Author Topic: Suomessa julkaistut Hämähäkkimies-/Spider-Man-tarinat (ei spoilereita)  (Read 34044 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gothicus

• Jäsen
Riippuu kenen kanssa menee naimisiin.
Avaisitko hieman?
"Ihminen on ihmiselle kettu."

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
Avaisitko hieman?

Jos menee vaikka Kykloopin kanssa namisiin niin sitten on Rouva Kyklooppi, jos taas Wonder Manin kanssa jollakin tavalla (kun sitä ikäeroa on) niin sitten on Rouva Ihme.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Voi hyvä ihme, minkä vuosikymmenen nimilakia sinä nyt sovellat.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Sitä paitsi tuolla logiikalla Wonder manin kohdalla nimi muuttuisi rouva Maniksi tai rouva Wonder maniksi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Onko mitään tietoa onko Egmont jatkamassa näköispainosten tehtailua? Ainakaan syksyn julkaisukalenterissa ei enää ollut. Eikös nämä kuitenkin ole myyneet ihan hyvin, kun niitä on lähes vuosittain (2010 tuli kaksi, 2011 ei yhtään) julkaistu. Itse haluaisin vielä nähdä ainakin 1986-1987 vuosikertojen toteutuvan.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Olisi kiva, jos suomeksi olisi keksitty Mustekalalle jokin muu lempinimi kuin Mustis. Minulle ja monelle muulle "Mustis" on Mustanaamio.

Näin on. Piste.

Mustekalan lempinimi voisi olla vaikkapa Mustu.

Selailen suomalaista Hämis-lehteä kaupassa silloin tällöin, mutta ostamatta jää, koska valitettavasti tarinat ja piirrosjälki eivät miellytä. Viimeisin ostamani Hämis on 9/2012.

Gothicus

• Jäsen
Jatkan edelleen tätä Spider-Verse -itkuani: Tämä on aivan hirveää roskaa, byhyhyy! En olisi ikinä uskonut joutuvani lukemaan näin huonoa Spider-Man -sarjakuvaa. Tästä on helppo parantaa ja sitä odotellessa.

Tietääkö kukaan minkälaisen vastaanoton tämä on aikoinaan mahtanut saada "alkuperämaassaan"? Kyllä kloonisaagat yms. aikaisemmin rankasti parjatut tarinakokonaisuudet ovat korkeaa sarjakuvakirjallisuutta tämän rinnalla.

Gothicus

• Jäsen
Jos jotain positiivista Spider-Versestä haluaa sanoa, niin tuo mahdollisuus seurata erinäisten valikoitujen tapahtumien kulkua, tai itseä kiinnostavien hahmojen edesottamuksia, muissa lehdissä, on hauska idea. Ei mikään uusi älynväläys sekään, päinvastoin, mutta sopii tällaiseen hässäkkään jossa on paljon hahmoja ja rinnakkaisia ulottuvuuksia.

Toista oli One More Day. Hirveä poru paholaisen kanssa kauppojen tekemisestä. Ja jos kannattikin Hämiksen avioliiton poistamista, oli se tehty väärin.
One More Day oli ihan mukavaa seurattavaa ja siitä en saanut mieltäni pahoitettua, vaikka olihan se arvattavissa, että kaikille ei kelpaa. Sama tilanne se tietysti on tuon Spider-Versen ja kaiken muunkin kanssa.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Kuulostaa aika pahalta nykyinen Hämähäkkimies-lehti. Onneksi tajusin aikoinaan lopettaa ton lukemisen...nyt olis tosi paha mieli.
Mitä järkeä laittaa näitä rinnakkaismaailmoita joka paikkaan. Ihmiset menee sekaisin ja tarinat on ihan sieltä syvältä...
En vain tajua. Sit ihmetellään miksi ei kukaan lue sarjakuvia...ei kai lue, kun käsikirjottajat vääntää tämmöistä roskaa.

Muistan kun odotin kieli pitkällä postin tulemista ja uutta Hämähäkkimiestä silloin kun Hämis oli järkevä ja siellä oli oikeita kunnon tarinoita. Sit tapeltiin broidin kanssa kuka lukee sen ensin. Nykyisin tuosta lehdestä ei ole edes vessapaperiksi tai edes saunan sytykkeeksi.
Hitto tajuan vasta kuinka onnekkaita me vanhat kääkät ollaan...me ollaan saatu nähdä aika jolloin lehtipisteet oli väärällään hyviä sarjakuvia, hyvillä tarinoilla, hyvillä piirtäjillä varustettuna. Kaikki ne Marvelit, Hämikset, Terikset, Ryhmä-X, Batmanit, Agentti X9 jne. Puhumattakaan kaikista niistä albumeista kirjakaupoissa. Olen onnellinen, että olen saanut elää silloin ja pahoillaan nykynuorison takia, että ne saa lukea tuommoista roskaa mitä nykyään suolletaan ulos.
Onhan siellä kyllä joitakin hyviäkin sarjakuvia, mutta paljon puuttuu ja nk. sarjakuvalehdet...niitä ei paljoo enää ole.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Jatkan edelleen tätä Spider-Verse -itkuani: Tämä on aivan hirveää roskaa, byhyhyy! En olisi ikinä uskonut joutuvani lukemaan näin huonoa Spider-Man -sarjakuvaa. Tästä on helppo parantaa ja sitä odotellessa.

Mielipiteitä on tietty monia. Itse olen pitänyt tästä rinnakkaisuniversumien Hämähäkkimies-tulvasta kovastikin - vaikka toki tuosta tulee mieleen esim. Alan Mooren parhaimmat Supreme-jaksot, jotka ottivat aiheesta paljon enempi vääntöä irti.

Cerebusta muistuttava Hämähäkkipossu on ihan timanttia!

Nautin joka tapauksessa kovasti tästä mielikuvitusrikkaasta irrottelusta. Sekä myös vanhoista Agentti X9 -lehdistä, joihin Mika viittasi – molempi parempi ja kumpikin kelpaa.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Mitä minä jäin Spider-versestä kaipaamaan, oli nuori Peter Parker. Eli Steve Ditkon Peter.

Kukaan ei tunnu pitävän siitä What ifistä, jossa jo 70-luvulla kerrottiin entä jos Hämähäkkiklooni olisikin jäänyt henkiin. Ei se klooni ollut Ben Reilly, vaan nuori kundi joka oli juuri saanut töitä Jamesonilta ja seurusteli Betty Brantin kanssa.
Kun 1980 Hämähäkkimieslehti alkoi, niin silloin juuri loppui tuo klooni-tarinointi ja päästiin lukemaan parasta Hämistä. Mä en tykännyt siitä klooni hommista 70-luvulla enkä myöhemmästäkään.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

• Ylläpitäjä
Itselle Hämähäkkimies on niitä mitä yhä etsii lehtipisteiltäja itse olen nauttinut Spider-versesta.

Tietty makuja on monia, omassani Peter, Miles & Co ovat niitä jotka ajoittain murtavat kertynyttä kyynistä haarniskaa ja tämän julkaisun löytyminen lehtihyllystä on niitä arjen pieniä ilon hetkiä.
Ei siksi että edes jotain julkaistaan, kieltäydyn hyväksymästä silkkaa itsetarkoitusta kulttuuriseksi standardiksi, vaan koska se aidosti laventaa ns.skeneä.

Hämähäkkimies ja edesmennyt(tässä maassa) Ryhmä-X lehti kun ovat paljastuneet yllättävissäkin yhteyksissä ihmisten lukukokemusten taustalta.

Itsellä suhde lehteen on säilynyt juurikin Spider-Versen tyylisten ratkaisujen myötä. Ymmärrän muutoksen illuusion näin pitkän sarjan taustalla mutta olen, vastoin monia hiljan ketjussa mainittuja kommentteja ja osin omia tuntojani(joista osa on paljastunut ennakkoluuloiksi), huomannut että varsinkin oivat käsikirjoitukset kantavat hämähäkkimiestä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Mä oon Hämähäkkimiehen suhteen ollut menetetty jo pitkään, varmaan liki alusta saakka. Tilauksen ja säännöllisen seuraamisen lopetin varmaan joskus 1990-luvun alkupuoliskolla. Sen jälkeen olen haalinut Byrnen Chapter onen (sitä seuraavaa juoksua en ole jaksanut kuitenkaan kerätä, koitan löytää jenkkikokoelmina). Ja Civil Warin sisältämät lehdet ostin lehtipisteestä. Nekin Civil Warin takia.
Syy tällaiseen toimintaan on niinkin erikoinen, että jostain syystä Hämähäkkimies on vain mun mielestä ollut aina melkoisen tylsä hahmo. Tässä kategoriassa se onkin Marvelin vastine Lepakkomiehelle, jota mun makutottumuksissani vaivaa täsmälleen sama asia.
Tämä ei tarkoita, että kummallakaan hahmolla ei olisi hyviä tarinoita, sillä onhan niitä. Mutta yleisesti hahmona ne eivät vain kosketa tai kolahda. Mutta vastaavasti mun mielestä Teräsmies onkin näitä uudempia viiskakkostarinoita lukuunottamatta maailman paras supersankari...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Vincent

• Jäsen
Minulla on Hämis ollut tilauksesta 7 - vuotiaasta asti eli peräti 16 vuotta. Sen jälkeen, kun vanhemmat sanoivat etteivät enää sitä maksa niin otin sen iloisesti omalle vastuulle ja se joka kuukautinen Hämis oli minulle yhtä tärkeä kuin monille "tavallisille" suomalaisille viikottainen Aku Ankka. Menee ehkä vähän siirappiseksi, mutta Hämähäkkimies oli ihan totta yksi lapsuuden idoleista, sillä minä olin lapsena just se kliseinen luuseri, jota kiusattiin joka päivä vähän kaikesta. Peter Parker oli samaistumisen kohde ja Hämäkkimies eskapismia tarjoava voimafantasia. Siksi tekeekin kipeää myöntää, että kyllä minustakin Hämiksen taso on ollut jo pitkään laskussa. Vaikka jokunen hyvä tarina siellä täällä, niin eipä hahmo ole tainnut koskaan virrota OMD:n aiheuttamasta mahalaskusta.

En nyt ole ensimmäinen joka tämän sanoo (siis internetissä/Marvel fandomissa yleisesti. Täällä tuskin ollut puheena), mutta Dan Slott pitäisi saada pois kirjoittajan pallilta ja tilalle joku joka oikeasti pystyisi antamaan hahmolle piristysruiskeen. Slott ei oikein osaa kirjoittaa "oikeasti" mukaansa tempaavia tarinoita ja yrittää peittää tämän keksimällä mahdollisimman isoja ideoita (mitä jos koko New York saisi Hämiksen voimat? Mitä jos yksi pahiksista ottaisi Hämiksen paikan muuttumatta paremmaksi ihmiseksi? Mitä jos Peter saisi oman firman? Mitä jos tyhjästä ilmestyisi nuori nainen, joka osaa kaiken minkä Hämiskin, mutta paremmin? Mitä jos KAIKKI mahdolliset Hämikset kohtaisivat? jne.) osaamatta kuitenkaan ottaa niistä kaikkea potentiaalia irti. Slottia ei myöskään tunnu yhtään kiinnostavan Peterin rakastetut sivuhahmot, joista useimmat ovat olleet menossa mukana ihan Lee/Ditko/Romita päivistä lähtien, vaan joko muuttaa näitä pahoiksi tai epäjuhlallisesti pistää taka-alalle, jotta voisi luoda omia vähemmän kiinnostavia hahmoja.

Pakko muuten lopuksi mainita tästä Spider-Versesta yksi semmoinen puhdas pilkun viilaus kritiikki. Hieman häiritsee kuinka Hämis-keskeisiä Morlun ja tämän suku ovat. JMS:än alkp. Morlun tarina teki aika selväksi, ettei Morlunilla ollut mitään Hämistä itseään vastaan vaan tämä vain sattui linkittymään eläintoteemiin. Yhtä hyvin tämä olisi voinnut lähteä vaikkapa Oravatytön tms. perään. Kaikkien universumeitten hämähäkkien metsästys voisi muuten mennä Morlunin molempien kuolemien kostamisen piikkiin (olkoonkin, että dialogi antaa usein vähän ymmärtää, että nämä olisivat nimenomaan hämähäkkejä alusta alkaen metsästäneet), mutta kun kaikki näitten palvelijat ja "koirat" ovat eri ulottuvuuksien versioita tutuista Hämis hahmoista, niin uskottavuus vähän venyy.

Gothicus

• Jäsen
Mutta yleisesti hahmona ne eivät vain kosketa tai kolahda. Mutta vastaavasti mun mielestä Teräsmies onkin näitä uudempia viiskakkostarinoita lukuunottamatta maailman paras supersankari...
Mä oli pikkupoikana kova Teräsmies-fani, mutta sitten - joskus 80-luvun alussa - näin kaverini luona ensimmäistä kertaa Hämähäkkimies-lehden ja se oli heti todella kova juttu. Olin löydöstäni täysin ällikällä lyöty, jopa tyrmistynyt, miten jotain niin huikeaa saattoikin olla olemassa. Jälkeenpäin ajatellen noissa ensikokemuksissa oli merkillepantavaa se, että Hämähäkkimies-sarjakuvassa kiinnostivat niinkin nuorta poikaa muutkin asiat, kuin nujakointi superkonnien kanssa. Peterin arkihuolet, nörttiys ja inhimillinen haavoittuvuus tekivät hahmosta paitsi tietysti helposti samaistuttavan, myös kiehtovan. Sitäpaitsi Hämis näytti kokonaamiossaan ja seittikuvioisessa puvussaan jopa vähän pelottavalta. Teräsmies oli syrjäytetty valtaistuimeltaan aika tylysti.

Slott ei oikein osaa kirjoittaa "oikeasti" mukaansa tempaavia tarinoita ja yrittää peittää tämän keksimällä mahdollisimman isoja ideoita (mitä jos koko New York saisi Hämiksen voimat? Mitä jos yksi pahiksista ottaisi Hämiksen paikan muuttumatta paremmaksi ihmiseksi?
Aika tyhjentävä analyysi Slottin työskentelystä Spider-Manin parissa. Asia on juuri noin, kuten Vincent tuossa sanoi: Kaikki vedetään megaöveriksi, eikä syntyneestä tilanteesta saada silti aikaan oikein mitään aidosti koukuttavaa, saati sykähdyttävää. Minkäänlaista nyanssitajua, tai kykyä kehittää jännitteitä ja koukuttaa pienen mittakaavan asioilla, Slottilla ei ole kertakaikkiaan yhtään.  
« Last Edit: 01.11.2017 klo 09:12:14 by Gothicus »