Kirjoittaja Aihe: Aihetta sarjakuvaan  (Luettu 17729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Aihetta sarjakuvaan
« : 20.07.2006 klo 21:12:07 »
Mulla ei ole koskaan ollut pulaa sarjakuva-aiheista, mutta jotkut ei tunnu kelpuuttavan niitä joita tulvii ympäriltä, vaan kyselevät että "Mitä minä piirtäisin?".

Minusta olisi omiaan suunnitella parodinen sarjakuva jossa Superhomo (nahkainen lippalakki, pullistuma lahkeentyvessä ja itsevarma virnistys) kiitäisi ympäri maailmaa tekemässä naurunalaiseksi esimerkiksi latvialaisviranomaiset jotka kieltävät seksuaalivähemmistöjen mielenosoituksia, turkkilaiset poliisit jotka pahoinpitelevät afgaanipakolaishomoja tai ihan kotimaisia uskovaisia joiden mielestä Korkeasaaren kotkat tekivät syntiä homostellessaan, vielä yleisön ja pienten lasten nähden.

Sitten olisi kiva nähdä kekseliäs toteutus kuningatar Elisabet kakkosen ja prinssi Charlesin eu:lta saamista yhteensä 1,8 miljoonan euron maataloustukiaisista. (En viitsi todeta että poimin tiedon netistä, Voima-lehden sivustosta, siitä saattaisi seurata aiheen lukitseminen.)

Edelleen on kiehtovaa tietoa (tietyistä syistä kartan muotoa Tiesittekö...) että lähdössä viiden minuutin aikana lentokoneen turbiinit käyttävät happea saman verran kuin 17 000 hehtaaria metsää tuottaa päivässä. Saako tämmöistä sarjakuvailmaisuksi joka piristäisi lentoasemalla lähtöä odottelevien lomalaisten ikävystymistä?

Tämmöisiä voisi sovittaa tietsikan näytöltä luettavaan kokoon ja lähettää vaikka Latviaan ja Britanniaan asianomaisten tahojen sihteerien huviksi tai tulostaa muutama arkki ja lapsellisuuttaan käydä sujauttamassa ilmaisjakelujulkaisujen väliin. Ja julkaista Kvaakin galleriassa, tietty.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
Re: Aihetta sarjakuvaan
« Vastaus #1 : 20.07.2006 klo 22:06:27 »
(En viitsi todeta että poimin tiedon netistä, Voima-lehden sivustosta, siitä saattaisi seurata aiheen lukitseminen.)

Eääh, ei kai nyt vielä noin pienestä. Mutta jospa minä toivoisin kun kerran luin Kansallissosialismin sivuja, että olisi mielenkiintoista jos joku edes yrittäisi käsitellä sarjakuvassaan äärioikeistolaisuutta ja uusnatsismia. Ja mielellään näkisi vähän vaivaakin, eikä tekisi vain pelkkää strippiä jossa kuvataan rasismia vain amiksen heikkolahjaisimpien teinipoikien harrastuksena. Niin NYT aletaan jo lähestyä arkoja alueita.

Aiheitahan saa kun viitsii vain katsoa ympärilleen, tai ei edes sitäkään tarvitse. Unistaankin voi tehdä sarjakuvaa, kuten Tähtivaeltajassa onkin jo tehty.

Sellainen toive kuitenkin mulla olisi kaikille nuorille sarjispiirtämisestä haaveileville, että älkää lapsi kullat ainakaan tehkö enää yhtään omaelämäkerrallista sarjaa, jossa kuvataan opiskelijaelämää, seurustelusuhteiden vaikeuksia ja tutustumista baarikulttuuriin. Niitä on tässä maassa jo tarpeeksi. Koettakaa keksiä jotakin uutta.
Ei se vaikeaa ole: Lukekaa kaikki sarjakuvat mitä saatte käsiinne ja sitten vain teette jotakin sellaista mitä ei ole ennen tehty.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #2 : 20.07.2006 klo 23:31:24 »
(En viitsi todeta että poimin tiedon netistä, Voima-lehden sivustosta, siitä saattaisi seurata aiheen lukitseminen.)

En ymmärrä logiikkaasi. Tietojen poiminta netistä tai mistä hyvänsä ja siitä mainitseminen on päinvastoin erittäin toivottavaa. Tässä tapauksessa olisit voinut jopa linkata lähdemateriaaliin. Teen sen puolestasi. Tässä mainitsemasi Voiman pikku-uutinen:
http://www.voima.fi/content/view/full/1728?PHPSESSID=a0e1beaa2b271fd56d4f5f1c4b4896d9

Tässä sivusto johon Voima itse viittaa juttunsa yhteydessä:
http://www.farmsubsidy.org/

Sinänsä nuo eivät minun mielestäni mitenkään hyviä ajatuksia sarjakuviksi ole. Maistuu siltä että halusit vain päästä saarnaamaan sinulle tärkeistä asioista (ja siinä sivussa hiukan aukomaan päätäsi Kvaakin ylläpidolle). Mut eipä siinä mitään. Teit temppusi kohtalaisen tyylikkäästi. Lisää pökköä pesään vaan.

Minusta joku saisi viimeinkin tehdä sarjakuvan suomalaisten joukkomuutosta Ruotsiin 60-70-luvuilla töiden perässä. Itse en siihen luultavasti koskaan kykene.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2006 klo 23:35:13 kirjoittanut kaltsu »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #3 : 21.07.2006 klo 00:39:05 »
Mutta jospa minä toivoisin kun kerran luin Kansallissosialismin sivuja, että olisi mielenkiintoista jos joku edes yrittäisi käsitellä sarjakuvassaan äärioikeistolaisuutta ja uusnatsismia.

Mä oon pyöritelly mielessäni sellasta natsiporukoissa pyörivää hahmoa, kohtalaisen älykästä mutta hitusen ailahtelevaista ja väkivaltaista nuorta kaveria joka perustais nihilistisen maailmankuvansa lähinnä linkolalaisiin oppeihin. Voisi olla ihan toimiva tyyppi ja sen verran on noiden natsien kanssa tullu pyörittyä että osaisin varmaan tehdä muutamasta muustaki tyypistä uskottavan.

Sellainen toive kuitenkin mulla olisi kaikille nuorille sarjispiirtämisestä haaveileville, että älkää lapsi kullat ainakaan tehkö enää yhtään omaelämäkerrallista sarjaa, jossa kuvataan opiskelijaelämää, seurustelusuhteiden vaikeuksia ja tutustumista baarikulttuuriin. Niitä on tässä maassa jo tarpeeksi.

Just niitä aiheita jotka mua kiinnostaa. Mun  mielestä tollast sarjakuvaa tehdään Suomessa aivan liian vähän.Voitko Jippo ilmotella mulle aina ku törmäät näihin jossain. Laadulla ei sinänsä oo väliä, kyllä ne huonommatki kiinnostaa mut jos enemmän realismiin kuin pottunenäteekkarihuumoriin ois kallellaan ni se ois plussaa. Ja tietty mitä erikoisempaa alaa opiskellaan, mitä sekavempia seurustelusuhteet ovat ja mitä pahemmasta räkälästä baarikultturissa on kyse, sen parempi.

Koettakaa keksiä jotakin uutta.

Tää kannattaa toki omaelämäkerrallistaki sarjakuvaa tehdessä pitää mielessä. Elätte kaikki ainutlaatuista elämää ja siitä pystyy halutessaan ja osatessaan tahkoamaan loputtomasti erilaista ja uutta sarjakuvaa. Mikä tärkeintä, älkää eläissänne lukeko enää yhtään sarjakuvaa niin ette sorru (vahingossakaan) matkimaan muiden tekemisiä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #4 : 21.07.2006 klo 00:54:19 »
Tietenkin esittelen minulle tärkeitä asioita, olisin kumma jos esittelisin aiheita jotka ovat minulle vastenmielisiä. Sovitaan sitten että nämä ovat vain minua kiinnostavia eikä siitä sen enempää.

Mutta noissa teidän esittämissänne aiheissa ei ole mitään vikaa mutta ne ovat tukehduttavan laajoja. Itse ajan takaa lyhyisiin sketseihin tähtääviä aihioita.

Ja joo, siitä logiikasta:
Lainaus
Hei, minulla on vielä parempi ajatus! Sellainen ketju, mihin voisi kirjoittaa jotain Internetissä lukemistaan asioista! Sehän todella hyödyntäisi tämän foorumin hierarkista tapaa jäsentää ja lajitella informaatiota, eikä yhtään tuhlaisi kenenkään aikaa!

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #5 : 21.07.2006 klo 01:05:27 »
Muistuipa vielä mieleen laajoista aiheista Kutilan kanssa käynnistelty hanke tehdä sarjakuva jätkän historiasta. Lähtökohta oli upea SKS:n Jätkät sen kuin porskuttaa -perinnekokoelma ja faktatueksi löytyi Jukka Eenilän progradu vai oliko väikkäri ynnä muuta mukavaa aineistoa. Jätkien elämä kun oli erikoista, värikästä ja rankkaa tietyssä Suomen vaiheessa.

Mutta liian kunnianhimoinen haave se. Piti tehdä ansiotöitä, ei ehtinyt saada aikaan kuin muutama näytesivu jotka nekin lie kadoksissa. Tai ehkä ei ollu jätkillä jätkän sisua.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #6 : 21.07.2006 klo 10:49:39 »
Minusta joku saisi viimeinkin tehdä sarjakuvan suomalaisten joukkomuutosta Ruotsiin 60-70-luvuilla töiden perässä.

Tällaista kyllä lukisin mielelläni, kun aihekin on kiinnostanut jo pidemmän aikaa. Toinen aihe minkä mielelläni näkisin sarjakuvassa liittyy samaan kuin tuo Ruotsikin eli suuri maaltamuutto kaupungin lähiöihin. Tai ehkä enemmän lähiöelämän nykypäivä kaikkine lieveilmiöineen ja monikulttuurisuuksineen kaikkineen. Jotakin tällaista olen pyöritellyt pääkopassani jo kauan, siis ylipäänsä suomalaiseen kerrostalolähiöön liittyvää, jossa itse lähiö olisi se "päähenkilö". Tämän pidemmälle en ole päässyt ja tähän se varmasti jääkin, valitettavasti. Mutta kenties siinä voisi olla ideantynkää jollekin tarmokkaammalle piirtäjälle...?
Klik klik --> Sarjisblogini

tertsi

• Vieras
« Vastaus #7 : 21.07.2006 klo 10:57:07 »
suuri maaltamuutto kaupungin lähiöihin. Tai ehkä enemmän lähiöelämän nykypäivä kaikkine lieveilmiöineen
Mämmilä ainakin sivuaa tätä aihetta. Toki muitakin tekijöitä mahtuu vielä käsittelemään kyseistä aihetta.

Itse haluaisin hyödyntää viihdesarjakuvassa Venäjän läheisyyttä ja Suomen sijaintia idän ja lännen välissä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #8 : 21.07.2006 klo 12:05:44 »
Itse haluaisin hyödyntää viihdesarjakuvassa Venäjän läheisyyttä ja Suomen sijaintia idän ja lännen välissä.
Mua kiinnostais lukea. Ja sehän kelpais julkaistavaksi. Vois olla myös kiehtova haasteen aihe.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #9 : 21.07.2006 klo 12:19:22 »
Mämmilä ainakin sivuaa tätä aihetta.

Ja hyvin sivuaakin, mutta tarkoitin sellaista perinteistä kaupunkilaista betonilähiötä tyyliin Kontula tai Hervanta, en niinkään maalaispitäjää kuten Mämmilä. Kerrostaloja, asfalttia, pyöräkellareita, parkkipaikkoja, ostareita, bussipysäkkejä...
Klik klik --> Sarjisblogini

Zamander

• Suurtaikuri
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 21.07.2006 klo 12:33:27 »
Hmm... mulla pyöri joskus päässä kirjoittaa hieman uudesta vinkkelistä näistä Suomen sota-ajoista. Jonkinnäköinen kohtaaminen jossain siellä rintamalla omalla tavallaan suurten suomalaisten kesken, eli toisin sanoen Lauri Törnin, Touko Laaksosen ja jonkun ehkä fiktiivisen kolmannen. Lottahan näissä jutuissa kai nykyään kannattaa olla. Joka tapauksessa pointti olisi taas jälleen kerran demystifioida tuota sodankäyntiä. Kolmoisdraamaa, ihmisten erilaisuuksia, sodan absurdia raakuutta ja sitä, että kaikki siellä olivat ihmisiä, ei sen enempää. Ja onhan näitä tehty, kirjallisuudessa ainakin, mutta en tiedä onko ihan tältä vinkkeliltä.

Tämän baarikulttuurin lisäksi olisi mielenkiintoista myös saada sarjakuvana jonkinlainen elämänmakuinen kuvaus nykyaikaisesta huumekulttuurista Suomessa ilman saarnauksenmakua kaikkine vivahteineen. Alkoholikulttuurista puheenollen puuttuu tai ainakaan minun silmiini ei ole osunut tarinointia näistä joihin se on pahimmin vaikuttanut, toisin sanoen näistä joita juopoiksi ,denoiksi ja muiksi kutsutaan.

Ja entäpäs kuoleva maaseutu? Sen jos yhdistäisi tällaiseen Rosa Liksomimaiseen tunnelmointiin ja synkkyyteen, niin voisi tulla hyvää.

En nyt keksi muuta. Harmi, että taitoa puuttuu piirtäjänä. Jotain näistä voisi kyllä kirjoittaa. Taitavat osa olla aika arkoja aiheita. Ja tiedä sitten ketä tämmöiset kiinnostaa.
Quod me nutrit, me destruit

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Right, remove the supports!
« Vastaus #11 : 21.07.2006 klo 12:42:59 »
Minusta tuossa Superhomo-ideassa on ainesta. Tosin itse muuttaisin aihetta vähemmän moralisoivaan suuntaan ja tekisin päähahmosta samantyyppisen kuin Leonard Pine on Joe R. Lansdalen kirjoissa. Supersankari, jonka otsa ei olekaan niin kirkas kuin supersankareilla yleensä...

Nuo pari muuta ideaa ovat turhan osoittelevia eivät mielestäni anna tilaa oivallukselle. Samaa sarjaa olisi tarina, jossa päähenkilöllä on sädekehä ja muilla ihmisillä hakaristi hihaan kiinnitettynä (jos sallitte tämän kömpelön ja mauttoman analogian).
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

jani_k

• Jäsen
« Vastaus #12 : 21.07.2006 klo 12:48:54 »
Minuakin kiinnostaa tuo Suomen asema idän ja lännen välissä. Itse olenkin elätellyt ajatusta viihteellisestä historiallisesta seikkailusarjakuvasta, joka sijoittuisi tsaarin hallitsemaan autonomiseen Suomeen. Vähän jotain A.Dumas-suuntaista.
Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere. - Carl Sagan

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #13 : 21.07.2006 klo 12:52:40 »
Bobrikovin ja E. Schaumannin suhteen todellinen luonne? Oliko kyseessä sittenkin intohimodraama?

Naureskelin aika hervottomasti huonon makuni yllyttämänä H. Paakkasen pilapiirrokselle, jossa Ben Zyskowicz vaatii, että suomalaisten ex-taistolaisten pitäisi kantaa rintapielissään punaista (vaiko keltaista?) tähteä.

Lumi teki Hektorin... eiku enkelin eteiseen menestyi aika hyvin Hesarin "Suomen synkin kappale" -äänestyksessä. Siinähän se on maaltamuutto (Ruotsiin) sangen hyvin kiteytettynä. Aiheesta on jokunen aikalaisnuortenromaanikin olemassa, ja Reima Mäkinen on kunnostautunut tekemällä ainakin yhden parisivuisen sarjan maalaisnuoren tuskasta kaapunnissa. Sarkaa piisaisi, vaikka esmes Mämmilän Atte ideaalisti palasikin kotimailleen.
Helsingissä kun käytte, niin vilkaiskaapas Merihakaa ja tuumatkaa sitten, miten rajoittamaton onkaan ihmisen mielikuvitus. Suurin osa Mämmilöistä on piirretty tuossa betonigehennassa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Zamander

• Suurtaikuri
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 21.07.2006 klo 13:15:24 »
Hmm... niin, ehkä se kolmiodraama on keinona turhan, noh kliseinen tai rasittava. Eikä kyllä kovin mielenkiintoinenkaan. Mutta aiheesta mielestäni saisi jotain irti.

Minkä niminen tämä Mäkisen Reiman sarjis oli?  Ja onko saatavuus mikä?

Pohdin tässä myös, että jossain kaappien syvyydessä on joskus kirjoittamani luonnos novellista, joka kertoi vanhustenhoidosta. Siitähän oli se dokumenttikin pari päivää sitten. KTässä luonnoksessa lähinnä käsiteltiin sitä, kuinka sodankäynyt sukupolvi tuotti suuret ikäluokat ja muuttui sitten tarpeettomaksi ja heivattiin vanhainkodin yksinäisyyteen. Ja nyt pidetään väkisin hengissä, jälkipolvien lohdutukseksi ilman ihmisarvoa ja mielen rapistuessa. Kyseessä olisi siis äärimmäinen esimerkki ja sarjakuvana takaumat, muistot ja ankeus saattaisi saada erilailla esiin kuin tarinassa. Taisi olla niin, että ajauduin vaikeuksiin, kun yritin jotain lämpöä ja huumoria tuoda mukaan. Pitääkin kaivaa se jostain esiin.
Quod me nutrit, me destruit