Kirjoittaja Aihe: MUSTIA mustepatruunoita?  (Luettu 5520 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

goldi

• Jäsen
MUSTIA mustepatruunoita?
« : 21.01.2004 klo 16:58:18 »
Varsin spesifinen kysymys, mutta tässä tulee:

Ostinpa juuri Rotringin Sketch ArtPen:in. Aivan ihana, juuri mitä halusinkin, mutta muste joka tuli mukana on aivan kamalaa. Se ei ole mustaa, vaan aivan harmaata, ihan kuin vedellä laimennettua. Rotringin _piirtimiin_ on erilainen patruuna (erikoisen mallinenkin) jonka muste on erinomaista ja aivan mustaa, mutta tähän kynään on tavallisen mallisia mustepatruunoita.

Eli tietäisikö kukaan mistä saisi hyviä tavallisia mustepatruunoita joiden muste on aivan mustaa?

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Re:MUSTIA mustepatruunoita?
« Vastaus #1 : 22.01.2004 klo 16:29:41 »
Rotringin Sketch ArtPen:in. Aivan ihana, juuri mitä halusinkin, mutta muste joka tuli mukana on aivan kamalaa. Se ei ole mustaa, vaan aivan harmaata, ihan kuin vedellä laimennettua.

ArtPenin mukana tuleva muste on kyllä mustaa, mutta vesiohenteista ja vesiliukoista, johtuen ArtPenin rakenteesta. Spriiliukoista väriä siinä ei voi käyttääkään.

Jos oot a) nuolaissut kynää b) käyttänyt sitä vesihanan alla saadaksesi musteen virtaamaan, se tekee vähän aikaa harmaata. Mutta kyllä se siitä mustaksi muuttuu, tai sitten sulla on harmaita mustepatruunoita. Rotringin mustien mustepatruunojen paketissa lukee "Rotring brillant" ja paketin sivussa "negro / nero / preto". Kynän mukana tulevien muutaman patruunan _pitäisi_ olla mustia.

ArtPen syö myös Osmiroidin mustepatruunoita, samoin muistaakseni Schaefferia tai Quinkia, tosin niistä en oo ihan varma. Osmiroideja ostan itse, ne kun eivät oo kalliita. (ArtPen BB on päivittäinen työvälineeni.)

Osmiroidilla oli vastaava kynä joka söi spriiliukoista väriä, mutta se vedettiin valmistuksesta 10 vuotta sitten, ja syystä - mulla on niitä kolme, eivätkä pysy millään auki:-(

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #2 : 24.01.2004 klo 00:21:03 »
Mutta kun musta on harmaata vaikka _pitäisi_ olla mustaa. Mä lopetin aikanaan Artpeneillä piirtelyn just sen takia ku jälki oli niin harmaata. Ei tullu mieleenkään kysyä keltään et saiskoha niihin mustempaa mustetta. Aattelin kai et niissä kynissä on joku sisäinen mustuussuodatin tai jotain.

Ilmeisesti kyse on tästä vesiohenteisuudesta? Onko Kivi noi sun suosimat Osmiroidit yhtä mustia kuin vaikkapa Rapidojen muste vai pitääkö sen lievän harmauden kanssa vain elää?

Nykyään voisin kai elääkin. En enää niin originaaleistani välitä ja käytän piirtämiseen aika paljon esim. huopakyniä vaikka niistä lähtee pahimmillaan ihan yhtäläisen harmaata jälkeä.

goldi

• Jäsen
« Vastaus #3 : 24.01.2004 klo 11:39:02 »
Kysyin samaa myös digitalwebbing.com:in forumeilla, johon löysin joskus linkin täältä Kvaakissa. (Kiitos keneltä se olikin!)

Sain ehdotuksen ostaa täytettävä säiliö mustepatruunan tilalle, mutta mitä mustetta siihen laittaa en vielä tiedä... keskustelu löytyy osoitteesta: http://digitalwebbing.com/forums/showthread.php?s=&threadid=43109

Muita ehdotuksia musteeksi...?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #4 : 24.01.2004 klo 11:50:01 »
Rotringilla on ainakin semmosia pikkuputeleita, semmosia ovelan muotosia. Se on ainakin ollu ihan kiitettävästi mustaa, en tiedä sitten, miten noilla onnistuisi täyttö (niissä on semmonen pieni korkki ja mustetta suurin piirtein pruutataan ulos - tätä ammattikieltä  ;D ). Tota käytetään ainakin Faber-Gastellin piirtimiin täytteenä.
Tässä on kuva (se on se musta hiukan läpikuultava): http://members.jcom.home.ne.jp/matsusan/s-rotring.jpg
« Viimeksi muokattu: 24.01.2004 klo 11:56:16 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kitani

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.01.2004 klo 11:53:22 »
Onko muuten olemassa nettikauppaa jossa myytäisiin piirrustusvälineitä? Voi olla vaikka ulkomailla kunhan on luotettava, ainakin Joensuussa ja Mikkelissä on aika huonot valikoimat, lähinnä maalaukseen keskittyvää.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #6 : 26.01.2004 klo 13:16:02 »
Mutta kun musta on harmaata vaikka _pitäisi_ olla mustaa. Mä lopetin aikanaan Artpeneillä piirtelyn just sen takia ku jälki oli niin harmaata.

Mä yritän nyt ymmärtää, vaikka pöydällä on originaali, jota parhaillaan piirrän ArtPenillä, ja jälki on mustaa mustempaa. Mustepatruunatkin ovat ihan Rotringin omaa kamaa.

Welzun mainitsemat täyttöpullot ovat spriiohenteista tussia, jota käytetään rapidographeissa. ArtPenin ne sattaisivat hyviinnii tukkia totaalisesti, en ole uskaltanut kokeilla. Ainakin ne tukkivat ne Osmiroidit jotka olivat spriiohenteiselle värille ihan tarkoitetut.

Ainoa mieleen tuleva selitys jäljen harmaudelle on, jos piirrätte liima-liitupintaiselle paperille. Siinä nimittäin ArtPenin muste muuttuu hailakkaan siniseksi, kun liitu liukenee väriin ja toisinpäin. Mutta en mä liitukiillotetulle paperille piirtämistä muutenkaan suosittele, saattavat olla hyvinnii hapokaita ja hajota käsiin. Huopatussi niissä kyllä luistaa nopeasti. Jotain logoja oon liimaliidulle tehnyt juuri paperin liukkauden vuoksi ja sitten repronnut äkkiä turvaan...

Sitäpaitsi, liitu tukkii irrotessaan kynät. Ei kiva.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #7 : 26.01.2004 klo 13:36:25 »
Saksalainen mustepatruuna Adolf Rotring ei tainnut nähdäkään mustaa....  ;D  :P

Timo

heh heh... Oli pakko.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Vs: MUSTIA mustepatruunoita?
« Vastaus #8 : 05.10.2008 klo 14:02:32 »
Onko olemassa vedenkestäviä tussipatruunoita? Entä onko kellään (nyt parin vuoden jälkeen) kokemusta siitä voiko täytekynää täyttää tuolla Rotringin putelilla?

Hakusessa on yhä mukana kulkeva, täytettävä kynä, jolla voisi tehdä kuvapäivistä. Aiemmin olen käyttänyt Pelicanin täytekynää jonka olen täyttänyt pullotussilla (!), toimii toisnaan ihan ookoo, mutta ongelmana on tussin tönkkiintyminen jos kynää ei käytä pariin päivään. Siinä sitten liotellaan ja hetken päästä ei taas toimi. Hommassa menee hermot eikä kynän jälki ole muutenkaan niin hyvää etteikö sitä ilomielin vaihtaisi jos vain olisi jokin vaihtoehto.

Ja koska kuvapäivikseen on ollut kiva läträtä vesiväreillä tai harmaalla päälle, jäljen pitäisi kestää jonkin verran vettä. :(

PS. Mitä on liima/liitupintainen paperi?

« Viimeksi muokattu: 05.10.2008 klo 14:06:12 kirjoittanut Aura »