Burtonin versiosta löytyy myös paras televisioruudulla tai leffakankaalla koskaan nähty Jokeri, eli taiteilija J. Nicholson!
Tuosta olen tismalleen samaa mieltä. Nicholsonin Jokeri on kerrassaan veikeä, mahtipontinen ja hullu. Burtonin Batmanin pitäisikin olla nimeltään mieluummin Jack Napier tai The Joker, sen verran Nicholson ryöstää showta itselleen (tuppaa tekemään niin joka leffassa missä vain esiintyy).
Ja camoon, kuka ei tykkää Elfmanin säveltämästä Batman-tunnarista? Menevä ja vetävä biisi jossa on tunnelma kohdillaan.
Pingviinissä on kyllä havaittavissa mielenkiintoista kehittymistä. Burton vaikutti tähän osaltaan kun teki Oswald Cobblepotista synkän, alkukantaisen mutta sympaattisen ihmispingviinihirviön. Sitä ennen Pingviini taisi olla kuitenkin sentään ihminen joka on vain hassunmallinen? Olen ihmetellyt sitä, miksi Pingviinistä pitää nykyisin tehdä epämuodostunut jos originaalissa tyyppi ei sitä kuitenkaan ollut.
Ja tosiaan, ennen oli Oswald sympaattinen. Jännää ja outoa miten sekin piirre pitää hävittää Pingviinin olemuksesta, tehdä tästä vain paha, turmeltunut ja pimeä.
Jokeri on mielestäni kaikkine kauheuksineen pysynyt vielä jollain tasolla symppiksenä (huom. "jollain") joka kai johtuu osittain hahmon suosiosta. Mihin Pingviinin hirviömäisyydessä pyritään? Mikä onkaan tämän hahmon perusluonne/mitä Pingviini symbolisoi?