Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177111 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

• Vieras
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #75 : 09.02.2007 klo 00:05:27 »
...jotta taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturva-asiat saataisiin vihdoin kuntoon.

Itse Timon väitteeseen: tuo ei ihan ole totta. Hallintoviranomaiset ja työelämä meitä kovasti koittavat siihen suuntaan pakottaa. Mutta ei se niin yksinkertaista ole.
Sosiaaliturva on yrittäjillä huono, esim. sossusta ei yrittäjä voi saada kuin kuukauden pari silloin tällöin avustusta. Jatkuvaa tukea ei sossusta saa, kuten saavat normaalit työttömät.

Taiteilija on siinä mielessä yrittäjä, että tekee töitä omilla välineillään, omalla ajallaan, kukaan ei valvo työn suorittamista niskan takana jne. Asiakkaita voi olla monta eikä yhteen ole pakko sitoutua, kuten työsuhteessa lähes aina täytyy. Voi olla sellaisiakin taiteilijoita, jotka ovat todella palkkalistoilla ja tekevät työt firman tiloissa ja välineillä jne. Eikö osuuskunta ole juuri tällainen?

Minusta taiteilijoiden sosiaaliturva on tärkeä, mutta vielä huutavampi on tarve yrittäjän sosiaaliturvalle. Ensin yrittäjä uhraa valtavan osan rahoistaan, ajastaan, terveydestäänkin valtion ja työntekijöidensä hyväksi. Mutta annapa olla, jos epäonnistuu, firma menee konkkaan tai terveys menee tms., niin taitaa olla valtio ensimmäinen, joka on haukkana kimpussa vaatimassa saataviaan. Okei, yrittäjä ottaa yrittäjäksi ryhtyessä riskin, riskinsietokykyä pitää olla, mutta pitäisi yrittäjänkin voida tyylipuhtaasti epäonnistua. Yrittäjän maailma on tällä hetkellä äärimmäisen kova. Jos taas työntekijä joutuu työttömäksi, niin kohtelu on paljon inhimillisempää. Ja aina voi saada uuden työpaikan. Yrittäjälle taas on voinut helpommin tulla investointilainaa ja muita kuluja, jotka voivat kaatua täysimittaisesti maksettavaksi, jos tekee konkan. Pienyrittäjälle ei taida löytyä ymmärtäjää oikein mistään. Ei oikein uskalla otta mitään riskejä, hissukseen täytyy jokainen liike miettiä, ettei vain tule takkiin.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #76 : 09.02.2007 klo 08:57:45 »
Pitäis poistaa koko ilmiöt pienyrittäjä (joka ei työllistä pysyvästi kuin itsensä ja ehkä puolisonsa), pätkätyöläinen ja fiilansseri ja katsoa että "itsensä työllistävät" saavat saman turvan kuin palkkatyöläiset.

Eräs yrittäjä kieltäytyi maksamasta teettämästään työstä mulle ja kollegalle. Kun käytimme lakimiestä, hän ilmoitti tehneensä konkurssin. Viikon päästä Iltiksessä sama äijä poseerasi vasta perustamansa uuden yrityksen mannekiinina. Me jäätiin ilman palkkiota. Ja kiltti lakimiehemme myös.

Kieltäydyn aatteellisista ja uskonnollisista syistä ikinä olemasta pienyrittäjä, jota pidän vesikauhuista ongelmajätekaatopaikkaa vastenmielisempänä olentona.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #77 : 09.02.2007 klo 11:06:55 »
Kieltäydyn aatteellisista ja uskonnollisista syistä ikinä olemasta pienyrittäjä, jota pidän vesikauhuista ongelmajätekaatopaikkaa vastenmielisempänä olentona.

Ei nyt kannata kuitenkaan niputtaa kaikkia yrittäjiä yhteen yhden (tai kymmenen) epäluotettavan kanssa.

Mulla on kyllä Graafikon Eväät (Jopa kolmena kappaleena joista yksi on vanha painos.) En kuulu vielä Grafiaan enkä Kuvittajiin, kannattaisiko? Olen kyllä lähinnä tehnyt sarjakuvaa...

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #78 : 09.02.2007 klo 12:44:23 »
Eräs yrittäjä kieltäytyi maksamasta teettämästään työstä mulle ja kollegalle. Kun käytimme lakimiestä, hän ilmoitti tehneensä konkurssin.
Onneksi meillä on Asiakastieto Oy, josta voi tarkistaa firmojen luottotiedot ja maksuviiveet ennen kuin laittaa nimensä mihinkään paperiin. Vuosimaksu jotain 80-100 e, ja muutama euro per tarkistus. Jos vähänkään epäilee asiakkaan maksukykyä, kannattaa tarkistaa. Suurin osa firmoista kuitenkin maksaa laskut ajallaan, mutta kun asiakkaita on useita kymmeniä, mukaan mahtuu aina huijareitakin tai ainakin sellaisia, joilta maksu ei tule sovittuna aikana. Kaikkea voi elämässä sattua, mutta onneksi aika moneen voi varautuakin.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2007 klo 22:49:10 kirjoittanut Timo Kähkönen »

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #79 : 09.02.2007 klo 12:48:39 »
En kuulu vielä Grafiaan enkä Kuvittajiin, kannattaisiko? Olen kyllä lähinnä tehnyt sarjakuvaa...
Kyllä näihin kannattaa liittyä. Esim. Grafian jäsenet saavat Intrum Justitian perintäpalvelun 17 e/v, kun normaalihinta jotain 80 e/v. Lisäksi voi ehkä helpommin saada apurahoja ja muutakin neuvontaa. Grafia on ollut minulle suureksi hyödyksi. Sain sen ja lakimiehen avulla originaalit takaisin Kemistä ja aika monesta muustakin paikasta. Jotkut olivat intoutuneet säilyttämään itsellään originaaleja ja niitä oli aika työn takana saada takaisin.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #80 : 09.02.2007 klo 12:49:26 »
Aura, vilkaisin kuviasi ja näyttävät tosi hyviltä. En tiedä onko sinulla minkä verran työkokemusta, mutta ei kai tuo ns kontaktien luominen eroa mitenkään perus kesätyön hausta. Eli pitää olla itse aktiivinen, lähettää rohkeasti hakemuksia ja soitella niiden perään ja kestää ne pettymykset siitä ettei voi olla joka kerta se joka töihin pääsee.

Itse päädyin nykyiseen työpaikkaani kun perustin toiminimen ja järkkäsin itselleni keikkahommia sitä kautta. Nyk. työnantajani työllisti minua ensin toiminimen kautta ja sitä kautta siirryin tänne palkolliseksi.

Eli rohkeus, oma-aloitteisuus, aktiivisuus, niillä sitä töitä löytyy, oli kyse palkkatyöstä tai kanavasta omien sarjakuvien myymiseen ja levittämiseen... Puhelin kouraan ja soittamaan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #81 : 09.02.2007 klo 15:08:21 »
Ehkä kannattaa harkita toisenkin kerran. En saa mieleeni enää kirjan nimeä mutta lainasin Tikkurilan kirjastosta asiallisen opuksen jossa haastateltiin erityyppisiä mangapiirtäjiä ja sellainen käsitys siitä tuli että (harvoja staroja lukuunottamatta) siellä joutuu paskalla palkalla piirtämään sata sivua kuukaudessa. Ne kustantajien vaatimukset oli todella kipeitä
Onko näin.
Ei sitten, muuten olisin kyllä mennyt. ;)

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #82 : 09.02.2007 klo 21:23:10 »
Aura, vilkaisin kuviasi ja näyttävät tosi hyviltä. En tiedä onko sinulla minkä verran työkokemusta, mutta ei kai tuo ns kontaktien luominen eroa mitenkään perus kesätyön hausta.

Kiitoksia. :) Enempi tässä tosin huolettaa pystyykö hoitamaan kaikki tarvittavat asiat ja saamaan tarpeeksi rahaa elämiseen. Eipähän sitä ole yksin tuon ongelman kanssa, mutta miten tapella esim palkkioista kun kellään ei ole rahaa maksaa? Olen käsittänyt että harva tekijä onnistuu saamaan ns kunnon palkkioita työstään ja silloin pitääkin olla jo kovasti kysyntää. Moni joutuu myymään alihintaan jolloin työn hinta laskee entisestään.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #83 : 09.02.2007 klo 21:25:01 »
Kiitoksia. :) Enempi tässä tosin huolettaa pystyykö hoitamaan kaikki tarvittavat asiat ja saamaan tarpeeksi rahaa elämiseen. Eipähän sitä ole yksin tuon ongelman kanssa, mutta miten tapella esim palkkioista kun kellään ei ole rahaa maksaa? Olen käsittänyt että harva tekijä onnistuu saamaan ns kunnon palkkioita työstään ja silloin pitääkin olla jo kovasti kysyntää. Moni joutuu myymään alihintaan jolloin työn hinta laskee entisestään.

No, koska olet  nuori, niin mitä jos kokeilisit sitä kaupan kassaa edes osa-aikaisesti? Täällä nuo prot ovat todenneet, että kymmenen vuotta on vienyt ennen kuin sarjakuvilla leivän tienaa, ja silloinkin se leipä on pieninä murusina maailmalla eikä ole varmaa  nähnytkään...

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #84 : 09.02.2007 klo 21:48:59 »
No, koska olet  nuori, niin mitä jos kokeilisit sitä kaupan kassaa edes osa-aikaisesti?

Tällä hetkellä aika ei riitä kyllä mihinkään, kaikki aika menee töihin ja opiskeluun. Mutta ehkäpä se kaupan kassa tulee ajankohtaiseksi sitten kun valmistuu... :D Tai sitten pitää harkita jotain muuta ammattia. :P

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #85 : 09.02.2007 klo 22:02:45 »
...mutta miten tapella esim palkkioista kun kellään ei ole rahaa maksaa? Olen käsittänyt että harva tekijä onnistuu saamaan ns kunnon palkkioita työstään.
Kyllä lehdillä rahaa on, kassat pullistelevat ja riittää osingonjakoon asti. Kyse on pikemminkin siitä ettei sarjakuvaa koeta tärkeäksi tai eivät ymmärrä kuinka kova homma ne "muutamat viivat" on vetää tai eivät yksinkertaisesti tiedä että Aura Ijäs ja hänen sarjakuvansa ovat olemassa.

Mutta pitää vain harjoitella kovasti ja myydä, myydä ja myydä. Esitettä, sähköpostia, puheluita, vuodesta toiseen. Kun on saanut jalkansa johonkin ovenväliin, voi seuraavalta pyytää jo vähän enemmän. Kun on tarpeeksi nimeä, voi alkaa jo määrittelemään työn hintaa ja jopa alkaa saada sen mitä pyytää.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #86 : 09.02.2007 klo 22:08:08 »
No ei hemmetissä Auraa minnekään kaupan kassalle. Kyllä kuvallisesti osaavalle ihmiselle töitä löytyy, mutta totuus vain on että koulusta valmistuessa huomaa viimeistään, että työelämä on toista kuin auvoisa opiskeluaika. Voi joutua piirtämään hymyileviä pärstiä mainoksiin tai muuta mitä ei itse heti allekirjoittaisi, mutta aina se Siwan kassana olon voittaa, myös taloudellisesti. Ja ainakin on omalla alalla jossain määrin.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #87 : 09.02.2007 klo 22:10:32 »
No, koska olet  nuori, niin mitä jos kokeilisit sitä kaupan kassaa edes osa-aikaisesti? Täällä nuo prot ovat todenneet, että kymmenen vuotta on vienyt ennen kuin sarjakuvilla leivän tienaa, ja silloinkin se leipä on pieninä murusina maailmalla eikä ole varmaa  nähnytkään...

Kun pari sarjakuvaopiskelijaa on siirtynyt koulun jälkeen nimen omaan kaupan kassaksi, he ovat lopettaneet piirtämisen koska sitä ei työpäivän jälkeen jaksa.

Voin ymmärtää. Piirtäessä pitää olla täydessä energiassa, siinähän  pannaan kaikki peliin että saadaan aikaan jälkeä jonka itse sietää. Kun sitten yrittää jotain väsyneenä, alkaa tympiä koko harraste.

Sarjakuvantekemisessä pitää keskittyä. On oltava mielessä kokonaisuus ja yksityiskohdat ja vielä mieli altis keksimään mehusteita. Pitää lämmitellä käsi notkeaksi ja löytää sama tyyli kuin eilen. Sarjakuvaprojektiaan ei voi edistää puoli tuntia kerrallaan, pitää saada valmiiksi se kokonaisuus jonka on kullakin työrupeamalla mieleensä rakennellut. Ei sitä enää huomenna tavoita, ja jää vaivaamaan kun kadotti lujan kuljetuksen.

Siksi Suomessa ei ole satoja Puupäähattukelpoisia sarjakuvantekijöitä, vaikka on hyviä piirtäjiä, hyviä kertojia ja hyviä ideoita. Itse toteuttaminen on vaativaa.

Vaikka kyllä esmers Taskinen saa paljon aikaan työnsä ohella. Ehkä hän on parempi ihminen kuin minä.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #88 : 09.02.2007 klo 22:22:06 »
Kun pari sarjakuvaopiskelijaa on siirtynyt koulun jälkeen nimen omaan kaupan kassaksi, he ovat lopettaneet piirtämisen koska sitä ei työpäivän jälkeen jaksa.

Nojoo, tämähän pätee aika lailla mihin tahansa muuhunkin asiaan. Esimerkiksi viime talvena diplomityön teko työn ohessa oli syvältä pärsiistä, enkä ollut ollenkaan virkeässä ja luovassa tilassa dippaa kirjoitellessani.

Jotenkin vaan surettaa jos lahjakas nuori ihminen ajaa tieten tahtoen itsensä köyhyyteen ja pätkäelämään... :/ Ehkei pitäisi ajatella näin koska olen humanisti ja kyldyyrin ystävä, mutta jotenkin se köyhäilytaiteilijaromantiikka ei oikeassa elämässä tunnu olevan yhtään romanttista.

Pitää kai ryhtyä ostamaan enemmän kotimaisia sarjakuvia edistääkseni asioita parempaan suuntaan. :) Tosin täytyy sanoa että Kvaakin myötä niitä on tullut osteltuakin prosentuaalisesti huikeasti aiempaa enemmän. Grezenillekin on mennyt ainakin yli 5 euron edestä kassavirtaa... :)

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #89 : 09.02.2007 klo 22:52:28 »

Juu, samantapaisia juttuja kuulee joka puolelta. Kaikki eivät ole kassalla mutta piirtäminen on huhujen mukaan jäänyt pariltakin ihmiseltä, vaikka lahjoja olisi. Opiskelu vie tehokkaasti puhdin, ja tietokoneen ääressä tulee istuttua enemmän kuin kannattaisi. (Tällä viikolla sentään pidin hieman vapaata. ;))