onko kumpikaan noista Franquinin itsensä tekemä. Varhaisempi on selvästikin Jidehemin avustamalta kaudelta - joten voi miettiä, kuinka iso hänen avustava kätensä oli tämmöisessä sivuprojektissa. Tuon myöhäisemmänkin jälki näyttää epäilyttävältä: vainko sen takia, että se on hermoromahduksen jälkeistä Franquinia, jolloin piirrin ei ollut enää parhaassa terässä - vaiko mahdollisesti sen takia, että siinä olisi käytetty haamupiirtäjää apuna?
En ole perillä siitä miten paljon Jidehem avusti Niiloissa, mutta ilmeisesti aika runsaasti. Jidehemin tuotanto ei ole itselleni kovin tuttua, mutta jotenkin se tuntuu jäykemmältä kuin Franquinin kanssa tehdyt. Innoittiko Franquin lennokkaampaan piirrokseen, vai mistä mahtoi olla kyse?
Noista kahdesta Niilosta ajattelisin että vanhempi voisi olla kumman vaan, mutta jos se on Jidehemin, niin peevelin hyvin on kyllä Franquinia jäljitelty. Onko tuo siis mainos? Phlupsin?
Uudempi menisi minulle kyllä täysin Franquinina. Niilon tyyli muuntui vähän Mustien sivujen suuntaan, viiva oheni ja tuo pieni viivavarjostus lisääntyi. Ainoa outo kohta on minusta itse Niilon naama, joka on lipsahtanut vähän oudon muotoiseksi.
Toisaalta oma silmäni on vaan voinut tottua tuohon tyyliin, sillä silloin kun Franquinia alunperin ihailin, luulin että kaikki oli hänen kynästään.