Kirjoittaja Aihe: Raapekartonkia jostain?  (Luettu 7129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Raapekartonkia jostain?
« : 19.09.2006 klo 07:38:14 »
Mistä saa halvalla raapekartonkia? Suomessa tai netissä?

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re: Raapekartonkia jostain?
« Vastaus #1 : 19.09.2006 klo 16:58:42 »
Tee ite.  :) Vetelet kerroksen permanenttia tussia jollekin helposti raaputettavalle pinnalle ja anat kuivua hyvin.

Eiks Tempera enää myy? Voisi tietenkin kysyä myös meilillä että olisiko joku (esim. Raamarit) kiinnostunut maahantuomaan tuota?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 19.09.2006 klo 17:20:45 »
Tikkasen Petteri teki kans ite: valotettiin piirtoheitinkalvo kopiokoneella kansi auki. Siihen sai raaputeltua kaunista jälkeä.

Mutta pitää muistaa asettaa sentin verran paperia lasin etureunaan, jotta kalvo ei värity kokonaan, jolloin on vaara ettei kopparin kynsi saa siitä otetta ja kalvo sulaa rummun ympärille. Joo, näin kävi.

Mitä se on englanniksi?

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 19.09.2006 klo 20:15:34 »
En tiä englannista mutta ranskaksi on carte a gratter ja crea on hyvä (verkko)kauppa.

Oiskohan Tallinassa? Työhuoneen toverit suuntaa sinne lähipäivinä, mutta taitaa olla täys ohjelma.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

m

• Vieras
« Vastaus #4 : 19.09.2006 klo 20:22:16 »
UK: scraper board
USA: scratch board

Sokkona en kyllä ostaisi ranskasta  tai tallinnastakaan, sitä on niin monenlaatuista. Itse hankin monta vuotta takaperin Pariisista 10 50x60 arkkia, joista i ollut yhtään mihinkään. Itse asiassa niitä on 2 arkkia työhuoneella vielä...

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 20.09.2006 klo 13:24:37 »
Tikkasen Petteri teki kans ite: valotettiin piirtoheitinkalvo kopiokoneella kansi auki. Siihen sai raaputeltua kaunista jälkeä.

Juu tuota on kokeiltu. Samoin reprokameran "negatiivipaperia". Molemmat toimivat suurin piirtein yhtä hyvin. Eli eivät kyllä ole minusta lähelläkään oikeaa raapekartonkia. Siihen pystyy kokeileen, että sopiiko moinen (ajattelu) itelle ollenkaan mutta yhtään isompia tai vaikeampia töitä en tuolla kyllä lähtisi tekemään. Kalvo on aika lutrua ja irti raaputettu värijauhe värjää sekä kulkeutuu helposti väärin paikkoihin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
Vs: Re: Raapekartonkia jostain?
« Vastaus #6 : 27.02.2011 klo 14:27:17 »
Jatkaisin tätä raapekartonki-aihetta vielä.Aito raapekartonki on ehdoton edellytys onnistuneelle raapetyölle,nämä esitetyt versiot eivät korvaa aitoa tavaraa.Mistähän herra Hagelberg muuten mahtaa hankkia omat raapekartonkinsa.

Ostin vuosia vuosia sitten paikallisen kirjakaupan vanhan raapekartonkivaraston tyhjäksi,jolla pompsilla olen pärjännyt tähän päivään saakka, mutta kohta tulee totinen upelo.

Apua, missä luuraat, aito raapekartonki,pyydän tule luokseni, lupaan kohdella hyvin.Hinnasta viis, kunhan löytyy, sillä köyhällähän ei tunnetusti ole varaa halpaan ja huonoon...

ps.Ainoa mikä on lähellekäkään, on versio seuraava, topakalle pahville huokoisa kerros liitupohjustetta, päälle kerros mustaa tussia.Toimii jos viittii nähdä vaivaa, mustat sormenpäät ynnä muuta.
Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #7 : 27.02.2011 klo 17:41:39 »
Ainoa mikä on lähellekäkään, on versio seuraava, topakalle pahville huokoisa kerros liitupohjustetta, päälle kerros mustaa tussia.Toimii jos viittii nähdä vaivaa, mustat sormenpäät ynnä muuta.

Herra Jone Mattila teki aikoinaan omat raapekartonkinsa painamalla runsasliituiseen kartonkiin kaksi kerrosta mustaa päälle. Toimi hyvin, mutta mies onkin kirjanpainaja.

Mulla on pari arkkia Temperan raapekartonkia hyllyssä, mutta kun meinasin ryhtyä monen vuoden tauon jälkeen raapimaan, niin musta ei enää tahdokaan irrota..? Epäilen, että nykyisen asuinmaan korkea ilmankosteus on ehkä muttanut paperin liidun kiinteäksi massaksi.

Scrapeboard on tosiaan raapekartonki UK-englanniksi. Pitänee lähteä kokeilemaan tuon sanan tehoa käytännössä.

Kivi

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #8 : 27.02.2011 klo 20:31:00 »
Herra Jone Mattila teki aikoinaan omat raapekartonkinsa painamalla runsasliituiseen kartonkiin kaksi kerrosta mustaa päälle. Toimi hyvin, mutta mies onkin kirjanpainaja.

Mulla on pari arkkia Temperan raapekartonkia hyllyssä, mutta kun meinasin ryhtyä monen vuoden tauon jälkeen raapimaan, niin musta ei enää tahdokaan irrota..? Epäilen, että nykyisen asuinmaan korkea ilmankosteus on ehkä muttanut paperin liidun kiinteäksi massaksi.

Suvaitsen olla nyt eri mieltä,mister kivi.Epäilen että omat vanhimmat kartonkini ovat kärsineet kuivuudesta, koska musta pinta on kovettunut ja liitupohjuste irtoaa ikävän palamaisesti.Mielestäni asia on päinvastoin, kosteus voisi olla hyväksikin tällaiselle kartongille, mutta kumarran kauniisti jos olen väärässä.

Jos mistään ei löydy tuoretta kartonkia pitänee sitten ruveta tuhraamaan itse.
Ehkä liitu ei olekaan syyllinen, vaan se kovettunut mustepinta.

MattiHagelberg

• Vieras
Vs: Raapekartonkia jostain?
« Vastaus #9 : 27.02.2011 klo 21:11:07 »
Essdeen raapekartonkikone hajosi pari vuotta sitten, jonka jälkeen ei kunnollista raapekartonkia siitä osoitteesta enää saanut. Korvaavalla materiaalilla olen kyllä tehnyt yhden pienen kirjan, mutta siinä on tiettyjä rajoituksia. No, sitä on aika vaikea rapsuttaa. Itselläni on varastossa vanhaa essdeetä pari laatikollista, riittävästi yhteen tai kahteen kirjaan. Hankin jokin aika sitten 10 arkkia amerikkalaista ambersandin scratchbordia (muistaakseni juuri tuollainen kirjoitusmuoto). Toimii mielestäni jossain mielessä jopa vanhaa essdeetä paremmin. On meikällä rapsutuskartongin reseptikin, mutta en ole sitä kokeillut. Homma on ihan tarpeeks hidasta muutenkin.

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #10 : 27.02.2011 klo 21:53:43 »
Raaputuskartongin repsetti, ei voi olla totta!! :o

Kerro mulle se kuiskaten , ei muitten tarvi sitä tietää.Hihhiii!

Pidän enemmän sellaisesta "rehevästä pohjasta",jossa on raaputettavana muutakin kuin ilmaa.Mutta sitä "rehevyyttähän" voi säädellä itse pohjan paksuudella ja mustepinnan kerroksilla.Olen tehnyt pohjia joskus muinoin liitupohjusteella ja hyvälaatuisella musteella.Valitettavasti nämä pohjat ovat  aikojen saatossa hävinneet.

Sinun työsi ovat aivan uskomattomia,tekniikan tietäen en voi kuin ihmetellä työn määrää per kuva, mykistynyt olen.

lisäys 28.2, oma tekeleeni löytyi yllättäen Googlen kuvahausta, sanalla "haamuraape".Älkää välittäkö sivusta, se on mikä on, ei mainosta missään nimessä mitään, minulla kun ei ole omaa henk.koht.sivua,olen siihen hommaan liian laiska.Kuva on raapusteltu n 4 vuotta sitten, ja muumibuumi on selkeästi havaittavissa.Pidän työstä itse,ehdoton lempityöni.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2011 klo 15:41:15 kirjoittanut kultakisu »

MattiHagelberg

• Vieras
« Vastaus #11 : 01.03.2011 klo 21:34:06 »
hieno kuva.
Tässä lupaamani ohje, jonka toimivuutta en ole kokeillut. Ohje on ruotsista käännetty, joten voipi olla että siinä on joku käännösvirhe:
-5 osaa kuivaliimaa (eläinperäistä)
-100 osaa vettä
-vähän alunaa
-vähän pigmenttiä
-vähän glyseriiniä

Sekoita liima, vesi ja aluna. lisää pigmentti ja glyseriini. levitä 4 kerrosta. Anna kerrosten kuivua ennen seuraavan levittämistä. Lopuksi sivele tussi täysin kuivalle pinnalle.
Teollisessa raapekartongissa käytetään kaoliinia. En tiedä miten se suhtautuisi tuossa ylläolevaan ohjeeseen. Oletan että kaoliini saattaisi antaa pinnalle kestävyyttä.
Kerro sitten kuinka onnistui.

petteri tikkanen

• Jäsen
« Vastaus #12 : 08.03.2011 klo 14:22:47 »
Normaali kopiokoneeseen menevä kalvo on minun mielestä kelpo raapekartonki. Olen tehnyt joitain kuvitushommia sillä ja opettanut oppilaille miten sitä tehdään. Keijokin on pitänyt korvat ja silmät auki.

Aina pelkkä kopiokoneen kannen aukioleminen ei aina riitä. Tällöin olen laittanut mustan kartongin kopiokoneeseen ja pistänyt vielä tummuuden täysille.

Tässä "kalvoraaputusmateriaalissa" on sellainen etu, että saa alle laitettua sitten väritkin. Eli sieltä mistä on raaputettua näkyy alta läpi. Voi tehdä vaikkapa akvarellilla paperille värit ja teipata sitten kalvon siihen päälle.

Ja tietysti kalvon alle voi laittaa aluksi luonnoksen ja raaputtaa sen sitten auki valopöydällä.

Reiman väittämä mustan jauheen liikkuminen ja paikkojen sottaaminen on turha huoli. Pyyhkii vaikka jollain harjalla kuvan puhtaaksi ja se ei vie mukanaan yhtään viivaa.

Tietysti aito raapekartonki on parempaa, mutta tämä kalvo sopii tiukalle budjetille hyvin.

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #13 : 11.03.2011 klo 17:45:30 »
Kiitos ohjeesta.Raaputan sen verran ainesosia että kyseessä näyttää olevan liitupohjuste lisättynä  tippa rasvaisuutta antavaa glyseriiniä.Alunaa taas käytetään lankojen värjäyksessä, tai eristämään kerrokset toisistaan.Pohjamateriaalina käytin paksua pahvia,ensimmäinen kerros oli pelkkää liimavettä, sitten 3 ohutta kerrosta jossa on liitujauhoa ja sinkkivalkoista.Hioin hyvin kerrosten välillä.Pinta täytyy olla mielestäni silkinsileä,silkkipalalla sen saa hyväksi.Lopuksi sivelin 2 kerrosta mustetta.
Hyvä tuli, täytyy sanoa, kokeilkaapa muutkin.
Jos haluaa pintarakenteeseen elävyyttä,struktuuria, voi jättää hiomisen sikseen.
Esdeen näyttää olevan minunkin muinaismuistokartonkini nimeltään, katoava luonnonvara.Ei auta tuhlailla,tuumien tehden mieluiten.

ps.1. Myöskin ikonipohjissa tämä pohjuste on käypää tavaraa.
ps.2.Sivelin pahvin nureallekin puolelle liimakerroksen ettei tapahtuisi käyristymistä kuivumisen aikana.