kun todellisuudessa tilanne oli ennemminkin päinvastoin. ( snip ), kun nimenomaan Pohjoisen puolella oli fanaattisia ideologisteja, joilla oli vastustajistaan hyvin samankaltainen näkemys kuin itse bolševikeilla.

Orjuus, rasismi ( jota oli tietysti jonkin verran pohjoisessakin ) ja vankileirit ( Andersonville, Belle Island... ) olivat järjestään pahempia kuin pohjoisessa... en kyllä oikein keksi, miten joku voi väittää tuollaista, paitsi jos tietämys on saatu Tuulen Viemästä... Ja aika uskomatonta yhdistää äärikapitalistinen Unioni bolsevikkeihin.
On tietysti selvää, että fanaattisia ideologeja ( John Brown jne ) löytyy puolelta, joka haluaa muutosta, mutta ruohonjuuritasolla vahvempia mielipiteitä näistä ideologisista asioista oli todennäköisesti etelässä.
Sisällissota oli kuitenkin enemmän bisnestä kuin ideologiaa ja etelähän taistelut aloitti puolustakseen taloudellisia etujaan.
Italia taas tosiaan oli heti sodan jälkeen varsin sosialistinen ja luovilla taiteilijoilla puolestaan tapaa olla suhteellisen liberaali maailmankuva, mutta ei Texeissä minusta ole muuta ideologiaa kuin vastustetaan epätasa-arvoa ja korruptiota - kuten jokaisen säällisen ihmisen pitäisikin. Muutenhan kehykset tosiaan ovat varsin konservatiivisia.
Tuota nuorta Andre'ta - ja morsmaikkua - minun sen sijaan tuli surku; oishan poika voinut ihan yhtä hyvin hengissäkin pysyä.
Tämä oli varmasti monelta kantilta mietitty ratkaisu ja päädytty siihen, että näin loppu on vaikuttavampi ja jää kummittelemaan mieleen pidemmäksi aikaa.
Cossu on ihan hyvä piirtäjä. Tykkään selkeistä linjoista ja yksilöllisistä kasvoista.
Secos-Bill: ei kait Texin maailman tarvitse olla yksi yhteen reaalimaailman kanssa?
No, ei, mutta ei kuvitus saisi hämätäkään. Tässä oli mm pedattu sellaista mahdollisuutta, että majuri kuulee Bellefolkissa ammutut laukaukset kartanoonsa ja näkee kiikareilla mitä on tekeillä. Muutenkin tästä tarinasta tuli sellainen outo kuva, että se tapahtuu vain muutaman neliökilometrin alueella...