Kirjoittaja Aihe: Tussit tukossa  (Luettu 7025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kehvis

• Uusi jäsen
Tussit tukossa
« : 13.07.2006 klo 09:12:55 »
Yritän tussata yhtä rakennuspiirustusta Ariston teknisillä tussikynillä. Ohuin tussi, 0.13, tuottaa vallan mahtavaa päänvaivaa. Tussi toimii hyvin niin kauan kunnes sen ensimmäisen kerran pesee ja antaa kuivua. Sen jälkeen sitä on mahdoton saada toimimaan. Olen saanut jo kaksi 0.13-kynää tukkoon.

Ehkä joku teistä sarjakuvaihmisistä osaisi antaa hyviä vinkkejä kuivuneen ja tukkeutuneen tussikärjen avaamiseen? Turhauttaa ostaa taas uusi kärki, se kuitenkin maksaa yli kympin.. Myös tehokkaat puhdistusvinkit otetaan vastaan ilolla ja hatunnostolla.

:)

Kiitos ja kumarrus!

Rmäki

• Vieras
Re: Tussit tukossa
« Vastaus #1 : 13.07.2006 klo 10:43:34 »
Ei nyt tule mieleen mitään vippaskonstia rapidojen putsaamiseksi, itse olen antanut niiden silloin tällöin lillua vesikupissa pidempään ja se on tuntunut tepsivän. Kannattaa tietty katsoa, onko käyttämäsi tussi ehkä liian paksua noin ohueen kynään - nuo ohuet kynät kyllä tuppaavat menemään aika herkästi tukkoon. Itse en käytä juuri ohkaisempaa kuin 0.25 (ja sitäkin tosi harvoin), mutta minäpä en enää teekään rakennuspiirroksia, kaikkien onneksi.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #2 : 13.07.2006 klo 10:54:57 »
Yritän tussata yhtä rakennuspiirustusta Ariston teknisillä tussikynillä. Ohuin tussi, 0.13, tuottaa vallan mahtavaa päänvaivaa. Tussi toimii hyvin niin kauan kunnes sen ensimmäisen kerran pesee ja antaa kuivua. Sen jälkeen sitä on mahdoton saada toimimaan. Olen saanut jo kaksi 0.13-kynää tukkoon.

Ehkä joku teistä sarjakuvaihmisistä osaisi antaa hyviä vinkkejä kuivuneen ja tukkeutuneen tussikärjen avaamiseen? Turhauttaa ostaa taas uusi kärki, se kuitenkin maksaa yli kympin.. Myös tehokkaat puhdistusvinkit otetaan vastaan ilolla ja hatunnostolla.

:)

Kiitos ja kumarrus!

Terien puhdistukseen on olemassa omat luottimensa. Siitä on aikaa kun itse piirtelin terillä (vaikka tarkoitus onkin taas aloittaa), joten en muista nimiä. Mutta osaavat varmasti neuvoa oikeat nesteet alan liikkeessä.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

kehvis

• Uusi jäsen
« Vastaus #3 : 13.07.2006 klo 11:00:19 »
Joo, toi musteen vahvuus on varmaan aika ratkaiseva. Oon tosin käyttänyt noihin kumpaankin sekä täyttä että 1/10-1/20 laimennettua tussinestettä, Ariston omaa. Huuhtomisista ja liotteluista huolimatta sitä ilmeisesti aina jää johonkin kärjen sisään sen verran että kuusessa ollaan.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #4 : 13.07.2006 klo 13:35:49 »
Kokemusta puhdistuksesta ei ole, mutta itse kokeilisin varmaan printterin kirjoituspäiden puhdistusaineita. Esimerkiksi Universal myy  sellaista vihreätä litkua  (Cartridge & Print Head Wash) 60 millilitran pulloissa.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #5 : 14.07.2006 klo 09:37:48 »
Tuo 0,13 on jo aika hankala tapaus. Silloin kun rapidoja vielä enemmän käytin, niin ylensä jätin suosiolla noin ohuen sivuun, koska tuntui ettei se toiminut koskaan kunnolla. Saippuavedessä liottaminen ja sinnikäs ravistelu joskus auttoi. Joskus tosin sai tehdä tunnin töitä vetääkseen pari viivaa.

Rapidoissa on usein vielä se ongelma, että niitä pitäisi käyttää aika usein etteivät ehdi jämähtää kuiviksi. Omia liuotinaineita oli tosiaan entisaikoina myynnissä, mahtaako olla enää missään. Tai sitten ovat liuottimetkin jo kuivahtaneet purkkeihinsa.

kehvis

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 14.07.2006 klo 12:48:04 »

Löysin meiltä alkoholipohjaista tulostimille tarkoitettua putsausainetta, kiitos paljon vinkistä! Nyt yksi kärki on likoamassa, saa nähdä jos se vaikka aukeaisi. Jotain poppakonsteja, hiustenkuivaajaa tms. täytyy varmaan kans vielä kokeilla.. :)

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #7 : 15.07.2006 klo 20:37:58 »
Joo, kerro toki tuloksesta
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

kehvis

• Uusi jäsen
« Vastaus #8 : 18.07.2006 klo 09:07:47 »

Empiirinen tutkimustulos nro 1: printterin puhdistusaineen unohtaminen viikonlopuksi kynän säiliöön. Tulos: sulanut kynä.

:D :D

Joo, ainakin toi toimii!  Johtopäätös: seuraavalla kerralla ehkä vähän maltillisempi liotusaika.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #9 : 18.07.2006 klo 17:24:40 »
Auts! Joo, johtopäätös kuulostaa ihan hyvältä   :-\

laureline

• Vieras
« Vastaus #10 : 18.07.2006 klo 19:36:29 »
Empiirinen tutkimustulos nro 1: printterin puhdistusaineen unohtaminen viikonlopuksi kynän säiliöön. Tulos: sulanut kynä.
Heps! Olen jo muussa ketjussa mainostanut mäntysuopaliuoksen käyttöä tussin puhdistamisessa:

Mäntynestesaippuaa lämpimään veteen liraus, terä astiaan likoamaan pariksi päiväksi, mustetta liukenee tosi tehokkaasti terästä. Olen kokeillut  usein rapidojen putsaamiseen. Viikkokausia kuivuneeseen terään ei välttämättä tehoa mutta kannattaa kokeilla. Fairy tms astianpesuaine ei tehoa, nimenomaan mäntysuopa! (Siis pullosta).

Arttu

• Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 18.07.2006 klo 20:59:44 »
Mites olis ultraäänipuhdistuslaite? Eli tollanen
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=35027908
Noita kauppaa useampikin myyjä tuolla huutonetissä.

Lienee tehokkain tapa putsata noita teriä.
Onhan tuolla hintaa mutta ehkä sille löytyy muutakin käyttöä.
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham