Kirjoittaja Aihe: Arvonlisävero (laskutus, palkka, palkkio)  (Luettu 38466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Holle

• Jäsen
Vs: Arvonlisävero (laskutus, palkka, palkkio)
« Vastaus #15 : 07.02.2008 klo 11:05:32 »
Yhtäkkiä yksinkertaiset asiat näyttävätkin monimutkaisilta:

Graafikon eväissä s. 23 sanotaan: "kaikki alamme työtä ostavat eivät ole itse alv-velvollisia. Tällöin ne joutuvat maksamaan palkkion päälle 22 prosentin veron."

Minä en ole ALV-velvollinen, eikä sarjakuviani ostava lehtikään ole. Joten täytyykö lehden maksaa sarjakuvastani (julkaisuoikeuden/tekijänoikeuden myynti) ALV?

Ei vaan alv on hintaan sisältyvä vero.
Siis jos myyjä lisää hintaan alvin niin asiakas maksaa sen oli sitten alv-velvollinen tai ei. Jos asiakas ei ole alv-velvollinen niin hän ei pysty sitä myöskään alvina vähentämään joten joutuu tavallaan maksamaan ylimääräistä. Olettaisin että tätä ajetaan takaa.
Jos myyjä ei ole alv-velvollinen , ei hän sitä hintaan lisää eikä asiakas sitä maksa.
Näin tämän itse olen ymmärtänyt mutta viisaammat korjatkoon.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2008 klo 11:23:14 kirjoittanut Holle »
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

tertsi

• Vieras
« Vastaus #16 : 07.02.2008 klo 11:08:49 »
Jos asiakas ei ole alv-velvollinen , ei hän sitä hintaan lisää eikä asiakas sitä maksa.
Pitäisikö tuossa lukea "myyjä".   :)

Holle

• Jäsen
« Vastaus #17 : 07.02.2008 klo 11:25:21 »
Pitäisikö tuossa lukea "myyjä".   :)

Pitäisi  ???
Korjasin.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #18 : 07.02.2008 klo 14:24:30 »
Jos myyjä ei ole alv-velvollinen , ei hän sitä hintaan lisää eikä asiakas sitä maksa.
Näin tämän itse olen ymmärtänyt mutta viisaammat korjatkoon.
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Alkoi vain epäilyttää, ja piti/pitää saada selvyys.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #19 : 26.08.2009 klo 11:28:37 »
Ovatko verkkosivuille toteutettavat Flash-animaatiot kuvitusten tavoin alv-vapaita?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #20 : 26.08.2009 klo 11:57:35 »
Ovatko verkkosivuille toteutettavat Flash-animaatiot kuvitusten tavoin alv-vapaita?

Missä yhteydessä kuvitukset ovat alv-vapaita? Puhutko nyt alv-velvollisena yrittäjänä vai tavan friikkuna? Jos olet ilmoittautunut alv-rekisteriin, veloitat tietysti alvin. Jos taas et ole, niin et veloita.

Ville Tietäväinen

• Jäsen
« Vastaus #21 : 26.08.2009 klo 13:06:14 »
Kuvitusten julkaisuoikeuksien myynti (tekijänoikeuksien luovutus, arvonlisäverolain 45 pykälä) on arvonlisäverosta vapaata. Verottomuus ei kuitenkaan koske valokuvia, karttoja tai mainoskuvituksia. Esim lehdille tehtävät kuvitukset ovat siis arvonlisäverovapaita. Tätä eivät monet tilaajatkaan tiedä. Mitään logiikkaa alv-asioista on turha alkaa etsiäkään.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #22 : 26.08.2009 klo 13:51:25 »
Missä yhteydessä kuvitukset ovat alv-vapaita? Puhutko nyt alv-velvollisena yrittäjänä vai tavan friikkuna? Jos olet ilmoittautunut alv-rekisteriin, veloitat tietysti alvin. Jos taas et ole, niin et veloita.

Juu siis en kuulu alv-rekisteriin.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

armia

• Uusi jäsen
« Vastaus #23 : 28.09.2009 klo 12:43:29 »
Hei,

minua kiinnostaisi se, että SAANKO lisätä alv:n laskutukseeni, vaikka tekisinkin arvonlisäverosta vapaata työtä? Olen ilmoittautunut alv-velvolliseksi varmuuden vuoksi, koska osa tekemästäni työstä on alv:n alaista. Haluan maksaa alv:a, koska siitä on käsittääkseni selkeää hyötyä.

Ja jos saan lisätä alv:n, paljonko lätkäisen sitä kirjankuvitustyölle? 8% vai 22%?

Minä tulkitsen lakia siten, että myyn tekijänoikeuksia korkeintaan rajatusti. Mielestäni myyn lähinnä kuvieni käyttöoikeuksia, eli tilaaja saa julkaista kuvituksiani rajatusti eli vain sellaisissa kohteissa, joista olemme sopineet. Tekijänoikeudet jäävät sikäli minulle, että kuvituksiani ei voi julkaista missään muualla tai kuvia muutella ilman minun lupaani.

po

• Jäsen
  • An astonishingly accomplished avatar
« Vastaus #24 : 14.01.2010 klo 11:17:09 »

minua kiinnostaisi se, että SAANKO lisätä alv:n laskutukseeni, vaikka tekisinkin arvonlisäverosta vapaata työtä? Olen ilmoittautunut alv-velvolliseksi varmuuden vuoksi, koska osa tekemästäni työstä on alv:n alaista. Haluan maksaa alv:a, koska siitä on käsittääkseni selkeää hyötyä.

Ja jos saan lisätä alv:n, paljonko lätkäisen sitä kirjankuvitustyölle? 8% vai 22%?

Ilmoittauduin aikoinaan alv-rekisteriin mahdolliset mainostyöt mielessäni. Selkeyden vuoksi olen kuitenkin perinyt alv:a joka laskussa 22%, vaikka työni ovat olleet kirja- ja lehtikuvituksia, joista sitä ei tarvitse maksaa. Jotkut tilaajat ovat kieltäytyneet maksamasta veroa enkä sitä silloin ole tietenkään laskuun lisännyt. Näitä laskuja ja alv:n puuttumista olen joutunut jonkun verran verottajalle selittämään. Tämä epäloogisuus kiusasi minua sen verran, että soitin (jälleen kerran) veroviraston alv-neuvontanumeroon, jossa sanottiin, ettei alv:a saa lisätä laskuihin, joihin se ei lain mukaan kuulu.