Kirjoittaja Aihe: Ratsupoliisi King  (Luettu 76119 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sarja

• Jäsen
Vs: Ratsupoliisi King
« Vastaus #60 : 20.07.2009 klo 10:03:11 »
Ratsupoliisi Kingiä julkaistiin The Argus -lehdessä 30-50-luvuilla. Löysin  sattumalta saman tarinan....

.... Mustanaamio no: 20.1983 lehdessä ollut Ratsupoliisi King tarina " Pankkiryöstö " on kokenut kovia. Vertailkaa kuvia. Niistä löytyy selitys.

sarja

• Jäsen
« Vastaus #61 : 20.07.2009 klo 14:18:46 »
Löysin ruotsalaisen Joakim Gunnarsonin plogista lisää kuvia Ratsipoliisi Kingistä.
Lektyr lehti limestyi 40-50-luvuilla. Lehden pääsarjakuva oli tanskalainen Styrmand Rask, jota kirjoitti Paul Hilsø ja piirsi Helge Hansen.
Ratsupoliisi King on jostain syystä saanut lehdessä nimen Bill. Sarjakuvaa julkaistiinkin Lektyr lehdessä nimellä Bill vid ridande polisen.

http://sekvenskonst.blogspot.com/

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #62 : 20.07.2009 klo 23:19:33 »
.... Mustanaamio no: 20.1983 lehdessä ollut Ratsupoliisi King tarina " Pankkiryöstö " on kokenut kovia. Vertailkaa kuvia.

Kauheata alkuperäistaiteen raiskausta! :(  Jos saamme suomeksi joskus uuden lehden tai albumin Ratsupoliisi Kingiä, se saisi koostua kokonaisista stripeistä.

Timo kehui äsken Russ Manningia verrattuna Jim Garyyn. Minä taas pidän Garyä(kin) erinomaisena piirtäjänä: kuvien asettelu on harmonista, kanadalaiset maisemat kauniita ja taustat ja koneet varsin tarkkoja. Jotkut roistot ovat kyllä liiaksi pottunokkia, mutta 190-senttinen King näyttää aina dynaamiselta ja miehekkäältä. King on minusta kerta kaikkiaan nautittavaa sarjakuvaa.

Juha Tynnisen Mustanaamio-indeksit paljastavat, että Allen Deanin piirtämää ratsupoliisia ei ole julkaistu muissa suomalaisissa Mustiksissa kuin noissa jotka sarja mainitsi (17 – 18/77). Deanillä sankari ei ole yhtä komea kuin Garyllä.

Deanin piirrosta nähtiin Seurassa, koska King tuli Seuraan tuoreena joko 1936 tai 1937. Pitää joskus tarkistaa vuosi yliopiston kirjastolla lehtien vapaakappalekokoelmasta ja samalla voisi ihastella noita isoja sunnuntaisivuja.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2009 klo 22:03:18 kirjoittanut Satunnainen kävijä »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #63 : 21.07.2009 klo 22:02:14 »
Kaappiin on kertynyt hajakappaleita vanhoista Seuroista. <SNIP> Toiseksi vanhin on 22/1938, jossa on Charles Flandersin piirtämä King pystymuodossa 5-rivisenä. <SNIP>

19/1939 Seurassa on signeeraus edelleen Flanders mutta 33/1939 piirtäjän nimeä ei näy. Julkaisumuoto edelleen pysty 5-rivinen.

18/1941 muoto on edelleen sama mutta signeeraus (Jim) Gary. Saman vuoden numerossa 35 King on poikittain Lurkerin mainitsemalla tavalla ja 2-rivisenä ja pysyi sellaisena ainakin 1940-luvun puoliväliin. Painotyö on upeaa, vaikka oli sota-aika.

Johannes: kertomaasi Kingin viisirivistä sunnuntaisarjaa en olekaan nähnyt. Ilmeisesti sellainen on ollut vain alkuaikoina. Olen yhä uteliaampi varaamaan ajan 30-luvun Seurojen tonkimiseen yliopistolla. Tämän ketjun sivulle 4 panemasi sunnuntaisarjan rivi on niin matala, että se näyttää aivan päiväsarjalta.

Kaikissa tietämissäni Jim Garyn stripeissä sunnuntaisivun ruudut rakennettiin siten, että ne saattoi asettaa joko kahteen pidempään riviin tai kolmeen lyhyeen riviin tasan. Niin ruudut sopivat julkaistaviksi mahdollisimman monen eri lehden sivupohjille ja erilaisten ilmoitusten kanssa yhteen.

Myös tavallisesti yksirivisenä tunnettu päivästrippi oli tarvittaessa mahdollista jakaa kahdelle päällekkäiselle riville. Seura-lehden väritettyjä päivästrippejä on ainakin 90-luvulla välillä julkaistu näin ilmoitusten takia. (Voisin laittaa näytteen, mutta tiedoston koko ylittää Kvaakin salliman 200 kiloa. Enkä halua rekisteröityä Imageshackiin, joten antaa olla.)

Tällainen rakentelu ei ole amerikkalaisissa lehtisarjoissa harvinaista, ja sitä on esim. Mustanaamion arki- ja sunnuntaisarjoissa yhä tänäkin päivänä.

Voitte todeta Kingin sunnuntaisarjojen ruutujen rakenteen, kun avaatte tässä ketjussa olevat skannatut sunnuntaisivut ja mittailette ruutuja viivottimella. Minulla on kotona Seura-lehdestä leikattuja sunnuntaisivuja ja kaikissa niissä on sama juttu.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2009 klo 22:05:25 kirjoittanut Satunnainen kävijä »

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #64 : 22.07.2009 klo 00:26:02 »
Johannes: kertomaasi Kingin viisirivistä sunnuntaisarjaa en olekaan nähnyt. Ilmeisesti sellainen on ollut vain alkuaikoina.

Ohessa on se Garyn King 5 -rivisenä 2 osassa skannerin pienuudesta johtuen. Copyright on 1.12.1940.

Voisi veikata, että sarjat on tehty pysty- että vaakajulkaisumuotoa silmälläpitäen, sillä Seuroissa 35 ja 44/1941 King on poikittain 3-rivisenä ilman logoruutua, mikä unohtui mainita aikaisemmin.

Ruutujen tasaisista etäisyyksistä päätellen (5-rivisissä aikamoisia heittoja) ne on piirretty alunpitäen vaakamuotoon, ja ovat tulleet Seuraan aika tuoreina. Copyright -merkinnät ovat 1941 keväältä ja lehdet loppukesän ja syksyn satoa.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #65 : 22.07.2009 klo 10:13:54 »
Kyllä on merkillisen pienet kanootit. Mssä ovat heppujen jalat? Menevätkö ne pohjasta läpi?
"Tex-tieteen yli-morisco"

sarja

• Jäsen
« Vastaus #66 : 24.07.2009 klo 16:55:33 »
Aurora on nainen, jota Ratsupoliisi King on rakastanut. Lento-onnettomuuden seurauksena hän on saanut kasvoihinsa arven, jota peittää huivilla. King ja McKenzie päättävät kustantaa Auroran kasvojen korjauksen.

Muuten Peo Carlsten käänsi Ratsupoliisi Kingiä ruotsiksi. Luulen, että King on käännetty puolestaan ruotsista suomeksi Semicin toimesta. Kuka käänsi Ratsupoliisi Kingiä suomeksi?

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #67 : 24.07.2009 klo 19:16:07 »
Nyt sarja taidat sekoittaa: mielestäni tuo nainen ei ole Aurora. Olen kerännyt Seura-lehdistä seikkailun, jossa King tapaa Auroran ensimmäisen kerran. Ohessa kahden ruudun skanni siitä. Muistaakseni seikkailu julkaistiin Mustiksissa vuonna 1980. Aurora oli eräs ihastus, mutta Kingin tyttöystävä on kuitenkin Betty.

Tämä huivia käyttänyt nainen oli lentoemäntä, joka oli menettänyt muistinsa lento-onnettomuudessa ja asui erämaassa yksin. Seikkailu on julkaistu Mustiksissa 21 – 2/82. Vilkaisin äsken tarinan, eikä siinä mainittu naisen nimeä, mutta ehkä se kerrotaan seuraavassa seikkailussa, jota minulla ei ole. Mitään molemminpuolista romanttista säpinää ei Kingillä ja huivinaisella ollut ainakaan em. Mustiksen numeroissa. Nainen kyllä ihastui Kingiin ja kätki kasvonsa, koska kuvitteli näyttävänsä rumalta arven kanssa.

En tiennytkään, että kasvot korjattiin. Sekin on tapahtunut seuraavassa seikkailussa. Kukas tämä McKenzie on?

Eiköhän Kingiä suomentanut sama henkilö, joka suomensi kaikki sarjat Mustikseen. Ja todennäköisesti juu suomennos tehtiin ruotsista, se oli sen ajan tapa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #68 : 24.07.2009 klo 20:11:48 »
Viisirivisessä Kingissä on näköjään selvästi enemmän ruutuja kuin myöhemmässä kolmirivisessä. Viisirivisen sunnuntaisivun poistuminen lienee tapahtunut 40-luvun alussa samaan aikaan kun sunnuntaisarjojen kokoa pienennettiin yleisesti paperipulan vuoksi.

Joo, olen lukenut, että silloin kun sunnuntaisarjat olivat isoimmillaan, lehdet saattoivat jättää logoruudun pois, jotta sivu mahtui lehteen. Valitettavasti ne saattoivat myös poistaa koko ensimmäisen rivin ja rajata ruutuja. Sarjakuvantekijät ottivat tämän huomioon juonessa ja taiteessa. Asiasta on valaiseva yleiskatsaus täällä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comic_strip_formats
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunday_strip

Johanneksen laittamassa viisirivisessä näytteessä kolmatta riviä voi rajata reunoilta taiteen kärsimättä. Myöhempi kolmirivinen Ratsupoliisi King rakennettiin selvästi mietitymmin kuin viisirivinen ja mitään ei tarvinnut poistaa, vaikka kolmirivinen sivu muutettiin lehdessä kaksiriviseksi.

Pistän tähän nyt näytteen Kingin arkistrippien rakentelusta Seura-lehdessä, kun onnistuin kuvankäsittelyssä pienentämään strippien kokoa riittävästi.

Oheiset peräkkäiset stripit on julkaistu Seurassa 90-luvun lopulla kaksi liuskaa kerrallaan. Ensimmäisessä kuvassa kaksi strippiä on pantu normaalisti kahdelle riville. Seuraavassa Seurassa ilmoitus levisi sivulle niin, että lehden toimitus jakoi stripit neljälle riville kahden sijasta. Hyvin toimii niinkin.

Kingin toveri Kid on sarjakuvan vakiohahmoja. Toisen, ainoastaan tässä tarinassa esiintyneen ratsupoliisin nimi on Moore. Mooren ja Ivy-tytön oli muuten sarja skannanut jo aiemmin tähän ketjuun sivulle 3 Mustanaamiosta 13/80.

Juttua tulee. Kylläpäs olen taas innostunut Ratsupoliisi Kingistä. :)

sarja

• Jäsen
« Vastaus #69 : 25.07.2009 klo 10:25:25 »
Niin vastaukseksi Satunnaiselle kävijälle, että Auroran nimi paljastuu tarinassa Mustanaamio no: 10.1983 Aavelentäjä . Minulla on tuo numero ja skannaan sen, kun olen käynyt kodista hakemassa. (Alexander ) McKenzie on Kingin esimies. Joissakin tarinoissa käytetään McKenziestä nimitystä komisario ja toisissa tarkastaja.Olen päätynyt tarkastaja McKenzien kannalle. Kiitos Auroran kuvasta.

Kyseinen kuva on Sarjakuvalehti no:10.1961 Tarinasta Ratsupoliisi King ja menneisyyden kylä. Tarina alkaa stripistä no 49. Mitä tarkoittaa strppinumeron perässä oleva c- kirjain?
Onko mahdollisesti kyse eri piirrosversioista?

sarja

• Jäsen
« Vastaus #70 : 25.07.2009 klo 12:02:25 »
No niin tässä on se lupaamani skannaus tarinasta Aavelentäjä , Muistanaamio 9-10.1983. Tässä on Aurora, mutta kasvoja ei näytetä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #71 : 26.07.2009 klo 12:09:23 »
No niin, ruutu kertoo lahjomattomasti, että huivinainen on sama henkilö kuin Aurora. Hänen kasvonsa siis korjattiin. Kiitos minulle uudesta tiedosta!

Niinpä tietysti, McKenzie oli Kingin esimies. Olisi pitänyt muistaa. Nolona totean, että mainitsit hänet aiemmin tässä ketjussa ja samoin myös Erämaan tyttö -tarinan jatkon Aavelentäjä-seikkailun.

En osaa sanoa tuosta c:stä.

Niin ja 70 - 80-luvun vaihteessa Mustanaamioissa ei suomentajan nimeä enkä tiedä kuka työn teki.

sarja

• Jäsen
« Vastaus #72 : 27.07.2009 klo 10:36:25 »
Löysin 30-luvulla  sanomalehti Karjalassa olleen Ratsupoliisi King  sarjakuvan. Tietääkö joku, että onko tämä tarina julkaistu uudestaa. Missä?

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #73 : 27.07.2009 klo 12:37:11 »
Olen nähnyt tämän lepakkoseikkailun Mustanaamioissa. Yksi jakso taitaa olla minulla. Juha Tynnisen indeksi kertoo, että se on Mustiksissa 8 - 10/78. Alkuperäinen julkaisuvuosi Amerikassa näkyy olevan 1939, ja myös Suomessa se varmaan esitettiin hyvin pian.

http://koti.mbnet.fi/tynninen/mustanaamio_index/

sarja

• Jäsen
« Vastaus #74 : 27.07.2009 klo 18:26:24 »
Mustanaamio no: 8-9.1980 King tarina" Pennejä taivaasta" ja Kippari-Kalle no 3.1953 tarina "Ratsupoliisi King etsii kadonnutta rahalähetystä" ovat sama tarina.
Mustanaamion versiossa Shad on jaettu eri ruutuun. Kippari-Kallen versiossa King ja Shad sopivat samaan ruutuun. Shad on Ivyn isä. Tosin minulla ei ole tietoa Ivyn isän sukunimestä, eikä hänen vaimonsa nimestä. Minulta puuttuu Mustanaamio no 8.1980, jossa asia saattaisi selvitä.
Mistä mahtaa johtua minun valtava King innostus?