Arvuuttaja on imho hahmona aivan liian lähellä Jokeria.
Riippuu toteutuksesta. Ainoa yhtäläisyys sitäpaitsi on se psykoottisuus.
Arvuuttaja ja
Jokeri eivät, huolimatta sekopäisyydestään, tee samoja ratkaisuja taikka vie juonta samalla tavalla eteenpäin.
Kun
Jokeri tekee kaiken pääasiassa motiivinaan se, että se on hänen sairaassa mielessään hauskaa,
Arvuuttaja tekee kaiken ihan älyllisistä ja järkevistä syistä.
Ainoa vaan, että Arvuuttajalla on kuitenkin pakkomielle arvoituksiin, ja hänen on
pakko jättää rikospaikalle arvoitus, oli se sitten rikokselle kohtalokas tai ei. Huomioikaa, että hänellä siis tosiaan on pakkomielle
arvoituksiin ei kiinni jäämiseen.
Nygma voi siis ihan hyvin johtaa
Batmanin myös ansaan arvoituksillaan.
Se mikä
Foreverissä meni oikeastaan hahmon suhteen vikaan, oli se että hahmo oli liian paljon
Jim Carreytä, mutta samalla liian ei maanläheinen motiivin puolesta, kun mahdollisuus olisi ollut asteen pienemmällä skenaariolla toteutettua syvempää näkemystä.
Arvoituksetkin jäivät selkeästi pienempään osaan. Ne olivat tasokkaita perus
Riddler tavaraa, mutta niiden merkitys oli olla vain hahmon henkilöllisyyden paljastavana tekijänä, eikä ne tuntunut merkitsevän hahmolle muuta kuin velvollisuutta, teatraalisuutta ja hupia. Lisäksi arvoitusten lopullinen vastaus oli aika kaukaa haettu (Siis se kirjain kuvio. Itse ainakin pärähdän nauruun aina kun
Bruce sanoo "Mitä yhteistä on [tähän esineet]? Ne ovat [tähän vastaus], ja se alkaa E kirjaimella...").
Jos ei muuten, niin jo se, että miten herkullisia sanailuja saisimme
Balen ja
Cainen hahmoille taas:
Esimerkki:
Bruce: "Tällä tyypillä näyttää olevan pakkomielle arvoituksiin..."
Alfred: "Ja sinulla näyttää olevan pakkomielle vastauksiin."
Hehe, Oscareista voi olla tietysti mitä mieltä vaan, mutta enpä ole kuullut niitä kenenkään elitisti pippaloiksi kutsuneen. Mainstream leffapalkintoja nuo ovat elokuvataiteen saralla, siis jos yhtään alaa tuntee tarkemmin.
Kyllä ihan mainstream elokuvien suhteenkin voi olla elitistinen. Kun minä nyt mainitsisin elokuva-elitistille pitäväni
Iron man-elokuvasta, hän saisi sydänkohtauksen, ja kun ambulanssi tulisi, hän sanoisi paareilla "Missä ovat ajat jolloin tehtiin
Chaplinin poika-elokuvien kaltaisia hienoja viihde-elokuvia?".
Ei se kysy sitä, onko elokuva mainstreamiä, että onko elokuva elitistisille elokuvista pitäville roskaviihdettä vai ei. Minun mielestäni tämä on ärsyttävää. Toki ihmiset saavat tykätä mistä huvittaa, mutta ärsyttää, kun viihteen suhteenkin pitää olla tietyt vaatimukset, että mitkä oikeuttavat niitä vertailtavaksi (Ei sillä että
Chaplinin tuotantoa välttämättä edes voisi verrata
Iron maniin.).
Mutta kuten jo aiemmin korostin, minun puolestani ihmiset saavat katsoa ja tykätä oscar-gaalasta niin paljon kuin lystää, mutta itse en niitä tykkää tämän vaikutelman vuoksi katsoa. (Vaikka onpa tuotakin tullut tekemisen puutteessa tehtyä.)
P.S. Edelleen off-topic, siitä anteeksi. Eikö yksikään valvojista voisi siirtää oscar-gaalaa käsitteleviä viestejä tuonne Oscar-gaala ketjuun? Aihe tuntuu kuitenkin useimmissa herättävän puheenaihetta.