyntilukujenkin perusteella mennä samalle tekijälle - taide ja kaupallisuus kohtaavat joskus kauniilla tavalla.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #842 : 25.11.2008 klo 14:22:30 »
Nythän siellä valintaraadissa on mukana niin tunnustettua sarjakuva-asiantuntijaa kuin ns. tavallista lukijaakin, ja tuskinpa raatiin valittua lukiolaistakaan on vedetty kehiin ihan pystymetsästä, Akun ja Karvisen parista. En tiedä.

Ja kun mietitään viimevuotisia finalisteja, niin loppusuoralla oli mukana sentään Tommi Musturin "Toinen Toivon kirja" sekä kaksi viime vuoden kenties hienointa ja teemoiltaan komeinta kotimaista, Anne Muhosen "Ada" ja Tiitu Takalon "Kehä". En pidä perusteltuna väittää, että noiden edellämainittujen ehdokkaiden valossa kilpailuraati haluaisi mukaan vain "helposti lähestyttävää vihdettä" tai vähentäisi taiteenlajin yleistä arvostusta Sarjakuva-Finlandiaa jakamalla.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #843 : 25.11.2008 klo 14:29:15 »
Suomalaiset tykkäävät, jos albumeista puhutaan, Mitä Suomi lukee -listan perusteella K. Siilistä, B. Virtasesta, V & Wagnerista, Maisasta ja Kaarinasta, Fingerporista jne. Ovatpa joskus olleet ihan ykköstilallakin! Ei huano.

norpatti

• Vieras
« Vastaus #844 : 25.11.2008 klo 14:39:12 »
Musta vois vetää jonkinlaisen rajan strippi/kokoelma lyhyitä juttuja -albumeiden ja yhden yhtenäisen tarinan sisältävien albumeiden välille. Niitä ei voi eikä pidä verrata keskenään.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #845 : 25.11.2008 klo 15:00:27 »
Se että alan harrastajienki mielestä sarjakuva on vain helposti lähestyttävää viihdettä ja sellaisena kuuluuki pysyä, ei asiaa auta.

Hetkinen, voit ihan vapaasti valehdella alan harrastajien mielipiteistä niille, jotka eivät niistä mitään tiedä, mutta puhut nyt meille.

Sarjakuva-Finlandiaa ei myönnetä sarjakuvataiteen platoniselle ideaalille. Se jaetaan "ansiokkaalle sarjakuva-albumille". Sanopa minulle, kuka on niin päästään sekaisin, että kuvittelee sarjakuva-albumin voivan ansioitua ainoastaan yhdellä tavalla; että sarjakuvalle on olemassa objektiivinen ja absoluuttinen mitta; ja kun Sarjakuva-Finlandian valintaraati ja diktaattori ovat ideaalisen sarjakuvan nimenneet, sen jälkeen kaikkien sarjakuvantekijöiden on pyrittävä jäljittelemään tuota teosta.

Puhut nyt meille. Me tiedämme kyllä, että Sarjakuva-Finlandiassa on on paljolti kyse PR:stä. Sarjakuvan änkemisestä valtamediaan, halusi se sitä tai ei. Ehkä tänäkin vuonna onni suosii populääriä sarjakuvaa. Ehkä se saa jotkut sarjakuvantekijät viskaamaan kynänsä nurkkaan ja purnaamaan, että pitääkö tässä nyt ruveta kosiskelemaan rahvasta, että saa mitään kunnioitusta.

Mutta taiteilijat ovat aina joutuneet taiteilemaan tuolla veitsenterällä. Tehdäkö sitä, mitä sisäinen palo pakottaa tekemään, vai sitä mitä yleisö janoaa. Sarjakuvataiteilijat eivät ole poikkeus. He eivät olleet poikkeus ennen Sarjakuva-Finlandiaa, ja he eivät tule olemaan poikkeus sen jälkeen.

Se, että olemme eri mieltä Sarjakuva-Finlandiasta, ei tarkoita että me haluamme sarjakuvan olevan sitä tai tätä.

Saat olla eri mieltä. Saat purnata. Mutta älä yritä valehdella meille päin naamaa siitä, mitä me olemme mieltä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #846 : 25.11.2008 klo 15:11:34 »
Saat olla eri mieltä. Saat purnata. Mutta älä yritä valehdella meille päin naamaa siitä, mitä me olemme mieltä.

Älä syytä minua valehtelusta vain sen takia että olen käsittänyt asian väärin.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #847 : 25.11.2008 klo 15:18:39 »
Älä syytä minua valehtelusta vain sen takia että olen käsittänyt asian väärin.

Taisin muistaa Hanlonin partaveitsen väärinpäin.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #848 : 25.11.2008 klo 15:22:52 »
Sun mielestä tanssi-finlandia pitäisi siis joka vuosi jakaa Irmalle Espoosta koska hänen sulokas keikkumisensa vähissä vaatteissa tangon ympärillä miellyttää sun ja hemmetin monen muun esteettistä silmää enemmän ku Pertsan autistinen vääntelehdintä parketilla? Irma Irma! Näytä tissit!

Mmm... no minun mielestä ehkä kyllä, mutta minä en nyt olekaan sellainen fiksu perussivistynyt tyyppi jota palkinnonjakajaksi peräänkuulutin. Myönnä nyt vaan että itsekin pitäisit Irmasta enemmän.

Lainaus
Eiköhä Uotisella oo huomattavasti enemmän kompetenssia nähdä mikä on omaperäistä ja taidokasta, ehkä jopa ajatuksella ja rakkaudella tehtyä tanssitaidetta ku mulla tai sulla.

Ei, se on alaa liian lähellä ja sen tähden sokea.

Lainaus
Hupsu kauhukuva. Miten ihmeessä sä onnistutkaan näkemään asian niin että on olemassa vain sellaista sarjakuvaa josta kaikki tykkää tai sellaista sarjakuvaa jota kaikki vihaa (paitsi ne pari hassua elitistiä)?

Siis minähän juuri olen sitä mieltä että perusjärkevä tyyppi pystyy valitsemaan hyvän voittajan. Vastaavasti kärjistäen, sinun mielestäsi kukaan muu kuin sisäpiirin elitisti ei pysty erottamaan hyvää sarjakuvaa karviksesta?

Lainaus
Mutta hei, ei enää jaksa jankata. Summasummarum, meikäläisestä sarjakuvienki arviointi vaatii lajin ja sen konventioiden ja sen historian jonkinlaista erityistuntemusta ja teistä ei. Tuli selväksi.

Vähän jyrkästi ilmaistu, mutta periaatteessa oikein. Selvennetään nyt sen verrarn, että "kunnollinen" kriittinen arviointi & analyysi vaatii paljonkin taustatietoa. Hyvän erottaa huonosta vähemmälläkin. Ei mikään yksi henkilö eikä raati pääse "oikeaan" lopputulokseen kuitenkaan, ei löydy kymmenestä erityylisestä taideteoksesta tai räpellyksestä absoluuttisesti parasta.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #849 : 25.11.2008 klo 16:02:11 »
Taisin muistaa Hanlonin partaveitsen väärinpäin.

Ootko Rami koskaan miettiny et sulla saattais olla moneen keskusteluun muutaki annettavaa kuin tuon retoriikkaan takertumisen tai sen että kaivat seuraavaksi esiin jonku ketjun tai kommentin joka osoittaa kuinka paljon mulla on keskusteluihin annettavaa.

Mmm... no minun mielestä ehkä kyllä, mutta minä en nyt olekaan sellainen fiksu perussivistynyt tyyppi jota palkinnonjakajaksi peräänkuulutin. Myönnä nyt vaan että itsekin pitäisit Irmasta enemmän.

Irma on ihana!

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #850 : 25.11.2008 klo 16:15:53 »
Ootko Rami koskaan miettiny et sulla saattais olla moneen keskusteluun muutaki annettavaa kuin tuon retoriikkaan takertumisen tai sen että kaivat seuraavaksi esiin jonku ketjun tai kommentin joka osoittaa kuinka paljon mulla on keskusteluihin annettavaa.

En silloin, kun keskustelukumppani osoittaa henkeäsalpaavaa halveksuntaa koko keskustelunaihetta kohtaan. Se tekee suuremman panostamisen hyvin turhan tuntuiseksi.

Mutta vakavasti, onko vaikutelmasi tosiaan ollut se, että ne meistä, jotka emme pidä täysin pöyristyttävänä sitä että Sarjakuva-Finlandian lopullisen voittajavalinnan tekee maallikko, haluavat sarjakuvan olevan vain viihdettä? Että Sarjakuva-Finlandiasta on yhtäkkiä tullut meidän standardimme sille, mitä sarjakuvan pitää olla? Miten? Miten olet voinut päätyä tähän vaikutelmaan?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #851 : 25.11.2008 klo 16:32:40 »
Suomalaiset tykkäävät, jos albumeista puhutaan, Mitä Suomi lukee -listan perusteella K. Siilistä, B. Virtasesta, V & Wagnerista, Maisasta ja Kaarinasta, Fingerporista jne. Ovatpa joskus olleet ihan ykköstilallakin! Ei huano.

Kaikki ovat strippi- tai vastaavia kokoelmia. Kokonaisia albumeita pitkin tarinankaarin ei näy. Mahtaisko jossain vaiheessa tulla... en tiä.

Timo

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #852 : 25.11.2008 klo 16:37:05 »
Mutta vakavasti, onko vaikutelmasi tosiaan ollut se, että ne meistä, jotka emme pidä täysin pöyristyttävänä sitä että Sarjakuva-Finlandian lopullisen voittajavalinnan tekee maallikko, haluavat sarjakuvan olevan vain viihdettä? Että Sarjakuva-Finlandiasta on yhtäkkiä tullut meidän standardimme sille, mitä sarjakuvan pitää olla? Miten? Miten olet voinut päätyä tähän vaikutelmaan?

"Helposti" ei taida kelvata vastaukseksi?

Olen erittäin taitava näkemään vain äärisävyjä ja tykkään kärjistää. Pahoitteluni siitä että yritin lokeroida sua ja muita kanssa-kvaakkaajiani näin mielivaltaisesti.

Mutta taiteilijat ovat aina joutuneet taiteilemaan tuolla veitsenterällä. Tehdäkö sitä, mitä sisäinen palo pakottaa tekemään, vai sitä mitä yleisö janoaa. Sarjakuvataiteilijat eivät ole poikkeus. He eivät olleet poikkeus ennen Sarjakuva-Finlandiaa, ja he eivät tule olemaan poikkeus sen jälkeen.

Tai saada yleisön janoamaan sitä mitä sisäinen palo pakottaa tekemään. Niinpä niin. Maailma jatkaa radallaan, sai Sarjakuva-Finlandian kuka tahansa, oli sitä jakamassa kuka tahansa ja olin mä mitä mieltä hyvänsä.

Musta on vaan niin mukava ajatella että tällainen palkinto voisi muuttaa maailmaa yhdessä yössä.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #853 : 25.11.2008 klo 16:42:21 »
Musta on vaan niin mukava ajatella että tällainen palkinto voisi muuttaa maailmaa yhdessä yössä.
Eikö se sitten muuttanut? Sarjakuvapiireissä ei ole ikinä riidelty niin paljon kuin tämän Finlandian ympärillä.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #854 : 25.11.2008 klo 16:56:21 »
Johan tuolla ircissä arveltiin että tästä kehkeytyy Kova länsi kakkonen.

Onsse keskustelu niin asiallisempaa tuolla "aikuisten kvaakin" puolella:

http://www.uusisuomi.fi/kysely/olisiko-jari-tervon-troikka-ansainnut-finlandia-ehdokkuuden

http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/jarmovirmavirta/tieto-finlandia
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama