Vetäkää joku pian rasti seinään: Curtvile puolustaa mangaa seuraavat pari hassua minuuttia.
Tämä ei ehkä toistu elinaikananne...
Suututan koko Suomen mangaelitistit, ko sanon, et ei suomalaisii sinne, Finnmangakin oli nii säälittävä räpellys, et huhhuh. =D
Omasta mielest tää hintalaatusuhde oli ihan kiva (ko kympil saa, 500 sivua, niin totta kai se ostetaa!) ja hiema sitä erillaisempaa ko sitä saatanan epärealistimoskaa, mitä yleesä mangasta tulee ensmäsenä mieleen.
Kauheet mukinaa kerronast: eiks euromangan tarkotus ollukaa se, et ei kopioida ihan kaikkee japanin maaperältä? Apua, pitääks mun unohtaa kaikki, mitä opin täällä piirtämään, jos tahon mangaa piirtää?! =D
On mahdollista että tämä on sitä mitä kutsutaan huumoriksi tai ironiaksi.
Mutta olen kyvytön tunnistamaan sitä siksi.
Jos kuitenkin on unohdetaan seuraava:
MITEN NIIN EI SUOMALAISIA???
Euro-ja Suomimanga valitettavan usein kopioi japanilaisia maneereja eikä kehitä mitään uutta tai pelasta yhtään mitään.
Mutta jos kerran muut sortuvat siihen niin miksi meidän pitäisi?
Ajattelumalli on sama kuin näissä vain japanilainen manga on mangaa ja ainoaa oikeaa tai vaihtoehtoisesti: koska minua sattuu oikeaan jalkaan niin nuijin vasaralla vasenta jalkaa jotta olisi tasapainoa.
Mangan tyylikeinojen käyttö ei ole yksinoikeudella koodattu japanilaiseen perimään vaikka sitä niin mangan ihailijat kuin manganvihaajatkin tuntuvat uskovan.
Mangan ylivertaisuus pohjaa myös tilastoihin, suuri volyymi tuottaa väkisin enemään laatua kuin vastaava pienempi.
Manga ei automaattisesti tarkoita silkkaa silkkoa tai ylivertaisuutta muuhun sarjakuvaan nähden.
Mutta jos on mahdollisuus että jokin alallaan pätevä suomalaistekijä saisi jalkaan oven väliin, niin totta tuohisessa tylyttimessä tilanne on hyödynnettävä oli kyseessä sitten Manga, BD tai Superheerosten jylhä poljento.
Kyllä tästä opuksesta hyvääkin löytyi tuohon hintaan, mutta jos jokin on hyvää mikä estää pistämästä vielä paremmaksi? Ja vielä kotimaisin voimin?
(olinkos minä muuten mangaelitisti? hassua..)
Krhmm.
Pyyhkikää digitaaliset sylkipisarat näytöstänne.
kiitos mielenkiinnosta. Jatkakaa.