Itse vedin joskus rajan siihen että en tykkää orjuudessa täällä Euroopan puolella, ihan sama mitä Aasiassa säätävät. Ajattelen edelleen samaan tapaan, sillä muuten kaali posahtaa.
Siispä: tervetuloa korporaatiovetoinen sananvapaus ja kiinalaiset painotuotteet.
Paitsi että nyt mieli muuttui ja mitta tuli täyteen. Peking on tällä välin levittänyt käsitystään ihmisoikeuksista Hongkongiin, missä vankilatuomioita ropisee oikein urakalla jos avaa suunsa väärässä paikassa, kokoontuu keskustelemaan kavereiden kanssa vääristä asioista tai laatii väräänlaisen kirjoituksen.
Ihmisoikeuskysymykset Kiinassa eivät muutenkaan ole viidessätoista vuodessa kehittyneet ainakaan parempaan suuntaan.
Päätin alkaa kokeilla omassa elämässä mahdollisimman kovaa kiinaboikottia, siis kaikissa tuotteissa. Eihän se mitään auta, mutta saanpahan ainakin paremman käsityksen siitä miten riippuvaisia olemme koronan kotimaasta.
Painattaako Marvel kaiken nykyään Kiinassa? Aika moni ulkomainen kustantamo tuota näyttää kuitenkin suosivan. Ja jos tilaa netistä niin saa olla varma että pahan mielen sarjakuvaahan sieltä tulee. Nyt jos jaksaisi, niin pitäisi reklamoida kustantamoihin.
Kvaakin arvosteluissa voisi muuten huomioida tämän asian ja kertoa painopaikan/maan. Kustantaja yms. tietojahan on helppo kuuklailla mutta painopaikka ilmoitetaan yleensä vain itse teoksessa. Vai lieneekö se esillä jossain (kansallis)kirjaston tietokannassa?
Kertokaapa onko teillä mieli muuttunut tai muut isommat murheet ajaneet tämmöisen pikkuasian ohi?
Tällä välin, kun ketju on horrostanut, on toki myös alalla tapahtunut kaiken laista. Varmaan vielä muutama kotimainen paino ehtinyt mennä konkkaan, mutta Otava sentään on investoinut ja rakentanut kilpailukyisen (ainakin itse kustantamilleen kirjoille) painon. Toisaalta pienkustantamisessa niin sarjakuvan kuin kirjojen puolella Baltia, Puola, Unkari ja mitä näitä on, on vakiintunut täkäläisten kirjojen tekijäksi. Tietyllä tapaa kyllä olen myös tässä suhteessa muuttanut mieltäni siitä kun ketjun aloitin. Sentään jos EU:ssa tehdään, niin on se minusta tuhannesti parempi kuin Kiina. Niin juu, ja digipainosta on myös nyt tullut lähes standardi (mikä periaatteessa luo kyllä tasa-arvoa alalle, jos vain paino saa kustannusrakenteen investointeineen kuntoon).