Mun mielestä lehtileikkeet toimivat loistavasti sellaisessa aspektissa, että loivat intuitiivista pelon tunnelmaa, mitä en ennen ole käsittänyt liittyvän kylmään sotaan. Kokonaisuutena hyvä tarina, mutta se ei sarjakuvakerronnaltansa.
Sarjakuvakerronta tarvii sitäkin, että katse eksyy kuviin. Banaali sivujako ei auta tässä asiassa laisinkaan, saatikka Gibbonsin tyyli, joka itselleni oli suhteellisen neutraalia. Se, että luotetaan värien voimaan imaista lukija kuvaan sisään, on tyypillinen, mutta hieman kaksijakoinen intuitiivisella tasolla tämän kohdalla. Toisille varmaan toimii huomionkerääjänä, toisille migreenin aiheuttajana, kolmannet saa näppyjä "Yyh, vanhaa!". Värikin toimii kuitenkin paremmin kerrontana, kun kuvalle annetaan kerronnassa sijaa.
Näin ollen, kun lähtee lukemaan, vilasee "Okei, jätkä lentää ikkunasta", mutta tekstin määrä imee lukemaan, ei auta hirveästi luomaan katsetta takaisin kuviin, ellei ole jotain erityistä syytä. Kuvaan luottava kertominen luo sen syyn, mutta koska tätä on niin vähän, ensimmäinen kerta, missä havahtuu lukemaan tätä kuvien osalta, on jossain puolen välin jälkeen (koirat, jee!). Muutoin se on vähän kuin lukisi mestarieeposta itselleen täysin vieraalla kielellä.
Tietenkin on absurdia olettaa, että vain luotettaisiin toiseen, mutta pointtini olikin, kuinka paljon Watchmenissä luotetaan kuvan olevan kuvittamisen tapainen elementti kuin osana kerrontaa. Se ei kokonaisuudeltansa ole hyvää sarjakuvakerrontaa nähnytkään, koska mun mielestä sarjakuvan pitäisi olla balanssissa niin kuvan kuin tekstillisen kerronnan kanssa, vaikka jotkut kohtaukset käyttäisivätkin enemmän tekstiä tai kuvaa.
Granted, tuohan oli tehty ennen kuin minä synnyin, ja voisin raivota aivan samasta asiasta Hugo Prattin juttuja, mutta se on turhaa, koska sarjakuvan kuvakerronta on kehittynyt sitten noiden päivien. Kuitenkin sen jälkeen, mitä Moore on tehnyt, vaikuttaa olevan Mooren itsensä oma päähänpinttymä tehdä sarjakuvitettua tarinaa, kuin jotain, joka toimisi kerrontansa osalta sekä kuvan, että sanan voimalla. Tänäpäivänä vähenevässä määrin toimii esimerkkinä hyvästä sarjakuvakerronnasta.