Kirjoittaja Aihe: Kokoelman arvo  (Luettu 3326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Kokoelman arvo
« : 18.12.2006 klo 21:11:43 »
Tokaisin tuossa hiljattain isälle, että ostamieni sarjakuvien hinnalla saisi jo hyvän käytetyn auton. Vastaus oli jokin itkunsekaista tirskahdusta muistuttava ynähdys.

Vaikea on mitään tarkkaa hinta-arviota heittää, koska ostoarvo ja jälleenmyyntiarvo ovat kaksi eri asiaa. Lisäksi olen useimmat sarjakuvani käytettyinä ostanut ja ehtinyt huonompia myydä eteenpäin. Heitän ilmaan nyt kuitenkin sellaisen arvion, että kokoelmaan on uponnut n. 3500~ euroa. (Autoanalogiaani ihmettelevälle: Toyota Carinani sain 600 eurolla.)

Kun liikutaan omakotitalosummissa, niin täytyy vain nostaa baskeria keräilijän omistautumiskyvylle. Epäharrastajat tietysti äimistelevät tätä rahan suoranaista hassausta (ainakin lähipiirissä hintalaput ovat aiheuttaneet kulmakarvojen kohoamista). Tosin kaikki on suhteellista. Ystäväni mielestä 10 euroa on suhteeton summa sarjakuvasta, kun taas 50 euroa muutaman kymmenen millilitran hajulitkupullosta taas järkevää kulutusta (pyh, sanon minä).

Raha on kulutusta varten, ja kukin käyttökööt sen mieleiseensä asiaan. Yhteen ylihintaiseen luksusautoon, jolla ei 10 vuoden jälkeen tee mitään, tai vaikkapa kasaan sarjakuvia, joiden keräilyarvo saattaa hamassa tulevaisuudessa vastata hyvän käytetyn auton hintaa.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Re: Kokoelman arvo
« Vastaus #1 : 18.12.2006 klo 21:23:08 »
Noo... Jos mulla on sarjakuvia reilut 3000 yksilöä eikä siinä ole vielä mukana Aku Ankkoja... ja harva albumi on maksanut alle euroa. Kalleimmat sen sijaan useita kymppejä. Keskiarvohinta kaikille lienee jokusen euron. Niin kyllähän siitä helposti viisnumeroinen summa tulee. Eikä siinä ole vielä mukana 1500 äänilevyä tai 400 kirjaa tai 300 DVD:tä... Eih, tämän ajatuskulun miettiminen loppui NYT ÄDÄDÄDÄDÄDÄD tänne nyt niitä Barksin Koottuja niinkuin ois jo ÄDÄDÄDÄDÄD ---

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 18.12.2006 klo 22:00:14 »
Eräs tuttavani myl 80-90-luvun vaihteessa täyden Ankka-lehtien kokoelmansa ja osti uuden auton.
Mutta oikeesti: millään ei ole mitään arvoa muuta kuin se mikä sillä omasta mielestäsi on. Eli korvaamaton tms. suurinpiirtein.  ;D
Ja uudesta autosta saa viikon kuluttua enää 70%. Tai jotain.
Arvotonta spekuloida, kun ei rahaksi kuitenkaan halua vaihtaa mitään. Sarjakuvia ostaisin kuitenkin.

Timo

Arttu

• Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 19.12.2006 klo 22:00:09 »
Sarjakuvakokoelmani arvo on suurempi kuin koko muun omaisuuteni yhteenlaskettu arvo. Hmm... tää varmaan toimis hyvin deitti-ilmoituksessa  :-\

Tosin en omista autoa tai asuntoa. 

(Mikä siis osittain selittää muun omaisuuden vähäisyyttä.)
« Viimeksi muokattu: 20.12.2006 klo 00:02:16 kirjoittanut Arttu »
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 19.12.2006 klo 23:48:32 »
Eräs tuttavani myl 80-90-luvun vaihteessa täyden Ankka-lehtien kokoelmansa ja osti uuden auton.
Tarkoitin yksittäisiä lehtiä (siis 1 lehti = 1 auto), mutta darn.. Vannon pyhästi olla enää kiikuttamatta Akkareitani lehtikeräykseen.

Tosin en omista autoa tai asuntoa.
Henk.koht. luulen tuon lauseen purevan naisiin paremmin ;D

Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #5 : 20.12.2006 klo 10:08:40 »
En ole koskaan tullut laskeneeksi, miten paljon rahaa on sarjakuviin tullut vuosien aikana upotettua. Runsaasti kuitenkin. Jälleenmyyntiarvo ei mahda olla edes puolta siitä, mutta väliäkö tuolla. Luettavaksi ne on ostettu, ei sijoitusmielessä, enkä aio vaihtaa niitä myöhemmin autoon.

Epäharrastajat tietysti äimistelevät tätä rahan suoranaista hassausta (ainakin lähipiirissä hintalaput ovat aiheuttaneet kulmakarvojen kohoamista)... Raha on kulutusta varten, ja kukin käyttökööt sen mieleiseensä asiaan.

Juuri näin. Olen itsekin tullut törmänneeksi tuollaisiin reaktioihin: esimerkiksi allekirjoittaneen kummitädin oli taannoin kovin vaikeata ymmärtää, miksi käytetystä Corto Maltese Siperiassa -albumista voi maksaa 15 euroa (HA! sanoin minä).

Lisäksi levykokoelma on saanut samantyyppistä kommentointia osakseen. "Oletko koskaan laskenut, miten paljon rahaa näihin on mennyt? Olisit voinut ostaa vaikka auton!", totesi kaveri kerran. Ja oikeassa kai oli. Vitsinä on kuitenkin se, että otan huomattavasti mieluummin kokoelman CD-levyjä, elokuvia ja sarjakuvia kuin sen auton.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #6 : 20.12.2006 klo 11:37:32 »
Raha on kulutusta varten, ja kukin käyttökööt sen mieleiseensä asiaan.

Jep, nimenomaan. Autoilu on hyvä vertailukohde; jos on ihan pakko ajaa paremmahkolla uudella autolla ja vaihtaa kärryä parin vuoden välein, saa hukattua kymmeniä tuhansia euroja varsin nopeasti. Siihen päälle vaikka vielä röökaaminen + runsas ravintoloissa dokaaminen niin avot.

Tai no, valtavan suuri vaikutus ihmisen varallisuuteen loppupeleissä on myös sillä milloin, mistä ja millä mittakaavalla hän ostaa asunnon/vaihtaa sitä. (E:  Tai ostaako ylipäätään). Eli kyse on aika pitkälti säkästäkin.

Varsinaiseen kysymykseen myös mun on vaikea vastata. Joitakin tonneja, varmasti, miten päin ajateltuna vaan. Mutta ei viisinumeroisten puolelle kuitenkaan. Semmoinen tunnusomainen piirre mun sarjakuvissaosteluissani on ollut että ne ovat olleet myös kohtuuhyviä sijoituksia - monen käytetyn, ja uudenkin, käyvät hinnat ovat nykyään selvästi suurempia kuin mitä itse olen niistä maksanut.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2006 klo 12:04:04 kirjoittanut Chemo »
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #7 : 21.12.2006 klo 23:39:59 »
Aika lailla tutunoloisia kommentteja näyttää tuossa ylhäällä olevan.

Eri ihmiset arvostavat eri asioita mikä ei ole todellakaan ongelma mutta miksi ne perustossunkuluttajat kuvittelevat että muidenkin mielestä on Paras Idea Ikinä TM hassata kaikki fyffet brenkkuun, röökiin, autoon, tms tai hankkia vaikkapa arabian lautasia kirppiksiltä keräilyhinnoilla. Ahdasmielisyys ja omien kiinnostuksenaiheiden pitäminen jotenkin muiden vastaavia ylivertaisempina on kylläkin ongelma.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #8 : 22.12.2006 klo 09:48:10 »
Mullakin oli pitkään sarjakuvien ja kirjojen arvo isompi kuin muun omaisuuden arvo, mutta nykyään taitaa jo olla toisin... Mutta onpa sarjakuvakokoelmakin vähän pienentynyt (tai nyt se on taas nousussa, mutta aikoinaan kuitenkin ne arvokkaimmat lähtivät kävelemään). Muistan, että muksuna kavereiden kanssa juttelin usein siitä, että jos meille tulisi murtovarkaita, niin niitten kannattaisi viedä mun sarjakuvakokoelma ennemmin kuin mitään muuta (esim. tv), kun se olisi kuitenkin kaikkein arvokkain. Sitten ne vitsaili tietenkin usein siitä, että joku kerta ne murtautuu meille ja vie mun arvokkaimmat lehdet ja myy ne paikalliseen divariin.
Mutta eipä toi sarjakuvien, kirjojen, levyjen (sekä cd että lp) ja elokuvien yhteenlaskettu myyntiarvo taida nyt olla kuin muutamia tuhansia euroja. Mutta sais silläkin kai käytetyn auton. Ehkä sen ajokortinkin...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva