Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

norpatti

• Vieras
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #690 : 21.04.2008 klo 15:58:47 »
Antakaa minäkin sanon tähän väliin jotain viisasta!

Tuntuu, että sanoo mitä hyvänsä nyt niin kaikesta joku vittuilee ja vetää johtopäätöksiä joten ihan sama...

Oon helvetin iloinen tottakai, että tämän tunnustuksen sain. Kyllä mulle raha ja kehut kelpaavat, onko joku jolle ei? Jorma piti koskettavan puheen, jonka esitti ainakin hyvin vakuuttavasti ja uskottavasti henkilökohtaisena näkemyksenään. Oli upeaa saada palautetta teoksesta kokonaisuutena, ei pelkästään sisällöstä tuttuun tyyliin "HAHAA! KIROILUA!! HILLITÖNTÄ!!".

Mutta en mä sitä odottanut ja olin vähän kauhunsekaisissa tunnelmissa kun palkitsemisestani kuulin, myös jo siitä että olin ehdolla. Juuri siksi, että tiesin että siitä syntyy hirveä älämölö ja tappelu ja tulen saamaan enemmän paskaa niskaan kuin vielä tähän mennessä.

Mediajulkisuus jaksaa myös edelleen hämmentää, en mä voi sanoa nauttivani kameroille poseeraamisesta ja sanon aina vähän mitä sattuu, mutta julkisuus kuulunee asiaan, eikä joka juttuun tarvitse kuitenkaan suostua. Ihmisiä kiinnostaa, kuka siellä kynän toisessa päässä on, ei kai siinä sen kummempaa. Kyllähän muakin kiinnostaa, minkälaisia tyyppejä on ihailemieni kuvien takana. Kiinnostaa paljonkin! En kiellä! :P

Nautin piirtämisestä. Haluan saada töistäni palautetta. Nautin myös sarjakuvien lukemisesta ja mulla on ollut lyhyessä ajassa ilo ja kunnia tutustua myös niiden tekijöihin. En mä oo herranjumala tässä halunnut ahneesti ja raivolla tunkea ja jyrätä kenenkään ohi. En oikeasti tiedä, pitäisikö tässä pyydellä anteeksi ja katua sitä että on ikinä julkaissut yhtään mitään. Voi helvetti.

Miten niin upeasta taidemuodosta kuin sarjakuva, voi aiheutua näin paljon negatiivissävytteistä keskustelua.

Tyhmä, lapsellinen ja yksinkertainen ovat adjektiiveja jotka kuvaavat mua persoonana täydellisesti. Epävarma, nuori, ujo ja säälittävä. Ei sille saa sanoa rumasti, pitää kehua sen sarjakuvia ja silittää päätä. Enkä kiellä etteikö olisi ihan mukava räpytellä joskus vähän vaan silmiä ja hihitellä ja kysyä tyhmiä kysymyksiä! Itsekin melkein kävi itseäni sääliksi kun luin Ville Rannan reportaasin Hesarista... Pikku tyttörukka, ei se tiedä mitään maailman menosta. Voi tätä myötähäpeän määrää!

Mutta omaa sarjakuvastrippiä lainatakseni: "onko se kamalan paha asia?" Onko maailma tosiaan niin kamalan ikävä paikka, ettei täällä ole aikaa ja intoa nauttia asioista ja ilmaista tunteita? Mulle herkkyys, tunteikkuus ja uteliaisuus ovat niitä juttuja, joista se piirtäminen kumpuaa.

Edelleen: KIITOS ja ANTEEKSI, ystävät! Mä menen nyt jatkamaan rästitöitäni ja sitten ulos, siel paistaa aurinko. Mä yritän suoda itselleni luvan olla hetken tyytyväinen siihen, mitä olen saanut aikaan. Kiven takana se kyllä on...

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #691 : 21.04.2008 klo 16:05:48 »
Edelleen: KIITOS ja ANTEEKSI, ystävät!

Hyvä kirjoitus. Näinhän se menee. Jos joku menestyy, menestyjän pitää pyydellä anteeksi menestystään...

Olisi urheilussakin näin. Jos suomalainen voittaa mestaruuden, se pyytelisi anteeksi voittoaan.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #692 : 21.04.2008 klo 16:13:40 »
Vähän aikaa olen sulatellut tuota Uotisesta annettua palautetta, kun hän kertoi avoimesti ettei ole liiemmin sarjakuvia harrastanut. Minusta tuon asian kertominen on ollut hyvä asia, valoittaa myös omalta osaltaan hänen valintaperusteitaan. Eiköhän tämä Uotisen tausta ole ollut hyvin tiedossa jo ennakkoon heillä, jotka hänet valitsivat tähän tehtävään. Näin ollen "ulkopuolisen" päättäjän vastuu on jo Uotisen valitsijoissa.

Tällä kertaa näin. Paljon onnea Millalle!

Jos tämä tulos jaksaa nyppiä, on tässä monta kuukautta aikaa vaikuttaa seuraavaan valintaan...

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #693 : 21.04.2008 klo 16:20:53 »
Juuri siksi, että tiesin että siitä syntyy hirveä älämölö ja tappelu ja tulen saamaan enemmän paskaa niskaan kuin vielä tähän mennessä.

Aika vähäistähän tämä älämölö on ollut kuitenkin. Enkä mä usko, että tästä enää paheneekaan. Suomalaiset ovat niin herrapelkoista kansaa, että kun diktaattori sanoo, että tämä on hyvä, niin siihen kans tyydytään eikä enää napista (mäkin olen aina tykännyt huonostakin diktatuurista enemmän kuin huonosta demokratiasta).

Ja lisäksi, vaikka joku pahaa ajattelisikin, niin ei se kehtaisi mitään sanoa, kun oot niin symppis ja ansaitset kuitenkin vaan kaikkea hyvää. :-*

Matti Veekamo

• Laiskapaska
  • Jäsen
  • Sarjismiäs
« Vastaus #694 : 21.04.2008 klo 17:13:18 »
Juuri siksi, että tiesin että siitä syntyy hirveä älämölö ja tappelu ja tulen saamaan enemmän paskaa niskaan kuin vielä tähän mennessä.

Milla missä vaiheessa kritiikki on kohdistunut sinuun persoonana? Ainoa kritiikki ja pohdiskelu on koskenut aihetta oliko SARJAKUVASI oikea valinta palkinnon saajaksi. Älä ota marttyyriasennetta ja jokaista kritiikkiä tai vähän epämieluisampaa palautetta hyökkäyksenä juuri sinua kohtaan.

Puhun kuitenkin nyt vain tästä ketjusta ja parista muusta lukemastani palautteesta. Jos olet saanut oikeasti kritiikkiä muualta itseäsi kohtaan etkä vain sarjakuvaasi niin sitten pyydän anteeksi ylläolevaa.

Itse haluaisin uskoa että olen kulkenut palautteessani korrektia ja keskustelevaa polkua. Vaikka en henkilökohtaisesti pidä sarjakuvastasi koen sen silti ansainneen myyntimenestyksensä ja suosionsa, tietenkin. En jaksa uskoa että jokainen sarjakuva josta en pitäisi tai jokainen palkinto jonka tunnen menneen väärään paikkaan olisikin vain kateutta.

Mielestäni keskustelua ja kritiikkiä kaivataan aiheesta kuin aiheesta jo ihan yleisen kehittymisen kannalta.
__
Matti Veekamo
Veksu

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #695 : 21.04.2008 klo 18:55:20 »
Miten niin upeasta taidemuodosta kuin sarjakuva, voi aiheutua näin paljon negatiivissävytteistä keskustelua.

Tuo on hieman naivia. Jos kukaan ei kritisoisi tai peräti provosoisi täällä ja toisaalla, se osoittaisi vain sen, ettei ketään kiinnosta Finlandia tai sarjakuvat muutenkaan.

Onnittelut kumminkin. Käytä sateenvarjoa, niin vältyt pahimmalta myrskyltä:)

norpatti

• Vieras
« Vastaus #696 : 21.04.2008 klo 19:47:07 »
Nojooh, marttyyrius onkin mun tavaramerkkini. Terveisin neiti En Vaan Osaa...

Jampam

• Jäsen
« Vastaus #697 : 21.04.2008 klo 20:25:43 »
Milla on takuulla saanut osakseen myös häneen henkilönä kohdistettua negatiivista palautetta. Kun luova henkilö on julkisuudessa eikä toinen tykkää siitä, mitä tämä luo, alkaa "henkilö" ärsyttää toista (ainakin jos kysytään tältä toiselta, vaikkei henkilöä tuntisikaan).

"Aina toi on joka lehden kannessa vaikken mä pidä sen jutuista yhtään, ja nyt se tyhmä meni voittamaan palkinnon mun suosikkini nenän edestä!"

Sellaisista ei kannata välittää. Kun tulee faneja, tulee myös niitä, jotka eivät voi sietää vaikkei olisi pakko yrittääkään. Turhaa nillitystä on myös sellainen, että "palkinto on toiselta pois" - kilpailuun lähdettiin lähtökohdasta, että yksi saa mutta kukaan ei menetä mitään. Kateellisten ja ahneiden laamanaamojen puhetta muu.

Nauti voitosta, Milla! Ota vastaan fiksu kritiikki sarjakuvaa koskien, älä välitä tyhmästä mälväilystä. Siili on Finlandiansa ansainnut. :D

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #698 : 21.04.2008 klo 20:42:03 »
Varmaan humalaista paranoiaa ajoittain havaitsemani omituinen Milla versus Marko -asetelma. Molemmat kun ovat ylipäätään hirveän mukavia immeisiä...

Ja mitä tämä Millan "marttyyriasenteen" ihmettely oikein on? Se asenne on toisaalla. Kun sunnuntaina klo 11 seurasi vakavamman sarjakuvan edustajien krapulaista itsesääliä ja sisäpiirin hassun hauskoja kysymyksiä tyyliin "vituttaako?", niin olihan se kivuliaan selvää, että kyseinen osasto ei ole vielä kypsä tavallisia tallaajia kiinnostavaan teosten ulkopuoliseen julkisuuteen. Humoristinen sarjakuva sen sijaan on, sillä se osasto on sanavalmista kuin Jarla, tai jokaisella solullaan (helposti luettavaa puhdasta) sarjakuvaa, kuten Milla.

Sarjakuva-Finlandiaa saa ja pitää kritisoida, mutta kyynisenä ja laskelmoituna(?) sarjakuvapoliittisena tekona se oli napakymppi. Ja kritiikiltä saa potkia jalat alta, jos se ei ole tukevalla maaperällä.

Kotimaisen sarjakuvan arvostuksesta jotain kertoo se, että mangapaneelissa oli sali ääriään myöten täynnä, mutta Muhosen ja Tikkasen kaltaiset Finlandia-ehdokkaat kertoivat teoksistaan Iskelmässä noin yhdestä viiteen kiinnostuneelle kuulijalle.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #699 : 21.04.2008 klo 20:55:33 »
Huh, nyt vasta ensi kerran luin tätä ketjua, vaikuttaa melko viihdyttävältä, pitää säästää koneelle ja lukea kokonaisuudessaan sitten eläkepäivillä.

Anyways..

Olen hyvin tyytyväinen Siilin palkitsemisesta. Onnea Millalle. ^__^

Miukki

• Vieras
« Vastaus #700 : 21.04.2008 klo 21:01:22 »
Lainaus
Kotimaisen sarjakuvan arvostuksesta jotain kertoo se, että mangapaneelissa oli sali ääriään myöten täynnä, mutta Muhosen ja Tikkasen kaltaiset Finlandia-ehdokkaat kertoivat teoksistaan Iskelmässä noin yhdestä viiteen kiinnostuneelle kuulijalle.

Kyseinen baari oli kyllä vähän piilossa, mutta pääsin onneksi kuuntelemaan Tikkasen haastattelua.

Niin ja onnea vaan Millalle c:

paavojii

• Kulttuuripersoona
  • Jäsen
« Vastaus #701 : 21.04.2008 klo 21:08:51 »
Onnittelut kumminkin. Käytä sateenvarjoa, niin vältyt pahimmalta myrskyltä:)

Oliks tää nyt se rähinä, jonka Rami lupas nostaa, jos finlandia menee väärään kurkkuun?

Off-topic pitää mainita, että varjokuva-finlandiaraatia lahjottiin Tampereella ihmeen huonosti. Kummia nuo piirtäjät, ku eivät vaikuta asioihin, vaikka kerranki vois.

Ja niin, haleja Millalle. Pitääs miettiä, millon on oikia hetki pistää ebayhin ne pari taskusta löytynyttä Killingin karaokeilmolappua, joitten takapuolelta paljastu finlandistin originaalilyijykynätöitä. Toisessa taiteilija ite, toisessa taiteilija V. Ranta.

My heart will go on, totisesti.

K.Huitula

• Jäsen
  • Mutta huumori - se se vasta hauskaa on.
« Vastaus #702 : 21.04.2008 klo 22:27:17 »
Tuon kuvan lähempi tarkastelu tuokin esiin mielenkiintoisen pikku yksityiskohdan.. Huomatkaa tuskin silminhavaittava raja Uotisen päälaella. Ilmeisesti juuri sopivassa kulmassa kaljuun osunut valaistus paljastaa ettei kalju olekaan oikea kalju, vaan hiukset on peitetty taitavasti maskeeraamalla, saaden aikaan vaikutelman Uotismaisesta kaljusta. Onkin siis vahvasti syytä olettaa että kyseessä ei itse asiassa ole oikea Jorma, vaan pelkkä vale-Jorma. Meitä kaikkia on huijattu. Mutta kuka on tämän taitavasti masinoidun huijausoperaation takana?
www.fantacore.com - Fantacore Media
www.lemminki.fi
www.huitula.com - Sarjakuva, elokuva, animaatio & visual design

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #703 : 21.04.2008 klo 22:30:42 »
Varmaan humalaista paranoiaa ajoittain havaitsemani omituinen Milla versus Marko -asetelma. Molemmat kun ovat ylipäätään hirveän mukavia immeisiä...

Niin ovat. Ja viimeksi Lahden Kirjamessuilla näin Markon kannustavan Millaa ja Millan halaavan Markoa.

Varmaan tämäkin keskustelu näyttäytyy ulkopuolisen silmin verenmakuisena tappeluna. Mutta niinkuin toisessa keskustelussa A. Vainio totesi, viimeistään baarissa koko sarjakuvaväki tuppaa olemaan kavereita.

Onkin siis vahvasti syytä olettaa että kyseessä ei itse asiassa ole oikea Jorma, vaan pelkkä vale-Jorma. Meitä kaikkia on huijattu. Mutta kuka on tämän taitavasti masinoidun huijausoperaation takana?

Latva-Nikkolat!

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #704 : 21.04.2008 klo 22:56:56 »
Varmaan tämäkin keskustelu näyttäytyy ulkopuolisen silmin verenmakuisena tappeluna. Mutta niinkuin toisessa keskustelussa A. Vainio totesi, viimeistään baarissa koko sarjakuvaväki tuppaa olemaan kavereita.

Ei saa naurattaa, sattuu vatsaan.

Vakavissaan ja asiasta:
Sarjakuvafinlandian ajoitus on yhtä aikaa sekä  käsittämättömän kehno että kovasti laskelmoidun oivallinen. Puupääpalkinto on aivan nurkan takana ja takaa ettei sarjakuva unohdu heti.

Monelle Millan Kiroilevan Siilin saama SarjakuvaFinlandia oli kova pala ja söi Finlandian arvoa.
Koska kyseessä on samat ihmiset joille kirjallisuusFinlandia on jotain keskivertoa hienompaa ja muka arvostettavaa annan sen anteeksi.
tämän kerran.

Finlandia kalskahtaa komealta ja luo konnotaation alan arvostetuimmasta palkinnosta vaikka se jaettiin ensimmäistä kertaa.

Kuten Petteri itse huomautti tärkeää on se mihin palkinto kehittyy tästä, mikä sen linjaksi tulee ja mikä sen vaikutus on sarjakuvan näkyvyyteen ja myyntiin.

Kritiikkiä ja kehitysehdotuksia tarvitaan aina ja seuraava sarjakuvaFinlandia on ihan uusi tapaus. Osa varmaankin jättää osallistumatta protestina tämän vuotiseen mutta se on toisaalta harmi.

Onnittelut voittajalle ja kaikille osallistuneille.