Author Topic: Suomessa julkaistut Hämähäkkimies-/Spider-Man-tarinat (ei spoilereita)  (Read 33385 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

J.M:salo

• Jäsen
Pari kommenttia lehden palstasta. Kysymykset ovat näin nettiaikana lehdessä usein jo vanhentuneita, mutta vastaukset ovat mietittyjä ja nokkelia. Joku kysyy siellä, kumpi palstaa pitää, Jouko vai Rami. Asia ei tosiaan ole selvä satunnaiselle lukijalle. Miksi Ramin nimi ei lue palstalla?
Olen valittanut Ramille samasta asiasta. Hän lupaili että tulevaisuudessa nimi tulee palstallekkin. Piti ilmeisesti että kolmoissivulla oleva nimi on riittävä. Mail-Manhan päätti palstan aina "signeeraukseen" ja Rmäki taisi tehdä samoin..
Minulta on mennyt Marvel-lehtien kolmossivujen englanninkieliset sitaattien merkitys täysin ohi ja ne jo ärsyttävät. Mikä tarkoitus niillä on sarjoihin nähden?
Ei mikään. Rami ilmeisesti nappailee kivoja sitaatteja lukemistaan kirjoista, kuten Rmäki teki ennen häntä.

Rami varmaan vastaa tähän ketjuun aikanaan itse ja teilaa oman panokseni täysin vääräksi.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
Luin juuri jälleen kerran Lee/Romitan Hämikset ennen Ihmesarja ykköstä (TASM #39-87, v. 1966-70), ja Kingpinin ensimmäisistä esiintymisistä tuli mieleen että onpas hahmo muuttunut. Silloin viskeltiin Hämistä pitkin seiniä.

Viskeltiin Hämistä seinille noissa 80-alkupuolella täällä nähdyissä tarinoissakin (tosin muistikuva on että Hämis oli saanut ns. koipeensa ja ei ollut täydessä tappelukunnossa ja paljon myöhemmin Tuomari yritti nirhata Kingpinin mutta tämä oli pistänyt Tuomarin kanveesiin (en muista nähtiinkö koko tarina vai pelkästään Tuomarin muistelu siitä). Taisi olla jossain Sarjakuvalehdessä kun Kingpin pisti treenissä ison joukon vastustajia kanveesiin ja olisi halunnut lisää mutta kaikki olivat jo kanveesissa. Kiinnostavaa nähdä miten tällä kertaa käy kun ed. matsit ovat päättyneet suht.koht. tuloksettomina syystä tai toisesta.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
Vilkaisin Hämis 2/08:n. Maanläheinen ja väkivaltainen stoori on tylsä. Kingpinin läsnäolosta tulee vaikutelma kuin lukisi huonoa Daredevil-seikkailua.

Esipuheessani yritinkin perustella Kingpinin mukanaoloa sillä, että hän on oikeasti Hämiksen vihollinen, joka lainattiin Daredeviliin -- mutta ehkä ei sitten olisi pitänyt muistuttaa laisinkaan niistä Millerin tarinoista, jotta mieleen ei olisi tullut tuollaista epäedullista vertailua...

Olen valittanut Ramille samasta asiasta. Hän lupaili että tulevaisuudessa nimi tulee palstallekkin. Piti ilmeisesti että kolmoissivulla oleva nimi on riittävä.

Ja olen siitä edelleenkin niin vakuuttunut, että jätin nimeni ilmoittamatta vielä huhtikuun palstallakin... Mutta oikeastihan kaikki tietävät, että Hämähäkkimies siellä palstalla kirjeisiin vastailee. Paitsi silloin, kun Deadpool tuuraa.

Rami ilmeisesti nappailee kivoja sitaatteja lukemistaan kirjoista, kuten Rmäki teki ennen häntä.

Rami varmaan vastaa tähän ketjuun aikanaan itse ja teilaa oman panokseni täysin vääräksi.

Niin, itse asiassahan sitaatit ovat anagrammeja, jotka ratkaisemalla voi selvittää koko maailman kohtalosta määräävän salaliiton. Mikä parasta, jokainen anagrammin mahdollinen ratkaisu paljastaa eri salaliiton! Kerää koko sarja!

Minulla on oikeastaan ollut joka vuosi eri teema, ja vasta tänä vuonna sitaatit ovat mielikuvituksettomasti kulloinkin viimeksi lukemieni kirjojen nasevimpia lausahduksia.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

mastermind

• Jäsen
Mutta oikeastihan kaikki tietävät, että Hämähäkkimies siellä palstalla kirjeisiin vastailee.

Tuosta tuli nostalgisesti mieleen vanhat kunnon Mustanaamiot.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
No ehkä Ramin nimi ehtii toukokuun numeron palstalle. Joukoa saattaa luulla Spider-Manin Verkkoviestien toimittajaksi siksikin, koska muualla lehdessä hänen nimensä lukee toimittajana ja Ramin nimi kääntäjänä.

Kingpinin ja Hämärin historiasta oli tarpeen muistuttaa - niin lehdessä kuin tällä foorumilla. Olin itsekin unohtanut nuo Kinginin vanhat tappelut seittisinkomme kanssa. Herra Fisk oli aluksi tosiaan aivan erilainen! Miller teki onnistuneen uudelleentulkinnan Kingpinistä, mutta se toimi Daredevilin kanssa, joka on maanläheisempi sankari.

Mitään ikimuistoista kamaa nämä nyky-Hämikset eivät ole. Ollaan uskomattoman ja mahdottoman kaukana Ihmesarjan Hämärien tai esim. suomalaisen HM-vuosikerran 1983 tasosta: rehellisestä mätkeestä superroistojen kanssa ja oikeista ihmissuhdejännitteistä. Kun nyt ostin 15 vuoden tauon jälkeen Spider-Manin, muistan, miksi lopetin lehden seuraamisen. No toki kyllästyminenkin vaikutti. Mutta Hämähäkkimies-lehdissä ei ole tainnut olla peräti noin 20 vuoteen tulevaa klassikkoseikkailua! Tuhosiko seikkailut Peterin naimisiinmeno MJ:n kanssa 1987 vai tuhosiko ne Kraven-seikkailu (1990), jonka raakuutta kaikkien käsikirjoittajien piti ruveta matkimaan? Vai onko syynä Yön Ritari, joka asetti väkivalta- synkistelystandardit aiemmin? Joka tapauksessa seikkailuhenki ja huumori ovat puuttuneet ja niiden tilalla on ollut Hämiksen loputonta joutavaa psykologisointia ja tekemistä synkäksi. Ja voi voi, kun hänen pitää tämän vuoden lehdissä nolosti vielä pukeutuakin mustaan vielä kostonhalunsa ja suuremman synkkyytensä merkkinä, että asia tulisi selväksi. ”Pannaan tarinaan mukaan suoraa väkivaltaa ja Hustlerin kansi vilahtamaan, niin ollaan tosi uskottavia ja aikuismaisia, jee, voi että me ollaan kypsiä käsikirjoittajia.”

Jotenkin tulee olo, että kehtaako supersankarilehtiä edes haukkua, koska niiden osto- ja tilaushalukkuus voi sen takia laskea entisestään ja kun myös Lehtiapaja mainostaa niitä täällä. En halua huonontaa entisen suosikkihahmoni menestystä Suomessa. Ostakaa ja tilatkaa Spider-Mania niin kuin ennenkin, koska loppuvuonna saadaan naurettavan välivaiheen jälkeen parempaa matskua. Tämän vuoden numerot alkoivat hyvästä paikasta sisällissodan jälkeen, ja Hämiksessä aloittelija pysyy muutenkin helpommin kärryillä kuin X-Menissä.

terol

• Jäsen
Pitipä aktivoitua täälläkin kun on asiaa sydämmellä hämiksestä.  :D

Pakko avautua itsekin tuosta hämiksen nykymenosta. Mielipiteeni on kuitenkin toisenlainen kuin monella muulla. Itse olen pitänyt suunnattomasti hämiksestä nämä vajaat parikymmentä vuotta mitä olen sitä lukenut ja se mistä olen ollut iloinen on se, että lehdet ovat "tavallaan" aikuistuneet samalla kuin minäkin. Se nyt vain sattui käymään niin että Yön Ritari ja kaikkien sarjisten synkistyminen osuivat myös samaan aikaan. Tästä saan varmasti palautetta mutta sanottakoon, että MINUN mielestäni mitä kauemmas taaksepäin mennään niin sitä vähemmän kiinnostavia tarinat ovat olleet. Kaikki kunnia Stan Leelle ja kumppaneille Marvelin hahmojen luomisesta jne. mutta en yrittämälläkään pysty lukemaan vanhoja tarinoita nukahtamatta.

Huumoria saa olla mukana ja hämiksen kohdalla pitääkin olla mutta ei näiden lehtien mielestäni silti miksikään Karviseksi saa muuttua. Onhan Hämähäkkimiehessä nyt ollut huumoria ja seikkailua ihan mukavasti koko ajan. Tietynlaiset synkistelyjaksotkin mielestäni kuuluvat hämikseen aina välillä.

Tällä nyt haluan kai vain sanoa sitä, että olen ollut tyytyväinen Hämiksen ja Marvelin muiden hahmojen seikkailuihin koko ikäni. Tietenkin mielipiteeseeni vaikuttaa se, että olen sen verran nuori etten ole noita vanhempia tarinoita itse kokenut aikanaan. Suuria pettymyksiä en ole kokenut mutta sekin asia on ehkä muuttumassa kun on seurannut mitä hämiksessä tapahtuu tällä hetkellä rapakon takana. Mutta siitä avaudun ehkä muualla... :)
Fire Walk With Me

Meta

• Jäsen
Itse olen pitänyt näistä parista viime vuodesta Hämiksessä. Itselläni tuli taukoa tuossa 2001 tai 2002 ja aloin seuraamaan lehteä taas kun JMS astui käsikirjoittajaksi. En tiedä olenko sitten yksi niistä harvoista jotka ovat todella nauttineet JMS:n Hämiksestä näiden vuosien aikana. Toki mukana on ollut joitakin nimeltämainitsemattomia surkeitakin tapauksia, mutta pääasiassa olen kuitenkin pitänyt lukemastani. Harmi että JMS:n juoksu loppui niin kuin loppui...

Curtvile

• Ylläpitäjä
Lehden ulkoasusta kiitos iäsen pääkaupungin suunnaltakin.
Aivan kuin Parkerin sällin murhelista ei olisi tarpeeksi pitkä muuten niin ylläpitää rohkeiden kerrospukeutujien mainetta nykyisellään monessa paikassa ihan ylhäisessä yksinäisyydessään.

mutta varsinainen asia oli tämä: hämähäkkimies musikaali

Tämä ei ollut vitsi. Jotenkin tämä on niin hilpeä ajatus että saa happaman kyynikonkin hykertelemään.
Ensimmäinen ajatus oli "hämä-hämä-häkki...kiipes langalleeeeee-e..."
Mutta musiikista vastanneekin U2n poppoo

Toisaalta, Cats:kin oli menestys.
« Last Edit: 16.03.2008 klo 01:49:27 by Curtvile »

X-men

• Jäsen
mutta varsinainen asia oli tämä: hämähäkkimies musikaali

Tämä ei ollut vitsi. Jotenkin tämä on niin hilpeä ajatus että saa happaman kyynikonkin hykertelemään.
Ensimmäinen ajatus oli "hämä-hämä-häkki...kiipes langalleeeeee-e..."
Mutta musiikista vastanneekin U2n poppoo

Toisaalta, Cats:kin oli menestys.

On tainnut tuon musikaalin ideoitsija ottaa liian monta olutta kerralla tai sitten lyönyt päänsä liian monta kertaa sillä vaikea kuvitella Hämiksen seikkailuja teatterilavalla tms musikaalina. Hämis vs Mustekala musikaalina olisi kyllä sen luokan ilmestys että oksat pois.

Muistaakseni Cats ei ollut alussa menestys vaan menestys tuli sitten hiukan myöhemmin ja Andrew Lloyd Webber on tunnettavuudessa varmaan hiukan eri luokkaa kuin tuo Britti-ohjaaja.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Muistaakseni Cats ei ollut alussa menestys vaan menestys tuli sitten hiukan myöhemmin ja Andrew Lloyd Webber on tunnettavuudessa varmaan hiukan eri luokkaa kuin tuo Britti-ohjaaja.
Ihan totta: Andrew Lloyd Webber oli jo syntyessään kuuluisa.

Octaviusta tuossa ei ymmärtääkseni ole ja kyllähän teatterien lavoilla on ennenkin lennelty ja loikittu. Ei vaan juuri tuollaisissa trikoissa.
Tulisipa kansallisteatteriinkin sitten joskus. Vinkki Jari Haloselle?
Miettikää nyt miten menee "Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun..." laulettuna.

X-men

• Jäsen
Octaviusta tuossa ei ymmärtääkseni ole ja kyllähän teatterien lavoilla on ennenkin lennelty ja loikittu. Ei vaan juuri tuollaisissa trikoissa.
Tulisipa kansallisteatteriinkin sitten joskus. Vinkki Jari Haloselle?
Miettikää nyt miten menee "Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun..." laulettuna.

On loikittu juu mutta supersankari musikaalina menee jo aika lähelle pilaa. Näytelmä/musikaali olisi ensimmäisen näytöksen (tod.näk. ensimmäisten viiden minuutin kuluttua) jälkeen suurella tödennäköisyydellä tyhjä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Maaliskuun Hämpylä oli kaupassa. Hämis ja Kingpin ottavat yhteen fyysisesti ja lopputulos on realistisempi kuin aiemmin.

Numerossa on minua inhottavaa väkivaltaa, kostoa ja uhkailua. Tajuan, että tarkoitus on esittää Peterin reaktiot ääritilanteessa, mutta hän on ollut aiemmin samanlaisessa tilanteessa toimimatta näin. Tämä yksinkertaisesti ei ole minun tuntemani Hämähäkkimies, jolle on tyypillistä maailman parantaminen ja moraali, jossa ei sorruta rikollisten keinoihin. Sitä paitsi itsepä hän julkisti henkilöllisyytensä, minkä seurauksena hänen läheisiään voidaan vahingoittaa.

Ehkä JMS haluaa tahallaan vetää överiksi, koska lopulta tulee käymään niin kuin käy.

Kontrastejakin tarvitaan ja saa rankkoja tarinoita välillä olla. Tiedostan myös sen, että Back in Black oli tapahtumiensa merkittävyyden takia pakko ottaa Suomen julkaisusuunnitelmaan. Kuitenkin kuten kirjoitin, supersankarilehdissä on ollut minun makuuni liiallista säännöllistä ryppyotsaisuutta ja rankkuutta jo kauan, Hämärissä McFarlanen ajoista lähtien. Odotan innolla Spider-Manin loppuvuoden numeroita, paluuta leikkimieleen.

Saa tietysti olla eri mieltä. Ei minustakaan Hämäri-seikkailut ole automaattisesti sitä parempia mitä vanhempia ne ovat. Vielä 80-luvulla tehtiin minusta paljon hyvää kamaa. Ditkon aikaisia Hämksiä en ole oppinut kunnolla arvostamaan.

Meta

• Jäsen
Mielestäni olemme nähneet tämän puolen Peteristä kuitenkin aikaisemminkin esim. kun hän kohtasi Vihreän Menninkäisen Gwenin kuoleman jälkeen. Tosin sillä kertaa Peter tajusi itsekin mitä oli tekemässä. Tämän Kingpin-matsin tarkoitus oli mielestäni vain lähettää viesti muille samaa yrittäville pahiksille.

Oli muuten mukavaa nähdä pitkästä aikaa Lee Weeksin mahtavaa kuvitusta! Roberto Aguirre-Sacasan tarinat ovat myös mukavasti eronneet totutuista tarinoista ja Hämähäkkimies on välillä tuntunut jopa sivuhahmolta oman lehtensä sivuilla. Toki joku voi nähdä tämän huononakin asiana, mutta mielestäni on ollut mielenkiintoista nähdä asioita normaalisti sivuhahmoina olevien henkilöiden näkökulmasta.

Meta

• Jäsen
Tänään tipahti luukusta vuoden neljäs Spider-Man. The Sensational Spider-Man Annual1:stä oli leikattu useampi sivu sieltä täältä, kuitenkin sillein että jos jenkkijulkaisua ei olisi lukenut ei tätä huomaisi.

Ramille oli vissiin käynyt Annualin suomentamisessa pieni moka kun "Earlier" oli suomennettuna "Myöhemmin" :p. No eipä se mitään, ehkä hiukan saattoi sekoittaa.
« Last Edit: 16.04.2008 klo 16:17:25 by Meta »

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
Ramille oli vissiin käynyt Annualin suomentamisessa pieni moka kun "Earlier" oli suomennettuna "Myöhemmin" :p. No eipä se mitään, ehkä hiukan saattoi sekoittaa.

Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tarinasta oli alun perin tarkoitus editoida pois kaksi ensimmäistä sivua, jolloin "myöhemmin" olisi avittanut siirtymää edellisen tarinan lopusta. Pahoittelemme teille mahdollisesti aiheuttamaamme häiriötä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)