Hmmm... kiitos tähänastisista. Antoivat hieman ideoita ja ennen kaikkea muistuttivat muutamista menetelmistä, joita en aina muista käyttää. Kun hätä on suurin, on...
Mut asiaan... Hazardin ehdotus muovailuvahasta on ihan kelpo joihinkin voimakkaasti karrikoiduihin hahmoihin (Viivi ja Wagner, Tintti, Asterix, jne.), mut vaikeasti sovellettavissa näihin mun projekteihin, sillä ensinnäkin enemmistö hahmoistani ovat kuitenkin siinä määrin realistisia, etteivät "kuvanveistotaitoni" riitä mallintamaan piirroshahmojani. Toiseksi, minä yleensä suunnittelen hahmon yhden kulman (yleensä etuviisto) prototyypin paperille, joten vahan kanssa pitäis päästä paperilla jo olevan kuvan kopioon, joka ei ole niin yksinkertaista lähes realististen ihmiskasvojen kohdalla... Jos hahmosta on jo mallikuva olemassa, en usko pystyväni muovailemaan identtistä kopiota muovailuvahasta. Tai jos pystyn... vaihdan sarjakuva-alalta kuvanveistoalalle. Ainoa pomminvarma juttu tämän menetelmän suhteen olisikin suunnitella hahmo alusta alkaen ensin vahalla ja tehdä vasta sen jälkeen ensimmäiset luonnokset. Hiuksista tulee silti ongelma, joten pitäis varmaan tehdä kaljuja kaikista ja sovittaa hiukset sitten vasta piirroksiin siten kuin haluaa...
Jukan vinkit niin ikään olivat jo ennestään melko tuttuja, mutta olin ehtinyt jo osan unohtaa, joten kiitos niistä. Jotkut taiteilijakirjat on sellasia, et niitä pitäis muistaa plärätä aika ajoin uudestaan ja uudestaan. En voi juurikaan näiden tämänhetkisten projektieni hahmoja karrikoida tästä enempää, joten karrikoinnin mahdollisuus asian helpottamiseksi ei tule kysymykseenkään...
Welzu viihtyy selkeästi nettisurffilaudan päällä, mutta tuokin sivu oli ennestään tuttu, mutta kiitos silti. Ei sitä mun suosikeissa sentään ole, joten tuskin olisin muistanut sitäkään enää tarpeen tullen. Tosin käytän tuota menetelmää jo ja ennen muuta isommissa projekteissa, koska niissä homman on oikeasti toimittava ja onhan se totta, että kyllä ne hahmot saa kohalleen kuhan niitä kyllin kauan nysvää. Tuossa Welzun linkittämässä ja aiempien etsintöjeni tuloksena tutuksi jo tulleessa metodissa on vain yksi vika. Usein käy niin, että kuva näyttää vähän liikaakin siltä, joista suuntaa antavat piirteet on otettu. Tämä ei haittaa, jos kuvat perustuvat johonkin kaiffaan, mutta silloin, kun ne perustuvat julkkiksiin, joita em. saitissakin suositeltiin käytettävän, tulee ongelmia. Menetelmäesittelyn ensimmäinen hahmo, Matt Dillon on miltei tunnistettavissa. Clint Eastwood on karrikoitu mielenkiintoisesti, mutta onko sitä muutettu liikaa, sillä jos kuvaa muuttaa liikaa, alkuperäinen malli menettää merkityksensä. Esimerkin viimeinen hahmo, aina yhtä persoonallisen näköinen Dennis Farina, on jo täysin tunnistettavissa piirroksestakin. Osa piirroksista alkaa tässä yhteydessä siis muistuttaa julkkiksista tehtyjä karikatyyrejä.
Tähän kuoppaan kompastuminen on ilmeisintä juuri persoonallisen tai erikoisen näköisten julkkisten kohdalla. Muita taas ei oikein kannata mukaan ottaakaan. Useimmat piirteet, jotka näistä ihmisistä tekevät uniikkeja ja persoonallisen näköisiä, ovat juuri niitä, jotka paljastavat heidät myös piirroskuvista. Tähänhän karikatyyri perustuu... Tavallisen persoonattoman näköisten ihmisten piirtäminen sen sijaan tuottaa oikeaa malliakin apuna käyttäen aika samanlaisia kuvia. Koska he ovat liian samanlaisia. Esimerkkinä nyt vaikka Elisabeth Sue ja Nicole Kidman. Heidän kasvonpiirteissään ei tietyissä poseerauksissa ja kuvakulmissa ole paljoakaan eroa. Kun valokuvia karrikoi piirroksiksi, useimmat niistä vähäisistäkin eroista häviävät. Esimerkkejä on lukuisia, mutta pointti on se, että jos esim. joku julkkis on persoonallisen näköinen (esim. silmät) ja otat siitä karrikoidessa tuon persoonallisuuden pois, jotta se ei olisi karikatyyri kyseisestä julkkiksesta, poistat samalla helposti ainoan asian, joka ylipäätään erottaa hepun muista samankaltaisista, mutta silti selvästi erinäköisistä ihmisistä...
Welzun osoittaman threadin kuvailemassa menetelmässä on vielä yksi toinenkin mutta... Siis, vaikka julkkikset luonnollisestikin olisikin paras vaihtoehto puhtaasti siitä syystä, että heistä on tarjolla valtavasti kuvamateriaalia, niin harva niistä on esim. takaviistosta tai takaa. Hyvä jos sivultakaan. Koska suurin osa kuvista on otettu poseerausmielellä. Ainoana vaihtoehtona tällaisesta mallin ottamiselle voisi kelpuuttaa elokuvatähdet, joista on usein olemassa movie scene -otoksia, joissa hahmo voi olla miten päin hyvänsä. Toinen vaihtoehto on ostaa leffa ja stillata sitä jatkuvasti ja yrittää sitten piirtää vapisevin käsin suoraan nytkyttävästi pausettavasta kuvaruudusta... tai ajaa leffa koneelle ja printata stilli sieltä...
Jokin kompromissi voisi tulla kyseeseen. Voisi tehdä tärkeimmistä sarjakuvan "näyttelijöistä" jonkinlaisen mallinnuskartan, jossa kyseinen hahmo olis vähän joka suunnasta kuvattu siten, että siinä ottaisi huomioon tietyt mittasuhteet, kuten Jukka suositteli, kirjoittais ne ylös, tai ainakin ne, mitkä on aivan olennaisen tärkeitä muistaa ottaa huomioon kyseistä päätä käänneltäessä eri asentoihin... ja sitten siihen voisi laittaa sellaisen 360 astetta käsittävän turneen hahmon ympäri apuviivoja käyttäen, kuten Welzun esittelemässä mallissa... ainakin silmät, kulmakarvat, hiusrajat, nenänpohja, huultenraja ja leukapohja (ym. keskeiset kiintopisteet) tulisivat sitten kaikissa kuvissa samoihin kohtiin. Homma kuitenkin vaikeutuu heti, jos hahmo kattelee esim. ylös tai sitä kuvataan sammakko- tai lintuperspektiivistä. Eikä tällaista jaksa jokaisesta "special guest star":sta vääntää. Ehkä joissain isoissa, todella isoissa projekteissa, mutta ei nyt kuitenkaan ihan perusstripeissä kuitenkaan...
joo... ei oo helppoa. Tuollainen pitäis kyl tehä ja joihinkin teenkin, mutta kun se pitäisi kyetä piirtämään sitten samanlaisena uudestaan ja uudestaan. Vaikka minulla olisikin, ja joistain onkin, valmiina tuollaiset 360 astetta käsittävä analyysi jonkun hahmon pärstästä, niin silti ei ole mitään takuita sille, että saan sen näyttämään uudelleen piirrettynä samalta. Mallissa se saattaa esim. näyttää juuri oikealta tulkinnalta jostakin hahmosta vaikkapa edestä päin kuvattuna, mutta kun sitä mallina pitäen sitten yritän piirtää sen uudestaan varsinaiseen sarjakuvaan, en välttämättä saa sitä koskaan enää samanlaiseksi. Ja se on välillä todella pienestä kiinni. Usein nään, et siinä mättää jokin aivan pieni juttu ja se on melkein oikean näköinen, mutta sitten ei kuitenkaan... ja missä se pieni juttu on? En minä tiedä... Valopöydästä ei ole apua, jos haluan kuvan eri kokoisena, eikä kaikkea voi käydä kopiokoneella venkslailemassa. Toisaalta voisi myös näyttää aika lattealta, jos esim. kaikki sarjakuvan etuviistokuvat tietystä henkilöstä näyttävät täsmälleen samannäköisiltä ja identtisiltä, vaikka eri kokoisia keskenään olisivatkin...
Jopa stripeissä on sama ongelma. Oli ne sitten miten karrikoituja tai realistisia tahansa. Jos piirrän realistista strippiä, jota esim. useimpien tuntema Modesty Blaise edustaa, tämä ongelma on yhtä todellinen kuin pitkissä novelli- tai romaanijutuissakin. Mutta vaikka piirtäisin strippejä, jotka edustavat vaikkapa Viivi ja Wagner -tyyliä tai vaikkapa hieman huolellisemmin piirrettyä Turvatarhaa (Frank Cho - Liberty Meadows) ongelma on sama. Vaikkakin olen kyllä huomannut, että niin Viivin kuin Wagnerinkin ulkonäkö ja mittasuhteet heittelevät sinne tänne harva se strippi, mutta... se ei riitä. MINUN HAHMOJENI MITTASUHTEET JA ULKONÄÖT EIVÄT SAA HEITELLÄ!!! Ja sillä se... kiitos tähänastisista... yritellään... Itketään ja yritellään...
Kyllä tää on hitto soikoon yks ongelma...Aijai jai mikä ruikuttaja! Antakee anteeksi... Unettomia öitä niin kissana...