Uusi maxi tuli myös hankittua, vaikka johan tuo seikkailu tuolla hyllyssä normeissa tököttää. Mukavaa maxeissa - samoin kuin kronikoissa - on niiden letkeä olomuoto; varsinkin nuo -90 luvun normitexit on niin hankalia kittanoita käsitellä, ettei niitä oikein äkkiä huvita lueskella. Niin, tuo Carsonin menneisyys on tosiaan Italiassa joskus jossain äänestyksessä saanut ykköspaikan parhaana seikkailuna. No, eihän tuo nyt hullumpi ole, mutta en itse sitä kyllä moiselle paikalle sijoittaisi, varsinkin kun kuvittajana on Marcello, joka ei todellakaan ole suosikkipiirtäjieni joukossa. Mutta mukavaa jos joku tästä on innoisssaan, hieno homma!
PeisosKronnonen heitti ajatuksen, että lukijoiden mieltymyksiin vaikuttaisi se milloin on Texiin tutustunut. Tuosta asiasta minä olen ollut jo iät ja ajat vakuuttunut (ja olen varmaan Kvaakisskin joskus sen tuonut esille). Itse ensimmäisiä Texejä luin -60 luvun alkupuolella, alle kouluikäisenä; Texin loppuminen vuoden 1965 lopussa oli kaamea shokki; vasta 40 vuoden jälkeen pääsin lukemaan miten seikkkailussa kävi (Valkoisen biisonin pojat; maxina 2006; muistan kuinka tuota Askolta täällä Kvaakissa kärtin

). Mutta liuska-ajan, siis Galepin piirtämien texien myötä minä Texin lukijaksi vartuin, ja välillä on ollut hankala hyväksyä/tottua uusiin piirtäjiin. Ticci meni aika helposti, mutta Letteri vaati enemmän sulattelua. Fuscon ja Nicolon kanssa on vieläkin ongelmia.
Mutta ymmärrän täysin sen, että joku joka on hypännyt matkaan paljon myöhemmin, ja ehkä eka kosketus on ollut vaikka Civitelliä tai Villaa tai jotain muuta, ei sitten sulatakaan Galeppia (mikä oikeasti on pyhäinhäväistystä, koska Galeppiini on luonut Texin visuaalisen ilmeen!).
Joka tapauksessa, mukavia lukuhetkiä kaikille uuden Maxi-Texin kanssa, olit vanha tahi nuori!