Kirjoittaja Aihe: Vartijat (Watchmen)  (Luettu 205900 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #450 : 21.03.2009 klo 00:33:40 »
Promethea ei ole liian hapokasta vaan runollista metafysiikkaa.
Toimii parhaiten selvinpäin.

En päästäisi ainakaan heti auton rattiin sellaista tyyppiä joka on juuri lukenut neljännen Promethea-albumin.

Pitää se Supremekin joskus hankkia, vaikka nimi tuokin mieleeni pizzan ja tunnen luontaista vastenmielisyyttä Imagen julkaisuja kohtaan.
Lisäys: Kas peijoonaa, Supreme löytyykin Googlen Teoshausta:
http://books.google.fi/?hl=fi
« Viimeksi muokattu: 21.03.2009 klo 01:05:12 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

TupakkaHupakka

• Jäsen
  • Hän joka osaa tapella
« Vastaus #451 : 24.03.2009 klo 01:06:54 »
tämän viestin voi poistaa, koska se on tyhmä, turha ja antaa väärän kuvan minusta, kiitos.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2009 klo 17:21:14 kirjoittanut TupakkaHupakka »
"Minä pelastin maailman ja mitä se antoi takaisin? Se tappoi kaiken sen, joka oli minulle rakasta, se tuhosi minut...  jos maailma on tarpeeksi tärkeä pelastettavaksi, miksi viime kerralla se teki minusta tälläisen..?"
-Hector

hatinufer

• Jäsen
« Vastaus #452 : 24.03.2009 klo 09:34:38 »
Ei kuule tarvitse mennä kuin naapuriimme Ruotsiin, missä hiljan uutisoitiin tapaus, jossa apua odottanut potilas kuoli, koska ambulanssi jäi odottamaan poliisisaattuetta turvakseen, ennen kuin uskalsi mennä tiettyyn naapurustoon.
Ja kun Watchmen on sentään dystopia, kai siellä nyt asiat on huonommin kuin turvallisessa kansankodissa...?
Joo, juuri näin. Heitin vain tuon pätkän ulkomuistista.
Ja toisaalta kirjoittihan Moore Kitty Genovesesta tms., jonka kohtalosta kukaan ei ollut kiinnostunut. Aivan vastaavalla logiikalla  Pollisit että Palopojat eivät olisi olleet kiinnostuneita tulipalosta. Pelottava maailma, jossa tapahtuu pelottavia asioita, ja jossa ihmiset ovat pelottavan turtia toisen tuskalle.
Kohtahan tuo on totta täälläkin ? Mutta ensin Ruotsissa...

Emppu

• Vieras
« Vastaus #453 : 24.03.2009 klo 10:29:54 »
Spoiler alert!

Sain juuri Watchmenin (sarjakuvan) luettua....
on aika sanaton olo...
...
luettuani viimeisen sivun pistin kirjan sivuun ja katselin vain tyhjää...
viiden minuutin hiljaisuus... ja sitten:
"Voi vittu...."

En ole oikein varma oliko se hyvä vai ei. Mainoksista ja kaikesta hypetyksestä päätellen se ei ollut ollenkaan sellainen mitä sen luulin olevan (juonen kyllä tiesin ja silleen). Alku oli tosin sellainen kuin odotinkin. Keskiosa on jotenkin meh... en osaa oikein sanoa mitään siittä. Mutta sitten 11 luvun loppu ja koko 12 luku on pelkkää "ei saatana":naa. 11 luvun loppu oli aikamoinen juonenkäänne hyväksyin sen jännää. Siittä tuli tosin aika hemmetin surulliseksi.
12 luku. Voi jumalauta................. heti ensimmäinen aukeama on pelkkää verta ja toinen ja kolmas voi jeesus. Sitä ei osaa sanoin kuvata. Mutta tässä on lista tunnetiloista jotka tämä luku aiheutti minulle järjestyksessä

1. Järkytys
2. Suru
3. Suuttumus
4. Taas järkytys
5. Helpotus ja suuttumus
6. Ihmetys ja suuttumus
7. ??? -tila
8. Täydellinen viha
9. Täys järkytys ja suru (tiiät kyllä kuka kuoli)
10. ??? -tila
11. MITÄ V*TTUA?! -tila

Pitää käydä katsomassa elokuva kuitenkin mutta tämä nyt oli jotenki öhöm......
Sitä on vaikea selittää...
Et kai tehnyt samaa kardinaalivirhettä, mitä minä tein aikoinaan: luin putkeen ja suutuin koko kirjalle niin, että syljin loppuviikon sappea siitä, miksi Mooren ois parempi kirjoittaa kirjoja ja Gibbonsin kädet ja jalat pitäisi amputoida. :B

Mun mielestä tuo kirja on siitä hyvä, koska se on suhteellisen pitkäikäinen ja pureksittavaa kyllä riittää, jos haluaa. Toisella lukukerralla kiinnitti huomion aika mukavasti ihan muihin asioihin ja kyllä se "WTF?!"-tunne aika ajoin nousi pintaan vieläkin.

TupakkaHupakka

• Jäsen
  • Hän joka osaa tapella
« Vastaus #454 : 24.03.2009 klo 14:55:16 »
huhuh... viime yön järkytyksestä on selvitty ja voin vihdoinkin aloittaa kirjoittaa jotain järkevää.

Spoiler alert again (nyt oikeasti)

Kuten jo sanoin aikaisemmin alku oli juuri sellainen kuin kuvittelin. Itseasiassa se oli todella hyvä todella pitkän aikaan. Välillä meni hieman sekaisin mutta aina pääsi takaisin maanpinnalle. Kuitenkin välillä tuntui että jokin ei nyt kolahtanut. Sanoisin , että alamäki alkoi kun Rorschah mikä nyt olikaan jäi vangiksi ja hänen kasvot näytettiin. Ensin se oli jännittävää ja siistiä mutta viiden sekunnin kuluttua tiesin,  että olin pettynyt. Kaikki hohto läikkäpää hepusta oli kadonnut sen ruudun myötä, missä hänen kasvonsa näytetään. Sama asia V niin kuin verikostossa. Minä HALUAN todella pahasti tietää, että kuka V on. Mutta oikeasti en halua. Sama tässäkin, olisin mielelläni jättänyt tietämästä, että kuka läikkäpää oikeasti on. Sen jälkeen en oikeasti osaa sanoa mitään. Hienoa luettavaa, mutta silti jotain puuttuu. Sitten 11 luku. Tiedän, että aika on loppumassa ja jätän hirveät paineet lopulle jossa pitäisi tietenkin sitten kaikki muu jännä olla mikä on jäänyt keskiosassa pois. En oikein osaa sanoa mitään (btw. petyin kun se ozymandias olikin se murhaaja. Odotin jotain muuta.). Ja sitten lopullinen huipentuma. SITTEN TULEE SUURI PUM!! Shokki.
Kahdestoista luku. Verta. Nyt en enään lue Vartijoita. Luen sitä lehteä, mitä se nekru heppu lukee aina siinä sarjiskaupan vieressä. Verta verta verta. Sitten iskee se suru. Sitten iskee viha ja haluan manhattanin kiduttavan ja tappavan ozymandiasin. Mutta sitten ei käykkään niin ja jollain oudolla tavalla sitten se oli oikein (WTF -tila) ja ozymandiaksen tilaan LÄIKKÄPÄÄ kuolee! Nyt tuli viimeinen pisara ja teki mieli polttaa koko saakelin kirja. Tekisi mieli heittää ikkunasta ulos tai heittää suoraan alueelle jolla testataan atomipommeja. Tekisi mieli ottaa kirves ja pilkkoa kirja. Tekisi mieli... köh köh anteeksi innostuin hieman. Mutta muu loppu on ihan sontaa. Mikään ei kiinnosta mitään en jaksaisi enään lukea. Kirja loppui. Ja loppui surkeasti. Olisin mielummin lukenut, kun läikkäpää lopettaa tarinan. Läikkäpää aloitti, läikkäpää lopetti GREAT! olisin lukenut sen. Mut ei. Läikkäpää aloitti, joku läski nörtti lopetti. Voi perse.
Hahmot tulivat ihan kivasti esille. Paitsi Tr. Manhattan. Kyllähän hänestä paljon kerrottiin sun muuta mutta silti tarvitsin lisää. Hahmo jäi liian etäiseksi ja mitään sanomattomaksi. Se oli vain alaston sininen "vetypommi". Sitäpaitsi hän tappoi läikkäpään joten vihaan häntä.

Lopulta, kirja oli suuri pettymys. Johtuu varmaan siittä, että sitä on hypetetty niin paljon ja tosiaan. Luin sen putkeen. Elokuvan haluan kuitenkin katsoa sillä näyttää niin pirun hyvältä ja oikein tuntuu siltä, että elokuva kuitenkin osoittautuisi paremmaksi. Toivottavasti.

Vielä jotain. Pitää sanoa, että nautin paljon enemmän V niin kuin verikostosta mitä tästä. Jos v:ssä olisi ollut sama piirtäjä kuin vartijoissa niin olisi ollut loistavaa, sillä V:ssä oli aika paska piirtäjä suoraan sanottuna. 

Totta on, että kirja pistää miettimään sun muuta. Se osoittaa monia asioita ja on todella syvällinen teos. Mutta ei muuta. Pettymys. Piste

8/10
Keskivertoa parempi ja sillä on muutakin sisältöä kuin järkyttäminen joten pisteitä ropisee kuitenkin. Ei... ei 8/10 minähän en pitänyt.
No katsotaan sitten

7, 1/2 pistettä. Kyllä.

"Minä pelastin maailman ja mitä se antoi takaisin? Se tappoi kaiken sen, joka oli minulle rakasta, se tuhosi minut...  jos maailma on tarpeeksi tärkeä pelastettavaksi, miksi viime kerralla se teki minusta tälläisen..?"
-Hector

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #455 : 24.03.2009 klo 15:12:51 »
Huomasithan, että, öh, Läikkäpää sai viimeisen sanan. Totuus voitti haudan takaa. Sittenkin.

Hänen kasvonsa muistaakseni myös näytettiin jo ennen vankilaan menoa (hän oli se maailmanlopun julistaja).

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #456 : 24.03.2009 klo 15:18:34 »
Kirja oli siis liian... todellinen? Sankari ei lopussa hakkaakaan pahista muusiksi.

TupakkaHupakka

• Jäsen
  • Hän joka osaa tapella
« Vastaus #457 : 24.03.2009 klo 16:22:29 »
Lainaus
Huomasithan, että, öh, Läikkäpää sai viimeisen sanan. Totuus voitti haudan takaa. Sittenkin.

Eh..? edit: ei tartte kutsua läikkäpääksi. kirjoitin niin säästäkseni aikaa

Lainaus
Hänen kasvonsa muistaakseni myös näytettiin jo ennen vankilaan menoa (hän oli se maailmanlopun julistaja).

Mutta silloin en vielä tiennyt sitä, enkä olisi välittänyt tietääkkään.

Lainaus
Kirja oli siis liian... todellinen? Sankari ei lopussa hakkaakaan pahista muusiksi.

Ei se todellisuus haittaa. Olin varautunut siihen. Mutta silti meni yli hilseen oudoudessaan. En olisi pistänyt pahaksi vaikka olisikin hakannut muusiksi
-Hector

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #458 : 24.03.2009 klo 17:04:04 »
Lainaus
1. Järkytys
2. Suru
3. Suuttumus
4. Taas järkytys
5. Helpotus ja suuttumus
6. Ihmetys ja suuttumus
7. Huh -tila
8. Täydellinen viha
9. Täys järkytys ja suru (tiiät kyllä kuka kuoli)
10. Huh -tila
11. MITÄ V*TTUA?! -tila

Luitko nyt varmasti Watchmenin vaiko Alibin vuosikerran?
Noh, herttainen "analyysi", kyllähän se Wartijat itselläkin kolisi erityisesti ekalla lukukerralla - ja vielä lujempaa toisella. Siitä se lähtee. Sitten vaan tutustumaan kovempiin aineisiin kuten Grant Morrisoniin ja Jodorowskyyn.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

TupakkaHupakka

• Jäsen
  • Hän joka osaa tapella
« Vastaus #459 : 24.03.2009 klo 17:18:38 »
Luitko nyt varmasti Watchmenin vaiko Alibin vuosikerran?
Noh, herttainen "analyysi", kyllähän se Wartijat itselläkin kolisi erityisesti ekalla lukukerralla - ja vielä lujempaa toisella. Siitä se lähtee. Sitten vaan tutustumaan kovempiin aineisiin kuten Grant Morrisoniin ja Jodorowskyyn.
Noh, tuo nyt oli tyhmä viesti joka tuli väsymyksen ja kirjan aiheuttaman oudon tilan takia. Sen viestin voi poistaa...
-Hector

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #460 : 24.03.2009 klo 18:04:34 »

Mitä lie todellista siinäkin lopulta on, se on hyvä kysymys. Yleensä todellisuudessa paikalla ei ole sinisiä supermiehiä, jotka sinällään ovat kaiken maallisen oikeuden yläpuolella. Mutta kuten todellisuudellekin usein käy, Watchmenin lukijat käyvät kyllä loputonta vääntöä siitä, kuka oikein olikaan sankari? (Lopussa sankari ei hakkaakaan pahista muusiksi. Disintegraatio on paljon siistimpää.)
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #461 : 25.03.2009 klo 01:33:59 »
Mutta kuten todellisuudellekin usein käy, Watchmenin lukijat käyvät kyllä loputonta vääntöä siitä, kuka oikein olikaan sankari?

"Läikkäpää" tietenkin.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #462 : 25.03.2009 klo 09:06:00 »
Eh...?

Se muistikirja lehden toimituksessa, hullupinossa, josta se otettiin julkaistavaksi. Sehän oli se loppukeikaus, joka vanhan ajan kunnon sarjakuvissa usein on. Rorschachin oli moraalinen (?) voitto yli muiden yli-ihmisten.

Mikään ei koskaan pääty.

TupakkaHupakka

• Jäsen
  • Hän joka osaa tapella
« Vastaus #463 : 25.03.2009 klo 15:36:11 »
Lainaus
Se muistikirja lehden toimituksessa, hullupinossa, josta se otettiin julkaistavaksi.
joo älysin sen itekkin äsken kun olen sulatellut sitä kirjaa vähän aikaan. Nyt taas tuntuu, että kirja oli ihan pirun hyvä.
-Hector

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #464 : 25.03.2009 klo 16:13:15 »
Jäi toki vahvasti auki otettiinko muistikirja julkaistavaksi vaiko ei otettu.
Kellomiesten sankari oli tietenkin moraalisesti muita ylempanä askeltava kultakutri.

Kannattaa sulattelujakson jälkeen lukaista lehti uudelleen, vaikka tekstiosuudetkin myös.
Aukenee erilailla kun selviää miksi ja mitä milloinkin oikeasti tapahtui.