Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakilpailu - aiheena yhteiskunnallinen sarjakuva  (Luettu 5028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko A

• Jäsen
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Re: Sarjakuvakilpailu - aiheena yhteiskunnallinen sarjakuva
« Vastaus #15 : 06.04.2007 klo 15:05:15 »
sinun sarjakuvat oli teknisesti noiden hyvien töiden joukossa. Jäi vain mainitsematta. Juonet ei isolta osalta henk. kohtaisesti sykähdyttäneet, mutta strippisarjakuva on hankala laji, vaikka nuo pystyi lukemaan myös jatkuvana tarinana. #5, #6 onnistuneimpia -> mainosten petollisuutta ja ison kaupan ahdistuksen tunnelmaa, mutta esim. lopetus on vähän sellainen sormella osoittelu kilpailun teemaan sopien. Mutta kun albumin saat käsiisi, voit itsekin todeta että kärkipäässä nuo sinun jutut on. Itse en edes moittisi painoteknisestä laadusta.

Yleisesti ottaen, itse olisin kaivannut lähinnä "kritiikin kritiikkiä". Tavallaan sinisilmäisen puna-vihreän lähtökohdan, (jossa kaikki on pureskeltu valmiiksi ja asetelmat on niin vammaisella tavalla vakiintuneita sloganeita), kyseenalaistamista. Myös nuo omat näkemykset ja edustamansa liikkeen näkemykset olisi syytä käydä kriittisesti läpi, eikä tehdä vaan valmiiksi ajateltua läpihuuto juttua joka on kuin halpa mainos.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #16 : 06.04.2007 klo 15:15:23 »
Omasta puolestani näin taittajan ominaisuudessa pahoittelen mahdollista kuvien laadun heittelehtimistä. Taitto tehtiin varsin nopealla aikataululla, enkä itse ehtinyt edes skannaamaan sivuja. Niinpä niissä on vain nopsa käsittely tai ei lainkaan. Grezenin jutussa pienennystä aiheutti se, että haluttiin stripit kahdelle sivulle.
Osallistujatöitä oli enemmänkin, kaikkia ei albumiin otettu mukaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 06.04.2007 klo 16:28:29 »
Ts. "yhteiskunnallinen sarjakuva" lähtökohta oli about Voima! -lehden linja, joka oli Vastedes kulttuurijärjestön kanssa järjestänyt tämä yhteiskunnallisen sarjakuvan kilpailun. Olikos se nyt Leka vai Roju joka mainosti että objektiivisuus on aika pitkälti perseestä ja subjektiivinen tapa ottaa kantaa on hyvä linja (=jonka allekirjoitan), silti hieman epäilyttää miten suhtautua kilpailuun jonka järjestäjätahot on noin tiukasti rajattu tiettyyn "punavihreään" ajatusmaailmaan, ettei todennäköisesti muunlaisella yhteiskunnallisella kritiikillä olisi minkäänlaista saumaa.

Kolmas järjestäjä oli Tampereen sarjakuvaseura, ja kaikista järjestäjätahoista oli yksi tuomari, joten kyllä se Voiman "linja" on ainakin kolmanneksen verran vaikuttanut kilpailun tulokseen. Voin tarvittaessa selittää tuota tuomarointiprosessia hyvinkin yksityiskohtaisesti, mutta evästykseksi annoin vain vaatimuksen sarjakuvan laadukkuudesta ja jonkinnäköisestä yhteiskunnallisuuden näkökannan olemassaolosta sarjakuvassa. Jos joukosta olisi löytynyt hyvä Natoa puolustanut sarjakuva se olisi voinut voittaa, mutta tarjolla oli vain yksi sitä jollain tavalla vastustanut joka ei sitten edes päätynyt albumiin. Suurinta osaa ainakin minun olisi vaikea laittaa poliittiselle kartalle. Ehkä minulla ei ole vain tarpeeksi herkkyyttä näihin asioihin.

Koska kirjoitan tätä varsin kaukana originaaleista on arviointi vaikeaa, mutta kuvittelisin että julkaistuksi tuli sivumäärällisesti noin kolmannes tarjolla olevasta sarjakuvasta.

Mutta välillä tulee mieleen että nyt ollaan jonkun sarjakuvan suojatyö projektin lopputulosta katsomassa! Käsittämätöntä rävellystä päästetty siivilästä läpi, luultavasti ihan puhtaasti muista syistä kuin mistään mikä liittyisi sarjakuvaan.

On monia tapoja arvioida sarjakuvia, mutta ilmeisesti sinua nyt teoksessa nyppii juurikin tuo sarjakuvien graafinen ilme, vai? Sikäli olen siis tähän monia muita huonompi vastaamaan kun itse olen aina arvostanut sarjakuvissa ehkä vähän liikaakin juonta ja tekstiä. (Tosin korostettakoon että nuo tuohon valitut eivät ole omia valintojani vaan tuomariston, itse olisi pari sarjaa vaihtunut jos olisin tehnyt tuon oman makuni mukaan.) Itse olen sitä mieltä että tuo teos hakkaa paitsi teksteiltään myös graafiselta tasoltaan kaksi kolmesta Kemin albumista. Tai aika monta muuta kokoomateosta. Mutta huonohan minä olen arvioimaan, mielellään kuulisin muidenkin arvioita. Onkin siis sopiva aika tehdä linkki mainokseen.

Esim. No Comments1 sarjakuva on erinomainen esimerkki miten tuo kilpailuraadin oma maailmankatsomus täytyy olla todella pahasti rimaa alentava tekijä, sillä niin harvinaislaatuisen kliseistä huttua harvemmin näkee voittavan ihan rahapalkintoja. Sarjakuva muodostuu monesta tekijästä, eikä näennäisesti kelvollinen kynänjälki juuri lämmitä jos kaikki muu sarjakuvakerrontaan liittyvä asia on ihan huuhaa osastoa. Tai albumin lopettava ihan järkyttävä pökäle joka niin piirrosjäljeltään, tarinankerronnaltaan + "juoneltaan" on niin syvältä, ettei julkaisuriman ylittämiselle voi oikeasti olla mitään muuta syytä kuin se että 1) kaikki lähetetyt työt julkaistiin, tai 2) julkaisija taho katsoo että tämähän edustaa juuri sitä meidän omaa oikeaa pasifistista linjaa, pakko sen on olla hyvä hyvä hyvä! No voi hyi vittu sanon minä ja se on lähinnä kiltisti sanottu.

Tiedeyhteisö on löytänyt kolmannenkin potentiaalisen syyn, nimittäin sen että naivilla otteella voi tehdä loistavia sarjakuvia. Jopa sellaisia joista saa rahapalkintoja. Ei ehkä kaikkiin uppoa, mutta se on kiltisti sanottuna heidän oma ongelma.

Melko varmasti uskallan myös sanoa, että kilpailutuomaristossa ei ollut yhtään osapuolta jonka mielestä maailmanrauha pitäisi saavuttaa Haluatko miljönääriksi -kilpailun avulla.

Edit: Vielä yksi vastaus:

Yleisesti ottaen, itse olisin kaivannut lähinnä "kritiikin kritiikkiä".

Noh, olihan siellä sarjis jossa mielenosoittamista syyllistettiin ja yhdellä sivulla sentään lytättiin melkein kaikki mahdollinen maailmanparannus. Parempaan ei näillä kilpailijoilla pystytty, mutta ehkä tuotat kaipaamaasi materiaalia jos kisa saa joskus jatkoa.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2007 klo 16:33:13 kirjoittanut OlliH »

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 06.04.2007 klo 16:43:53 »
Mieluiten olisin lähettänyt painokelpoiset tiedostot kunnon resoluutiolla ja katsellut nättiä jälkeä, mutta eipä niitä kyselty. Ilmeisesti aika kiire tuli albumin teossa muutenkin? Harmi, mutta eipä tuolle enää voi mitään. :-\

Miten suuri painos tuossa albumissa muuten on?

Jep, pahoittelen jos jälki ei ollut tyydyttävää, mutta tämän parempaan ei oikein pääse kun julkaistavia tahoja oli kolmetoista ja tuomaroinnista painovalmiiseen teokseen oli aikaa kahdeksan päivää. Suurkiitokset Loposelle että näinkin hyvään lopputulokseen päästiin. Loposen ja liimaselän ansiota on myös se, että tuohon suhtaudutaan arvovaltaisena julkaisuna eikä kämäisenä monistenivaskana jollaiseksi sen alunperin kuvittelin.

Painos on (suuruudenhullu) 500 kpl. Ja niistä kolme olisi tullut jo Grezenillekin ellei pääsiäinen sabotoisi ihmisten kiireitä.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #19 : 06.04.2007 klo 16:51:14 »
Julkaistakoon nyt vielä saman tien tässä kilpailun tuloksetkin.

Ensimmäinen palkinto, 500€, meni Hanneriina Moisseisen teokselle Pikkulinnun ääni.

Toisen palkinnon jakoivat Jenni Munne teoksella No comments, vol. 1 ja Pasi Pikkarainen teoksella Eläimiä ja ihmisiä. Kummatkin saivat siis 250€.

Ja pahoittelut vielä Hanneriinalle että kirjoitin kiireissäni nimen tuohon julkaisuun väärin parikin kertaa. Yli kaksitavuiset sanat ovat ennenkin olleet kompastuskiveni.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #20 : 06.04.2007 klo 16:52:07 »
Vaikken osallistunut, kiitän että tuokin sarjakuvakilpailu järjestettiin ja hoidettiin kunniallisesti perille.

Sarjakuvakilpailut on hyväksi. Niissä voittaa aina väärä teos mutta on terveellistä sisäeritykselle mäkättää.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #21 : 06.04.2007 klo 17:12:12 »
Painos on (suuruudenhullu) 500 kpl. Ja niistä kolme olisi tullut jo Grezenillekin ellei pääsiäinen sabotoisi ihmisten kiireitä.

Jees, kiva kiva. Ja oon mä ihan fiiliksissä, kun oon alppariin päässyt, aina pitää vaan tosiaan hieman nillittää. ;)

Mikko A

• Jäsen
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
« Vastaus #22 : 06.04.2007 klo 20:00:41 »
Noh, olihan siellä sarjis jossa mielenosoittamista syyllistettiin ja yhdellä sivulla sentään lytättiin melkein kaikki mahdollinen maailmanparannus. Parempaan ei näillä kilpailijoilla pystytty, mutta ehkä tuotat kaipaamaasi materiaalia jos kisa saa joskus jatkoa.

Kyllä minä suosittelen jatkamaan. Kenties ensi kerralla tulee enemmän tuloksia. En minä ehtinyt tätä kilpailua huomaamaan vasta kun tampereen festareilla paikan päällä. Vielä osallistumatta mihinkään kilpailuun, mutta ehkä tämä olisi sopiva..