"Kyllä me osataan itse kirjoittaa juttuja." Niijust.
Kannattaa muistaa, että tämä piirre ei ole tyypillinen vain mangatekijöille. Sanoisin jopa että se on normaalia varsinkin nuorehkojen ja suomalaisten sarjakuvapiirtäjien keskuudessa. Kun saan aikaiseksi niin kaivan
tähän linkin säikeestä jossa käsitellään tekijöiden yhteistyötä.Näkyy tämä Keijon vinkkaama "kiintoisaa jälkeä tekevä tyyppi" opiskelleen tai opiskelevan Limingassa. Oliko mukana 7 Veljestä -antologiassa? (LAMK:n sarjiskursseillakin on nähty mangasuuntautuneita tekijöitä.)
Finnmanga kakkoseen tarjottiin peräti 229 sivua! reilun 3 viikon kuluttuahan se noin 100 sivuinen paketti sitten ilmestyy. Jännää.
Siitä että voiko suomalainen ylipäätään piirtää mangaa, keskusteltiin jo täällä. Sovitaan siis että voi, ja jos olet erimieltä niin lue se ketju ja kirjaa ystävällisesti mielipiteesi sinne ketjuun. Täällä ollaan siis sitä mieltä että suomimanga on periaatteessa OK.Sanotaan vaikka että suomimanga on nousukiidossa. Saa nähdä kuinka virtaa riittää. Yksi hyvä mittari on varmaan kans Sangatsu Mangan tän syksyn
kilpailu... ja Otavan. Kai nuo kotimaiset viritykset jotenkin on myyneet just esim. Jenkeissä ja Saksassa? Osin homma on luonnollisesti julkaisijan hypetystä jolla lisätään kiinnostusta, mutta kyllä osa siitä piirtämishinkuilusta on ihan aitoa.
Se käsitys myös mulla on että vierasmaalainen pseudomanga ei aina, vai pitäiskö sanoa, ei useinkaan jaksa kiinnostaa. Poikkeuksena nyt ehkä sellaiset tuotteet, jotka vyöryttää laajemmalla rintamalla, kuten vaikka WITCH tai Warcraft. Manga kun on vaan se ohut ulkokuori joka useimmilla länkkäritekijöillä ei ole ollut edes kunnossa sekään. Juonista, koukutuksista yms. puhumattakaan.
Mitä noilla kursseilla olen katellut niin mangan lukeminen kyllä tarjoaa oikeastaan ehkä parempia rakennuspuita nuorille tekijöille kuin länsimainen. Vaikka niillä pelkillä mangan viljelemillä symboleilla ei kauheen pitkälle lykitä, niin tarinan käsittelytapa (ja usein aihemaailmakin) tuntuisi olevan mangassa sikäli luonnollinen, että se tukee huomattavasti mielenkiintoisempia lopputuloksia, kuin sanotaan vaikka supersankarigenre tai jonkun erurooppalaisen sarjan kopioiminen. (Anteeks tuo virke!)
Tai ehkä sekin on vain uutuudenviehätystä. Sen sadannen DB -kopion jälkeen ei jaksa enää aiheesta yhtä lailla intoilla.