Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakeittokirja(t)  (Luettu 19394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaana S.

• Vieras
Vs: Sarjakuvakeittokirja(t)
« Vastaus #60 : 31.12.2010 klo 13:56:47 »
Happamia, sano Suorsa, toisten kirjoista ja meni henkilökohtaisuuksiin. Pikavilkaisulla näyttäisi siltä, että tuomarin mukaan ei ole suojattuja ja lakitietäjien mukaan osittain voisikin olla. Varmaa on ainakin, että tietosisältö ei ole tekijänoikeudella suojattu.
Anteeksi? Jokainen voi ajatella tätäkin asiaa ihan itse.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #61 : 31.12.2010 klo 14:39:33 »
Lapset lapset. Eipäs tapella.

Lihansyöntihän se kuulemma kasvattaa aggressioita
:-D
Jotenkin kummasti vaan näyttää aina välillä siltä että ne jotka on valmiita olemaan ehdottomia ruuan suhteen, omaa helpommin aggressiivisia mielipiteitä muistakin asioista. Hiilihydraatteja ja eläinrasvaa nojatuolissaan sulatteleva taas ei paljoa kiihdy.

Itsekin lääkitsen stressiä pastalla. Ikävä kyllä, sanoo puntari. Mutta pakko sanoa että iso lautasellinen tagliatelleja, siihen pari kynttä valkosipulia, loraus oliiviöljyä ja hiukan parmesaania - vaikuttaa heti, ja pesee käsikaupan hermolääkkeet koska vain. Hiilarikooma rules.

Kivi

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #62 : 31.12.2010 klo 15:13:31 »
Ruokavalio on valinta, jonka jokainen tekee, myös lihansyöjä. Monissa perinteisissä keittokirjoissa liha nostetaan hölmösti kingiksi muiden ruoka-aineiden ohi. Siksi näitä julkaisuja tarvitaan.
Lihan voi korvata tosi helposti soijarouheella eikä lihansyöjät välttämättä huomaa mitään. Esim makaronilaatikko, jossa jauhelihan sijaan käytetään soijarouhetta ja munamaidon sijaan soijakermaa, menee lihansyöjille ihan täydestä perinteisestä makruloodasta. Testattu on raadonsyöjillä ja tykkäsivät ja -käävät edelleen.
Varmaan maustaminen ja aineiden yhdistäminen on se juttu. Samoin 'jauheliha' eli soijarouhe-soijakermapasta toimii. Ja Kivin tavoin olen armoton hiilaristi ja pastan syöjä.
Ehkä mouhkaan täällä koska mulle on punaisen lihan syönti kuin punainen vaate härälle. Elukoiden tappaminen on turhaa, koska samat proteiinit saa soijastakin.  Ja jos liha kasvattaa älyä, miksi kissat eivät sitten ole ihmisiä? Tosin on mulla nahkatakki ja -saappaat... eli yhtä syyllinen olen kuin lihansyöjätkin. Ajattelen että nahkaa voi ottaa luonnollisesti kuolleesta eläimestä, vaan ei se niin mene.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010 klo 15:38:48 kirjoittanut Jaana S. »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #63 : 31.12.2010 klo 15:41:45 »
Tässäkin keittokirjassa varmaan kaikki kokit ovat itse keksineet reseptinsä tai edes tuunanneet ne omien kokeilujensa mukaan. Jopa ruokaresepteihin on Suomessa tekijänoikeus.
Ei ole resepteissä tekijänoikeutta.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #64 : 31.12.2010 klo 15:46:51 »
Ei ole resepteissä tekijänoikeutta.
Mitähän ammattikokit tähän sanovat. Ei ole muuten kuvituksissakaan, eikä valokuvissa. Jos teet yhden piirroksen tilaajalle, sitä voidaan käyttää mielin määrin jatkossakin ilman korvausta. Eikö se näin mennyt, nämä paljon puhutut tekijänoikeudet.

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
« Vastaus #65 : 31.12.2010 klo 15:54:53 »
Ihanaa, että tämä kirja herättää intohimoja.

Peas & Love!

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #66 : 31.12.2010 klo 16:30:46 »
Mitähän ammattikokit tähän sanovat. Ei ole muuten kuvituksissakaan, eikä valokuvissa. Jos teet yhden piirroksen tilaajalle, sitä voidaan käyttää mielin määrin jatkossakin ilman korvausta. Eikö se näin mennyt, nämä paljon puhutut tekijänoikeudet.

Ottamatta sen paremmin kantaa epäkaikkiruokaisuuteen tai kyseessä olevaan sarjakuvakirjaan, todettakoon nyt kuitenkin, että johan sen lakikin sanoo, etteivät reseptit kuulu tekijänoikeuden piiriin. Ihan turha siis sekoittaa samaan keitokseen tekijänoikeuksilla suojattujen kuvien rikollista jälleenkäyttöä.

Kannattaisi lukea kunnolla esim. annetut linkit (Purron viestI) ennen kuin rupeaa huutelemaan turhia. Jo noistakin asia käy selväksi, jos on aiemmin jäänyt epäselväksi.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #67 : 31.12.2010 klo 16:32:17 »
Mitähän ammattikokit tähän sanovat.
Se on ihan sama mitä ne tähän sanoo.
edit:
Kas, Toni jo vastasikin selventävästi.

edit:
Vitsitkin ovat tekijänoikeusvapaata riistaa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010 klo 16:36:05 kirjoittanut Tertsi »

haplo

• Jäsen
« Vastaus #68 : 31.12.2010 klo 17:03:37 »
eikä valokuvissa.

Jotaki häikkää tekijönoikeuksilla silti valokuviin saadaan aikaan, vaikkei olisikaan. Ainakin Oulun yliopistossa isot pinot vanhoja 80-luvulla otettuja kuvia vaatisivat digitointia säilyäkseen, mutta kukaan ei ole varma kellä on tekijänoikeudet, eli kuka on kuvaaja, tai onko tyyppi edes elävien kirjoissa jos on ollut vanhempi henkilökunnan edustaja. Siinäpä sitä on kuulemma soppaa kerrakseen. Onneksi ei koske mua.

Kati K.

• Vieras
« Vastaus #69 : 31.12.2010 klo 17:25:47 »

Hei kaikenmaailman LISBETIT, eiko tassa pitany puhua sarjiskeittokirjoista? Onhan taa hauska ketju kun on pienta flaidista ilmassa...

Vaikka ei ketaan kiinnostaisikaan niin kerron rakastavani kaikkia ruokia, rakastan kasviksia, rakastan hedelmia, rakastan lihaa, kalaa, rakastan vaan. Olen syonyt aivoja, olen syonyt hevosen kusessa 'kypsytettyja' kananmunia, olen syonyt kaktusta. Ei se safka tee ihmista pahemmaks, ei huonommaks...mm.Hitler oli kasvissyoja. Ymmartanette vaivan.

Toivotan kaikille oikein MAUKASTA uutta vuotta & linsseja sianpotkan kanssa TAI ilman (ainakin linssit uuden vuoden aattona tuottavat onnea)!

ps. Keittokirjat on ihan kivoja, mutta tykkaan enemman keksia itse.
        En epaile etteiko taa uusi olis ihan ok. En vaan viela tieda.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #70 : 31.12.2010 klo 17:37:13 »
johan sen lakikin sanoo, etteivät reseptit kuulu tekijänoikeuden piiriin. Ihan turha siis sekoittaa samaan keitokseen tekijänoikeuksilla suojattujen kuvien rikollista jälleenkäyttöä.

Kannattaisi lukea kunnolla esim. annetut linkit (Purron viestI) ennen kuin rupeaa huutelemaan turhia. Jo noistakin asia käy selväksi, jos on aiemmin jäänyt epäselväksi.
Hi hii, höpö höpö. Sarjispiirtäjät ovat sitä siis mieltä että kuvain käyttö ja -raastaminen on rikollista muttei reseptien, koska laki ei niin sano. Eikö tässä vähän aikaa sitten ollut kova kalabaliikki siitä että laki sallii kuvien käyttämisen missä vain kertakorvauksella. Kohta nousevat kokit barrikadeille niinkuin piirtäjät nyt.  Mutta hauskaa uutta vuotta kaikille!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #71 : 31.12.2010 klo 18:40:30 »
Sarjispiirtäjät ovat sitä siis mieltä että kuvain käyttö ja -raastaminen on rikollista muttei reseptien, koska laki ei niin sano.
Kuvainkäytöstä laki sanoo jotain ja reseptien käytöstä jotain muuta.
Ei tämä ole mikään mutu-juttu.

Kenen kuuluisi omistaa vaikkapa lihapullien tekijänoikeudet?    ???

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #72 : 31.12.2010 klo 19:00:57 »
Eikö tässä vähän aikaa sitten ollut kova kalabaliikki siitä että laki sallii kuvien käyttämisen missä vain kertakorvauksella.

Kokeilin kovasti miettiä mihin tapaukseen tässä viittaat. Aiemmin olit mainittut suurinpiirtein, että tilaaja tilaa kuvan ja sen jälkeen saa kertakorvauksella käyttää kuvaa rajattomasta. Mikäli jonkinlainen kertakorvaus on kuitenkin maksettu, niin silloin tekijänoikeuksien käytöstä on maksettu ja tämmöinen kertaluontoinen maksu on maksettu siitä syystä, että tekijänoikeus suojaa kyseistä teosta. Eli kuvaa. Vastaavasti asiantuntija, eli tuomari, selitti Puron linkissä varsin selvästi miten laki kohtelee reseptejä, jotka yksinään eivät ylitä teoskynnystä. Laki asioissa mielummin uskon sen, mitä tuomari tai muun asiantuntija sanoo kuin koitan miettiä itse.

Lain mukaan tilaaja voi toki ostaa kertakorvauksella kaikki oikeudet kuvaan. Laki sallii tällaisen toiminnan. Mutta tekijän kannattaa myös tuntea lakia sen verran, että hänen ei ole lain mukaan tällaiseen sopimukseen pakko suostua. Lain mukaan voidaan sopia muunkinlaisista ehdoista ja tekijä voi lain mukaan antaa oikeudet käyttää kuvaa vain kerran. Kyse on sopimuksesta ja sen jälkeen, kun sopimus on allekirjoitettu ja sopimus itsessään on laillinen niin lain mukaan toki mennään sopimuksen mukaan. Voisin kuvitella että kalabalikki on syntynyt esim. siitä, että joku ei ole tiennyt omia oikeuksiaan sopimusta tehdessä tai siitä, että joku taho on esittänyt ainoana sopimuksena kaikkien oikeuksien myymistä. Itse asiassa tällainen tapaus tulee mieleen ja se on Sanoma Magazinen freelance sopimut muutaman vuoden takaa.

Reseptien kanssa tällä ei edelleenkään ole mitään tekemistä ja tähän asti ainoa uskottava selitys on lainoppineen hyvin selkeä kuvaus siitä, että resepti itsessään ei ylitä teoskynnystä, eikä näin ollen yksinään saa tekijänoikeuksien suojaa. Kyseessä olevan kirjan kaikki kuvat taas ovat tekijänoikeuksien suojaamia samoin kun kirja itsessään.

...

Puuh. Mutta asiaan. Itse kirja vaikuttaa sinällään mielenkiintoiselta. Yllättävän laaja tekijäjoukko on mukana. Itse koitan kuukauden kasvisyöntiä, joten kai kirjaan pitäisi tutustua. Onhan se myös varsin mukava katsaus tämän hetken sarjakuvan merkittävistä suomalaisista tekijöistä.

Ps. Täytynee vielä korostaa, että itse en siis edusta piirtäjiä, eikä omat tuloni ole millään tavalla kiinni piirrosten tai reseptien tekijänoikeuksista.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #73 : 31.12.2010 klo 19:07:07 »
Luetaanko tätä niinkuin piru raamattua? Kysymys on myös ruokien tuunaamisesta elikä jatkokehittelystä. Tämä on kyllä aika hauskaa.

myyry

• Jäsen
« Vastaus #74 : 03.01.2011 klo 20:07:02 »
Keskustelu rönsyilee kuin Helsingin kaupunginvaltuustossa. ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=3i4EVfLtIu8

Vilkaisin äkkiseltään ko. keittokirjaa ja nopeasti vilkaistuna Olli Hietalan LIHAN HIMO vaikutti hyödyntävän paremmin sarjakuvaa elämäntapakokkaus-julkaisussa.

Eiköhän tällekin keittokirjalle kuitenkin ostajansa ilmaannu, mm. Punnitsejasäästä-tyylisten kauppojen jakelusta. Löytää varmaan paikkansa meikäläisenkin kotiin 1,5 hyllymetrin keittokirjarivistöön Viikonloppu Naisen kanssa-sarjakuvavoileipäkirjan ja jo hiukan camp-arvoa nauttivan Nauti pois! särvintä seitsemän veljeksen seuduilta(josta löytyy mm. nurmijärveläisen Matti Vanhasen kesäiset grillipihvit) kirjojen väliin.

Miksi muuten näissä vegekirjoissa painoväri on usein vihreä?  Luettavuuden kannalta hankala väri.