Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262993 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

terhie

• Jäsen
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #360 : 21.02.2008 klo 11:01:16 »
Kuka muuten tunnustautuu ensimmäisenä Jorma Uotisen kaveriksi?  ;D

Yks tuttu esitteli mut kerran Uotiselle, mutta se vaan hymähti  :-\
Silti mun mielestä Jorma tanssii hienosti ja lauluistakin tykkään.
Ruoka maittaa, nukuttaa.

http://www.artnet.fi/terhiekebom

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #361 : 21.02.2008 klo 11:07:35 »
Albumi ei ole edes mitenkään leimallisesti lasten sarjakuva: sen aikatasot ja vaihtoehtohistoriallinen rakenne tekevät siitä ehkä turhan kompleksisen alle kouluikäisen luettavaksi.

Ei pidä paikkaansa. Todistaa Maija 6v.

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #362 : 21.02.2008 klo 11:09:16 »
En minäkään käsitä miksi "Muumimammaa" sanotaan oheistuotteeksi. Sehän on sama kuin jos Don Rosan Roope-seikkailuja sanottaisiin Carl Barksin luomuksen oheissäläksi. Oheistuote on minusta jokin "Nuuskamuikkusen huilu", muovirihkama joka tulee lehden mukana.

Viivin ja Wagnerin juhlakirjan toimittajana olen taas sitä mieltä, että kyseessä on enemmän sarjakuvapainotteinen artikkeli-antologia kuin säännöissä mainittu "yhden tai kahden tekijän" luomus. En vähättele Jubaa enkä varsinkaan V&W -juhlakirjaa, mutta itse toivoisin että kyseinen teos olisi ehdokkaana jollekin muulle palkinnolle.

Minä haluaisin olla Jorma Uotisen kaveri. Ei liene tylsää seuraa hän.

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #363 : 21.02.2008 klo 11:11:24 »
Jokaisen raatilaisen velvollisuus on mielestäni myös puolustaa ja perustella omia mieltymyksiään, mitä muuta virkaa tyypillä muuten on?

Kai ne on niin tehny. Siinähän se raatihomman ongelma syntyy.

Raati ei voi jättää työtään ratkaisemattomaksi: "Erimielisyydet olivat niin jyrkkiä ja osapuolet niin kantoihinsa kahliutuneita että palkinnon jakamisesta luovutaan."

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #364 : 21.02.2008 klo 11:12:14 »
Pikaisellakin silmäyksellä jatkoon päässeiden albumien tekijöistä ainakin VIISI tekee tälläkin hetkellä töitä Egmontille. Ja tähän EI ole laskettu Muumimamman tekijöitä mukaan!

Kun Jarno Latva-Nikkolan Tunteiden maisterilta evättiin jatkoon pääsy puolueellisella ja epärehellisellä tuomaripelillä, velipoika Marko syöksyy takavasemmalta pelastajaksi. Marko on Muumimamman värittäjä.

Tässä on siis selvästi kyse kansainvälisen suuryhtiön ja kurikkalaisen sarjakuvasuvun järjestämästä salaliitosta.

edit: uusintalaskutoimitus
« Viimeksi muokattu: 21.02.2008 klo 11:16:55 kirjoittanut Doc Lomapäivä »

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #365 : 21.02.2008 klo 11:21:56 »
Ja koska kaupallisuudesta on keskusteltu muutenkin tässä viestiketjussa, niin joko jostakin voi ostaa Anne Muhonen 2008 -rintamerkkejä? Minä voisin ainakin hankkia yhden sellaisen takinliepeeseeni!

Olen muuten vähäsen huvittunut tuosta en-tiedä-miten-tosissaan-esitetystä ajatuksesta järjestää heti saman tien jonkinlainen varjokilpailu sarjakuva-Finlandialle. Siinä missä musiikkipuolen Emmat saivat sentään porskuttaa useamman vuoden ennen (ainakin periaatteessa) taiteellisempiin ansioihin perustuvaa Femma-palkintoa, mutta täällä oltaisiin omaa kilpailua pystyttämässä, niin, ehkä 20 minuuttia lopullisen ehdokaslistan julkistamisen jälkeen...   ;D
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #366 : 21.02.2008 klo 11:30:08 »
Knoppi: mikäpä ristiriita tässä löytyy?

Pah, saivartelua! :)

Mutta ok, siis näitä "tavallisten taviksienkin" tuntemia sanomalehtistrippejä tarkoitin. Ei niitä suinkaan pitäisi sulkea pois kisasta, mutta olisi kivaa, että julkisuutta saisivat välillä muunkinlaista sarjakuvaa edustavat teokset. Irene jo huomauttikin, että Hesarin uutisessa ehdokasjoukosta oli nytkin nostettu esille vain V&W ja Kiroileva Siili.

"Ai onko sitten muutakin sarjakuvaa?"

Off-topic: Tulee uniinkin nämä jutut, kun viime yönä näin unta, jossa olin Juban luona pukeutuneena viiksekkääksi, rasvaiseksi, tom-of-finland -tyyppiseksi machoäijäksi... ja Juba ihastui minuun niin, että halusi treffeille kanssani.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #367 : 21.02.2008 klo 11:32:23 »
Keh keh keh, kiitos kirjaston setä, annoit miljoona-idean.
Pitää heti ryhtyä laatimaan t-paitoja, pinssejä ja tarroja joita kaupitella Tampesterissa. Aihioita esim:

Pro Jarno-Finlandia
Miksi ei Lietzen?
Tampere is NOT Honeymoon Island
Black Peider syö äitisi ruuat
UKK - EVVK
Siili on Egmontin kätyri, perkele!
Boikotoi sika&nautaa!

Muuten, Uutislehti 100:n jutussa oli kyllä mainittu kaikki ehdokkaat. Palkinnon suuruudeksi sitten taas mainittiin 50.000 euroa! Kahteen kertaan!

« Viimeksi muokattu: 21.02.2008 klo 11:34:36 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #368 : 21.02.2008 klo 11:38:46 »
Stripin määritteleminen ei olekaan kovin yksiselitteistä. Sunnuntaistripit käsittävät tätä nykyä kaksi tai kolme riviä, kaksirivisiin lisätään nykyisin usein otsikkopalkki vasempaan reunaan, jolloin  mittasuhteet ovat jo hyvin lähellä arkistrippiä.

Mistä on peräisin termi "sunnuntaistrippi"?  Englanniksi termit ovat käsittääkseni "daily strip" - yksirivinen päivittäissarja - ja "Sunday page", monirivinen sunnuntaisarja, joka alun perin täytti koko sivun, pieneni siitä sitten puolikkaaseen, kolmannekseen, jne. Minä lähtisin kyllä siitä, että strippi tarkoittaa nimenomaan yhtä riviä, siitähän se sana tulee.

Grezen kommentoi tuolla, että toivoisi palkintoa mieluummin pidemmälle työlle kuin strippisarjalle. Tämä viittaa semmoiseen yleiseen käsitykseen, jota minun on (myönnettäköön, lehtisarjakuvan harrastajana ja tekijänä) aina ollut vaikea ymmärtää: että albumimittainen sarjakuva olisi jotenkin lähtökohtaisesti ja automaattisesti arvokkaampi ja taiteellisesti painokkaampi kuin esim. juuri strippisarja. "Pidempi työ", "laajempi kokonaisuus"... Juba on tehnyt Viiviä ja Wagneria yli kymmenen vuotta, eikö se ole yhteensä aika laaja kokonaisuus ja pidempi työ?

(Ymmärrän kyllä, että jos haetaan palkittavaksi nimenomaan PARASTA ALBUMIA, siis parasta kokonaisuutta KIRJANA, niin silloin tällaisetkin kysymykset kuuluvat asiaan. Mutta noin yleisesti ottaen puolustaisin myös lyhyiden sarjakuvaformaattien asemaa).
« Viimeksi muokattu: 21.02.2008 klo 11:41:04 kirjoittanut Jyrki Vainio »

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #369 : 21.02.2008 klo 11:44:38 »
Tämä viittaa semmoiseen yleiseen käsitykseen, jota minun on (myönnettäköön,  aina ollut vaikea ymmärtää: että albumimittainen sarjakuva olisi jotenkin lähtökohtaisesti ja automaattisesti arvokkaampi ja taiteellisesti painokkaampi

Eikä viittaa kun nimenomaan siihen (mitä sanoinkin, prkl), että lehdissä ilmestyvät strippisarjakuvat ovat suurelle yleisölle jo ennestään tuttuja ja edustavat monelle ainoaa mahdollista sarjakuvan muotoa (Aku Ankan lisäksi). Vaikka en nyt näkyvyydestä elättele sen suurempia haaveita, niin ei ketään hetkauta, jos lehdessä lukee, että "Viivi ja Wagner voitti Sarjakuva-Finlandian". Jos lehdessä lukee vaikka, että "Tiitu Takalon Kehä voitti Sarjakuva-Finlandian", niin se saattaa edes yhdelle ihmiselle tuhannesta tulla kiinnostavana ja uutena asiana.

(kirjoitanko mä nykyään jotenkin kauhean epäselvästi, kun joka päivä joutuu useampaan kertaan täsmentämään, mitä on tarkoittanut?)
« Viimeksi muokattu: 21.02.2008 klo 12:01:21 kirjoittanut Grezen »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #370 : 21.02.2008 klo 12:01:03 »
No mut hei, luottakaamme Jormaan. Ei hän ole ennenkään missään ihan tavanomaisimpaan ratkaisuun päätynyt, tuskin Uotinen mitään perustelematonta päätöstä tekee. Se on joka tapauksessa hänen OMA päätöksensä ja pulinat pois kun säännöt on tällä tavoin sovittu. (Ha ha ihan kuin itse uskoisin pulinoinnin siihen loppuvan.) Ens vuonna sitten taas uutta putkeen.
- Barack Obama

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #371 : 21.02.2008 klo 12:04:18 »
Ens vuonna sitten taas uutta putkeen.

Ens vuonna kostetaan ihan kaikille!!!!

Mutta jees, in Jorma we trust.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #372 : 21.02.2008 klo 12:06:38 »

Pitää heti ryhtyä laatimaan t-paitoja, pinssejä ja tarroja joita kaupitella Tampesterissa. Aihioita esim:

Mä haluun sellasen, mis lukee Kevät tuli, lumi suli, Kvaakki sanoi puli puli.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #373 : 21.02.2008 klo 12:12:13 »
Mistä on peräisin termi "sunnuntaistrippi"?  Englanniksi termit ovat käsittääkseni "daily strip" - yksirivinen päivittäissarja - ja "Sunday page", monirivinen sunnuntaisarja, joka alun perin täytti koko sivun, pieneni siitä sitten puolikkaaseen, kolmannekseen, jne. Minä lähtisin kyllä siitä, että strippi tarkoittaa nimenomaan yhtä riviä, siitähän se sana tulee.

Kyllä sunnuntaistrippi-termiä käytetään laajalti. Sana tulee suoraan syndikaattien ja tekijöiden käyttämästä termistä "Sunday Comic Strip" ts. "Sunday Strip". Siis Sunday Pagehan koostui alunperin esimerkiksi yhdestä sivun mittaisesta sarjakuvasta, tai vaikkapa yhdestä nelirivisestä sarjakuvasta sekä yksirivisestä sarjakuvasta. Myöhemmin Sunday Paget alkoivat koostua lukuisista sunnuntaistrippiformaattiin (1/2-sivu, 1/3-sivu tai 1/4-sivu) tehdyistä sarjakuvista ja seassa saattoi olla muussakin muodossa olevaa materiaalia tai vaikka Sudokuja. Yksirivisistähän käytetään usein termiä "Daily Comic Strip", "Dailies", Suomessa puhutaan usein "arkistripeistä"

Samaa mieltä olen yleisellä tasolla että kyllä hyvä strippialbumi ansaitsee tulla palkituksi siinä missä albumimittaiset tarinatkin. Turusen albumin puolesta voi kyllä sanoa sen että albumi taitaa olla strippien ensiesitys albumimuodossa.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #374 : 21.02.2008 klo 12:20:01 »
Sen sijaan että sarjakuvan harrastajat+tekijät ilakoisivat ensimmäisestä Sarjakuva-Finlandiasta, se saakin aikaan vaan negatiivista keskustelua. Kaikki on näköjään pielessä: palkintoehdokaslista on aivan väärä, siinähän jopa ihan erilaisia sarjakuvia. Valitsija on väärä, hänhän on tanssija (trikootkin jalassa, ne kun ei kaikille sovi), entinen oopperanjohtaja ja jopa sivistynyt mies, eikä edes kirjoittele päivät pitkät sarjakuvista vaan tekee jotain käsittämätöntä: taidetta! Ja sekin on kamalaa, että tämä Uotinen on lukenut Aku Ankkaa. En voi muuta sanoa kuin ettäs kehtaatte, olen sitä mieltä että tämä koko skaba on nyt helmiä sioille.

Edelleen: miten ihan oikeasti viitsitte känistä tuosta listasta ja arvostella kuin alakoululaiset julkisilla foorumilla henkilöä, joka on ystävällisesti lupautunut valitsemaan palkinnonsaajan. Todennäköisesti Uotinen ei tiedä koko tästä foorumista ja keskustelusta mitään, mutta jos joku on sitä mieltä, että hän ei ole pätevä ja ihan väärän muotoinen tätä hommaa hoitamaan, aina voi kirjoittaa tai soittaa Uotiselle itselleen ja kertoa asian vaikka päin naamaa.

On tietenkin ikävää että osa hyvistä teoksista on jäänyt listan ulkopuolelle, mutta varmaan raati on tehnyt oikeasti parhaansa ja halunnut monipuolisen kattauksen suomalaisesta sarjakuvasta.

Mulle on henk. koht aivan sama, kuka tämän palkinnon voittaa, Uotinen varmasti perustelee asian selkeästi.

PS
Olen opiskeluaikoina tanssinut Uotisen kanssa discoa discossa ja voin sanoa että on erittäin mukava ja huumorintajuinen tyyppi. Tokkopa siitä on miksikään muuttunut.