Kutkuttais ajatus (taas kerran) kolmanteen maailmaan suunnatusta sarjakuvanteko-oppaasta.
Kovat on riskit tämmösessä. Kuten tiedät, sarjakuvan koodi ei ole yleismaailmallista vaan kulttuurisidonnaista. Jotta voisit tehdä
koodausohjeet sinun pitää tietää miten kyseisessä kulttuurissa/kohderyhmässä yleensä sarjakuva (ja kuva)
koodataan auki. Jatkaakseni itsestäänselvyyksistä... ns. kolmans maailma ei ole
tässä mielessä mikään kohderyhmä.
Leifin opeista on jäänyt mieleen myös se että alueen potentiaaliset monistustekniikat on huomioitava. (Suomessahan voi sutia sarjakuvat jo millä vaan)
Viimepäivien kokemuksen pohjalta sanoisin että yksinkertaisuus on valttia. Riitää kun kerrot yleisimmistä kuplatyypeistä ja vauhtiviivoista sekä siitä miten ruutu ja ruudut sarjakuvassa toimivat (elikäs miten ne poikkeavat esim. uskonnollisesta tai kuvataiteen kuvasta). Muu on sitten sitä tekijä- ja kulttuurikohtaista säätöä.