Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Muëslista  (Luettu 96992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Keskustelua Muëslista
« Vastaus #300 : 04.05.2008 klo 19:43:16 »
että omien ideoiden toteuttaminen on jotenkin aina antoisampaa kuin muiden käsiksistä piirtäminen. 
Samaa mieltä.
Siksi halusinkin alunperin luoda Arikarin ja Paatsosen seikkailut yksin. Näin ne ovat minun hahmojani. Minulla on yksinoikeudet hahmoihin.

Olen valmis tekemään yhteistyötä käsikirjoittajan kanssa (ja nyt siis jo teenkin), mutta haluan että minulla on viimeinen päätösvalta siihen millaista sarjakuvaa piirrän (oli se sitten hyvä tai huono asia). Vähän niin kuin Walthery tekee Natashaansa. Käsikirjoittajat käsikirjoittavat tarinan, mutta W. osallistuu repliikkien ja nyanssien hiomiseen.

Myös Goscinny ja Morris tekivät Lucky Lukea vähän tähän malliin. Morris Luken oikeuksien haltijana karsi pois Goscinnyn kauheimmat sanaleikit (jotka sitten päätyivät kenties Ahmed Ahneeseen).

Käsikirjoittajan kirjoittama Arikari-tarina vaikuttaa ainakin tässä vaiheessa vauhdikkaammalta ja vetävämmältä kuin omat tekeleeni.
Kesäkuussa väsään ensimmäisen kuvakäsiksen tulevaan seikkailuun. Sitten palaveroidaan.
Tulevissa Muësleissa saatte ensin seurata tämän nykyisen seikkailun loppuun.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2008 klo 19:46:35 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #301 : 04.05.2008 klo 19:44:26 »
Toisaalta joskus on hymistelyn sijasta parempi sanoa suoraan mitä ajattelee.
Täysin samaa mieltä.

EDIT:
Jonkin teeman ympärille kyhätty julkaisu tai siihen piirtäminen ei kyllä innosta yhtään. En tiedä semmoisen koskaan onnistuneen.

EDIT:
Jatkosarja(t) on ongelmallisia. Tämän mun sarjiksen piti alunperin ilmestä syksyllä kymmensivuisena aloitusjaksona. Myönnän, nyt se on liian lyhyt.
Kannattaa säilyttää lehdet, jotta voi nopeasti silmäillä mitä edellisessä on tapahtunut.
Muësli ilmestyy näillä näkymin kaksi kertaa vuodessa. Seuraava numero tulee syyskuussa.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2008 klo 19:52:02 kirjoittanut Tertsi »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #302 : 04.05.2008 klo 19:54:22 »
Jonkin teeman ympärille kyhätty julkaisu tai siihen piirtäminen ei kyllä innosta yhtään. En tiedä semmoisen koskaan onnistuneen.

En kyllä menisi väittämään Sarjarin 73 numeron mittaista juoksua täysin epäonnistuneeksi... Mut ehkä puhuit vain omakohtaisista kokemuksistasi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #303 : 04.05.2008 klo 19:55:08 »
En kyllä menisi väittämään Sarjarin 73 numeron mittaista juoksua täysin epäonnistuneeksi... Mut ehkä puhuit vain omakohtaisista kokemuksistasi.
Jep, omakohtaisista. Mistäpä muusta.

Tuli mieleen lähinnä Murros-albbu ja jotkut Batmanit. Pilote-lehdessä oli muistaakseni jotain teemanumeroita joskus. Ei olleet hyviä. Eikä ollut Asterixin juhla-albbukaan.

EDIT:
 Ainoa hyvä teema-julkaisu jonka olen lukenut on Vilin ja Billin juhla-albumi (Billa disparu = Bill on kadonnut), jossa on piirtäjiä Franquinista Dupan kautta Tibetiin ja Waltheryyn. Mutta siinäpä onkin yhtenäinen juoni, josta jokainen piirtäjä on piirtänyt pienen pätkän.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2008 klo 20:32:34 kirjoittanut Tertsi »

Tom

• Jäsen
« Vastaus #304 : 08.05.2008 klo 15:23:19 »
Ai kas, täällä käydään oikein keskustelua tästä, mahtavaa! Mä tykkäsin itte kovasti dekkaritarinan jäljestä ja kuvakerrontaan luottamisesta, vaikka se itte stoori olikin ehkä vähän kliseinen. Ja aika suoraa toimintaa naiselta, heti vaan salapoliisin kainaloon kun oma jätkä selviää homorakastajansa teilaamaksi! Itse vähän yllätyin siitä miten rankkaa meininkiä tässä jutussa oli kun minua ohjastettiin tekemään vähän kesympää settiä kuin mitä esim. tuohon tässä threadissa linkattuun karhujuttuun tuli, hehe.

Mielestäni teema antologioissa on ihan hyvä juttu, mulla on ainakin sellanen ongelma että ideoita tulee vähän liikaakin, ennakkorajaus on usein vain hyvästä. Ja se mahdollinen lisähaastekin on kivaa. Mutta voi olla vaikea löytää sellaista teemaa joka kaikkia osanottajia nappaa, varsinkin näissä harrastelijajulkaisussa joissa hommaa halutaan tehdä melkein pelkästään huvin vuoksi. Taitaa olla vaikea jo muutenkin löytää tekijöitä näihin? Kai sillisalaattiakin on hyvä olla olemassa :)

Mutta hei kiitti kommenteista, tyypit! Tuosta tiivistämisestä tuntuu tulevan paljon kritiikkiä. Mitä se mahtaa tarkoittaa? Vähemmän ruutuja/tapahtuma? Vähemmän sivuja/tarina? Mulla on kyllä vähän paha tapa venyttää juttuja niin että sinne mahtuu enemmän läppiä jotka ovat nekin sitten vähän vaihtelevan tasoisia.

Hanna >> Joo, 20km södikseen on tosiaan mun juttu. Sniisk, joku vielä muistaa.. tein sen joskus aikoja sitte! Se on täällä, jos jotakuta kiinnostaa lukea: http://users.tkk.fi/~tsengstr/20km/

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #305 : 08.05.2008 klo 15:42:25 »
Se on täällä, jos jotakuta kiinnostaa lukea: http://users.tkk.fi/~tsengstr/20km/

Kiinnosti joo. Kiva stoori. Muistutti kovasti Pauli Kallion lapsuusmuistelmia Joel Melasniemen piirtäminä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #306 : 08.05.2008 klo 16:06:49 »
Itse vähän yllätyin siitä miten rankkaa meininkiä tässä jutussa oli kun minua ohjastettiin tekemään vähän kesympää settiä kuin mitä esim. tuohon tässä threadissa linkattuun karhujuttuun tuli, hehe.

Jep! Niin ohjeistin.
Minusta Muëslissa 1/2008 oli ihan tasapainoinen määrä paljasta pintaa. Halusin että minun aikanani Muësli on about mainstream-lehti, toki pienet poikkeamat oli OK.  Mutta rajansa kaikella. Ei ole kivaa jos joka stoorissa imetään munaa.

Ja hyvinhän sä klaarasit oman osuutes.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #307 : 08.05.2008 klo 16:10:41 »
Ainiin siis alkaako Muëslia nyt toimittamaan joku muu taho? Vai pelkästään kustantamaan? Ja mikä taho?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #308 : 08.05.2008 klo 16:14:29 »
Mä vetäydyn toimittamisesta.
Piirustelu on kivempaa.
Edelleen otan taloudellisesti takkiin sen mikä Muëslista tulee.

Curtvile lupautui toimittajaksi karkauspäivänä.

« Viimeksi muokattu: 08.05.2008 klo 16:17:09 kirjoittanut Tertsi »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #309 : 08.05.2008 klo 17:41:51 »
Mä tykkäsin itte kovasti dekkaritarinan jäljestä ja kuvakerrontaan luottamisesta, vaikka se itte stoori olikin ehkä vähän kliseinen.

Pakko uudistaa kysymys, että onhan tuo dekkaritarina tullut varmasti ymmärretyksi oikein..? (Pahus kun ei voi oikein kysyä tarkemmin spoilaamatta mitään. )
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #310 : 08.05.2008 klo 17:45:46 »
Pakko uudistaa kysymys, että onhan tuo dekkaritarina tullut varmasti ymmärretyksi oikein..? (Pahus kun ei voi oikein kysyä tarkemmin spoilaamatta mitään. )
Lähetä mulle yksärinä tuo "juju".
Koska mä luulen, että mä ymmärsin. Jeskanen oikein kysyi multa: Kuka on murhaaja? Ja vastaukseni tyydytti taiteilijaa.
Mutta onko siinä vielä tän lisäksi joku muu juju?

(mä sain aluksi kaksi epäiltyä, mutta sitten pienen pohdinnan jälkeen vain yhden)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #311 : 09.05.2008 klo 15:03:56 »
Vihdoinkin asiat rupesivat rullaamaan.
Ensi viikon loppupuolella pitäisi Muësli 1/2008 olla ostettavissa Akateemisesta kirjakaupasta.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2008 klo 16:05:44 kirjoittanut Tertsi »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #312 : 09.05.2008 klo 15:09:46 »
Lähetä mulle yksärinä tuo "juju".
Koska mä luulen, että mä ymmärsin. Jeskanen oikein kysyi multa: Kuka on murhaaja? Ja vastaukseni tyydytti taiteilijaa.
Mutta onko siinä vielä tän lisäksi joku muu juju?

(mä sain aluksi kaksi epäiltyä, mutta sitten pienen pohdinnan jälkeen vain yhden)

Ei kyllä tuo se juttu on. Hommaanhan löytyy muutama vihje sieltä tarinasta. Eräs kaverini vain luki jutun ja sanoi että "Ensin ajattelin homman olevan aika lattea dekkaritarina, mutta toisella lukemisella aukeni." Siksi ihan mielenkiintoista olisi tietää kävikö muillekin samoin.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #313 : 02.06.2008 klo 20:02:23 »
Helsingin Akateemisessa näytti vihdoinkin olevan Muëslia myynnissä.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #314 : 02.06.2008 klo 21:10:59 »
Helsingin Akateemisessa näytti vihdoinkin olevan Muëslia myynnissä.

Ajattelin tästä lähtien keskittää pääosan sarjakuvainvestoinneistani  yhteen sympaattiseen, luomuhenkiseen kivijalkakauppaan Brahen kentän kupeessa  sekä Jellelle joka on varmaan samantyylinen pulju. Kai se heillekin tulee myyntiin?
« Viimeksi muokattu: 02.06.2008 klo 21:13:31 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".