Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 263482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MK

• Vieras
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #735 : 23.04.2008 klo 08:04:44 »
Eittämättä moni jättää katkeroituneena ja periaatteestakin osallistumatta.

see, just tota mä en vaan usko. sinä olet toistaiseksi ainoa, joka asian suuntaan edes vihjaa. sää voit siellä pyörätelineillä kirjoittaa tarkemmin mun slämmärivihkoon että miks tohon tyhmään kisaan ei kandee osallistuu. jätkä taitaa lietsoa... en haluaisi uskoa, että täällä on niin pöyhkeätä porukkaa, että boikotoivat sarjakuva-finlandiaa. ja viisi tonnia auttaa kyllä ylpeyden nielemiseen kuin mansikkakiisseli ikään.

... ja musta on mautonta, että kvaakin auktoriteettina isket kehiin tollasen "faktan".

Kreegahbundolo

• Vieras
« Vastaus #736 : 23.04.2008 klo 08:22:09 »
en haluaisi uskoa, että täällä on niin pöyhkeätä porukkaa, että boikotoivat sarjakuva-finlandiaa.

Paljosta vetoo?

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #737 : 23.04.2008 klo 08:37:29 »
Mä epäilen, että joitakin sapettaa kun käytetään palkinnon julkisuus jo erittäin menestyneeseen sarjakuvaan ja annetaan sille lisähuomiota, kun on olemassa monta vähemmälle huomiolle jäänyttä teosta, jotka ansaitsisivat näkyvyyttä ja arvostusta. Eli iso kokko palaa jo täysillä ja kaadetaan kuitenkin siihen loput bensasta, vaikka pienemmät kokot ovat sytyttämättä.

Tosin palkinnon ideana taisi olla palkita ansiokas sarjakuva-albumi, aikaisemmasta menestyksestä riippumatta.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että yhden sarjiksen saama huomio ei ole muilta pois, päinvastoin.

MK

• Vieras
« Vastaus #738 : 23.04.2008 klo 08:51:10 »
Paljosta vetoo?

eturivin paikasta sarjakuva-finlandian 2008 jakotilaisuudessa!

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #739 : 23.04.2008 klo 08:53:13 »
ja viisi tonnia auttaa kyllä ylpeyden nielemiseen kuin mansikkakiisseli ikään.

... ja musta on mautonta, että kvaakin auktoriteettina isket kehiin tollasen "faktan".

No makua curtvilen faktoissa on aina kuin Aurajoen vedessä.

Tosiasiaksi jäi, että kymmenikköön ei päässyt julkaisujen parhaimmistoa, joten miksi osallistua kun nyt asenne on selvillä: muumimamma sopii ehdolle, Turunen ei.

MK

• Vieras
« Vastaus #740 : 23.04.2008 klo 09:00:36 »
niin mut tää oli vasta eka vuosi, ehkä ne raatilaisetkin oppi sit jotain. jospa ne haki ehdokkaisiin "katsokaa ihmiset, sarjakuvia on ihan tosi monenlaisia" -viboja (mikä meni hukkaan, koska ehdokkaita ei hehkutettu missään) mikä ei sitten kannattanut, ja ensi vuonna he toimivat toisin.

toisaalta, mitäs minä tässä rauhaa solmin. ensi vuonna olen ainoa osallistuja ja vedän potin kotiin... >:D 

petteri tikkanen

• Jäsen
« Vastaus #741 : 23.04.2008 klo 11:12:15 »
Villen Rannan piirtämässä sarjakuvareportaashissa oli asiavirhe. Kun Jorma Uotinen nousi julistamaan voittajan hän käänsi lakkinsa lipan niskapuolelle. Lakki laskeutui hiukan normaalia alemmas ja korvat jäi hörölle. Se antoi Uotisen habitukselle mukavan karikatyyrimäisen lisän.

Ville Rannan sarjakuvassa lakin lippa oli piirretty suoraan eteenpäin.

Kaikilla Sarjakuva-Finlandia ehdokkaiksi päässeillä oli 1/10 mahdollisuus voittaa. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että (taide tai viihde) sarjakuvan täytyy tavoittaa ihminen. Millan Kiroileva Siili tavoitti Uotisen. Onnea Millalle!

Ja hei ala-astejengi hei... jos minä en pääse ensi keväänä häviämään tämän vuoden kovimmalle VEDOlle KreegahBundolon viestistä päätellen niin RUSINAMETIKAJAANIlleko sitten?  :P

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #742 : 23.04.2008 klo 11:38:45 »
... miksi osallistua kun nyt asenne on selvillä: muumimamma sopii ehdolle, Turunen ei.

Ja minä kun luulin tekeväni sarjakuvaa, josta olisi iloa lukijalleen. Taitaa olla liian naiivi lähtökohta.
Keijo ei varmaankaan saa luovuusummetusta tuon kilpailun tiimoilta, mutta toivottavasti ei kukaan muukaan, sikäli että se on turhaa.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #743 : 23.04.2008 klo 12:16:32 »
Kyllä minua Muumimamma kiinnostaa tämän kilpailun jälkeenkin  ;D

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #744 : 23.04.2008 klo 12:30:05 »
Ja minä kun luulin tekeväni sarjakuvaa, josta olisi iloa lukijalleen. Taitaa olla liian naiivi lähtökohta.

Mitäköhä mä oon taas missannu ku en ymmärrä tän viestin tarkotusta? Mä en tunne ketään sarjakuvapiirtäjää jolla ois muunlaiset tavotteet.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #745 : 23.04.2008 klo 12:41:44 »
...miksi osallistua kun nyt asenne on selvillä: muumimamma sopii ehdolle, Turunen ei.

Ymmärtääkseni asenne on ollut vakaasti se, että sarjakuvateokset sopivat ehdolle, eivät sarjakuvahahmot tai sarjakuvantekijät.
Painiva nallepappa vastaan Johanna & Ilkka ei siis ollut sekään puntaroinnin aiheena.

Älä silti menetä epätoivoasi.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2008 klo 12:52:54 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #746 : 23.04.2008 klo 12:47:04 »
Mitäköhä mä oon taas missannu ku en ymmärrä tän viestin tarkotusta? Mä en tunne ketään sarjakuvapiirtäjää jolla ois muunlaiset tavotteet.

Nissen ehkä tuntee:

http://kreegahbundolo.blogspot.com/2008/04/kenen-joukoissa-seisot.html
Lainaus
Oma käsitykseni on, että taide kaikessa epämääräisyydessään on sitä että tekijä yrittää kommunikoida jotakin mikä on hänen sisällään. Viihde sitävastoin on tavallaan ihan sama asia sillä poikkeuksella että tekijä yrittää kommunikoida jotain mitä yleisö haluaa lukea.

Korostus minun. Juuri tällaisten juttujen takia on niin hauskaa identifioitua taiteenvihaajaksi.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Johanna Sinisalo

• Vieras
« Vastaus #747 : 23.04.2008 klo 12:50:07 »
Ymmärrän erinomaisesti Millan kaikkien onnittelujen ja juhlinnan keskellä tuntemaa hieman pahaakin mieltä siitä, että niin moni on katsonut hänen palkitsemisensa olleen ansaitsematon ja väärin.

Ymmärrän sitä erinomaisesti juuri siksi, että olen erään toisen, sillä kertaa saamani, Finlandia-palkinnon yhteydessä aikoinaan joutunut lukemaan ja kuulemaan myös huomattavan määrän julkista - jopa hyvinkin arvovaltaista - palautetta siitä, kuinka kerta kaikkiaan ihan väärä teos voitti. (Siitäkin huolimatta, ettei edes valitsijan ammattitaitoa voitu tuolla kertaa kyseenalaistaa - olihan hän kotimaisen kirjallisuuden professori.)

On hienoa, että keskustellaan ja mielipiteet ovat avoimia, eikä kenenkään tarvitse ajatella, ettei voittajiin (tai niiden valitsijoihin, tai valintaperusteisiin) saisi kohdistaa kritiikkiä - päinvastoin. Tyypillisenä naissukupuolen emootiorasitteisena edustajana tahdon vain sanoa, että kyllä tämä "väärin valittu" -nillitys aivan saatanan pahalta siitä voittajasta itsestään tuntuu.

Jopa niin pahalta, että vaikka en erityisesti uskonutkaan Ilkan ja minun työn menestymiseen tässä skabassa, olin todella helpottunut ettei niin tapahtunut. Ei olisi ihan totta jaksanut enää toista kertaa ihmiselämässä kuunnella olevansa niin väärin niin väärin Finlandia-palkittu.

Tsemppiä vain Millalle.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #748 : 23.04.2008 klo 13:31:19 »
Vähän jää tosiaan vajaaksi tuo Nisseninkin viihteen määritelmä. Näissä taide-viihdejaottelussa unohdetaan jatkuvasti ihmiset, jotka sisäsyntyisesti haluavat tehdä viihteeksi laskettavia juttuja. Ei Petri Hiltunen varmasti ajattele että "nyt albumieni lukijat haluaisivat varmaan ostaa länkkärin". On olemassa myös tilausviihdettä, juttuja jotka ovat syntyneet tuottajien päässä ja joita teetetään ammattikäsikirjoittajilla & piirtäjillä. Tässäkin tapauksessa tuottajan innostus saattaa kohdata tekijöiden aidon innostuksen, mutta helposti syntyy roskaa joka ei vastaa kenenkään tekijätiimin jäsenen ihanteita, ja se ei taatusti ole taidetta.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2008 klo 13:33:42 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Irene

• Jäsen
« Vastaus #749 : 23.04.2008 klo 13:37:05 »
Eikös täällä joku neuvonut F.E. Sillanpään mallia...? Että pitää baarissa nousta ylös ja karjaista "Onko täällä muita *palkinnon XX* voittajia? ...Sitähän minäkin!"

Hyvä neuvo jota voinee suositella niin Millalle kuin Johannalle. ;)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com