Ihanko itse koodasit nuo pikselisi, Kaltsu? Vai käytätkö jonkun muun tekemää softaa?
Pikseleitä ei koodata. Muistan kyllä 80-luvulla piirtäneeni spritejä ruutupaperille ja syöttäneeni niitä numeroarvoina tietokoneen muistiin mutta tämä johtui lähinnä teknologian silloisesta tasosta. Joku kuvankäsittelyohjelma kuusnelosellekin oli mutta en minä niiden päälle vielä ymmärtänyt.
Pikseligraffan tekeminen on hiukan erilaista kuin muu piirtäminen - lähinnä siksi että pikseliä tehdään yleensä matalaresoluutioisille laitteille rajallisilla väripaleteilla (tänä päivänä esim matkapuhelimiin) - mutta perustaltaan se kuitenkin on piirtämistä siinä missä muukin grafiikka. Koodaamisen jätän suosiolla koodareille.
Ja kyllä. Ihan itse piirtelin. Pikseli kerrallaan Photoshopin työkynäkalua käyttäen. En käy vaikkapa
Eboysta leikkelemässä paloja ja liitä niitä omiin duuneihini enkä käytä valmiiksitehtyjä nukkeja töideni pohjalla.
Lisää kysyttävää pikseligraffan tekemisestä? Kyseessä on lempiaiheitani ja mun on tosi vaikea pitää tekstiäni edes tän verran kurissa. Kerron kyllä mielelläni lisää jos kiinnostaa.
En käsittääkseni kritisoinut editointivälineiden tai -softien käyttöä. Ne on tehty töitä helpottamaan ja olisi aika puritaanista vaatia videoiden tekijöitä esim itse kehittämään filminsä ja saksilla sitä sitten leikkelemään ja teippailemaan.
Oi voi, siinä tapauksessa en oikein puhuisi todellisesta ammattitaidosta. Saattaahan se vaatia jonkinlaista värisilmää ja muodonhahmotuskykyä, mutta hupsua että sillä koko ajan noin ylpeilet.
Kyseenalaistan ammattitaitoni lähes päivittäin itsekin. Potkut nykyisestä työpaikasta lienee vain ajan kysymys.
Voitko muuten linkittää jokaisen viestin jossa olen ylpeillyt pikseligraffan tekemisellä. Editoin ne välittömästi. Sen verran typerää touhua näiden pipertäminen on ettei kauheesti viittis rinta rottingilla asian suhteen kulkea.
Halveeraat nyt paitsi harrastelijoita myös kokonaista musiikkivideontekijöiden ammattikuntaa, joista monet ovat tehneet työtään kymmeniä vuosia ja jotka varmasti ovat ammattitaitoonsa ja populaarikulttuurille antamaansa työpanokseeen kovin tyytyväisiä.
Harrastelijoilta pyydän mitä nöyrimmin anteeksi mut mä luulen että meillä on nyt ihan erilainen kuva sanojen "ammattitaito" ja "ammattikunta" tarkoituksesta. Osoita mulle yksikin suomalainen joka elää animemusiikkivideoita tekemällä niin lupaan lopettaa ininäni tähän paikkaan. Muutama ulkomaalainenki nimi saa mut hyvin hiljaiseksi.
Tälle hassulle "perusosaamisen, rytmin ja draaman tajun sekä näkemyksen" pohjalle perustuvalle puuhastelulle jaetaan hieman toisella alalla myös vuosittain ihan oma Oscarinsa.
Satun oikein hyvin tietämään että leikkaaminen on olennainen osa myös elokuvan tekoprosessia. Olen joskus villissä nuoruudessani tehnyt itsekin lyhytelokuvia ja joutunut leikkauspöydän äärellä istumaan tovin jos toisenkin. Vertaamalla Oscar-elokuvia ja animemusiikkivideoita keskenään osoitat mielestäni lähinnä melkomoista suhteettomuudentajua.
Jos ininä jatkuu, tämä siirtyy tappeluketjuun.
Tappeluketju luultavasti räjähtäisi, mikäli sinne siirtäisi kaikki keskustelut joissa asiat tai henkilöt ovat riidelleet. Sen sijaan aiheen voisi jakaa omakseen vaikkapa tänne animepuolelle.