Tuo siirtää liiketoimintariskin jakelukanavaa pitkin alemmas, ja sehän on nähty mitä se on tehnyt koko alalle.
Osaltaan se on vetänyt sarjakuvaharrastusta myös juuri siihen pienten piirien suuntaan.
Olisiko kehitystä sitten voinut vastustaa, eiväthän ne Suomessakaan lopulta lehtihyllyillä kestäneet.
juuri tätä en pysty ymmärtämään, ihan kuin kyseessä olisi vääjäämätön luonnontieteellinen fakta eikä rakennettu malli.
Totta kai on liiketoimintariski olemassa, kaikilla aloilla on, mutta itse en suostu hyväksymään että kyse on merkonomin laskema "Kun lehti ei myy säästämme x määrää poistamalla lehden kokonaan valikoimasta"
Logiikka on melko villiä
Jenkkien etu on globaalit markkina Diamond myy meillekin siinä kuin comixologykin
sitä useimmat kvaakkaavat tekevät miettimättä sen enempää asiaa.
Sisämarkkinoillaan direct market USAssa on supistanut myyntikanavia ja siirtänyt sarjakuvat pääosin erikoisliikkeisiin ja isot kauppaketjut sekä kirjakaupat ovat minimissään. Todellinen myyntihän tapahtuu internetkauppojen kautta kuten monessa muussakin asiassa nykyisin.
Suomen kirjakauppapuolta tuntevana siellä on sama kehitys, Suomalaisen krääsän myynti on yritys pitää kivijalat ylipäätään mutta sarjakuvien osalta se hyllytila on kortilla.
Kyllä, myymälätila ja varastotila on kuluerä mutta se mikä tässä eniten haittaa on että tuotteet on alistettu samaan asemaan kuin tuoretuotteet(pilaantumisriski) elintarvikepuolella.
Toki osa kulttuurituotteistakin on niin sidottuja aikaan ettei niillä ole suurempaa myyntiarvoa parin päivän sijaan kuten sanomalehdet.
(väheksymättä niiden valtavaa historialliskulttuurista merkitystä: myöhempi kirjoitus yleesnä skippaa epätietoisuuden tai miten kukin tilanne kehittyi)
Silloin iskee halpuutus. Jokainen ostaa tasan saman tuotteen jos saa sen halvemmalla, mutta ihmiset myös oppivat: miksi ostaa sarjakuva kalliilla
nyt jos jo muutaman kuukauden päästä saman saa murto-osalla?
Kyseessä on opetettu temppu jota vahvistaa se kuinka moni ostaa ad libriksesta tjs verkkokaupasta halvemmalla koska eivät maksa veroja tähän maahan.
Yritys saa (pienen) katteensa, ihminen tuotteen 5-20€ halvemmalla ja taas kivijalkaa on vaikeampi perustella.
Suomi on kovan verotuksen maa, mutta niin kauan kuin sillä on vastineensa terveydenhuolto, julkinen infra, ilmainen koulutus jne itselläni ei ole ongelmaa.
Sarjakuvamallimme vaan nykyään muistuttaa SOTEsotkua: luodun toimivaksi havaitun mutta raskaan mallin joka on maan kattavasti tasa-arvoinen alasajoa.
Nykymalli ei muuta kaltaiseni kaupungissa asuvan suurkuluttajan asemaa: Turun sarjakuvakauppa löytyy, kuten myös Fantasiapelit ja Puolenkuun pelit, alfa antikva, Aketeeminen ja muutama suomalainen kirjakauppa.
En ole lähimmän supermarketin tai ärrän valikoiman varassa. Aikuisena ja työssäkäyvänä kukaan ei estele jos teen nettiostoksia siihen päälle.
Entäs se vähän syrjemmässä asuva nuori, tyttö tai poika?
Sarjakuvat eivät ole liian halpoja, eivätkä liian kalliita mutta niihin ei voi soveltaa elintarvikekaupan sääntöjä. Sarjakuva kun ei ole elämälle olennainen. Sitä eivät ole puhelin tai nettikään mutta ne ovat itsestäänselvyyksiä koska olemme niin rakentaneet yhteiskuntamme.
Nyt luodaan mallia joka ei hyödytä tekijöitä, kustantajia, myyjiä eikä kuluttajia ja se ei lakkaa ihmetyttämästä minua.