Enemminkin tuntuu että Jorma otti helpoimman tien. Siili on nyt pop ja suosittu, plussana vielä söpö eläin josta kaikki tykkää.
Onnea Millalle! Konservatiivinen ja itsestään selvä ratkaisuhan tämä Jormalta oli - suuren yleisön silmissä. Omalla alallaan valtavirtoja vastaan uiva taiteilija voi olla oman alansa ulkopuolella hyvinkin konservatiivinen. Radikaaliksi siilin valinnan olisi tehnyt, jos diktaattorina olisi ollut kokenut avantgarde-sarjakuvapiirtäjä. Mutta nämähän ovat pelkkiä pohdintoja, Jorma valitsi oman mielensä mukaisen albumin, sellaisen johon itse ihastui. Eikä se ole ollenkaan huono peruste.
Puupäähattu taas pitäisi myöntää elämäntyöstä, siis ei yhden tai kahden albumin perusteella, vaikka sitä on myönnetykin usein varsin lyhyen uran ja vähien näyttöjen perusteella.
Kiroilemista en ole pitänyt hauskana, mutta kieltämättä olen itsekin nauranut näille stripeille (tai niiden ansiosta). Tuollainen suurisuinen siili tarjoaa suomalaiselle tuppisuulle mainiota terapiaa.
Millan vahvuus on tunteiden ilmaisu, jota tukevat sekä hahmojen ilmeet että asennot. Kerronta on räväkkää. Tiettyä toistoa stripeissä on, mutta sitä on lähes mahdoton välttää tässä formaatissa, jossa yleisö odottaa aina olevan jonkin idean tai vitsin.
Vaikka Siili on varmasti Finlandian arvoinen, pidän silti enemmän Millan omaelämäkerrallisista "blogi"sarjakuvista vähän samaan tapaan kuin Ville Rannan blogeista - elämänmakua, rosoisuutta, rehellisyyttä. Syndikaatin pitäjänä ja siten sarjakuvien "sisäänostajana" ymmärrän kuitenkin että lukevalle yleisölle pitää tarjota sitä mitä se haluaa lukea eikä sitä mistä itse pitää tai kriitikot pitävät.
Juuri lanseeratun Sarjakuva-Finlandia-palkinnon tunnetuksi tekemisen kannalta tämä valinta oli varmasti hyvä. Suuri yleisö tuntee jo valmiiksi Siilin ja Millan laajan julkisuustyön ansiosta ja kymmenet tuhannet suomalaiset huomaavat nyt myös tämän uuden palkinnon - vaikka Espanjan auto-onnettomuus sattuikin huonoon aikaan vieden tiedotusvälineiden päähuomion.
Kymmenen vuotta sitten suuren yleisön silmissä kotimainen sarjakuva oli B.Virtanen. Nyt se on B.Virtanen, Viivi & Wagner ja Siili. Asiat ovat menneet eteenpäin. Tilaa on aina uusille huipuille.