Kiitos tästä, Mika! Kyllähän tämä kesäkuu 1935 on Kingin ensiesiintyminen Suomessa. Sarja alkoi Amerikassakin vain muutama kuukausi aiemmin, 17.2.1935. Itse aioin joskus etsiä tämän ensimmäisen julkaisukerran yliopiston vapaakappalekokoelman Seuroista, mutta se jäi. Signeerauksen ”Dean” tarkoittaa piirtäjä Allen Deaniä.
Seikkailu vaikuttaa alkavan keskeltä. Ainakin yksi tai kaksi sivua tuntuisi puuttuvan. Pystyisitkö Mika vielä selvittämään skannaamasi stripin alkuperäisen päiväyksen? Se on pyyhitty pois, mutta ehkä hieman myöhemmissä Seuroissa lukee päiväys ja niistä voi laskea taaksepäin tähän ensimmäiseen sunnuntaisivuun?
Käytit mikrofilmejä. Paperimuodossa nämä vanhat Seurat ovat suurikokoisia ja värillisiä, ja sarjakuvat siksi todella komeita.
Nyt en ihan tiedä mitä haet tolla päiväyksellä. En tiiä näistä Kingeistä mitään...olen vähän enemmän Disney-faneja. Huomasin vain, että toi oli se eka King sarjis ja siksi skannasin sen, kun tiesin, että teitä muita kvaakilaisia se voisi kiinnostaa. Muuta en tiiä kuin, että toi Seura on 25/1935 numero ja lehden päiväys oli 19.6.1935. Kun katson tätä skannauskuvaa tarkemmin niin siinä lukee alalaidassa seuraavaa "1935, King Features Syndicate, Inc, Great Britain rights reserved." Niin ja sit tietenkin näkyy toi "Dean". Mitään muuta ei tosta saa selville...en mä ainakaan nää.
Vähän tekis mieli mennä tonne Pasilan kirjastoon ja ottaa kannettava ja skanneri mukaan ja skannata noi lehdet ihan väreissä. Mikrofilmit on vähän paskasia. Kyllä se noissa sanomalehtistripeissä menettelee, mut nää aikakausilehdet kärsii mm. värittömyyden takia.
Kattoo nyt jaksanko lähtee sinne skannamaan ja onko edes sallittua skannata noita sarjakuvia aikakausilehdistä. Olis ihan kiva tehdä semmoinen kattava tietokanta suomalaisista aikakausilehtien sarjakuvista...semmoista ei taida kukaan vielä ollut tehnyt.
Suomessa kumminkin on aika hyvä sarjakuvakulttuuri ja olis ihan hyvä saada kattava tieokanta meidän sarjakuvista talteen ennenkuin ne katoaa kokonaan.