Tämän päivän Hesarissa mielipidekirjoittaja rinnastaa taiteilijat esimerkiksi parturi-kampaajiin. Molemmat työskentelevät itsenäisesti taiteellista silmäänsä ja kädentaitojaan työssä käyttäen, ja kampaajat maksavat esimerkiksi eläkekertymänsä itse yrittäjän eläkevakuutuksella.
Vaikka luovan taiteen synnyttäminen ja latvojen tasaaminen toki hieman eritapaisia asioita ovatkin, voi rinnastuksessa nähdä yhtäläisyyksiä. Mitä mieltä olette?
Ai että mitä eroa on taiteilijalla ja parturikampaajalla? Ero on suunnilleen sama kuin autotehtaalla ja sairaalalla, jotka on kans (ja vieläpä jossain ministeriön työryhmätasolla) rinnastettu viime aikoina.
Ehkä nyt vain on niin, että Suomessa menee niin hyvin, että tällainen kova arvomaailma alkaa nostaa päätään.
Minusta ei ole reilua, että taiteilijoita lyödään joka paikassa kuin vierasta sikaa, kun ne vähän yrittää huomauttaa, että elinoloissa on ongelmia. Kun olin taiteilijoiden mielenosoituksessa Oulussa pari viikkoa sitten, ihmiset tuli haukkumaan päin naamaa, että miten te kehtaatte valittaa, yhteiskunnan elätit, turhat ihmiset, jotka ei tee töitä.
Viihde sentään vie Suomea maailmalle ja tuo rahaa tekijöilleen. Taiteilijoita koulutetaan liikaa. Taiteilijoita on liikaa. Tätä toistelevat kaikki.
Kuinkas paljon niitä taiteilijoita pitäisi olla? Ja mitä kannattaisi tehdä ylimäärälle? Ehkä uusi porvarihallitus keksii "taiteilijaongelmaan lopullisen ratkaisun".
Mikä on taiteilijan rooli yhteiskunnassa, suuremmissa ja pienemmissä yhteisöissä? Miten historiallisesti? Onko ne aina olleet tarpeettomia ja turhia? Tämä kysymys ei nouse esiin, koska kaikki puhuu vain rahasta. Jopa taiteilijat itse.
Taiteilijuus ON kutsumusammatti. Viime kädessä taiteilija joutuu itse vastaamaan siitä, mille on elämänsä antanut. Silti pitäisi olla mahdollista (ainakin jossain Aamulehden pääkirjoituksissa) keskustella siitä, onko joidenkin ammattien harjoittajien oloissa parantamisen varaa. Luulis nyt ainakin tällä palstalla kirjoittavien tietävän, ettei kaikki taiteilijat, jotka ei myy ja menesty taloudellisesti, ole paskoja taiteilijoita.
Kauppiasajattelua taas! Miten laajalle se vielä leviääkään! Ja millaisia aloitteita saammekaan vielä nähdä!