Kirjoittaja Aihe: Judge Dredd  (Luettu 39791 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Vs: Judge Dredd
« Vastaus #120 : 13.09.2020 klo 19:24:14 »
Cam Kennedyn taidetta olivat myös takavuosien Star Wars -minisarjat Dark Empire I & II, jotka suomeksi julkaistiin nimellä Musta keisari I & II vuosina 1996 ja 1997.

EDIT: Menipä nimet ja vuodet ensin väärin.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2020 klo 19:29:14 kirjoittanut Jiksi »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #121 : 13.09.2020 klo 22:16:18 »
Kiitoksia paljon vastauksista! Minulta muuten saattaa jopa löytyä joku noista mainituista Dredd-albumeista...
"Tex-tieteen yli-morisco"

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #122 : 15.06.2021 klo 09:32:53 »
Tässä on kymmenen parasta Judge Dredd -tarinaa.

Ei muuten ole, koska puuttuu Päivä, jolloin laki kuoli!, The Apocalypse War (Operaatio maailmanloppu) ja Kirottujen kaupunki oli parempi kuin Necropolis.

Täältä voi mennä fiilistelemään Jalavan alppareita (vasemmasta laidasta on valittava 2000 AD), jos tekee mieli väittää vastaan.

Olen aina tahtonut, että joku kertoisi minulle toistuvasti, että kaikki parhaat Judge Dredd -tarinat julkaistiin, kun olin lapsi, mutta silti minä olen aina tiennyt sen.

Essential Judge Dredd -sarjassa muuten julkaistaan sarjoja väreissä, mutta Megacity on yhtä mustavalkoinen kuin Mustanaamio ja Tex Willer.

TS2016

• Jäsen
« Vastaus #123 : 15.06.2021 klo 10:38:41 »
Tässä on kymmenen parasta Judge Dredd -tarinaa.

Ei muuten ole, koska puuttuu Päivä, jolloin laki kuoli!, The Apocalypse War (Operaatio maailmanloppu) ja Kirottujen kaupunki oli parempi kuin Necropolis.

Täältä voi mennä fiilistelemään Jalavan alppareita (vasemmasta laidasta on valittava 2000 AD), jos tekee mieli väittää vastaan.

Olen aina tahtonut, että joku kertoisi minulle toistuvasti, että kaikki parhaat Judge Dredd -tarinat julkaistiin, kun olin lapsi, mutta silti minä olen aina tiennyt sen.

Essential Judge Dredd -sarjassa muuten julkaistaan sarjoja väreissä, mutta Megacity on yhtä mustavalkoinen kuin Mustanaamio ja Tex Willer.
Otanpa kantaa.
Päivä, jona laki kuoli on minusta hieman yliarvostettu. Sisältää kyllä melkoisia vaiheita mutta IMHO.
Necropolis on kyllä aivan mahtava tarina, jos siihen sisällyttää myös koko alustuksen. Tarinahan sisältää osiot
Dead man, Tale of the Dead man ja oikeastaan pohjaa mainitsemattomalle ja suomentamattomalle OZ-tarinalle.
Ja lukuiset seurannaistarinat vielä rikastavat juttua. Sanoisin, että paras Dredd-tarina.

Tai ei: parhaat ovat ehdottomasti Brian Bollandin piirtämät kaksi ekaa Death-tarinaa.
Löytyvät hyllystäni kolmena eri versiona. Necropoliksen jälkeen Judge Death lähti menemään alaspäin. Batman-crossover oli toki vielä hauska ja hienosti piirretty.

Ja itse kyllä pidän mustavalkoisesta Bollandin Megacity 1:stä eniten

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #124 : 15.06.2021 klo 16:03:41 »
Päivä, jona laki kuoli on minusta hieman yliarvostettu. Sisältää kyllä melkoisia vaiheita mutta IMHO.

Ostin lehtiä siitä hurjimmasta alkaen, eli Dreddin päätyessä hirmuisen ajojahdin kohteeksi. Kun sen viimein Jalavan albumeista kokonaisuudessaan luin, sain hämmästellä sen epätasaisuutta. Olihan siinä villiä ideaa toisen perään. Omalla kohdallani nostalgiavalinta ohi Kirotun maan.

Kaikkien aikojen suosikkialbumini on Jalavan neljäs. Kuvittelen sen olleen ensimmäinen ostamani, mutta vannomaan en mene.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #125 : 13.10.2023 klo 10:00:50 »
Jalava julkaisee ensi keväänä opuksen Judge Dredd - Kuoleman morsian. Kustantajan omin sanoin: "Judge Dreddin pitkiä sanomalehdissä julkaistuja seikkailuja, joita ei ole ennen julkaistu suomeksi. Kansi on Timo Ronkaisen."

Saapas

• Jäsen
« Vastaus #126 : 13.10.2023 klo 12:04:09 »
Oho, ompa erikoinen julkaisu idea, mutta hyvä, että Dreddiä saa suomeksi taas.

Jalava on kyllä kunnostautunut sanomalehtisarjakuvien suomentamisen alalla.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #127 : 13.10.2023 klo 12:41:12 »
Jalava julkaisee ensi keväänä opuksen Judge Dredd - Kuoleman morsian.
Pitääkin harkita ostamista.

Lainaus
Kansi on Timo Ronkaisen."
Timo voi tarkentaa, mutta kansipiirros näyttää vahvasti Ian Gibsonilta eli arvaisin Timon laatineen ulkoasun.
Ja jäi vielä mietityttämään, kun tuon Tarzan-julkaisun yhteydessä sanotaan, että Timo on tehnyt siihen alkuperäiseen perustuvan fontin, että onko tässäkin niin. Ainakin toivon, sillä AD2000:n tekstaus on yleensä hienoa ja mun mielestä ihan tunnistettavaa. En tosin tiedä, miltä sanomalehtisarjassa tekstaus on näyttänyt.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #128 : 13.10.2023 klo 16:18:28 »
Timo voi tarkentaa, mutta kansipiirros näyttää vahvasti Ian Gibsonilta eli arvaisin Timon laatineen ulkoasun.

Kansi on eräänlainen kollaasi - kooste stripeistä kerätyistä kuvista. Heivautin siihen myös värit.
Fontista ei ole vielä sovittu.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #129 : 13.10.2023 klo 16:37:42 »
Wau! Nyt on nannaa ja mannaa. Väittäisin että Rebellion(?) on teettänyt Tom Frame tyylisen fontin. Jossain olen nähnyt. Eihän se tietenkään sama ole kuin käsin tekstattu, mutta voittaa varmasti sen mitä ite tuli aikanaan Judgeihin käsin väsättyä. Jari Rasikin muistaakseni tekstasi ja oliko Heikonenkin. En nyt pääse tarkistamaan.
Enkä itse asiassa tiedä tuosta sanomalehtisarjasta. Voihan se olla että joku muu britti on sen tekstannut. Alkuaikojen Judgeissa ja 2000AD -tuotannoissa oli ainakin 3-4 eri tekstaajaa. Tekstaskohan Gibson peräti ite jotain? Nyt tuli paljon spekulaatiota ja kysymyksiä, mutta se johtuu vain siitä että tämä oli niin hyvä uutinen.

Ja ensijärkytyksestä toivuttuani alan tietenkin miettiä, että millaisestahan materiaalista tämäkin taas painetaan? Tuskin mitään originaaleja on ollut säästössä ja jos tuo on sanomalehdissä ilmestynyt... Mitä noita Rebellionin uusintajulkaisuja olen katellut niin häävit ei ole "pohjamatskut" niissä olleet. Tässä katsannossa esim. Jalavan meillä noin 20-30 vuotta sitten julkaisema 2000AD albumit on todella hyvälaatuisia.

Mutta huoli pois! Tuskin tämä on sellaista stooria mikä nyt aivan kauheesti pahentuisi, vaikka vähän olisikin paikoin mennyt tukkoon.  :)

EDIT: Pitkä odotus.  :'(
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #130 : 05.05.2024 klo 11:31:45 »
Sarjismiehet puhuvat Judge Dreddistä! Itse olen tutustunut enemmän Mannisen Teräsliljaan ja toisen Mäkisen AIICSiin, joita sarjoja pidän, jos en pastisseina niin ainakin osittain inspiroituneina Dreddistä.

Mutta Vesalla, Hannulla ja Jusalla oli kaikilla enemmän tietämystä tästä varsinaisesta asiasta!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #131 : 07.05.2024 klo 16:21:38 »
Uusi alppari luettu. Toivottavasti saadaan tehtyä kans juttua SarjakuvaTV:lle tästä. Kansi ja muutenkin grafiikka on oikeastaan parasta tässä. Raikas tuulahdus kasarilta ja tuttuakin tutumpaa menoa Jalavan aiemmista judge-alppareista.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #132 : 07.05.2024 klo 16:42:46 »
Pitäisi kyllä lukea kaikki Judge Dredd albumit uudestaa. Aikanaan muutamaankin kertaan noi luin kirjastolainoina. Ihme kyllä mun pikkubroidikin luki niitä...sillä oli niin erikoinen sarjakuvamaku muhun verrattuna.

Aikaa on kumminkin viime lukukerrasta kulunut niin kauan...olisinko lukenut viimeisimmän joskus 2000-luvun alussa. Ei oikein enää muista noita tarinoita.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

TS2016

• Jäsen
« Vastaus #133 : 08.05.2024 klo 16:14:13 »
Jalava julkaisee ensi keväänä opuksen Judge Dredd - Kuoleman morsian. Kustantajan omin sanoin: "Judge Dreddin pitkiä sanomalehdissä julkaistuja seikkailuja, joita ei ole ennen julkaistu suomeksi. Kansi on Timo Ronkaisen."

Pitänee luultavasti hankkia jollain aikavälillä.

Daily Dredd -strippiä ei ole julkaistu Suomessa kai koskaan missään. Saisikohan jostain tiedon, mitkä sanomalehtistripit tuossa kokoelmassa on mukana? Mitä katsoin netistä tietoa, niin sarjaa on julkaistu niinkin kauan kuin 1981-1989, mutta ei ilmeisesti joka arkipäivä? Vähän epämääräistä tietoa vain, mutta Ron Smith on kai isolta osin ollut piirtäjänä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #134 : 21.05.2024 klo 19:03:55 »
Siinä on juttuja sekaisin Rebellionin parista eri sanomalehtisarjakokoelmasta. Devils Island on lyhennetty ja sunnuntaisarjaksi muokattu ensimmäinen Dredd-tarina, joka julkaistiin muistaakseni jossain Jalavan alkupään lehdessä.