Kirjoittaja Aihe: Animemusiikkivideot  (Luettu 13443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pässi

• Jäsen
Animemusiikkivideot
« : 05.07.2006 klo 19:17:48 »
Animehenkinen kesähitti (vai kesähenkinen animehitti?)

http://www.youtube.com/watch?v=phhUl2VMjqg

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #1 : 06.07.2006 klo 14:00:38 »
No eipä ollut kovin kummoinen AMV. Jos sille linjalle lähdetään, niin voidaan saman tien turvautua kotimaiseen ammattitaitoon.

Sen on tehnyt lahtelainen Ville Virta alias Venomi, ja se voitti parhaan animemusiikkivideon ja parhaan huumorianimemusiikkivideon palkinnot Animecon III:ssa vuonna 2004. Sen voi ladata täältä, kunhan ensin rekisteröityy.

Tässä on toinen - tekijänä tamperelainen Tero Nybacka alias Sivis, ja sekin on jo legendaarinen. Ja edelleen parempaa kuvanlaatua haluavat löytävät sitä täältä.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2006 klo 14:07:43 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

kaltsu

• Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #2 : 06.07.2006 klo 14:30:47 »
No eipä ollut kovin kummoinen AMV. Jos sille linjalle lähdetään, niin voidaan saman tien turvautua kotimaiseen ammattitaitoon.

Eiköhän se Pässinki linkkaama ihan kotimaista tuotantoa ollu. Jaa että ihmiset oikeen kisailee tällasten tekemisessä. Anime-piirit ne vaan jaksaa yllättää.

Pitää kyl sanoa et Valvomon kesärenkutus oli hemmetin paljo mukavempaa kuunneltavaa kuin nuo "ansioituneemmat" eurohumppahirvitykset. Eikä suoraan sanoen kiinnosta pätkän vertaa kuinka hyvin tai huonosti piirretyistä ripatut kohtaukset oli kursittu kasaan.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #3 : 07.07.2006 klo 12:29:44 »
Anteeksi. Tarkoitus oli kirjoittaa: Kotimaiseen ammattitaitoon.

Ja jos videon laadun sijaan kiinnostaa pelkkä musiikki, ei kannata videosta sanoa mitään.

kaltsu

• Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #4 : 07.07.2006 klo 13:47:14 »
Jos muiden tekemää kuvamateriaalia yhdistelee muiden tekemään musiikkiin, ei kannata ammattitaidosta sanoa mitään. Voinee puhua korkeintaan hupaisasta harrastelusta. Henkilökohtaisesti suosittelisin käyttämään energiaansa johonkin luovempaan.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #5 : 07.07.2006 klo 14:12:01 »
Henkilökohtaisesti suosittelisin käyttämään energiaansa johonkin luovempaan.
Köhhöh, eipä ollut kovin rakentavasti sanottu, kaltsuseni  :'(

Tuskin kukaan musiikkialan suurtähdistä itse niitä musiikkivideoitaan tekee. Siihen hommaan on palkattu ihan muut ihmiset (ja jos tuolle linjalle lähdetään, niin kuinka moni muusikko itse edes sanoittaa ja säveltää biisejään?)

Kyllä se kunnon AMV:n tekeminen on ihan hatunnoston arvoinen suoritus. Sen lisäksi että siinä vaaditaan jonkin verran teknistä osaamista niin myös sitä peräänkuuluttamaasi luovuutta.

Eikä suoraan sanoen kiinnosta pätkän vertaa kuinka hyvin tai huonosti piirretyistä ripatut kohtaukset oli kursittu kasaan.
Sä et kaltsu tuollaisella asennoitumisella ole välttämättä paras ihminen arvioimaan, että millainen AMV on hyvä ja millainen ei. Jos sua nyt joku muuten vaan ahdistaa, niin mees vaikka tänne päästämään höyryjä.

Ja toi Valvomon kesäjollatus on niin uskomatonta paskaa, ettei lähihistoriasta tule toista samanmoista mieleen. Syy sen käsittämättömään suosioon saattaa löytyä siitä, että ihmiset ovat olosuhteiden pakosta joutuneet sitä kuuntelemaan aamusta iltaan ja illasta aamuun ja tällaisen manipuloinnin ansioista alkaneet pitää sitä hyvänä. Oma mieleni ei taivu käsittämään, että mitä ihmeellisen erinomaista siinä on? Jos se laulaja osaisi vaikka.. hmm.. emmä tiiä.. LAULAA, niin se voisi olla jopa siedettävämpi. Mut tää oliki tällai imo taas. Monesta ehkä väärä sellainen, mutta minä en ala sävelkuurojen ihmisten kanssa asiasta kättä vääntämään.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

kaltsu

• Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #6 : 07.07.2006 klo 16:37:43 »
Sä et kaltsu tuollaisella asennoitumisella ole välttämättä paras ihminen arvioimaan, että millainen AMV on hyvä ja millainen ei.

Sinäkin, Lauraseni :'(

En todellakaan ole paras ihminen arvioimaan, että millainen AMV on hyvä ja millainen ei. Leikkaamisesta tiedän sen verran että voisin muodollisesti olla pätevä, mut kiinnostuksen ja kunnioituksen ollessa miinuksen puolella, ei todellakaan voi puhua parhaasta mahdollisesta arvioijasta.

Tuskin kukaan musiikkialan suurtähdistä itse niitä musiikkivideoitaan tekee. Siihen hommaan on palkattu ihan muut ihmiset.

Niin. Kyllä. Musiikintekijät tekevät yleensä musiikkia ja kuva-alan ammattilaiset tekevät kuvaa. Tämä ei olla minulle suuri uutinen.

AMV:den tekijät eivät käsittääkseni tehneet muuta kuin leikelleet ja liimailleet toisten tuotoksia. Myönnän että tämänkin homman hyvin tekeminen vaatii hitusen perusosaamista, jonkinlaista rytmiikan ja draaman tajua, vaivaa, ehkä hippusellisen näkemystäkin mut mistään kauhean haastavasta hommasta ei kuitenkaan oo kyse. Eikä hyvällä tahdollakaan voida puhua merkittävistä kulttuurituotoksista.

Minusta on oikeasti järkyttävää että tällaisilla oikein kisaillaan ja ihmiset suhtautuu näihin tuotoksiin vakavasti. "Tehkää jotain muuta" on minusta rakentavin mahdollinen kommentti mitä kyseisille kavereille voi sanoa.

(ja jos tuolle linjalle lähdetään, niin kuinka moni muusikko itse edes sanoittaa ja säveltää biisejään?)

Vähä samaan tapaan ku elokuvien kohdalla, kunnioitan itse myös musiikin suhteen selkeetä "auteur"-meininkiä. Hollywood-tehtaasta tulevat persoonattomat tuotokset voivat satunnaisesti olla ihan viihdyttäviä mutta leffat joita tosissaan ihailee on yleensä saman henkilön sekä kirjoittamia että ohjaamia. Musiikin puolella kuuntelen lähinnä esittäjiä jotka tekevät itse omat sanoituksensa ja sävellyksensä. Se mitä muut kuuntelee, on heidän murheensa.

Ja toi Valvomon kesäjollatus on niin uskomatonta paskaa, ettei lähihistoriasta tule toista samanmoista mieleen.

Mä tutustuin kyseiseen jollotukseen nyt ensimmäistä kertaa. En kuuntele radiota, en kato telkkaria enkä omaa ystäviäkään joiden musamakuun tuo vetoaisi. Suuri suosio(?) ei kuitenkaa tuu yllätyksenä. Kuulosti ensitahdeista lähtien selkeältä kesähitiltä. Letkeä ja hyväntuulinen poljento yhdistettynä  sanoituksen kesäfiilistelyyn; uppoaa suomalaisiin takuuvarmasti. Itse kyllästyin kappaleeseen sen hyväntuulisuudesta huolimatta ennen puolta väliä ja oon ihan ilonen etten joudu tuota missään pakkokuulemaan. Voittaa jälkimmäiset musiikkiesitykset joka tapauksessa mennen tullen. Ymmärrän Toyboxin kaltaisten bändien olemassaoloa vielä vähemmän kuin animemusiikkivideoiden.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2006 klo 16:45:43 kirjoittanut kaltsu »

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #7 : 07.07.2006 klo 16:49:26 »
Minusta on oikeasti järkyttävää että tällaisilla oikein kisaillaan ja ihmiset suhtautuu näihin tuotoksiin vakavasti.
No mikä sitten on asia, johon ihmiset saavat tai mihin ihmisten pitäisi suhtautua vakavasti? Sarjakuvat? Niilläkö lopetetaan sodat, nälänhätä ja pelastetaan maailma? Tuskin onkaan asiaa, jota ihmiset yksimielisesti pitävät vakavasti otettavana, mitä harrastuksiin tulee. Mutta ei se menoa haittaa; soraäänistä huolimatta amv-tehtailijat tekevät jotain itselleen mieluista ja saattavat tuotoksillaan ilahduttaa muitakin (copiraitti ounerit voi olla eri asia).

En mäkään välitä, vaikka ihmiset nauraakin mulle, kun kerron lukevani sarjakuvia näin "vanhalla" iällä. Ei voi odottaa ymmärrystä kaikilta. Mä nauran vaan niille takasin, kun ne sanoo harrastavansa perhokalastusta.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

kaltsu

• Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #8 : 07.07.2006 klo 17:18:54 »
No mikä sitten on asia, johon ihmiset saavat tai mihin ihmisten pitäisi suhtautua vakavasti? Sarjakuvat? Niilläkö lopetetaan sodat, nälänhätä ja pelastetaan maailma?

No ainakaan maailman pelastamiseen ei mun nähdäkseni kannata kauhean vakavasti suhtautua.

Mut joo tottapa sie turiset. Pääasia että ihmiset ite viihtyy tekemistensä parissa. Ite piperrän päivät pääksytysten pikku pikku pikseleitä toistensa perään. Siitä on paha minkäänlaista tolkkua repiä.

« Viimeksi muokattu: 08.07.2006 klo 09:43:31 kirjoittanut kaltsu »

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #9 : 07.07.2006 klo 22:49:02 »
Ihanko itse koodasit nuo pikselisi, Kaltsu? Vai käytätkö jonkun muun tekemää softaa? Oi voi, siinä tapauksessa en oikein puhuisi todellisesta ammattitaidosta. Saattaahan se vaatia jonkinlaista värisilmää ja muodonhahmotuskykyä, mutta hupsua että sillä koko ajan noin ylpeilet.

Järki käteen. Halveeraat nyt paitsi harrastelijoita myös kokonaista musiikkivideontekijöiden ammattikuntaa, joista monet ovat tehneet työtään kymmeniä vuosia ja jotka varmasti ovat ammattitaitoonsa ja populaarikulttuurille antamaansa työpanokseeen kovin tyytyväisiä. Tälle hassulle "perusosaamisen, rytmin ja draaman tajun sekä näkemyksen" pohjalle perustuvalle puuhastelulle jaetaan hieman toisella alalla myös vuosittain ihan oma Oscarinsa.

Jos ininä jatkuu, tämä siirtyy tappeluketjuun.

kaltsu

• Jäsen
Animemusiikkivideot
« Vastaus #10 : 08.07.2006 klo 09:37:21 »
Ihanko itse koodasit nuo pikselisi, Kaltsu? Vai käytätkö jonkun muun tekemää softaa?

Pikseleitä ei koodata. Muistan kyllä 80-luvulla piirtäneeni spritejä ruutupaperille ja syöttäneeni niitä numeroarvoina tietokoneen muistiin mutta tämä johtui lähinnä teknologian silloisesta tasosta. Joku kuvankäsittelyohjelma kuusnelosellekin oli mutta en minä niiden päälle vielä ymmärtänyt.

Pikseligraffan tekeminen on hiukan erilaista kuin muu piirtäminen - lähinnä siksi että pikseliä tehdään yleensä matalaresoluutioisille laitteille rajallisilla väripaleteilla (tänä päivänä esim matkapuhelimiin) - mutta perustaltaan se kuitenkin on piirtämistä siinä missä muukin grafiikka. Koodaamisen jätän suosiolla koodareille.

Ja kyllä. Ihan itse piirtelin. Pikseli kerrallaan Photoshopin työkynäkalua käyttäen. En käy vaikkapa Eboysta leikkelemässä paloja ja liitä niitä omiin duuneihini enkä käytä valmiiksitehtyjä nukkeja töideni pohjalla.

Lisää kysyttävää pikseligraffan tekemisestä? Kyseessä on lempiaiheitani ja mun on tosi vaikea pitää tekstiäni edes tän verran kurissa. Kerron kyllä mielelläni lisää jos kiinnostaa.

En käsittääkseni kritisoinut editointivälineiden tai -softien käyttöä. Ne on tehty töitä helpottamaan ja olisi aika puritaanista vaatia videoiden tekijöitä esim itse kehittämään filminsä ja saksilla sitä sitten leikkelemään ja teippailemaan.

Oi voi, siinä tapauksessa en oikein puhuisi todellisesta ammattitaidosta. Saattaahan se vaatia jonkinlaista värisilmää ja muodonhahmotuskykyä, mutta hupsua että sillä koko ajan noin ylpeilet.

Kyseenalaistan ammattitaitoni lähes päivittäin itsekin. Potkut nykyisestä työpaikasta lienee vain ajan kysymys.

Voitko muuten linkittää jokaisen viestin jossa olen ylpeillyt pikseligraffan tekemisellä. Editoin ne välittömästi. Sen verran typerää touhua näiden pipertäminen on ettei kauheesti viittis rinta rottingilla asian suhteen kulkea.

Halveeraat nyt paitsi harrastelijoita myös kokonaista musiikkivideontekijöiden ammattikuntaa, joista monet ovat tehneet työtään kymmeniä vuosia ja jotka varmasti ovat ammattitaitoonsa ja populaarikulttuurille antamaansa työpanokseeen kovin tyytyväisiä.

Harrastelijoilta pyydän mitä nöyrimmin anteeksi mut mä luulen että meillä on nyt ihan erilainen kuva sanojen "ammattitaito" ja "ammattikunta" tarkoituksesta. Osoita mulle yksikin suomalainen joka elää animemusiikkivideoita tekemällä niin lupaan lopettaa ininäni tähän paikkaan. Muutama ulkomaalainenki nimi saa mut hyvin hiljaiseksi.

Tälle hassulle "perusosaamisen, rytmin ja draaman tajun sekä näkemyksen" pohjalle perustuvalle puuhastelulle jaetaan hieman toisella alalla myös vuosittain ihan oma Oscarinsa.

Satun oikein hyvin tietämään että leikkaaminen on olennainen osa myös elokuvan tekoprosessia. Olen joskus villissä nuoruudessani tehnyt itsekin lyhytelokuvia ja joutunut leikkauspöydän äärellä istumaan tovin jos toisenkin. Vertaamalla Oscar-elokuvia ja animemusiikkivideoita keskenään osoitat mielestäni lähinnä melkomoista suhteettomuudentajua.

Jos ininä jatkuu, tämä siirtyy tappeluketjuun.

Tappeluketju luultavasti räjähtäisi, mikäli sinne siirtäisi kaikki keskustelut joissa asiat tai henkilöt ovat riidelleet. Sen sijaan aiheen voisi jakaa omakseen vaikkapa tänne animepuolelle.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2006 klo 09:44:27 kirjoittanut kaltsu »

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
Re: Animemusiikkivideot
« Vastaus #11 : 08.07.2006 klo 12:43:16 »
Voitko muuten linkittää jokaisen viestin jossa olen ylpeillyt pikseligraffan tekemisellä. Editoin ne välittömästi. Sen verran typerää touhua näiden pipertäminen on ettei kauheesti viittis rinta rottingilla asian suhteen kulkea.

Viittaan lähinnä tekstiin "Mee hautaan, mä oon graafikko", joka muinoin oli avatarisi alla.

Harrastelijoilta pyydän mitä nöyrimmin anteeksi mut mä luulen että meillä on nyt ihan erilainen kuva sanojen "ammattitaito" ja "ammattikunta" tarkoituksesta. Osoita mulle yksikin suomalainen joka elää animemusiikkivideoita tekemällä niin lupaan lopettaa ininäni tähän paikkaan. Muutama ulkomaalainenki nimi saa mut hyvin hiljaiseksi.

Ei, animemusiikkivideoista ei saada rahaa; se on fanitoimintaa, harrastelua. Niillä rahastaminen on laitonta, tosin jenkkilässä sitäkin tiedetään tapahtuneen. Mutta minä puhuinkin musiikkivideoista yleensä, koska noilla argumenteillasi et rajannut väheksymistäsi pelkästään AMV:ihin.

Vertaamalla Oscar-elokuvia ja animemusiikkivideoita keskenään osoitat mielestäni lähinnä melkomoista suhteettomuudentajua.

Jaa-a. Eräskin AMV oli päässyt Noirin jenkkijulkaisun DVD:lle ekstraksi, mikä on aika hyvin kun ottaa huomioon että sen tekijällä ei ole ollut mitään aiempia suhteita julkaisijafirmaan.

Myönnän, ettei elokuvia ja (minkäänlaisia) musiikkivideita ole oikein mielekästä verrata keskenään. Mutta sanohan nyt vielä: väheksytkö nyt siis pelkästään animemusiikkivideoita vaiko kaikkia musiikkivideoita yleensä?

---

Pssht, käytetään tätä ketjua nyt johonkin hyödyllisempäänkin. Tämä on Bond-faneille - siinä on tehty vain muutakin kuin "kursittu kasaan piirretystä ripattuja kohtauksia." Niitä sanotaan efekteiksi; huomatkaa etenkin perinteiset Bond-efektit, kuten luotien suorittama kuvan viipalointi.

Tämäkin on efektiensä sekä lyriikka- ja rytmisynkkansa puolesta kerännyt aika lailla feimiä. Omasta mielestäni varsin kaunis.

Tämäkin on mainitsemisen arvoinen. Kun yhdistetään E Nominen Mitternacht kolmeen tunnetuimpaan vampyyrianimeen voisi tulos olla huonompikin, vai mitä?
« Viimeksi muokattu: 08.07.2006 klo 12:56:59 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #12 : 08.07.2006 klo 12:58:10 »
Myönnän tylsämielisyyteni sanomalla, että AMV:eiden katselu ei  kiinnosta minua juuri Robotechia tai muuta leikkelemällä raiskattua anime-sarjaa enempää. AMV-hellissä "Anything you can do I can do better"-kohta on ihan hauska mutta siinäkin on liikaa mukahauskaa kakkaa (ei siis siinä kohdassa vaan koko videossa).

AMV:eiden kaksi suurinta vikaa mielestäni:
-spoilaavat useasti juonta
-eivät mitenkään pärjää vertailuissa sarjojen oikeisiin introihin tai lopputekstianimaatioilla (paitsi ehkä jenkkien dubbaamalle Dragon Ball Z:lle)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #13 : 08.07.2006 klo 13:40:32 »
Viittaan lähinnä tekstiin "Mee hautaan, mä oon graafikko", joka muinoin oli avatarisi alla.

Se on sitaatti yhdestä suosikkisarjakuvastani, Mortti Tenuponin (Pentti Nuortimo) Piirtäjä comix kirjasta ja mielestäni lainaus oli ihastuttavan itseironinen. Hahahaha. Köh. Niin.

Mutta sanohan nyt vielä: väheksytkö nyt siis pelkästään animemusiikkivideoita vaiko kaikkia musiikkivideoita yleensä?

Ajatuksen ja hyvän ammattitaidon kanssa tehty musiikkivideo voi olla ihan yhtä hyvää ja originaalia viihdettä kuin moni muukin asia.

Pssht, käytetään tätä ketjua nyt johonkin hyödyllisempäänkin.

Tehdään näin. Osaisitko mahdollisesti kertoa minkälainen tarina voisi olla Wamdue projectin King of my castle-videon takana? Kuvamateriaali on Ghost in the Shellistä ja vaikuttaisi äkkiseltään selkeältä AMV:ltä. Videoita on olemassa toinenki, mutta tolla anime-versiolla sitä kuitenki esitettiin kun meikäläinen vielä MTV:tä katteli. Tekikö jonkun harrastajan versio niin suuren vaikutuksen että alkuperäinen video korvattiin sillä, vai mistä on kyse? Ei tuo ihan normaalilta leffanpuffausvideoltakaan tunnu.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 09.07.2006 klo 00:31:35 »
Katsotaanpa. Wikipedia sanoo "its video comprised footage from the 1995 anime classic Ghost in the Shell." Youtuben kommenteissa puhutaan jotain tekijänoikeuskiistoista, joiden takia video jouduttiin korvaamaan uudella.

Spekulaatiota: Joku on tehnyt vähän tyhmästi.