Eikö tässä vähän aikaa sitten ollut kova kalabaliikki siitä että laki sallii kuvien käyttämisen missä vain kertakorvauksella.
Kokeilin kovasti miettiä mihin tapaukseen tässä viittaat. Aiemmin olit mainittut suurinpiirtein, että tilaaja tilaa kuvan ja sen jälkeen saa kertakorvauksella käyttää kuvaa rajattomasta. Mikäli jonkinlainen kertakorvaus on kuitenkin maksettu, niin silloin tekijänoikeuksien käytöstä on maksettu ja tämmöinen kertaluontoinen maksu on maksettu siitä syystä, että tekijänoikeus suojaa kyseistä teosta. Eli kuvaa. Vastaavasti asiantuntija, eli tuomari, selitti Puron linkissä varsin selvästi miten laki kohtelee reseptejä, jotka yksinään eivät ylitä teoskynnystä. Laki asioissa mielummin uskon sen, mitä tuomari tai muun asiantuntija sanoo kuin koitan miettiä itse.
Lain mukaan tilaaja voi toki ostaa kertakorvauksella kaikki oikeudet kuvaan. Laki sallii tällaisen toiminnan. Mutta tekijän kannattaa myös tuntea lakia sen verran, että hänen ei ole lain mukaan tällaiseen sopimukseen pakko suostua. Lain mukaan voidaan sopia muunkinlaisista ehdoista ja tekijä voi lain mukaan antaa oikeudet käyttää kuvaa vain kerran. Kyse on sopimuksesta ja sen jälkeen, kun sopimus on allekirjoitettu ja sopimus itsessään on laillinen niin lain mukaan toki mennään sopimuksen mukaan. Voisin kuvitella että kalabalikki on syntynyt esim. siitä, että joku ei ole tiennyt omia oikeuksiaan sopimusta tehdessä tai siitä, että joku taho on esittänyt ainoana sopimuksena kaikkien oikeuksien myymistä. Itse asiassa tällainen tapaus tulee mieleen ja se on Sanoma Magazinen freelance sopimut muutaman vuoden takaa.
Reseptien kanssa tällä ei edelleenkään ole mitään tekemistä ja tähän asti ainoa uskottava selitys on lainoppineen hyvin selkeä kuvaus siitä, että resepti itsessään ei ylitä teoskynnystä, eikä näin ollen yksinään saa tekijänoikeuksien suojaa. Kyseessä olevan kirjan kaikki kuvat taas ovat tekijänoikeuksien suojaamia samoin kun kirja itsessään.
...
Puuh. Mutta asiaan. Itse kirja vaikuttaa sinällään mielenkiintoiselta. Yllättävän laaja tekijäjoukko on mukana. Itse koitan kuukauden kasvisyöntiä, joten kai kirjaan pitäisi tutustua. Onhan se myös varsin mukava katsaus tämän hetken sarjakuvan merkittävistä suomalaisista tekijöistä.
Ps. Täytynee vielä korostaa, että itse en siis edusta piirtäjiä, eikä omat tuloni ole millään tavalla kiinni piirrosten tai reseptien tekijänoikeuksista.