Olet oikeassa siinä ettei näitä voi kysyä nettifoorumissa. Paljon tietoa saat kun pistät Googleen "tekijänoikeudet" tai menet kirjastoon ja haet hyllystä Suomen Laki II.
Vastaavia kysymyksiä on puitu Kvaakissa usein (voit selata vastauksia) --
Olen lukenut
tekijänoikeuslain Finlexistä, johon kyllä luotan huomattavasti enemmän kuin johonkin googletettuun infosivuun (olettaen, että se googelettu infosivu ei ole tuo). Olen myös mielestäni selannut Kvaakin foorumia - jostain syystä vain tunnun aina jotakin etsiessäni hyppäävän nimenomaan sen rivin yli jota etsin. Lisäksi olen aika huono ymmärtämään lakitekstiä, ainakin väsyneenä (mitä olen valtaosan ajastani). Täytynee ottaa uusintakierros. Ja
lukea ne ennakkopäätöksetkin.
Ajattelinkin lähinnä katsoa mihin kohtaan tulee tiukka "ei" (ja mahdollisesti josko joku osaisi antaa asiantuntevia lähteitä joita itse en jostain syystä löydä). Vaikka se ei tarkemmin tutkittaessa sitten olisikaan laitonta on se ilmiselvästi ainakin tuomittavaa, jolloin sitä ei kannata tehdä (tämä tosin tietysti pätee myös niihin googletettujen infosivujen tuloksiin) ja jättää siihen Kysy lakimieheltä -listaan vain ne loput. Ei siellä ehtimiseen kuitenkaan jaksaisi ravata, niin parempi hoitaa homma kotiin kerralla.
5. ...ottaa asentoon tmv. mallia jonkun toisen kuvasta?
7. ...piirtää oma versionsa jonkun toisen kuvasta niin että hahmot ovat toiset?
alkuperäinen - ja
sen pohjalta tehtyasentomallinnettu Simo Häyhä - Valkoinen kuolema -albumin venäläistä tarkka-ampujaa käsittelevästä jutusta (muistaakseni), ruudusta jota en nyt tähän hätään saa kuitenkaan käsiini.
6. ...julkaista jonkun toisen valokuvasta piirretty kuva?
Kyseenalaisia, helpompi on sanoa ei kuin ehkä, vaikka voisi olla sallittuakin.
Historiallisen henkilön valokuva, poimittu jostakin aihetta käsittelevästä kirjasta. Tosin se ei muutenkaan taida olla oikein poliittisesti korrekti, joten on kai muutenkin parasta heivata se metikköön julkisesta levityksestä. (Sääli sinänsä, kyseessä on onnistunein kasvokuvani kautta aikojen.)
Toisaalta,
Korkeimman oikeuden ennakkopäätös, KKO:1979-II-64...joskin valokuvan suoja laissa on muuttunut tuon jälkeen.
10. ...viitata toiseen teokseen teoksena, esimerkiksi laittaa hahmonsa sanomaan "Olen aina tuntenut tiettyä sielujen sympatiaa Sean Dillonia kohtaan." (Siltä varalta että ette tiedä, Sean Dillon on Jack Higginsin romaanihenkilö.)
Sean Dillon on aika tavanomainen nimi, joten pitäisin tätä sallittuna. Muutenkin tuollainen lainailu on yleensä sallittua, mutta niin kuin sanoin, kaikki on tapauskohtausta.
Unohdin näemmä kirjoittaa sen vuoropuhelun ensimmäisen osan, toisen hepun piti sanoa jotain tyyliin "olet ilmeisesti Higginsisi lukenut".
Ei ilmeisestikään pitäisi kirjoittaa mitään väsyneenä... lienisikö sallittavaa linkata tuohon ensimmäiseen viestiini lähteitä aiheesta jos satun niitä löytämään (ja ne Kvaakissa käydyt keskustelut jos onnistun taas vaihteeksi bongaamaan ne).
EDIT: Niin, hahmonimien osien käyttämisellä tarkoitin lähinnä sitä että lienisikö mahdollista antaa hahmo(i)lle sukunimeksi "Antilles" (jonka Star Warsia tuntevat varmaankin tietävät). Kyseessähän nyt kuitenkin vain on saariston englanninkielinen nimi, vaikka se Lucasin hahmollakin esiintyy. Se vain jotenkin... kuuluu heihin, vaikka voihan sen toki muuttaakin, jos tarve (ja varmuus) vaatii.