Ehkä sarjis-Finlandiaa voi miettiä sitten, kun jotain sen potentiaalisesti ansaitsevaa julkaistaisiin useampi albumi vuodessa...
Määrä ja taso kun romaanien, tietokirjojen ja lastenkirjojenkin kohdalla on vähän eri luokkaa kuin sarjisten... vaikka niitä hyviä tekijöitä pirusti onkin, ei niitä laatualbumeja kovin usein putkahda.
Erittäin hyvä pointti. Tekijänä ymmärrän, miten ihanaa olisi saada 26000 € vaikka joka vuosi.

Se ei silti ole riittävä perustelu, miksi sellainen palkinto pitäisi verovaroista (vai kustannusyhdistyksen?) jakaa. Julkaistujen sarjakuvakirjojen määrä on pieni, laadukkaiden (en puutu kriteeriin, vaan viittaan Gaussin käyrään) vielä pienempi.
Mitä Puupäähatun arvostukseen tulee, sanoisin että kateellisten panettelua. Minusta Sarjakuvaseura on toiminut palkinnon kanssa kautta linjan ihailtavan suoraselkäisesti. Etenkin kun sinne vaikuttamaan pääsee kuka vain haluaa. Taidepalkintoja ja apurahoja ei pidä myöntää sosiaalisin eikä edes sosiaalidemokraattisin periaattein.
Minusta on vähän omituista, jos tekijä tekee taidettaan (taimiksisitänytkukakinhaluaakutsua) ulkoisen tunnustuksen toiveesta ja tarpeesta. Riittääkö semmoiselle mikään tunnustus maailmassa? Siinä kannattaisi jo tutkia oman tekemisensä vaikuttimia... (ta-daa, nyt ehkä selvisi sitten kotikatsojillekin että minulla ei ole sitä paljonpuhuttua kunnianhimoa, eikä se edes vaivaa minua yhtään! Teen oman mielen mukaan ja valitettavan usein leivänansainta muin keinoin vie ajan.) Tulee mieleen Sofi Oksasen hiljattainen loistolohkaisu suomalaisista kirjailijoista. En nyt löydä linkkiä tähän hätään, mutta Sofi viittasi siihen, kuinka jos saa palkinnon, ei välttämättä saa hyvää kritiikkiä; jos saa hyvän kritiikin, ei saa myyntiä; jos saa myyntiä, ei saa hyvää kritiikkiä. Eli sellaista tilaa, johon suomalainen kirjailija olisi tyytyväinen, ei tunnu olevankaan.
Koirat haukkuu, karavaani kulkee. Hauhau kumminkin, itse olen vetäytynyt suorittavasta lämpimikseen ideoivaan kastiin täysinpalvelleena. Pidän silti oikeutenani äännellä. Mihinkään en ryhdy enkä kanna vastuuta mistään, joten voitte suhtautua näihin horinoihin niiden ansaitsemalla pitkämielisyydellä.