Edelleen: miten ihan oikeasti viitsitte känistä tuosta listasta ja arvostella kuin alakoululaiset julkisilla foorumilla henkilöä, joka on ystävällisesti lupautunut valitsemaan palkinnonsaajan. Todennäköisesti Uotinen ei tiedä koko tästä foorumista ja keskustelusta mitään, mutta jos joku on sitä mieltä, että hän ei ole pätevä ja ihan väärän muotoinen tätä hommaa hoitamaan, aina voi kirjoittaa tai soittaa Uotiselle itselleen ja kertoa asian vaikka päin naamaa.
Luin ketjun läpi tarkistaakseni mielikuvani, ja juu: täältä ei löytynyt yhtään viestiä, joissa olisi suoranaisesti kritisoitu Uotisen valintaa tuomariksi. Kahdessa tai kolmessa oltiin yllättyneitä valinnasta ja/tai kysyttiin, onko Jorma sarjakuvaharrastaja.
Loppuketju käsitteli finalistivalintoja --> rajanvetoa "viihde"/"taide"sarjakuvan välillä
taas kerran, sitä, kummalle tämänniminen palkinto kuuluu ja muita vanhoja juoksuhautojen aaveita. En tajua miten tällainen palkintoasiakin voi "jakaa kenttää", kyllä kenttä tuntuu tekevän sen ihan itse.
Ainoat seikat, jotka tässä ovat herättäneet omaa laimeaa mielenkiintoani ovat 1) albumin määritelmä ja 2) useamman finalistin mahdolliset kytkökset samaan kustantajaan, joka sattumoisin toimii palkinnonjakokaupungissa. Tosin Oulussa (tai ihan missä vaan kaupungissa) olisi ihan varmasti pystytty ihan vastaavanlaiseen kotiinpäinvetoon.
Albumi/strippikokoelmamäärittelyistä sen verran, että käsitteen albumi kotimaassa Ranskassa albumi on pitkä tarina (tai sitten, toissijaisessa yhteydessä, kirjan sidosasun nimitys). Lyhyiden juttujen kokoelma on récueil. Vaikka sitten olisivat sivun kokoisia strippejä, sunnuntaisarjoja tai mitä vaan. Mutta Suomessa on oma sarjakuvakulttuurinsa ja sen erikoispiirteet ja niinpä näiden käsitteiden käyttö ei meillä välttämättä ole sama kuin alkuperäismaassa.
Huomauttaisin, että en ota kantaa yhtään mihinkään. Asia on minulle herttaisen yhdentekevä. Olen samoilla linjoilla kuin Matti: pääsääntöisesti palkinto on yksinomaan hyvä asia ja nostaa suomalaisen sarjakuvan näkyvyyttä Suomessa. Ehkä festarihommat ja muut sitten on kyynistäneet, mutta aika pieni merkitys tällä nyt on laajemmassa mittakaavassa kumminkin. Hyvät sarjakuvat pärjää aina, lajityypistä riippumatta. Jos ei Suomessa, niin ulkomailla sitten. Myynnin kannalta kummallakin lienee marginaalinen merkitys