Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Marveleista  (Luettu 582077 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
Vs: Kysymyksiä Marveleista
« Vastaus #1695 : 16.03.2014 klo 22:48:18 »
Eikös se julkaistu täällä se tarina, joskus ehkä kaksi, kolme vuotta sitten jossa Mustekalan kohtaloa puidaan; missä selitetään että se on saanut niin monta kertaa turpiinsa ettei sen keho kestä enää ja siksi se joutuu käyttämään sellaista ulkoista tukirankaa ja tekee muutenkin kuolemaa? Sen seuraavaksi vaiheeksi minä tuon nykyisen ulkomuodon ounastelin.

Mutta joo, onhan siitä ollut monta versiota vihreäpukuisesta läskimooseksesta siihen 2000 -luvun alun Matrix -henkiseen, pitkänahkatakkiseen liehulettiin ja vaikka animaation kummalliseen haarniskaveikkoon. Kai tyyppiin vaan kausittain iskee himo mässäillä vähän liikaa ja sitten tulee taas huono omatunto ja seuraa matka vankilan punttikselle.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1696 : 16.03.2014 klo 22:52:02 »
Eikös se julkaistu täällä se tarina, joskus ehkä kaksi, kolme vuotta sitten jossa Mustekalan kohtaloa puidaan; missä selitetään että se on saanut niin monta kertaa turpiinsa ettei sen keho kestä enää ja siksi se joutuu käyttämään sellaista ulkoista tukirankaa ja tekee muutenkin kuolemaa? Sen seuraavaksi vaiheeksi minä tuon nykyisen ulkomuodon ounastelin.

Jep, noi mulla on jääneet välistä kaikki.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #1697 : 17.03.2014 klo 20:14:50 »
Jep, noi mulla on jääneet välistä kaikki.

2000-luvun alun Matrix-ulkomuoto voitaneen pistää Hämis-leffojen piikkiin.

Niin mutta eihän tuo enää näyttänyt edes ihmiseltä.

Jos kerran on kuolemaisillaan ("pikkasen" enemmän kuin toinen jalka haudassa) niin tuskin näyttää ihmiseltä enää.

Joskus Mustiksen lonkerot ovat olleet osa häntä (mm. täällä 1980-luvun puolessavälissä) ja sitten ne ovat olleet erilliset siinä metallisessa "tukivyössä" kiinni (mm. kun Mustis otteli Mr Fantastista vastaan).
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1698 : 17.03.2014 klo 21:47:44 »

Jos kerran on kuolemaisillaan ("pikkasen" enemmän kuin toinen jalka haudassa) niin tuskin näyttää ihmiseltä enää.

Missä vaiheessa meni näin huonoon kuntoon?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Anonyymi Jaarittelija

• Jäsen
  • "I hate Mondays!"
« Vastaus #1699 : 18.03.2014 klo 13:08:16 »
Tsekkaa The Amazing Spider-Man #600, joka esitettiin Suomen Hämähäkkimiehessä kesällä 2010, veikkaisin numeroa 7/2010. Korjatkoon joku, mikäli olen aivan väärässä.
"Kill one man, and you are a murderer.
Kill millions of men, and you are a conqueror.
Kill them all, and you are a god."
Jean Rostand (1894 - 1977)

X-men

• Jäsen
« Vastaus #1700 : 18.03.2014 klo 21:34:11 »
Missä vaiheessa meni näin huonoon kuntoon?

Vuosien saatossa kun on saanut turpaansa, Jaarittelijan vinkkaamassa lehdessä Doc Oc kuulee sitten diagnoosin lääketieteen tohtorilta.

X-men

• Jäsen
« Vastaus #1701 : 22.03.2014 klo 22:13:45 »
Mutta kuka tietää mikä oli Marvelin ensimmäinen six-part-saga? Olisiko ollut Iron Man # 103-107? Sitä ainakin mainostettiin sellaisena. Laskutaitoiset arvaavat että jotain on vinossa.

Minä veikkaan FF #172-178 (tiedä sitten onko tuota julkaistu yksissä kansissa Essuja jne lukuunottamatta) tai sitten ehkä Ms Marvel (ainakin pari ekaa numeroa meni identiteetin haussa) tai Hämis. Mikäs tuossa Rautapöksyssä on vikana? 6 lehteä (joiden yhtenäisyys on hiukan ohut).

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #1702 : 22.03.2014 klo 23:46:16 »
Mikäs tuossa Rautapöksyssä on vikana? 6 lehteä (joiden yhtenäisyys on hiukan ohut).

Lasketaanpa yhdessä: lehtiä on siis 1, 2, 3, 4 ja 5. Siis yhteensä 6! Eiku...

X-men

• Jäsen
« Vastaus #1703 : 23.03.2014 klo 19:40:12 »
Lasketaanpa yhdessä: lehtiä on siis 1, 2, 3, 4 ja 5. Siis yhteensä 6! Eiku...

laksuvirhe.

X-men

• Jäsen
« Vastaus #1704 : 23.03.2014 klo 19:42:26 »
Alkup. Vision oli Marvelin vastine DCn Martian Manhunterille? Yhteneväisyyksiä on sen verta että ei enemmästä väliä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #1705 : 23.03.2014 klo 20:24:09 »
Alkup. Vision oli Marvelin vastine DCn Martian Manhunterille? Yhteneväisyyksiä on sen verta että ei enemmästä väliä.
En tiedä, mitä tarkoitat alkuperäisellä Visionilla, mutta kyllä Vision samaistetaan yleensä Red Tornadon kanssa. Niillä sitä yhtenevyyttä vasta onkin ja ensiesiintyminenkin vain parin kuukauden erolla.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #1706 : 24.03.2014 klo 09:09:26 »
En tiedä, mitä tarkoitat alkuperäisellä Visionilla

Ilmeisesti 1940-luvulla silloisen Timely Comicsin lehdissä esiintynyttä hahmoa, joka Marsilaisen Ihmismetsästäjän tavoin on kotoisin ulkoavaruudesta, toimii poliisina ja jota J'onn J'onnz muistuttaa ulkonäöltäänkin. Wikipediassa näyttää olevan tästäkin obskyyristä luomuksesta artikkeli. Onhan noilla kieltämättä ilmeisiä yhtäläisyyksiä, mutta kuten Jukka huomautti, on debyyttien välissä sentään useampi vuosi. Mutta tämmöistähän tämä on, miksi suotta keksiä pyörää uudestaan, jos kilpailija ei kummemmin älähdä. Toonopedia epäilee, että 1940-luvun Visionin olemukseen on vuorostaan vaikuttanut DC:n Spectre, jonka ensiesiintyminen nähtiin yhdeksän kuukautta ennen Visionin ilmaantumista Marvel Mystery Comicsin sivuille.

Alkuperäinen Vision oli yli 10 vuotta ennen Martian Manhunteria. Tämä esiintyi Suomessa kai ainoan kerran Kostajien Sarjakirjassa nimellä Näky.

Totta, niinpä esiintyykin, ja epälukuinen joukko muitakin sarjakuvalehtien kulta-ajan Timely-hahmoja. On niissä ollut sen aikaiselle (suomalais)lukijalle ihmettelemistä.

Epäselväksi tosin jää, ovatko ne Rick Jonesin luomia "kaksoiskappaleita", tämän ajan virrasta esiin manaamia aitoja asioita vai mitä. Muistaakseni Rick toteaa lukeneensa niiden sarjakuvaseikkailuja pienenä orpokodissa ollessaan.

EDIT: Viimeisen kappaleen spoileritagit poistettu Jukan valistettua, että vanhoja asioita saa kaivella avoimesti.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2014 klo 15:45:12 kirjoittanut Darzee »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #1707 : 24.03.2014 klo 17:10:11 »
Totta, niinpä esiintyykin, ja epälukuinen joukko muitakin sarjakuvalehtien kulta-ajan Timely-hahmoja. On niissä ollut sen aikaiselle (suomalais)lukijalle ihmettelemistä.

Pikkupoikana ne tosiaan kutkuttivat mielikuvitusta, mutta niinpä tekivät pääsankaritkin. Ilman nettiä ja selittävää lukijapalstaa saattoi vain aavistaa taustalla olevan paljon tuntemattomaksi jäävää historiaa.

Kyseinen Sarjakirja on melkoisen laadukas pikku kirjanen supersankarien ystäville, joka kannattaa metsästää kokoelmiinsa.

Jussi Tyni

• Jäsen
Vs: Re: Kysymyksiä Marveleista
« Vastaus #1708 : 24.03.2014 klo 20:47:14 »
Kostajien Kree-Skrull Sota on tosiaan melkoista nannaa supetsankarisarjakuvan ystävälle. Tosin minua jo pentuna tympäsi semicin sarjakirjojen sarjassa julkaistujen Marvel-juttujen pieni sivukoko ja mustavalkoisuus. Korjasin vahingon isona poikana ja ostin Avengers Kree-Skrull War traden.

Jos Egmont vielä julkaisee Kostajien klassikkotarinoita Saarroksissa tyyliin, nii tässäpä oiva ehdokas koviin kansiin. John Buscema ja Neal Adams ovat huippuiskussa, Kostajien rosterissa kaikki kovat jätkät ja tarinassa on kunnolla eeppisyyttä.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #1709 : 24.03.2014 klo 21:12:08 »
Olen tähän saakka kuvitellut, että Timelyn kulta-ajan lehdissä esitetyt seikkailut ovat ainakin periaatteessa osa Marvelin nykyjatkumoa, joskin valikoiden ja massiivisten retconien maustamina.

Onko siis niin, että 1940- ja 1950-luvuilla julkaistussa lehdissä nähdyt tapahtumat ovatkin keksittyjä tai ainakin "väritettyjä" nykyjatkumoon nähden? Milloin tällainen tulkinta on tullut vallitsevaksi, ja koskeeko se kaikkia kulta-ajan tarinoita? Muistelen lukeneeni, että esimerkiksi moderneissa tulkinnoissa 1940-luvulla seikkailevasta Young Allies -teinisankarijoukosta ja Marvelin lännensankareista on todettu vanhojen tarinoiden pohjautuvan vain osin jatkumon sisäiseen todellisuuteen, mutta kuvittelin tämän johtuvan vain alkuperäisten juttujen tavallistakin vanhentuneemmista asenteista, mm. rasismista. Muistelen Jukan todenneen jossain ketjussa, että 1950-luvun Liekki-tarinat eivät ole kuranttia jatkumoa, mutta saman ajan Kapteeni Amerikka -jutut sen sijaan ovat. Syy tähän ei ole tosin ole ainakaan minulle aivan selvä.

Ajatus lähes kaikkien, paitsi tarkoituksella jatkumon ulkopuoliseksi tehtyjen tarinoiden (What if -lehtien tarinat ja vastaavat) kanonisuudesta on rajallisen käsityskykyni mukaan ollut sen taustalla, että jatkumokikkailusta pitävät käsikirjoittajat ovat esimerkiksi kehittäneet kokonaisen sarjan Kapteeni Amerikkoja selittämään sen, kuinka Kapteeni saattoi seikkailla 1940-luvun lopun ja 1950-luvun lehdissä, vaikka 1960-luvulta alkaen on selitetty sen päätyneen jääkimpaleen sisään ennen maailmansodan päättymistä.