Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakoulujen vertailua  (Luettu 2253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rottis

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
Sarjakuvakoulujen vertailua
« : 07.08.2006 klo 18:08:06 »
Olen tähän asti elänyt siinä uskossa, että Limingan Taidekoulu on ainoa paikka Suomessa sarjakuvan opiskeluun.. ja ilmoittauduinkin sinne ensi vuodeksi. Kunnes tänään huomasin Kvaakin etusivulta jutun muista kouluista.. ja nyt mietityttää, että mikähän se mahtaisi olla minulle paras vaihtoehto.

Eniten kiinnostaa Liminka (maineikkuus, hyvän kuuloinen opetussuunnitelma, pääsee suoraan jatkokurssille tänä vuonna, kotisivuista päätellen rento paikka ja vieläpä keskellä maaseutua..). Sen sijaan Orivedellä aloittava linja olisi minulle sijaintinsa puolesta mitä parhain, lähes kaikki ystävät kun asuvat joko Orivedellä, Tampereella tai muualla lähistöllä. Mutta itse opistotalo näyttää aikamoiselta laitokselta ja minulla on jo ennestään huonoja kokemuksia uusista, ekaa kertaa pidettävistä linjoista. Lisäksi tämä koulu on kalliimpi.. mitä tehdä?

Onko täällä ihmisiä jotka ovat käyneet Limingan (no varmasti on) taikka Orivedellä jonkin muun linjan? Minkälainen oli meininki? Oliko opetus tasokasta? Aloitetaankohan Orivedellä ihan alkeista vai olisko linjalla edistyneemmällekin harrastajalle annettavaa? Entä onko kellään kokemusta vielä tässä mainitsemattomista kouluista?

Tässä alkaa olla aika viimeiset hetket enää hakea yhtään mihinkään, ja olen äärettömän kiitollinen kaikille jotka jotakin raapustavat ja kenties auttavat minua näin tärkeääkin tärkeämmässä valinnassa ;)

mari

• Jäsen
Re: Sarjakuvakoulujen vertailua
« Vastaus #1 : 07.08.2006 klo 18:39:02 »
Mulla ei ole muusta koulusta kokemusta kuin Limingasta, mutta suosittelen kyllä sitä... Ainakin itselleni oli antoisa vuosi. Opetuksen taso on aika laadukasta, varsinkin kun siellä häärää niin moni opettaja... saa monipuolista opetusta (tosin oon kuullut että joskus se on aika turhauttavaa kun keijjo sanoo toista ja ville sanoo päinvastaista ja kikru huutaa päälle :D mutta jos niitä ei ota liian tosissaan, ni kyl niiden kanssa pärjää). Limingan miinuspuoli on hinta, kun sinne ei edes saa täysiä tukia... miinuksen puolelle jää tilikin silloin, eikä omat (ts. mesenaattien eli äitin ja isin) rahat ainakaan meillä riittänyt kuin yhteen vuoteen. Mutta jos orivesi on vielä kalliimpi niin huh-huh....

muistelen, että olisin kirjottanu ennenkin kvaakkiin liminka-kokemuksia... varmaan jos vähän penkoo niin löytää paljon tarinoita siitä paikasta...

En voi kyllä mennä sanomaan mikä on paras, kun en tosiaan tiedä ollenkaan minkälaisia muut koulu on... Olis kyllä mielenkiintoista kuulla just orivedestäkin, oon miettinytkin millanen paikka se on...

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 13.08.2006 klo 13:07:35 »
Oriveden 1-2 viikon kurssit olivat pitkään 80-ja 90-luvuilla ainoata vakituisempaa opetusta mitä täällä (lasten kuvataidekoulujen lisäksi) sai. Opistolla on siis perinteitä.

Orivesi taitaa olla Limingan tapaan sisäoppilaitos, ainakin siellä joidenkin linjoen opiskelijat asuu. Kannattaa panna merkille myös Oriveden kirjoittajalinjat, jotka tukevat hommaa mitä parhaimmalla tavalla (kai niihin luentoihin saa osallistua?) Juuri tämä kässäyspuolihan on yksi semmoin pitkään esiintynyt kompastuskivi. LAMKin sarjakuvaopinnoissa (jotka hoituvat viikonloppuisin) sitä on koetettu oikein painottaa, mutta en osaa yhtään arvioida että mikä taso siellä on ollut verrattuna esimerkiksi pääkaupunkiseudun draamalinjoihin.

Oriveden pääopettaja Karri Laitinen on pätevä kaveri, linjan vierailijoista en sitten tiedä (nimiä).

Koulun valinnassa kannattaa miettiä ehkä myös omia tavoitteita ja sitä mitä koululta ja koulutukselta haluaa? Millaiseen joukkoon haluaa, millaista työrauhaa tai keskittymistilaa kaipaa, jne. Otetaan yksi kuvaava esimerkki. Limingassa on ollut perinteisesti kai opiskelijoissa vahvin ns. manga-tyylin edustus. Siellä on voinut siis muilta opiskelijoilta oppia paljonkin tästä. Lahdessa manga on käsitelty opinnoissa toistaiseksi läpihuutona päivässä, ja sen tyylin tekijöitä on ollut mukana kaikkiaan vain muutama.

Eriteltyihin kysymyksiin on siis helpompi vastata kuin yleiseen "Millaista siellä koulussa on?" tyyppiseen heittoon. Siis mikä on toiveammattisi, millaisia/minkä tasoisia opintoja olet ylipäätään suunnitellut hankkivasi, jne?

Sarjakuvakoulutus on alana meillä hyvin nuori (vieläkin nykyinen kohtuullisen hyvä tilanne tuntuu joskus melko uskomattomalta). Eri koulujen ja kurssien opettajat vaihtavat jonkin verran kuulumisia, mutta kaikkinainen järjestäytyminen ja opintojen profilointi ja suhteuttaminen toisiinsa puuttuu. Samoin opintomateriaaleista, siis oppikirjoista monisteista, yms. on pulaa. Ainakin Lahdessa opetussuunnitelmia kehitetään kokemusten pohjalta aina johonkin suuntaan kun uusi kurssi on alkamassa, jne. Näkemykseni mukaan nämä kurssit ja niiden imago rakentuvat lähinnä kyseisten koulujen yleisen maineen pohjalle. Taikissa on "Taikin opetusta" ja LAMKissa "Muotsikan opetusta", jne.

Tämän sekavan "yhteenvedon" voinkin vielä päättää toteamukseen että jopa koko koulutuskenttä elää meillä aika paljon. Ainakin Ammattikorkeakoulujen suhdetta muuhun (vars. yliopistolliseen) koulutukseen säädetään parhaillaan isolla kädellä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

rottis

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #3 : 16.08.2006 klo 14:56:18 »
Päädyin lähtemään Liminkaan, enkä ole päätöstäni katunut. Paikkana tämä on aivan ihana ja opetuskin (vaikka sitä on ollut vielä hyvin vähän) vaikuttaa pätevältä. Mielenkiintoisia kursseja tulossa. Aika nuortahan tämä porukka on itseeni verrattuna ja manga näkyy (onneksi ei opetuksessa sen kummemmin).

Olen kuitenkin edelleen yhtä kiinnostunut myös Oriveden koulusta, jos vaikka joku siellä opiskeleva haluaa meiningistä kertoa sitten kun se alkaa. Eihän sitä tiedä missä ensi vuoden vietän.

Tähtään ammattimaiseksi sarjakuvataiteilijaksi ja piirrän melko realistista sarjakuvaa. Työstän pitkää albumia. Aiemmin ajattelin vain itseopiskella mutta jossakin vaiheessa alkoi tuntumaan siltä että koulutuskin olisi ihan hyvä hankkia..

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #4 : 19.08.2006 klo 21:55:23 »
Päädyin lähtemään Liminkaan, enkä ole päätöstäni katunut.
Kiva kun tulit! :) On sulla tosi mielenkiintoisen näköisiä juttuja tekeillä.

Orivedellä opettava Karri veti laadukkaasti Limingan käsikirjoituskurssit kunnes meillekin perustettiin kirjoittajalinja, jonka vetäjä Essi Kummu opettaa käsikirjoitusta kummallekin linjalle. Olisi kiva tietää kuinka Orivedellä sujuu kunhan olette päässet vauhtiin.

-Korjasin lainauksen -G.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2006 klo 12:29:54 kirjoittanut Grezen »