Kirjoittaja Aihe: Puhtaaksi piirtäminen ja viivan kuoleminen  (Luettu 11929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Puhtaaksi piirtäminen ja viivan kuoleminen
« Vastaus #30 : 06.02.2007 klo 15:19:21 »
Mä onnistun parhaiten seuraavanlaisella metodilla:
- Teen lyijykynäpiirroksen kaikkine suttuviivoineen
- piirrän kovalla lyijykynällä valopöydän läpi siistin lyijykynäpiirroksen (ei suttua yhtään, vaan siisti haalea viiva)
- sitten tussia päälle. Ei lyijykynäviivoja jäljentäen, vaan rennosti vedellen.

Jos tussaisin suoraan suttupiirroksen päälle, mua häiritsee siinä  lukuisat turhat viivat. Tussauksesta tulee jotenkin epämääräinen.

Juu, mäkin tykkään tuosta Tertsin taktiikasta, ja se toimii itselläni parhaiten. Hidasta tai ei, mutta vielä hitaammin käy työnteko jos tussaa epäselvän moniviivaisen luonnoksen päälle, homma menee hanuriksi ja ruutu uusiksi ;D

P.S. Olen viimeinkin oppinut (kantapään kautta) ettei minun kannata yrittää korjailla luonnoksen vikoja tussausvaiheessa vaan piirtää uusi luonnos.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2007 klo 23:15:35 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Monitor

• Jäsen
« Vastaus #31 : 06.02.2007 klo 15:24:28 »
peitelakkakin on niin perhanaa kun sitä voi käyttää vaan kerran, ellei osaa sitten jotain sellaisia ninjataitoja joita minulla ei ole.

Mää käytän Pilotin peitelakkakynää. Siinä se peitelakka on semmosta erilaista kun niissä peitelakkapulloissa joissa on pikkunen suti korkissa. Peitelakkakynän lakka ei kovin helpolla ala halkeilemaan, murenemaan ja varisemaan. Sitä voi myös laittaa tosi tarkasti tarvittavaan kohtaan. Ja jos lakan päälle tehtty tussaus menee pieleen, raaputan lakan kokonaan irti veitsenkärjellä ja lakkaan uusiksi. Tässä auttaa se että käyttää vahvaa ja paksua paperia.

M. K. Saarelainen

• Jäsen
  • Kahvia? Missä!
« Vastaus #32 : 06.02.2007 klo 15:50:04 »
Ainoa ongelma on vaan, että valopöytä tosiaan sumentaa sen verran, että alkuperäisestä sutusta katoaa pikkuyksityiskohdat. Olis varmaan paremman valopöydän aika...

Kirkkaampi valo valopöydässä saattaa olla ratkaisu, mutta kannattaa myös kokeilla hieman ohuempaa paperia. ;)

Toisaalta sumenemisongelman voi ottaa myös haasteena. Kun lyijärioriginaalista näkyy vain sumeat hahmot, sitä ei voi robottimaisesti kopioida ja tällöin voi tussilla saada aikaan elävämpää jälkeä.

Itse luonnostelen/piirrän sarjakuvani A4-arkille, otan siitä sitten kopion A3-kokoon ja tussaan sen puhtaaksi valopöydällä. Koska tussausvaiheessa en enää halua ajatella mitään, on sarjakuvan oltava valmis ja kaiken loppuun asti ajateltua. Olen siis robottimainen kopioija ja viivan murhaaja.  ;D

Te, jotka tussaatte suoraan alkuperäisten luonnosten päälle, skannatkaa ne ihmeessä ensin talteen. Teille jää "varmuuskopio" tussausonnettomuuden varalle ja jälkipolvet vielä kiittävät teitä siitä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #33 : 06.02.2007 klo 16:00:30 »
Te, jotka tussaatte suoraan alkuperäisten luonnosten päälle, skannatkaa ne ihmeessä ensin talteen. Teille jää "varmuuskopio" tussausonnettomuuden varalle ja jälkipolvet vielä kiittävät teitä siitä.
Mä oon aina välillä tehnyt näin. Osittain johtuu siitä, että olen luonnoksen hyväksyttänyt käsikirjoittajalla/kustantajalla, mutta osittain myös ihan muuten vain. Kiva lisähän se on.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #34 : 06.02.2007 klo 16:06:15 »
minulla on edding 751 - peitelakkakynä. En ole tullut ajatelleeksi että sitä voisi raaputtaa, mutta luulisi että vahvallakaan paperilla niin ei voisi liian usein tehdä.

No kyllä jollain Bristolilla (Canson, Strathmore) aika paljon voi raaputella. Akateemisesta kirjakaupasta saa Cansonin Bristol Boardia.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #35 : 06.02.2007 klo 17:36:47 »
Sinisen ja punaisen värikynän käyttämisen perusteluina käy parhaiten se että haaleansinisellä voi sutata ja hakea oikeaa viivaa paljonkin, ja kun sen oikean viivan sitten vahvistaa punaisella ja tussaa toiselle paperille valopöydällä, alemmalta paperilta erottuu parhaiten juuri se punainen, eikä tarvitse arvailla mitä viivaa seurata.

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #36 : 06.02.2007 klo 19:00:09 »
Sinisen ja punaisen värikynän käyttämisen perusteluina käy parhaiten se että haaleansinisellä voi sutata ja hakea oikeaa viivaa paljonkin, ja kun sen oikean viivan sitten vahvistaa punaisella ja tussaa toiselle paperille valopöydällä, alemmalta paperilta erottuu parhaiten juuri se punainen, eikä tarvitse arvailla mitä viivaa seurata.
juuri tuon takia teen viimeisen piirroksen lyijykynällä haalean sinisen sutun päälle. Siis siksi, että viimeinen viiva (=lyijykynäviiva) erottuu selkeästi kaiken maailman turhan sinisen sutun seasta.

Indian Ink on niin mustaa, että oletan pystyväni erottamaan tussiviivan sinisestä ja lyijykynäviivasta, siis photoshopissa.. Kumitan kuitenkin ensin piirroksen, jotta näen pitääkö tussilla lisäillä pikku yksityiskohtia ja viivoja ja pikupikku pisteitä yms.

Ja ensimmäinen vaihe sinisellä vain sen takia, että lyijäriviiva erottuu siitä selkeästi.

EDIT:
Taas korjailin hieman.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2007 klo 19:56:53 kirjoittanut Tertsi »