Kirjoittaja Aihe: Riitta Uusitalo  (Luettu 16270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #15 : 28.01.2009 klo 18:42:59 »
Sen verran voisin vielä lisätä, että nuoret sarjakuvaopiskelijat ovat huomattavasti taide- tai graafikko-opiskelijoita nihkeämpiä kokeilemaan yhtään mitään tai tietämään yhtään mistään paitsi juuri siitä omasta lempijutusta.

Minusta pitää kokeilla itselle vieraita tyylejä, mutta opetuksellisesti tai oppimisen kannalta tuo puoli mielestäni on usein jäänyt hunningolle, ainakin niillä kursseilla millä olen itse ollut. Kuinka usein oppimisprosessissa on kannustettu siihen, että jossain vaiheessa katsotaan laajalla kaarella omia kokeiluja ja kehityskaaria ja vedetään hieman lankoja yhteen, että mitä oikein on opittu. Mitä on löydetty? Mikä toimii ja mikä ei, ja miksi? Mitä muut ovat löytäneet? Ettei se jäisi vain sellaiselle "jos se toimii sinulle niin se riittää" -tasolle, mikä ei mielestäni palvele ketään, paitsi ehkä taideterapiakurssilaisia.

Voisiko joku tehdä Scott McCloud -tyylisen kirjan joka käsittelee kokeellisemman sarjakuvan historiaa ja muotokieltä? Se olisi ainakin minun mielestäni mielenkiintoista luettavaa ja toisaalta siinä lyötäisiin lukkoon että "näitä keinoja on kokeiltu ja näitä asioita on niiden avulla löydetty".

Vai teenkö virheen yrittäessäni lähestyä tätä asiaa näin pragmaattisesti?

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #16 : 28.01.2009 klo 18:47:48 »
Voisiko joku tehdä Scott McCloud -tyylisen kirjan joka käsittelee kokeellisemman sarjakuvan historiaa ja muotokieltä? Se olisi ainakin minun mielestäni mielenkiintoista luettavaa ja toisaalta siinä lyötäisiin lukkoon että "näitä keinoja on kokeiltu ja näitä asioita on niiden avulla löydetty".

Mahtava idea! Itse tutkimustyö vaan taitaa olla vielä kesken... ja muista taidemuodoista päätellen ei koskaan valmiiksi tulekaan. Minusta olisi vielä kivempi sellainen "tehtävä"kirja, jossa mistään kokeiluista ei voisi tulla "oikeita" tai "vääriä" tuloksia, ainoastaan (itselle?) yllättäviä. Tässäpä meille tuumattavaa.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #17 : 28.01.2009 klo 19:36:49 »
Mahtava idea! Itse tutkimustyö vaan taitaa olla vielä kesken... ja muista taidemuodoista päätellen ei koskaan valmiiksi tulekaan. Minusta olisi vielä kivempi sellainen "tehtävä"kirja, jossa mistään kokeiluista ei voisi tulla "oikeita" tai "vääriä" tuloksia, ainoastaan (itselle?) yllättäviä. Tässäpä meille tuumattavaa.

Lupaan jo ostaa yhden kopion sitten kun ilmestyy. Suuhun menevät puhekuplat, kaunokirjoituksella tekstaaminen ja puukaiverrustekniikka mukaan siihen kirjaan. ;)

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Re: Riitta Uusitalo
« Vastaus #18 : 28.01.2009 klo 20:33:17 »
Voi lapsi-parkaa. Antaisit Keijo niiden vaan rauhassa lukea manga-kirjojansa.

Hih! Elina oli yllättävästi noukkinut omin päin kirjastosta tämän teoksen. Ja hänen oma tyylinsä ilmenee 24 tunnin sarjakuvasuorituksesta. Mie arvostan Elinaa...

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Re: Riitta Uusitalo
« Vastaus #19 : 28.01.2009 klo 21:18:24 »
Hih! Elina oli yllättävästi noukkinut omin päin kirjastosta tämän teoksen. Ja hänen oma tyylinsä ilmenee 24 tunnin sarjakuvasuorituksesta. Mie arvostan Elinaa...

Kuin myös, mutta Keijo Keijo: älä nyt anna faktojen pilata varmoja mielipiteitä. Harvalla se "vaihe" jää siihen ikävuoteen 20v.
Myönnän että itselläkin arviointi painottuu  suuressa määrin teknisen osaamisen osuus sarjakuvissa (mikä ei ole mahdottomuus nk.taidesarjakuvissakaan)Riitta Uusitaloon jätti kylmäksi.
ne kun saivat kyllä käsittämään että kyseessä on toki ihminen, mutta ei sellainen jonka haluaisin tuntea.

Täytyy kokeilla taas joskus uudestaan jotain muuta tekijältä jos vaikka olisi sattunut maanantaikappaleet.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Re: Riitta Uusitalo
« Vastaus #20 : 28.01.2009 klo 22:32:17 »
Ja hänen oma tyylinsä ilmenee 24 tunnin sarjakuvasuorituksesta.

Heh. Sehän oli ihan hauska.

Mulle Riitta Uusitalon sarjakuvat edusti aikanaan vastaavanlaista absurdismin riemuvoittoa ku Tilsan sarjakuvat ja piirrosjäljen huolettomuuski oli kauhean inspiroivaa vaikkei välttämättä itse samanlaista jälkeä halunnutkaan tehdä. Uusitalon jutuissa hienointa oli et niitä lukiessa hämmästy aina. Koskaan ei osannu alun perusteella sanoa miten jutut jatkuis tai miten ne päättyis. Tää kaikki oli enemmän kuin virkistävää kaikkien tuhansien luettujen länkkäri-, seikkailu- ja supersankarisarjakuvien jälkeen. Arvo on ehkä tässä vuosien myötä hiukan himmennyt mutta kyllä Riitta Uusitalon sarjakuvilla tulee aina pieni soppi mun sydämessä säilymään.

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #21 : 28.01.2009 klo 23:10:55 »
Mitä on löydetty? Mikä toimii ja mikä ei, ja miksi? Mitä muut ovat löytäneet? Ettei se jäisi vain sellaiselle "jos se toimii sinulle niin se riittää" -tasolle, mikä ei mielestäni palvele ketään, paitsi ehkä taideterapiakurssilaisia.

Tää on muuten hyvä pointti. Koko kulttuurin kehityshän perustuu sille, että rakennetaan niille perustuksille, mitä aikaisemmat ovat luoneet. Joskus rakentaminen on myös sitä, että kyseenalaistetaan ja rikotaan ja siitä syntyy taas uutta. "Miten olisi, jos näin ei olisi?" kysyi jo Priit Pärn. Siksi on hyvä tietää, mitä on tehty. Pätee nykytaiteeseen, varmaan "taide"sarjakuvaankin.  

Esimerkiksi lähdetään kokeilemaan, mitä tulee ilman varmaa suunnitelmaa lopputuloksesta. (Erona siis kuvailemaasi tarkkaan etukäteissuunnitelmaan ja siihen sopivan tyylin valintaan.) Niinkuin vaikka improvisoidessa. Tai leikkiessä. Improillessakin määritellään ensin tietyt reunaehdot, joiden sisällä irrotellaan. (Oletko muuten kokeillut sarjakuvaimproilua? Se on hyvä apuväline esimerkiksi ideointiin. Tai hauskanpitoon ylipäätään. Kehittää mielikuvitusta ja ideointikykyä kuin peruslihasharjoitukset kuntoa tai mallipiirtäminen anatomian tuntemusta.)

Taidekoulujen (versus muotoilukoulujen) puolella puhutaan usein prosessitekemisestä. Esimerkiksi Ruppert & Mulot edustavat tätä. Muotoilukouluja käyneille koko ilmaisu on usein vieras, mikä on sääli, koska ko. luovuustekniikoiden hallitsemisesta olisi hyötyä missä tahansa luovassa ammatissa.

Nykytaiteilijat puhuvat usein tutkimisesta. Määritellään joku asia, mitä tutkitaan taiteen keinoin. Miten ihmiset reagoivat, jos työkaveri heittäytyy laiskottelemaan tai käyttäytyy omituisesti? Tutkia voi piirtämälläkin. Croquisissa tutkitaan vaikka jotain asentoa tai jos tarvii mallia tiettyyn asentoon johonkin ruutuun, voi pyytää kaveriaan poseeraamaan ja tutkia piirtämällä, miten ne jalat ja kädet menikään.

Mä kyllä luulen, että ne ns. "taide"sarjakuvapiirtäjät tekee vaan sitä, mitä niitä huvittaa. Kuka enemmän, kuka vähemmän suunnitelmallisesti. Esim. Kutilla saisit varmaan yhtä monta erilaista vastausta lähtökohdista ja pyrkimyksistä kuin on tyyppejä. Itseäni kokeileminen kiinnostaa lähtökohtaisesti, lopputulos (tai se lukeeko niitä joku) ei ole niin tärkeää. Joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin. Niistä saa sitten irti kuka saa, mitä saa. Mun julkaistut sarjakuvathan on äärimmäisen tylsiä ja aika konventionaalisia (esim. Etelä-Suomen Sanomissa). Taidejuttuja ei kukaan halua julkaista enkä jaksa etsiä niille julkaisijaa, tärkeintä on, että niitä on kiva tehdä. Niinkuin Huonoa seksiä.

Sarjakuvan lukijan kannaltahan on toki herttaisen yhdentekevää, miten tekijä on juttunsa tehnyt, kunhan homma toimii juuri sen lukijan kannalta. Ja lukijahan luo itse vielä teoksen itselleen sen lukiessaan ja tulkitessaan oman pirtansa mukaan.

Sitä hiukan ihmettelen, kuinka "viihde"sarjakuvan lukuisien lukijoiden joukosta löytyy niitä, jotka jaksavat tuntea olonsa uhatuksi (mikä muu selittäisi aggressiivisen suhtautumisen?) "taide"sarjakuvan paljon pienemmän lukija- ja tekijäjoukon edessä. Ei "viihde"sarjakuva ole häviämässä mihinkään, eikä "taide"sarjakuva uhkaa viedä sen lukijoita. Eikä sarjakuva ilmaisumuotona kärsi, vaikka sitä hiukan kokeellisesti väänneltäisiinkin. Se on abstrakti käsite, niillä ei ole tunteita. Oisko siinä sitten enemmän kyse siitä, että ei saa pilkata hyvän sarjakuvan pyrkimyksiä. Sarjakuva ei ole leikin asia, vaan ilma- ja valotiiviiden muovipussien.  ;D

PS. Kokoelmiini kuuluu sormiväreillä tehty sarjakuva. Voin joskus näyttää sen, jos olette kilttejä. Ihan toimiva juttu. (Ei ole minun tekemäni.)
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #22 : 29.01.2009 klo 00:27:04 »
(Oletko muuten kokeillut sarjakuvaimproilua? Se on hyvä apuväline esimerkiksi ideointiin. Tai hauskanpitoon ylipäätään. Kehittää mielikuvitusta ja ideointikykyä kuin peruslihasharjoitukset kuntoa tai mallipiirtäminen anatomian tuntemusta.)

Taidan kärsiä jonkinlaisesta "valmistelematon puhe vaatii eniten ennakkovalmisteluja" -syndroomasta. Ja jos siitä tulee huono niin eihän sitä voi näyttää kenellekään. Siksi minulla on kaksi luonnoskirjaakin: edustusluonnoskirja jota voi esitellä ja sitten sellainen johon suttailen itsekseni enkä näytä kenellekään.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #23 : 29.01.2009 klo 09:27:48 »
Riitta tekee edelleen sarjakuvia, Nasua ainakin. Uusin kirja ilmestyi loppuvuodesta:

http://www.zumteufel.fi/store/index.php?act=viewProd&productId=1616

Emmi Valve

  • Vieras
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #24 : 30.01.2009 klo 12:15:31 »
Heh. Just eilen listasin päässäni mule henkilökohtaisesti tärkeimpiä sarjakuvantekijöitä, ja kyllä siellä listan kärjessä keikkuu Riitta Uusitalokin. Sitten rupesin pohdiskelemaan että tunteekohan nykynuoriso (oho kun kuulostan vanhalta..) mitään Uusitalon tuotantoa enää, ja siinä sitten yksikseni pääni sisällä, kävinkin tämän viestiketjun sisältöä hyvin vastaavan monologin.

Eipä tässä muuta. Universaali tajunta ja sensellaista. (BLAA BLAA BLAA.)

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 433
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #25 : 11.02.2009 klo 00:48:54 »
Piti nyt sitten käydä kirjastossa tutustumassa tähän nimenomaiseen teokseen, kun arvostelu vaikutti niin huvittavalta. Toden totta, ei se minullekaan aukea. Mitä ihmeen ylitsevuotavaa parodiaa suomalaisesta naissarjakuvasta tämä on! Itseasiassa kyseessä oli niin kauhea sarjakuva, että aloin voida fyysisesti pahoin. Jossain 3/4 kohdalla tulin tulokseen, että ei kukaan pakota tätä lukemaan loppuunkaan, joten voin ihan vapaasti lopettaakin.

Ei minä en ihan oikeasti halua lukea sarjakuvia, joiden tekstit ovat kaunolla tai HuIsAn HauSKaLLLa versaalin ja geneman satunnaisvaihtelulla. Jos originaalille tippuu ylimääräistä mustetta, otetaan avuksi jokin korjausväline eikä viskota lisää joka paperille. Tuo pastissiarvostelu on hauska, mutta ei tuota useampaa sivua halua lukea. Umpimielisen raskasta.

Piti lukea albumillinen Cortoa ihan vain antihistamiiniksi ja Tiitu Takalon Tyhmä Tyttö vain muistutuksena, että "suomalainen naissarjakuva" on jotain muutakin kuin stereotypia.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #26 : 11.02.2009 klo 01:01:34 »
Hihhih! Mutta kun... sehän on niin penteleen hauska albumi. Vaikea ymmärtää että joku EI tykkää siitä.  :D

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #27 : 11.02.2009 klo 09:10:52 »
Sehän on just mahtava! Siinä määrin, että vaikutteita on saanut/ottanut yksi jos toinenkin...  ::)

edit: Nyt kun aloin miettiä, niin varmaan yhtä paljon kuin Riitta muhun on tehnyt vaikutuksen Mauri Kunnas. Nyrok Cityt on aikamoista suttua nekin. Kunnaksen lastenkirjat alkoivat ilmestyä pääosin vasta kun olin jo "liian vanha". Siksi Nyrokki oli se juttu mulle. Sopi hyvin punkestetiikkaan, niinkuin Juntunenkin. Niin että ei taida olla sukupuolisidonnaista se suttaaminen. Niinkuin ei nysvääminenkään, sen olen opettajana huomannut.

editin editin edit: kaunoa näin sarjakuvassa ekan kerran jossain Kemin kilpailualpparissa Pentti Otsamon käyttämänä. Muistaakseni se sai kaunon käyttämisestä toruja eri tahoilla. Minusta kaunolla voi korostaa sellaista "päiväkirjamaisuutta", intimiiyttä, niin halutessaan. Joann Sfar* käyttää kyllä kaunoa kanssa, sopii yleiseen tyyliin.

*mies
« Viimeksi muokattu: 11.02.2009 klo 09:28:39 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #28 : 11.02.2009 klo 09:52:59 »
Hihhih! Mutta kun... sehän on niin penteleen hauska albumi. Vaikea ymmärtää että joku EI tykkää siitä.  :D

Ei kuule ollenkaan. Universaalia makua ei ole. Eikä ole kiinni sukupuolesta eikä edes suttaako vai nysvääkö.
On olemassa niitä joitten suttu ilmasisee tunteita, voimaa, haurautta, elämää, kuolemaa, iloa surua ja sitten niitä joiden jälki on sitä että siitä ei vaan ota selkoa.
Nysväävä jälki voi toki olla hengettomän kliinistä tai sykähdyttävää ja sen ei edes tarvitse aueta kaikille.
Hienoa jos on sinusta hauska kuin mikä.

Kaunokirjoitus voi olla toimiva keino, siinä missä eri kielien käyttö ilman käännöksiäkin mutta perusedellytrys se ei ole sen enempää kuin comic sanskaan.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 433
Vs: Riitta Uusitalo
« Vastaus #29 : 11.02.2009 klo 10:47:37 »
Minusta kaunolla voi korostaa sellaista "päiväkirjamaisuutta", intimiiyttä, niin halutessaan. Joann Sfar* käyttää kyllä kaunoa kanssa, sopii yleiseen tyyliin.

Niin, tokihan muinoin kaunokirjoitusta käytettiin enemmän. Timo Kokkilahan oli löytänyt jostain kasan aitoja sodan ajan "sieltä jostakin" lähetettyjä postikortteja, ja voi miten sievää kaunoa jotkut jermut olivat pipertäneet. Toisilla toki tulos oli kyllä paljon lähempänä omia yritelmiäni. Toivottavasti kotipuolessa oli edes joku joka kykeni moista tulkitsemaan.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.