Kirjoittaja Aihe: Lännentie  (Luettu 69269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Lännentie
« Vastaus #120 : 27.09.2013 klo 15:07:22 »
Jeps. Pehmeät kannet, Maxi-Tex-kokoa. Noin kolmesataa sivua.

Olisin toivonut isompaa, albumikokoista, formaattia, mutta kyllä tämä kelpaa oikein hyvin näinkin.

OM

• Jäsen
« Vastaus #121 : 27.09.2013 klo 15:20:14 »
Nyt kun puhutaan  Lännentiestä, minulla on itselläni todella upea Lännentien erikoiskirja, joka on ainoaa laatuaan. Julkaistu vain Italiassa. Ja sen kaikki tarinat ovat todella väreissä ja hyvät värit ovatkin. Kirja on tosi hieno. Koko isompi hiukan kuin A4 . Ruudut ovat siinä mukavan kokoisia. Kirjassa on Gino D´antonion ja muiden piirtäjien Lännentie jaksoja.  Mm tarina Tesumceh päälliköstä, joka on aivan alkupään Lännentie numeroita. Mutta tässä kirjassa kaikki on niin hienoa. Ja mukana extrana kuvituksia, joita en ole nähnyt ennen.

ps....klikkaa sarjakuvasivun päällä 2 x  jos haluat nähdä sen isompana!
Luulen en ole varma, että tuon upean jakson piirtäjä olisi Renzo Calegari. Mutta jos joku tietää paremmin. Mutta todella upeaa nähdä isot ruudut ja värit.
Lännentie numeroita edes Italiassa käsittääkseni ei ole tullut väreissä kuin ihan muutama numero, joita minulla on kotona.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2013 klo 15:33:53 kirjoittanut Orjan May »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #122 : 08.11.2017 klo 20:20:51 »

J.T.Chance

• Jäsen
« Vastaus #123 : 03.01.2018 klo 17:48:43 »
Bonellin julkaisema Lännentien 50-vuotis juhlajulkaisu on komeaa selailtavaa. Kirjassa käydään vuosi vuodelta läpi Macdonaldien tarina (Storia del west) vuodesta 1804 vuoteen 1890. Kirjan lopussa on vielä 12 sivuinen ennen julkaisematon lyhäri, missä toimittaja haastattelee hyvin iäkästä Pat Macdonaldia. Talon edessä on jo T-Ford tyyppinen auto.
Kirjasta todentuu se, että Macdonald-sarjasta jäi aikoinaan jostain syystä julkaisematta kaksi osaa: toinen on osa kaksi, jonka tapahtumat ajoittuvat vuoteen 1808 (tämä osa julkaistiin tosin vasta 1984, ilmeisesti Italian julkaisun uusintakierroksella) ja toinen on osa viisi, jonka tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1825. Tämä jälkimmäinen ilmestyi Italiassa jo vuonna 1967 (Gli invasori). Osassa viisi kerrotaan siitä, kun Brett,Sicaweja ja heidän poikansa Pat siirtyvät Ohio-joen laaksosta uudisraivaajiksi Texasiin.
Pistääkin ihmettelemään, miksi näitä puuttuvia numeroita ei julkaistu Suomessa senkään jälkeen kun Macdonald-suvun tarina päättyi numeroon 8/1981. Tämän jälkeenhän Lännentien-sarjassa julkaistiin kauniisti sanottuna vaihtelevaa materiaalia.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #124 : 03.01.2018 klo 20:03:01 »
Ne muutaman kymmentä Lännetie-pokkaria minun kokoelmistani löytyvät, ovat nimenomaan tuota "vaihtelevaa materiaalia": Tim &Dusty, Bill-veljekset, Hondo, Rio Kid etc. Minusta nämä ovat sarjan parasta antia. Ekan Lännentien - siis nro 1 - ostin silloin -70 luvun alussa kun se ilmestyi. Jonkin aikaa seurasin mutta kyllästyin. Ehkä varttuneemmalla iällä voisin kokeilla uudestaan.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #125 : 03.01.2018 klo 22:10:51 »
Tuo monien säläksi mollaama materiaalihan julkaistiin Italiassa limittäin näiden MacDonald-tarinoiden kanssa. Tyylilajiltaan ja tasoltaan vaihtelevia, mutta pääasiassa ihan kelvollisia juttuja ainakin minun mielestäni. Turha tietysti toivoa uudelleenjulkaisua, mutta ainakin minä ostaisin kaikki, vaikka suuri osa onkin jo.

Lista löytyy täältä reunavalikossa Lännetie otsikon alta ( en tiedä miten tuolla linkitetään alasivuille ) ja sieltä taas Collana Rodeo-lehdet julkaisujärjestyksessä. ( Laittakaa tämä sivusto kirjanmerkkeihinne, se on kultakaivos )

Storia del West on se varsinainen "Lännentie", Un ragazzo nel Far West taas Timin ja Dustyn seikkailuja.
Näyttää olevan joitakin, joita ei ole täällä julkaistu mm Joselito ja Sergeante York. Gordon Jimiä on kaiketi julkaistu liuskoina joskus.

( edit. toisessa ketjussa Lurker näyttää juuri linkanneen samalle sivustolle... ja osannee korjata linkkini...  :-[ )
« Viimeksi muokattu: 03.01.2018 klo 22:34:24 kirjoittanut Secos-Bill »

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #126 : 03.01.2018 klo 23:19:20 »
Noista Collana Rodeo ja muista jutuista minunkin mielestäni löytyisi tusinoittain aineksia vastaaviin julkaisuihin kuin muutaman vuoden takaiseen MaxiLännentie-pokkariin! Muistaakseni olen tätä jo aiemminkin ehdottanut. Semmosia vois tulla parikin vuodessa, minä ainkin ostan!'

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #127 : 04.01.2018 klo 10:52:56 »
Macdonaldien saagasta jäi yksi osa Suomessa julkaisematta aikoinaan siksi, että se julkaistiin Italiassa värillisenä. En kyllä yhtään muista, että monesko osa oli kyseessä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

STD

• Jäsen
« Vastaus #128 : 04.01.2018 klo 11:06:43 »
Macdonaldien saagasta jäi yksi osa Suomessa julkaisematta aikoinaan
Eli kaikki muut saa suomeksi? Tätä en tiennytkään.

Minulla oli aikoinaan kaikki jaksot jonnekin Alamon taistelun tiimoille. Sitten ostaminen jäi jostain syystä. Kyseessä on tosi hyvä sarjakuva ja varsinkin D'Antonio (tjms) on aivan loistava piirtäjä. Pitääpä pitää silmät auki kirppareilla ja divareissa. Ois kiva saada lukea Macdonaldien tarina kokonaisuudessaan.

Olen lukenut muutaman niistä muista Lännenteistä ja aika kuraa olivat.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2018 klo 11:08:29 kirjoittanut SkTV »

J.T.Chance

• Jäsen
« Vastaus #129 : 04.01.2018 klo 15:41:53 »
Näihin puuttuviin osiin liittyen viittaan vielä kirjoittamaani viestiin sivun yläosassa. Ohessahan on vielä kaksi kuvaa noista julkaisemattomista.

Italiaa ymmärtämättä on vaikeaa selvittää, onko nuo kaksi uutta osaa splitattu tuosta Jannen mainitsemasta erikoisnumerosta. En tosin löytänyt yhtään kuvaa, josta kävisi ilmi, että ne olisivat alunperin peräisin värijulkaisusta. Kaikki kuvat ovat netissä mustavalkoisia, samoin esittämässäni uudessa juhlakirjassa. Mutta ken tietää (Jannehan osaa italiaa  ;))?

Lännenteitä on julkaistu useaan otteeseen uusintakierroksilla myös siten, että vanhoja tarinoita on väritetty.

Alamon taistelu oli jo osassa kolme (3/1975). Suosittelen kyllä sarjan keräämistä; sarjassa nivoutuvat hienosti suhteellisen tarkka historia ja vetävät seikkailut. Isoimpaan miinuksena Sergio Tarquinon piirrosjälki. Eivätkä ne MacDonald-saagan ulkopuoliset pokkarit sentään kaikki huonoja ole, Hannuun viitaten.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #130 : 04.01.2018 klo 17:11:14 »
Se joka väittää että muut Lännentien tarinat tuon McDonaldien saagan ulkopuolella ovat "kuraa" sietäisi käydä silmälääkärillä tai jollain muulla ammattiauttajalla. Noista mainitsemistani huipputarinoista esim. Tim & Dusty jutut ovat Bonelli jrn eli Nolittan tekstittämiä ja piirroksista vastaa huippukaksikko Bignotti & Ticci. Ja sitten Hondo: pappa-Bonellin kynästä, Bignotti kuvittajana. Ja monta monta muuta. Ei pidä muutaman onnettoman tapauksen perusteella vetää tuommoisia johtopäätöksiä, että kaikki muu on kuraa.

STD

• Jäsen
« Vastaus #131 : 04.01.2018 klo 17:31:00 »
Kuka on väittänyt että kaikki muu on kuraa?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #132 : 04.01.2018 klo 20:26:39 »
Kuka on väittänyt että kaikki muu on kuraa?

Eh...   ;D

Olen lukenut muutaman niistä muista Lännenteistä ja aika kuraa olivat.

No, ethän sinä tosiaan sanonut että kaikki.

Timo

Reuben

• Uusi jäsen
« Vastaus #133 : 02.02.2021 klo 11:19:14 »
Keräsin aikoinaan alkupään vuosikerrat 1981 saakka ja luin. Varsin lukijaystävällistä tarinaa, rima oli pääosin aika korkealla. Nyt sitten viimein on myös vuosikerrat 1982-1988 kerätty ja luettu. Olen samaa mieltä siitä, että turhaan näitä on haukuttu. Osa tarinoista on kyllä kohtuullisen köyköisiä, mutta varsinkin Bonellin kirjoittamissa on ihan kelvollinen meininki. Muutaman kerran kylläkin tuli lukiessa mieleen, että jos tämä olisi Tex-tarina, olisi sivumäärä ollut oletettavasti isompi.

Joskus kun aikaa olisi, niin pitää lukea myös tuo alkupää uudelleen.  Tai sitten perikunta lukee  ;D

TS2016

• Jäsen
« Vastaus #134 : 02.02.2021 klo 13:21:05 »
Aikoinaan pikkupoikana tuli tilattuna kolme vuotta tuo Lännentie ajalla 1982 - 1985. Keräsin samalla ne kaikki vanhemmat Lännentiet, eli tämän MacDonald-sukusaagan. Mikään nostalgia ei saa minua nostamaan näitä myöhempiä tarinoita kovin korkeaan kastiin. Mutta olen toisaalta kyllä ajan saatossa lukenut melkoista tuubaakin. Onhan nuo uudemmat Lännentiet melko heppoista tavaraa, mutta ehkei nyt silti ihan kuraa.