Kirjoittaja Aihe: Bryan O'Malley: Scott Pilgrim  (Luettu 20516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Vs: Bryan O'Malley: Scott Pilgrim
« Vastaus #45 : 28.09.2010 klo 20:57:16 »
Jos tietäisi videopelien historiasta enemmän niin ehkä tästä irtoaisi vieläkin enemmän?

Minä olen sitä historiaa elänyt, mutta ei se mielestäni tähän mitään omaa kerrostaan tuonut mukaan.

Erittäin freesi tuttavuus tämä muutoin on ja piristi kyllä minunkin päivääni.

Totta puhuen päällisin puolin silmäillen syntynyt assosiaatio mangaan ei läpilukemalla kadonnut. Sivuutetaan nyt ulkoiset tekijät, kuten täydelliset ystävät, kaksi tyttöystävää, tietty hömppälogiikka ja absurdit käänteet, ja puhutaan aivan puhtaasti fiilispohjalta.

Toiset kokivat Frendit-sarjan kohdalla saman kuin minä aikanaan mangan kohdalla eli "voi kun minunkin maailmani olisi näin täydellinen, ongelmatkin ovat kaikki niin kivoja" -fiilis. Harrastin aikanaan ihmissuhdemangaa ja Scott Pilgrim nosti näitä muistoja pintaan. Huoh, tunsin hetken itseni parikymppiseksi.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2010 klo 18:03:23 kirjoittanut Jiksi »

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #46 : 28.09.2010 klo 21:18:24 »
Scott Pilgrimin piirrostyyli on toki mangahtavaa ja logiikka on videopelimäinen (ei tosin kokonaan japsipelivaikutteinen: "You fight like a  cow!"), mutta hahmot ovat täysin kanadalaisia, mikä on piristävää. Toinen suosikkipiirtäjäni Faith Hicks on myöskin kanadalainen ja piirtää lievästi fantasiaa reaalimaailmaan sekoittavia sarjakuvia. Yksi syy miksi pidän Scott Pilgrimistä juonen ajotttaisesta paikallaan polkemisesta huolimatta on se, että se antaa sellaisen kuvan torontolaisnuorten elämästä, että se varmasti on lähellä totuutta... koskien siis ravintoloissa ja klubeilla hengailua, asumisratkaisuja ja henkilökavalkadia. Pelilogiikka puolestaan vastaa omien tuttavapiirien juttuja "Mokasin eilen, olisinpa seivannut ennen sitä niin yrittäisin uudelleen", paitsi että ajatusleikki muuttuu todeksi.

Bändimaailmajutut puolestaan tulevat selvästi tekijän omista kokemuksista, onhan O'Malley itsekin soittanut indie-emo -bändissä nimeltä Kupek. AWKWARD SONGZ -levyn ilmaiseksi ladattavat Nosebleed Song ja Sometimes Objects ovat ainakin aika hyviä.

EDIT:

Sanottakoon vielä, että yleensä inhoan populaarikulttuuriviittauksia kaikessa mahdollisessa, mutta tässä tapauksessa en, koska mielestäni ei ole kyse siitä, että tekijä pyrkii pätemään tietoudellaan, vaan siitä, että hahmot ovat kasvaneet niin videopelien ja muun populaarikulttuurin kuorruttamassa vääristyneessä todellisuudessa, että se on muokannut heidän ajatusmaailmaansa niin, että siitä ei pääse irti. Super Mario, Street Fighter ja Monkey Island ovat Scott Pilgrimin sukupolven omaksumia yhteisiä nimittäjiä, juttuja jotka kaikki tuntevat (vaikka eivät edes pidä niistä, mutta tuntevat silti), samalla tavoin kuin Piitles ja Doors, Ginsberg ja Kerouac olivat yhteistä kosketuspintaa hipeille ja beatnikeille.

Itse tunnen suurta aseveljeyttä Pilgrimin hipsterijengiä kohtaan. Oma maailmankuvani on joskus ollut samalla tavalla vääristynyt ja eskapistinen.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2010 klo 21:40:38 kirjoittanut JJ Naas »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #47 : 01.10.2010 klo 10:58:32 »
Pikselisoopaa, on T. Riskalan tuomio iltapäivälehdessä...

Iltalehti arvostelee: Scott Pilgrim vs. maailman suurin ongelma on, ettei siinä ole ainuttakaan hahmoa, josta haluaisi välittää millään tasolla. Ja kun tarina on mitä on, eli myötähäpeällisen huono, se on raskas synti. En ole tutustunut tarinan pohjalta löytyvään sarjakuvaan, enkä tämän perusteella aiokaan.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #48 : 01.10.2010 klo 13:33:42 »
Hesarin Nyt liitteen arvostelussa taas hehkutettiin neljän tähden edestä.

Mutta mitäpä noista arvostelijoista ja arvosteluista.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #49 : 01.10.2010 klo 14:54:50 »
Kyllähän ne jonkun verran vaikuttavat, toivottavasti sarjakuva ei menetä mahdollisia lukijoita siksi että joku arvostelee leffan huonosti. Mitenköhän on, jos joku ei tykkää leffasta, onko silti mahdollista että tämä joku saattaisi tykätä sarjiksesta?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #50 : 06.10.2010 klo 15:17:47 »
Taitaa tuo varsinaisesti tuo juoni ja tarina olla aika sivuseikka tässä. Kohderyhmä saa paljon enemmän irti kaikesta muusta eli just mitä JJNääs kirjoittaa tuossa pari viestiä taaksepäin. Itse olen liian vanha (niin päätin kun katsoin trailerin) ja niin vissiin Iltalehden Riskala. Yli hilseen menee siis ns.

Timo

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #51 : 07.10.2010 klo 10:12:24 »
Tuli eka osa luettua ja jäi vähän sellanen ihan kiva fiilis. Sillä varauksella että tykkäsin monesta asiasta, kuten piirrosjäljestä ja rauhallisista ja yllättävistä ratkaisuista kerronnassa, mutta silti ei ihan kolahtanu. Pitänee lukea vielä pari osaa ainakin ja katsoa miten tämä kehittyy.

Jena Baran

• Jäsen
« Vastaus #52 : 07.10.2010 klo 19:03:48 »
Elokuva toimi. Sarjakuvan henki oli tavoitettu erinomaisesti. Olisin mielelläni nähnyt päähenkilön roolissa jonkun muun kuin Michael Ceran, joku tuntemattomampi olisi tuntunut enemmän Scottilta.

Erityisesti pidin kengännauhan sitomisesta ja Ramonan existä, mainioita tyyppejä. Elokuva oli niin yksi yhteen (vaikkei 100%) sarjakuvan kanssa, että en osaa arvioida miten se toimii sellaiselle, joka ei sarjakuvaa ole lukenut. MInulla ne sulautuivat päässä yhdeksi iloiseksi hulinaksi.

Sarjakuvassa pääsi enemmän Scottin elämään ja asenteeseen sisälle. Elokuvassa oli niin kiire paljon juonen kanssa, ettei Pilgrimin elämässä olennainen vetehtiminen ja Scottin henkinen ajelehtiminen päässyt esille. Sinänsä elokuvan kerrontakeinoja käytettiin Scottin omalaatuisen, 16-bittisten mätkintäpelien kyllästämän maailman kuvaamiseen oikein hyvin. Vauhdikasta menoa.

Lönkka

• Jäsen
« Vastaus #53 : 07.10.2010 klo 19:19:15 »
Pitänee lukea vielä pari osaa ainakin ja katsoa miten tämä kehittyy.
Ei varsinaisesti mihinkään.
Lähes koko paletti on tuossa jo käytössä.

Ei kannata ottaa stressia vaikkei kolahtaisikaan kovaa.
Minulle ja lähestulkoon kaikille tutuilleni on kolissut.

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #54 : 08.10.2010 klo 00:10:50 »
Ei kannata ottaa stressia vaikkei kolahtaisikaan kovaa.
Minulle ja lähestulkoon kaikille tutuilleni on kolissut.

Enhän minä stressiä otakkaan. Ja oli sen verran lepposta sarjakuvaa, että kyllähän tuota lukee kun ei hintakaan päätä huimaa.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #55 : 08.10.2010 klo 09:15:22 »
Mua on Scott Pilgrimissä viehättäny ennen kaikkea pienine vikoineenkin sympaattiset henkilöhahmot ja heidän väliset suhteensa. Scotthan deittailee alussa 17-vuotiasta kanadankiinalaista Knivesia osittain vain omaa egoaan pönkittääkseen ja on Ramonaan ihastuessaan ansaitustikin hiukan pulassa. Pari ekaa osaa vasta luettuna mut toivon et ihmissuhdesotkuista riittää mielenkiintoista ammennettavaa loppuun asti.

Lönkka

• Jäsen
« Vastaus #56 : 08.10.2010 klo 19:31:05 »
Pari ekaa osaa vasta luettuna mut toivon et ihmissuhdesotkuista riittää mielenkiintoista ammennettavaa loppuun asti.
Ihan vikassa osassa tulee hienoinen lässähdys muuten kyllä jatkaa menestyksellä tuolla linjalla.

Eikä se kutonenkaan kovin heikko ollut kun sitä selaili uudelleen. Oli vaan odotukset hirmu korkealla.

Kaikkiseltaan siis homma pelittää äärimmäisen tasokkaana, jossei nyt aivan loppuun asti, niin todella pitkään.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #57 : 10.10.2010 klo 23:41:06 »
Elokuva nähty, mainiosti toimi sarjakuvaa 2 osaa lukeneelle.
Tahti oli elokuvassa selvästi kovempi, mutta ei haitaksi asti.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #58 : 14.10.2010 klo 21:37:29 »
Scott Pilgrim ja upea elämä on arvosteltu Kvaakissa!

Eihän Scott Pilgrim toki mitään pseudomangaa ole, silkkaa ilkeyttäni minä sellaista väitin ennen kuin olin tähän tutustunut. Tosin piikittely kopsahti takaisin kuin bumerangi, sillä O'Malley on todella kuokkinut mangan ihmissuhdesarjoja. Tarkemmin tästä itse arvostelussa, jossa otin hyvin tunnetun Maison Ikkokun ja vertasin sen yhteneväisyyksiä ja eroja. Samalla tavoin olisi esimerkkinä voinut käyttää vaikka Kimagure Orange Road -sarjaa tms. mutta Maison Ikkoku oli sopivampi tunnettuuden vuoksi ja olihan se myös erittäin osuva vertailukohde.

Taustaa vielä sen verran, että kun kolmiodraama lännessä tarkoittaa perinteisesti sitä, että kaksi urosta kilvoittelee samasta naisesta, mangassa Maison Ikkokun aikoina eli 1980-luvulla, oli tavanomaista, että päähenkilöä palvoi täysin kritiikittömästi tyttö, jonka kanssa päähenkilö ei kykene selkärangattomuuttaan laittamaan välejä poikki. Käytännössä tämä kai pönkitti lukijan egoa, mutta minusta se oli aina päähenkilössä halveksittava piirre.

Myöhemmin 1990-luvulla perusasetelma oli, että päähenkilöllä oli hyvin valinnanvaraa tai hän muutoin vain päätyi asumaan keskelle tyttölaumaa. Tällaisia sarjoja nimitettiin hieman pilkallisesti "haaremimangaksi" ja niihin kuuluvat mm. Love Hina ja No need for Tenchi, tosin jälkimmäinen ei ensin ilmestynyt mangana.

Itse ehdin varttua ne kriittiset vuodet ennen tämän genren yleistymistä, joten katselin sarjoja samalla tavoin nenänvartta pitkin kuin pelimaailman puolella syntynyttä treffipeligenreä. Tosin nämähän olivat lännessä alkujaan yliopisto-opiskelijoiden suosikkeja, joten siinä mielessä olin varmaan yksinkertaisesti vain tosikko.

koivumäki

• Jäsen
« Vastaus #59 : 15.10.2010 klo 09:46:48 »
Koska käännöksestä ei ole kukaan sanonut mitään, niin oletan, että se on ns. kelvannut kaikille. Jos jotain rakentavaa palautetta/kritiikkiä kuitenkin on esim. tyylin ja sanavalintojen suhteen, niin mielelläni otan sitä vastaan. Kehuakin saa. Toinen pokkari on jo käännetty, kolmannen otan lähiaikoina työn alle.