Kiitos palautteista!
Toivon että tekin saitte noista muutakin kuin pahan mielen…
Hahmoihin olen aika tyytyväinen, tämä on itse asiassa tuoretta kokeilua ja hahmotkin ovat jatkamassa matkaansa…
Se mikä näyttää Hitleriltä, voi sitä ollakin, puimassa nyrkkiään… Hiuksettomat, missä… keiltä… leikattiin/leikataan hiukset… en saa mieleen *virne*
Maria ei lienee neitseellisin aihe.
Miten tulkitsit sitten sitä pidempää versiota (KimmoK) ?
Toinen tuleminen, niin aikakäsitehän on tässä vähän repaleinen, ennen vai jälkeen kun ristikin siellä seisoo, mahdollisuus molempiin…
Työ elää tulkinnoista, ei selityksistä... tai tuo ei elä.
Katostaanpa niitä töitä… voi tulla toistoa, mutta… ja kirjoituserheitä…
HOLLE
Viiva tuntuu vaivattomalta ja valkeus ei ole tyhjää. Sisällön tulkitsin (päinvastoin kuin luin muita) kriittiseksi ja surulliseksi, enkeli alkaa haihtua kun kirkko rakentuu. Toisiksi viimeisessä ruudussa on enkelin läsnä olo ja kirkko risteineen, mutta sitten alkaa vaikerrus musiikki ja risti katoaa kuten enkelin... maallistuminen, ei sija enkeleille…
KEIJO (hännysteltäväni)
Simppeli ja selkeää, lapsenomaista leikkisää …vaivattomuutta? Savulla voisi olla oma lukunsa. Mutta kuitenkin sisältö on muutakin kuin palava kirkko, enkeli ja tonttu… maallistuneessa maailmassa ei tarvita tilavia kirkkoja…
LÄTTÄ
Kuplat ovat vähän ahtaita ja toiseksi viimeinen ruutu ahdas, kuten toisiksi viimeinen ruutu… En saa selvää viimeisestä kuplasta, eli niitti saattoi jäädä tajuamatta. Moni näki mielessään kuinka kelkka iskeytyy ovesta? Eli sitä ruutua ei ehkä tarvittu erikseen… itse miellän heidän vain valuneen sisään. Aika harmoninen ja rauhaisa meininki, liike jää ruutujen keskelle ja balanssi säilyy laudalla.
KOIKKALAINEN
Piirrä niitä eläimiä!
LIISUS
Hellyttävää, miten ne puhuvat ”Siitä paholaisesta” noin arkisen, tuttavallisesti… Ja kirkosta saa lahjoja. Tätä ei lähde kuitenkaan rakentamaan niin kantaaottavaksi, ehkä tuttavallisuuden ja tekstin paljouden tähden… Jotenkin se ei vain voinut olla tässä, jään kaipaamaan lisä kuvaa. Erilaiset pinnat ovat mukavia, jotenkin voisi roiskia vain rohkeammin…
JAPKO
Tuossa kysytään moni hyvä kysymyksiä, minulle uudella tavalla ”lahjojen tähden”… Harmi jos aika karkasi… olisin nähnyt mielelläni valmiimpaa vivaa.
ROVIO
Ensimmäinen rivi on miellyttävää kuvaa ja vuoropuhelua… sitten oma kiinnostukseni saa kusta silmään kahdessa viimeisessä ruudussa, olisiko se voinut toisaalta päättyä toisin, ylevään monologiin… en vain tajua huumoria, en tarkoita sinun huumoriasi yksin, huumoria yleensä.
MATKAMIES
Valkeaa mustalla, saa jotenkin hyvin pakkasmaisen joulun pimeyden… viivan paksuus voisi vaihdella enemmän ja osa kuvista on epäselviä. Mutta runkohan hölkkää. Kirkko ei voi houkuttaa yhtä paljon, kuin pukin (miksi sitä asumusta sanotaan)… Hiippalakkeineen pukinhökö on kiehtovan samantapainen ulkoasultaan kuin kirkko, ei ihme ettei niitä tahdo erotta. Ihmistä kansalaisesta.
TUUKKA SATURI
Tyyli ja kerronta ovat harmoniassa (humoristisia)… jotenkin silti olisi voinut tiivistää. Olisiko tuohon loppu ratkaisuun voistu päätyä vähemmilläkin kuvilla… Olisiko se millainen kuvilla 1,3,4,5 tai 1,3 ja 5… ?
PABLO
Minä en näe sitä –ihan oikeasti en vain näe. Olisin utelias kyllä näkemään isona. Kiva taivas…
MARI
Työ on hiljentävä, paremmin kuin joulu itsessään… tällaisesta minä pidän, en huumorista, vaikka silläkin lienee paikkansa *virne* Tila on minusta hyvin käytetty ja sanojen asettelussa (ruutujen väliinkin) on kiehtovaa haikeutta, kuvat ovat raadollisen olennaisia, niin että ne tunnistaa…
KIMMOk
Ruutuihin olisin kaivannut vähän lisää viivoja peittämään tyhjää, tai olennaiset kohdat keskemmäksi ruutuja ja valkeaa sivuille. Kuvaa hyvin joulun kaaren ja Naisen ilme (kuten se tylsistyneen sarkastiseksi tihrustan) kruunaa kaiken… se oli sitten se joulu taas siinä.
SIKA
Pinta on elävän tasaisen varmaa, laadukasta, siirtymät 1-2 ja 4-5 tuntuvat liian nopeilta, vaikka ne tajuaa kyllä, mutta kuin tuntuu että ne olisivat kaivanneet väliinsä lisä ruutuja ainakin sen yhden… Vaikka kyllä tämä kulkee… Äijä on hieno olemukseltaan ja kasvoiltaan. Viimeisen kuvan siirtymä on sitä.
Höm… kaikkia olisi tahtonut lisää, saada vähän lisää ruutuja, kuulla enemmän, saada selkeytä että näkisi kaiken ruudusta… kaikki ainakin imaisivat mukaansa, ei yhdentekeviä, ei huonoja…
Kiitos palautteista!