Kirjoittaja Aihe: 24 tuntia sarjakuvaa -tapahtuma 7.10-8.10.2006 Tampere  (Luettu 23210 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka

• Jäsen
Re: 24 tuntia sarjakuvaa -tapahtuma 7.10-8.10.2006 Tampere
« Vastaus #60 : 09.10.2006 klo 11:42:30 »
Esimerkillisesti perusteltua mustien ruutujen käyttöä J. Vainiolla ja piirrosjälkikin on lähes samaa tasoa kuin ns. viimeistellyissä pilakuvissa mitä olen nähnyt.
Hannu Eskolla on hyvää dokumentointia tunnelmista ja tapahtumista.
Pekko on tietysti rautaa.

Olihan tuo mainio kokemus, vaikka en kyllä omaan tekemiseen mitenkään hyvilläni ole. Puheet meni jossaskin vaiheessa homovitseineen ym. aika absurdeiksi.
Kyllä minä silti kaikesta huolimatta ensi vuonnakin lähden mukaan jos joku järjestää.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #61 : 09.10.2006 klo 11:50:17 »
Muuten koko idea on kyllä mielestäni aivan sairaan nörde.

Itse vähän ihmettelin mitä järkee tuossa on ennen kuin kävi ilmi että vasta nyt eräät "ihan hyvät" tekijät löysi sen vaihteen jolla aivan turha nysväys jäi, ja viiva alkoi tulla yhdellä kauniilla vedolla valmiiksi, sivellin nousi nopeudessaan ja vivahteikkuudessaan arvoon, ja piirtäjän oli pakko hyväksyä oma jälkensä. Jotkut ihmiset löysi käsialansa vasta nyt. Ja siitä syntyi kuvakerrontaa!

Eikä ehditty ajatella juonta liian konstikkaaksi ja arvoitukselliseksi että "mää oon ny tosihyvä", vaan pidettiin hauskaa. Verraton tapahtuma. Osallistujia tulee olemaan ympärs maailmaa yli tuhat.

joonasK

• Jäsen
« Vastaus #62 : 09.10.2006 klo 12:19:27 »
Jees. Nyt näkyy Jyrkinkin sivu nummero 12. Oli päässyt iskemään painovirhepaholainen koodiin. Sivu oli kyllä siellä, mutta se oli piilossa.

JP:llä oli tosiaan yksi tuplis sivu, jonka takia sitten sivu 24 netissä näyttää tyhjää.

Solja

• Sarjakuvataiteilija
  • Jäsen
  • Helvetin hyvin menee.
« Vastaus #63 : 09.10.2006 klo 12:38:37 »
Voisko ne mun stripit kääntää oikein päin, niin viitsisin edes itse lukea mitä oon mennyt tekemään?

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #64 : 09.10.2006 klo 13:39:50 »
Totta puhuen JP Ahosen 24 tunnin sarjis on mielestäni parempi kuin ne näytteet, joita hänellä on netissä. Käsivaraista Tilustakin on mukava lukea (mutta kyllä ne sarjakuvat on paskoja, sanotaan näin ettei taiteilija suutu).
« Viimeksi muokattu: 09.10.2006 klo 13:46:06 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #65 : 09.10.2006 klo 13:41:11 »
Voisko ne mun stripit kääntää oikein päin, niin viitsisin edes itse lukea mitä oon mennyt tekemään?

Tuo nurinkurisuus toi hienon avant garde-vivahteen noihin strippeihisi.
Haluaisin lisäksi painottaa että itse asiassa Solja sen jääpalasodan aloitti.  ;)

JP Ahonen, Jyrki Vainio , Tiitu ja Amanda näkyvät olevan infernaalisen tehokkaita piirtäjiä ja jututkin olivat edellä mainituilla kaikkein nasevimmat.

Harmittaa vähän ettei tänäkään vuonna päässyt osallistumaan.
Näin lukijan näkökulmastakin tapahtuma on mielestäni paikkansa  ansainnut, jännää nähdä miten tekijät ovat ratkoneet aikarajoituksen tuomia ongelmia. Ohilyöntejä ja turhan helppoja ratkaisuja on paljon, mutta , mahtuu mukaan niitä raakoja timanttejakin muutama.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #66 : 09.10.2006 klo 14:12:25 »
Jees. Nyt näkyy Jyrkinkin sivu nummero 12. Oli päässyt iskemään painovirhepaholainen koodiin.

Nope. Sivu 14 on edelleen tuplana. Sivu *13* on se joka yhä puuttuu.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #67 : 09.10.2006 klo 14:19:54 »
Nope. Sivu 14 on edelleen tuplana. Sivu *13* on se joka yhä puuttuu.

Mulla ainakin toimi jo.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #68 : 09.10.2006 klo 15:07:04 »
Jep... 24 tunnin sarjakuvapiirtämisen jälkeen, kun sain lopulta raahauduttua kotiin Helsinkiin, päädyin sitten tekemään toista maraton-suoritusta ja nukuin 17 tuntia putkeen!
Mutta nyt kun tässä taas on koittanut ryömiä takaisin ihmiskunnan joukkoon, voisi kirjata jokusen ajatuksen tuosta viikonlopusta.

Kuten olin odottanutkin, 24 tunnin sarjakuvatapahtuma oli piirtäjälle hyvin mielenkiintoinen kokemus, monellakin tavalla. En voi muuta kuin suositella varauksettomasti kaikille. Toivoisin, että tämä vakiinnuttaisi asemansa vuotuisena sarjakuva-alan tapahtumana ja että siitä tulisi alan harrastajille semmoinen "vähintään kerran elämässä" sakramentti kuin vaikkapa Kemin sarjakuvafestareista. Siirtymäriitti alan sisäpiiriin!
En ole Rojun kanssa samaa mieltä, että kyseessä on nörttimäinen tapahtuma. Itse asiassa, kun vertaa sitä moneen muuhun asiaan sarjakuvaharrastuksessa, minusta tämä on ehdottomasti sieltä vähimmän nörtimmästä päästä! Tai ainakin niin se meillä Tampereella oli, mutta varmasti seura vaikuttaa siihen suuresti. Tässä sentään tehdään jotain toisten kanssa yhdessä ja sosiaalinen elementti on vähintäänkin yhtä iso osa tempausta kuin kynä ja paperi.
Meillä oli erinomainen sakki koolla ja tunnelma säilyi lennokkaana läpi yön. (Tai sitten yhtä matalalla aina vaan: jutut lensivät ja porukkaa nauratti alusta loppuun asti, mutta juttujen aihepiiri oli kyllä tukevasti vyön alla jo varhain iltapäivällä, eikä lie siitä missään vaiheessa kohonnut).

Kun saavuin kirjakauppa Bukraan kellon tullessa juuri kymmenen aamulla, hämmästelin aluksi, että pieneen tilaan oli ahdettu niin monta tekijää. Epäilin, mahtuisimmeko millään kaikki tekemään töitä koko vuorokauden: pöytätilaa ei nokkaa kohti ollut kuin hartialeveyden verran. Mutta ei ahtaudesta kyllä minusta missään vaiheessa tullut ongelmaa. Näköjään omaan sarjakuvantekemiseen sukeltaminen on niin sisäänpäin kääntynyt tapahtuma, että siinä ei paljon ulkopuolista tilaa tarvita! A-nelkku ja kynäkotelo pöydälle vain ja menoksi!
Porukka teki töitä varsin vaihtelevalla tahdilla. Oltiin yhtä mieltä siitä, että päivän ensimmäiset tunnit hävisivät hyvin nopeasti.
Olin itse pohtinut sitä, pitäisikö pyrkiä mahdollisimman tasaiseen tahtiin, että sivu tulisi aina tasatunnilta valmiiksi, vai voisiko työtä vuorotella, käyttää isotöisempään sivuun enemmän aikaan ja sitten varautua sopivassa paikassa kirjoittamaan tarinaan yksiruutuisen splash pagen, jolla ottaa aikaa kiinni. Minulla tekeminen näytti kuitenkin itsestään lähtevän aivan tasatahtiin liikkeelle: kolme-neljä ensimmäistä tuntia minulla oli sivu valmiina aina kuta kuinkin tunnin jälkeen, kyse ei ollut kuin minuuttien erosta. Minun työtahtini oli sitten näköjään sellainen. Siinä ei paljon tauoille jäänyt ylimääräistä aikaa.
En saanut mitään selvää ideaa tarinalle missään vaiheessa, vaan etenin puhtaasti sylki-suuhun-tuo-menetelmällä pysähtymättä odottamaan ideoiden tuloa.
Kun tekeminen vei niin tarkkaan kaiken ajan, tauot jäivät yllättävänkin vähiin: iltapäivällä tunnin ruoka- ja kauppatauko, myöhään illalla puolen tunnin oluttauko ja sitten vielä yöllä pikainen vartin ruokatauko. Se ei kuitenkaan tee vuorokaudessa kuin tunti kolme varttia! Oli siellä sitten myös pari lyhyttä kahvitaukoa paikan päällä, mutta periaatteessa valtaosa tuosta ajasta oli tiivisti työpöydän ääressä. Valtavan suuri osa vuorokaudesta oli siis aivan silkkaa piirtämistä!

Siinä missä minun tekemiseni eteni junan lailla tasatahtiin, muilla työ otti muita muotoja. JP Ahonen käytti ensin useamman tunnin koko jutun valmiiksi käsikirjoittamiseen ja luonnosteli sitten koko jutun ensin lyijykynällä ennen tussausta. En voi kuin ihailla sitä, miten hienon jutun hän sai tehtyä ja miten valtavan nopeasti hän sai sen toteutettua - aikaa tuntui jäävän hyvin ylikin! Kunnioitukseni on suunnatonta: minun itseni taas täytyi huomata, että HUONOJEN kuvienkin tekemiseen voi tuhlata hillittömästi aikaa!  :P
Taukojen jälkeen yritin aikataulun kiinniottamiseksi kaikenmoisia temppuja - etenkin noita mustia ruutuja, jotka kuitenkin yritin kirjoittaa sarjaan jotenkin perustellusti, niin että niistä tuli jonkinlainen jutun running gag - mutta nekään eivät mitenkään itsestään selvästi auttaneet. Minulla mustien ruutujenkin tekoon kului uskomattoman paljon aikaa!
Olin aikataulussa ehkä ensimmäiset kuusi-kahdeksan tuntia, sitten reilun tunnin verran jäljessä aina aamuyöhön saakka. Tilanne ei oikeastaan ratkennut kuin vasta loppumetreillä. Olin aivan viimeisiä, jotka saivat jutun valmiiksi. Minulla viimeiset uudet kynänvedot syntyivät vähän vaille yhdeksan aamulla, joten ei siinä jäänyt sitten aikaa enää kuin reilu tunti vähän vielä korjailla ja viimeistellä kokonaisuutta.

Yllättävää oli, että työhön pystyi kyllä keskittymään edes jonkinmoisella skarppiudella niinkin pitkään. Ainakaan minulla pahaa koomautumista ei alkanut tulla ennen kuin vasta ihan parina viimeisenä tuntina. Minua väsytti oikeastaan enemmän se, että oli tapahtumaa varten pitänyt herätä aikaisin aamulla, kuin se, että sen parissa piti valvoa läpi yön.
Mutta kyllä se voimavaroja toki myös kuluttaa paljon: harvoin sitä tulee tehtyä työtä tuommoisella intensiteetillä (onhan siinä jonkinmoinen kiire päällä koko ajan) ja etenkin sitten vielä noin pitkään. Onhan sitä töiden parissa valvottu ennenkin pitkään, mutta ei varmaan ikinä ajasta noin suurta prosenttimäärää puhtaasti kynä kädessä istuen.

Tapahtumapaikka Tampereella oli tilanahtauden uhasta huolimatta lopultakin erinomainen: ruokaa sai kulman takaa, hyvää englantilaista olutta tien toiselta puolelta (suorastaan harmittavankin hyvää - siellä olisi ollut mukava vierailla useamminkin, mutta kun minä en kerta kaikkiaan ehtinyt!) ja sijainti oli näköjään niin keskeinen, että paljon piirtäjien tuttuja pääsi yön mittaan piipahtamassa katsomassa.
Toivottavasti tapahtuma saa tulevina vuosina jatkoa, joko Tampereella tai muualla. Kuten jo sanoin, tästä soisi tulevan vakituisen osan suomalaista sarjakuvaharrastusta.
Itse pohdin, onko aloitusajankohta aamulla paras mahdollinen: nyt seuraavaa päivää ei mitenkään oikein voi käyttää muuhun kuin nukkumiseen. Olisiko helpompaa, jos se alkaisi paria tuntia myöhemmin, että vaikka voisi aloituspäivänä latautua paremmin nukkumalla pitempään ja sitten päätöspäivänä pystyisi ehkä vähän paremmin valvomaan iltaa kohti niin, että unirytmi ei häiriintyisi täysin? Mitä mieltä muut ovat?

Okei Roju, nyt lopuksi minä myönnän meneväni nörtteilyn puolelle: Jukka Tilus sanoi aamulla piirtäneensä koko vuorokauden yhdellä ja samalla kynällä. Minun tuli siitä mieleeni listata, kuinka montaa kynää minä olin ehtinyt käyttää, vaikka tulos olikin vain yksinkertaisen simppeliä mustavalkosarjakuvaa. Niitä oli: Pigma Mikron 01, 03, 05 ja 1, drybrush-efekteihin kuivuneet versiot samoista, Textmark 700 ja joku paksu Edding-huopis, Tiimarista ostettu 0,4 geelikynä, H2-lyijykynä luonnosteluun, korjauslakkaa ja valkoista guassia korjauksiin, 0.25 rapido sadekohtaukseen, 1 mm tasaterä kalligrafiaan, Pentelin brushpen sävytykseen, pullotussia ja sivellin mustiin ruutuihin.
Niin kuin sanoin, suttuiseenkin jälkeen voi käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa! Ehkä minunkin olisi pitänyt lähteä luonnostelevammalle väritekniikka-linjalle...  :)

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #69 : 09.10.2006 klo 15:25:39 »
Mulla ainakin toimi jo.

Ah. Tuli näköjään kuva suoraan selaimen välimuistista, eikä ladannut korjattua versiota. Toimii siis nyt.

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #70 : 09.10.2006 klo 15:31:59 »
Jes, ei tuo minustakaan kamalalta nörtteilyltä vaikuttanut, sen mitä paikalla piipahdin iltamyöhällä, ja myös ohikulkevat mattimeikäläiset katselivat puuhaa kiinnostuneina. Myös sarjojen taso ja viihdyttävyys oli kautta linjan kova, hattua pitää nostaa kaikille sitkeille sisseille, jotka jaksoivat 24 sivua väkertää.
Olisi ollut tosi mukava osallistua, toivottavasti ensi vuonna ei osu Frankfurtin kirjamessujen kanssa päällekkäin.

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #71 : 10.10.2006 klo 11:35:48 »
Netistä on ollut hauskaa seurata tilanteen etenemistä. Huomasiko kukaan muu sitä että Katuojakin osallistui 24 h haasteeseen?

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #72 : 10.10.2006 klo 11:41:56 »
Se mikä tapahtumasta teki viehättävän oli varmaan se, että se vei suoraan lapsuuteen. Noinhan sitä piirrettiin pentunakin päiväkodissa, ison pöydän ääressä jokainen suhersi omiaan ja hölpötettiin mitä sattuu. Ja hauskaa oli.

Toiveena olis että ens vuonna ei olis niin jeesuksesti töitä että mäkin pääsisin mukaan. Tahtoo päiväkotipiirräntää!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #73 : 10.10.2006 klo 11:45:29 »
Huomasiko kukaan muu sitä että Katuojakin osallistui 24 h haasteeseen?
Minä huomasin. Seurasin Ramin raportointia jonnekin puoleen yöhön asti. Sitten piti mennä nukkuun, kun oli aikainen herätys.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #74 : 10.10.2006 klo 11:56:58 »
Tamppereen sivut katseltuna pikaseen. Onhan se Ukkometsolat kyllä parhautta, Soljan stribbet oli hauskoja - "hauskoja" siis - "Kiroileva Solja", uusi menestyssarjis?
JP Ahosella todellakin toimi juoni samassa paketissa loppuun asti. Uskomattoman paljon ihan julkaisukelpoista kamaa noin lyhyessä ajassa. Melkoisia mankkapiirtäjiä olette! 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama